יפעת שאשא-ביטון: הסגר הוא חד משמעית פוליטי

שאשא-ביטון הבטיחה שתקווה חדשה לא תשב תחת נתניהו וסיפרה כי יש שיח עם גדי איזנקוט לגבי הצטרפות ● זאב אלקין: נתניהו השתנה השנה לנגד עיני ● נתניהו: נחסן 2.5 מיליון אזרחים תוך 30 יום ● אדלשטיין הורה לבחון אפשרות לחיסון מורים מהשבוע הבא ● מפגינים נגד נתניהו בבלפור הבעירו אש ● אבנים על שוטרים בהפגנת הימין בירושלים על רקע מותו של אהוביה סנדק

יפעת שאשא ביטון בכנסת, 20 במרץ 2017 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
הדס פרוש, פלאש 90
יפעת שאשא ביטון בכנסת, 20 במרץ 2017
17:26 עריכה

בתמונה שהופצה אתמול ברשתות החברתיות נראים שרה ואבנר נתניהו סועדים ביקב ויתקין – מקום שמאפשר לקחת מצרכים לפיקניק ולשבת באוויר הפתוח.

גולשים זעמו על כך שיש איסור לשבת במסעדות.

ב-ynet מדווחים כי מטעם משפחת נתניהו פורסמה התנצלות  "שרה ואבנר נתניהו בילו בפיקניק משפחתי באוויר הפתוח וישבו בשולחן בחצר היקב במקום בשולחנות הסמוכים שמחוץ למתחם. הם מתנצלים על כך".

מטעם היקב נמסר כי "יקב ויתקין פועל לפי כל ההנחיות. אנו פועלים במתכונת take Away של סלי פיקניק כיתר חברינו המסעדנים על מנת לשמור את הראש מעל המים בתקופה זו. מרכז המבקרים פתוח לאיסוף סלים והשאלת מפות ומחצלות בימים ראשון עד שישי לכל המעוניין. בקרבת היקב יש המון טבע מזמין ושולחנות פיקניק. משפחת נתניהו ישבה בשולחן כמו כל לקוח שקונה take away מהיקב".

17:32 עריכה

בהארץ מדווחים כי כ-200 בני אדם הפגינו מול הכניסה למעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, ליד כיכר פריז. חלק מהמפגינים, שהגיעו עם לפידים, הבעירו במקום אש. המשטרה מפנה בכוח את המוחים, ומעבירה אותם אל מעבר למחסום שהציבה ובמהלך עימותים עם המשטרה נעצרו לפחות שלושה מפגינים.

 

17:36 עריכה

ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש וראש מטה הקורונה בחברה הערבית איימן סיף ביקרו בערים אום אל-פחם ובאקה אל-גרבייה וקראו לציבור הערבי בישראל לבוא להתחסן.

נתוני משרד הבריאות: אתמול היו 3,994 מאומתים, 4.6% בדיקות חיוביות.

17:37 עריכה

במערכת הפוליטית מגנים את שריפת עצי חג המולד בסכנין.

איימן עודה כתב:

שריפת עצי המולד הוא מעשה נבזי שתוקף את רוח חג המולד ואת רוח האחדות וערבות הדדית של החברה הערבית. הסולידריות שלנו חזקה מכל מי שינסה לפגוע בה, נשקם את העצים ונוודא שהפושעים יעמדו לדין.

עמיר פרץ גינה בטוויטר את שריפת עצי חד המולד בסכנין:

"אירועי שריפת עצי חג המולד בסכנין חמורים.

אסור להתפשר נגד פשעי שינאה, יש מי שמנסה להבעיר אש בין הנוצרים למוסלמים והמשטרה חייבת לעשות הכל ולהשתמש בכל האמצעים כדי להעמיד את האחראים לדין".

ניצן הורוביץ:

18:00 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש בטלפון עם מלך מרוקו מוחמד השישי. על פי הודעת הלשכה "המנהיגים בירכו זה את זה על חידוש היחסים בין המדינות, החתימה על ההצהרה המשותפת ביחד עם ארצות הברית ועל ההסכמים בין שתי המדינות. כמו כן, נקבעו התהליכים והמנגנונים ליישום ההסכמים. השיחה הייתה חמה וידידותית והתנהלה בצרפתית, אנגלית עברית וערבית. ראש הממשלה נתניהו הזמין את המלך לביקור בישראל. המלך ציין את הקשר האמיץ והחם עם יהודי מרוקו ויוצאי מרוקו בישראל וראש הממשלה אמר שבישראל כולה ישנה התלהבות רבה מהשלום בין המדינות.

ראש הממשלה נתניהו הודה למלך מרוקו על אירוח המשלחת הישראלית בראשות היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת".

18:12 עריכה

מפגינים נגד נתניהו הותקפו בגבעת עדה:

מפגיני "הדגלים השחורים" תיעדו אדם עם סכין שיוצא מהאוטו:

18:15 עריכה

מוסדות תרבות ברחבי ישראל מוארים הערב באור אדום במחאה על מצב תעשיית התרבות והאירועים.

18:17 עריכה

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הנחה את שירות בתי הסוהר כי אך ורק נשות ואנשי הסגל יקבלו חיסון לנגיף הקורונה וכי אין לחסן אסירים ביטחוניים ללא אישור ובהתאם להתקדמות החיסונים בציבור הכללי.

הנחיית אוחנה שניתנה ביום חמישי, סותרת את דברי יו"ר רשות האסירים ברשות הפלסטינית, קדרי אבו-בכר, שהודיע כי ישראל תחל בימים הקרובים לחסן מפני קורונה את האסירים הפלסטינים השוהים בבתי הכלא שלה.

אבו-בכר הוסיף כי שב"ס הודיע להם כי החיסון ינתן למי שירצה ולא בכפיה ושכמה אסירים כבר הודיעו על כוונתם להתחסן.

18:51 עריכה

מאיר כהן מיש עתיד: "אני מאחל לשלח בהצלחה, אבל כל המפץ שקורה עכשיו לא יאפשר לאך אחד להחליף את המציאות. צריך להתאחד מתחת ליאיר לפיד". כהן, שהתראיין לחדשות 12 אמר גם כי "יש עתיד מספיק חזקה כדי שהפרישה של שלח לא תהיה משמעותית. המפלגה תגדל – לכל אנשי המרכז – בואו נשנה את המציאות, אני קורא לחולדאי, אני קורא לכולם – בואו אלינו".

כהן אמר כי יש עתיד לא טעו בדבר והבטיח: "אנחנו נהיה אלטרנטיבה".

18:53 עריכה

ח"כ רם שפע בחדשות 12: מחר בבוקר ועדת החינוך תתכנס ויש רוב לביטול הסגר על כיתות ה' עד י'.

לדברי שפע "מה שיש על סדר היום הוא שראש הממשלה החליט לסגור חלק נרחב ממערכת החינוך. אני לא מוכן לזה ומתכוון מחר להתנגד לזה בוועדת החינוך של הכנסת. החינוך הוא הכי חשוב. עשיתי מה שאני יכול כדי להילחם על החינוך. לוועדת החינוך יש יכולת לבטל את ההחלטה".

ח
מקווה שהממשלה תבין שהיא עשתה טעות. שפע מנהל את ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
18:59 עריכה

אחמד טיבי: "אם לא נצליח להחזיר את הגלגל אחורה – הרשימה המשותפת תתפרק וכולנו נפסיד".

טיבי שהתראיין לחדשות 12 אמר גם כי "נתניהו לא ראוי להגנה לא מח"כים יהודים ולא מערבים. 'הערבים נוהרים' זה משהו שמובנה בנתניהו והערכתי הרפואית היא שהוא לא השתנה".

טיבי אמר על ההמלצה שלהם על גנץ להרכבת הממשלה – "קיבלנו אז החלטה קשה, ונשקול הפעם היטב, ונלמד מהטעות. אני מקווה שתופעת כחול לבן עם הנדל והאוזר לא תחזור על עצמה".

19:43 עריכה

מיקי זוהר: אני מאוד אופטימי. למתחרים שלנו יש 'רק לא ביבי' לנו יש עשייה. יו"ר הקואליציה, שהתראיין לפגוש את העיתונות, אמר כי "הם, בסופו של יום לא הביאו מליוני חיסונים, וגם לא מוציאים אותנו מהסגר – מי שעושה את זה זה נתניהו".

עוד אמר זוהר: "לא רצינו את הבחירות. חברי כחול לבן אמרו לבני גנץ אנחנו עושים מה שאנחנו רוצים ועל כן הולכים לבחיריו אנחנו הולכים לבחירטת עם מצפון נקי. הולך להיות ממשל אמריקאי חדש – צריך לדעת לעבוד איתו".

לדברי זוהר הקורונה זה משבר גלובלי וישראל נמצאת בצמרת העולמית. לגבי המצב הכלכלי אמר זוהר כי שר האוצר וראש הממשלה עובדים על תכנית כלכלית "וכשנסיים את הסגר – ניתן שיפוי לכל הנפגעים. נתנו כבר עשרות מיליארדים".

זוהר לא ענה קונקרטית לשאלה למה הם לא העבירו תקציב.

זוהר אמר שהוא מאמין שלא יהיו עוזבים נוספים אחרי אלקין.

כשהגיע אלקין השניים דיגמנו ויכוח מול המצלמות. זוהר אמר: "בית לא עוזבים חבל שעזבת את הבית, צר לנו שעזבת", אלקין בתגובה ענה: "עם כל הכבוד לבית, יש לנו מדינה"‎.

19:58 עריכה

זאב אלקין הגיע לראיון בפגוש את העיתונות וסיפר על הימים לאחר שעזב את הליכוד. לדבריו, "קיבלתי המון תגובות מחזרות ומפרגנות אבל מה שהכי מעניין זה מהליכוד היו שלושה סוגים: נאצה ואכזבה שלקחתי בחשבון, זו החלטה לא פשוטה כי מאוד אהבתי את התנועה, הסוג השני -'אנחנו נצטרף אליכם', הסוג השלישי: 'מילה בסלע, אנחנו לא נצביע לכם, אבל אתה צודק, ואני חושב שבסוף אנשים מבינים והם יבינו שיש כאן מדינה. אני חושב שמדינה וגורלה הוא לפני הכל אי אפשר לסכן את המדינה'".

אלקין אמר לגבי חברי כנסת ושרים מהליכוד שתקפו אותו בהודעותיהם על רקע תפקידו האחרון כי "מצער אותי שפתם של נבחרי הציבור – אני גאה שוויתרתי על תיק האנרגיה. מי שיצר את התפקיד תוקף אותי? ידעתיי שזה מהלך לא פשוט וידעתי שיתקפו אותי".

שאלה: לפני שבוע הגנת על נתניהו בעניין המשפטי – אחר כך אמרת דבר אחר

אלקין: "באופן כולל אפשר למצוא הרבה שבחים לנתניהו אני מאוד מעריך אותו הוא בנאדם סופר מוכשר. הוא השתנה מול העיניים שלי במיוחד בשנה האחרונה. המאזן בין התועלת למדינה אליו השתנה. זו טרגדיה בעיני. הסיפור האישי כנראה בגלל מה שקורה סביבו, השיקול האישי הופך דומיננטי. לא היינו צריכים בחירות עכשיו. באתי אליו – "תעצור את זה. לא טוב למדינה. סיכון מטורף. כל מה שראינו בכנסת היה משחק האשמות". אלקין סיכם:"שלטון נתניהו הפך מסוכן למדינת ישראל". 

בנימין נתניהו וזאב אלקין, ארכיון, 2016 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
אלקין ונתניהו לפני המטמורפוזה (צילום: Miriam Alster/Flash90)

אלקין אמר "שרה נתניהו האשימה אותי בכך ששקד מונתה לשרת המשפטים".

תגובת הליכוד:

20:36 עריכה

כתב כאן מיכאל שמש דיווח כי גנץ אמר לחכי"ם של כחול לבן בסופ"ש כי הוא שוקל את המשך צעדיו.

20:43 עריכה

השר אוחנה התראיין בכאן ואמר כי אלקין לא היה מרוצה מהתפקיד שקיבל ולכן עשה את הצעד שעשה. לדעתו מדובר "בטעות מרה". עוד אמר השר לבטחון הפנים "אני לא יודע למי להאמין – לאלקין ששיבח והילל את נתניהו ואת מנהיגותו, או לאלקין החדש מבית היוצר של יוסי ורטר, רובי ריבלין, או מישהו מחבריו של גדעון סער". 

אוחנה אמר כי יריב פוליטי של נתניהו עומד מאחורי הפרסום המכפיש ב'עובדה'  וכי הדבר ייחשף בקרוב. אוחנה טען כי טמנו פח למישהו שנתניהו לא מכיר בכלל ותהה מדוע לא פרסמו על גנץ את הדברים המכפישים עד עכשיו.

21:00 עריכה

צבי האוזר התראיין בחדשות כאן ואמר כי לא ישבו בממשלה עם נתניהו בשום אופן לדבריו "הוא מיצה. נתנו לו כבר צ'אנס".

האם הוא והנדל יאפשרו לגדעון סער להקים ממשלה בתמיכת המפלגות הערביות? האוזר אמר "לא נקים ממשלה, אלא בתמיכה של מפלגות ציוניות. כבר הייתי שם – ועמדתי במבחן". 

21:04 עריכה

נתניהו: נחסן תוך חודש 2.5 מיליון אזרחים.

נתניהו פרסם גם סרטון על השיחה שלו עם מלך מרוקו. נתניהו הבטיח שיהיו בקרוב טיסות ישירות למרוקו וסיפר שסיים את השיחה בציטוט מקזבלנקה "זו תחילתה של ידידות מופלאה".

21:31 עריכה

תקיפת המפגינים בגבעת עדה: בגל"צ מדווחים כי המשטרה עיכבה לחקירה נער בן 17 ואישה בת 52.

21:39 עריכה

כ-1,000 מפגינים מול המשרד לביטחון הפנים בירושלים, במחאה על התנהלות המשטרה בתאונה בבנימין שבה נהרג אהוביה סנדק. המשטרה הפעילה מכתזית נגד המוחים.

בהארץ דיווחו כי מפגינים תקפו רכב עם נוסעים ערבים ויידו אבנים לעבר כוחות המשטרה. שוטרים במקום תועדו לוקחים תינוק של זוג מפגינים שהונח מול רכב לפיזור הפגנות ומזיזים אותו למקום אחר.

על פי הודעת המשטרה, המפגין נעמד יחד עם עגלה ובה תינוק אל מול מכת"זית המשטרה ולא נענה לקריאת השוטרים לזוז מדרכה בשל הסיכון במעשיו, בדגש לתינוק שבעגלה.

לאחר שלא נענה מספר פעמים, הוא נעצר והתינוק הועבר לאימו שנכחה במקום.

עוד נמסר מהמשטרה כי ארבעה שוטרים נפצעו מאבנים שהושלכו לעברם.

21:46 עריכה

סמוטריץ' הסביר למה הוא לא מתראיין לתוכניות שישודרו בשבת. בפוסט שפרסם כתב:

כשהתחלתי את דרכי בעשיה הציבורית בתנועת רגבים קיבלתי הצעות רבות להתראיין לתכניות שמצולמות לפני שבת ומשודרות בשבת, כאשר במהלך השידור ישנה כתובית שמבהירה לצופים שהתוכנית צולמה לפני שבת. "יש פוסקים שמתירים את זה", הסבירו לי, "וזה חשוב כי ליל שבת הוא זמן שיא בצפייה וממילא ביכולת להעביר את המסרים שלך לציבור הרחב".

התייעצתי עם אבי מורי, שהוא תלמיד חכם ופוסק הלכה, והחלטנו בקלות רבה שלא. הסיבה היא פשוטה: כל דבר שאנחנו עושים אמור להיות לתועלת. אנחנו לא מתראיינים כי זה כיף אלא כדי להועיל, אחרת זה פשוט בזבוז זמן. כאנשים מאמינים אנחנו יודעים שבעולמו של ריבונו של עולם שום דבר טוב לא יכול לצאת מעבירה. כשיהודים יושבים ומחללים שבת בצפייה בטלוויזיה שום דבר טוב לא יכול לצאת מזה, גם אם לרגע זה נראה ככה. יש לקב"ה מספיק דרכים לעזור לנו להסביר, לשכנע, ולהעביר את המסר, גם בלי שנכאיב לו ונשתמש בפלטפורמות שמחללות שבת.

ואם שום דבר טוב לא יכול לצאת מלהתראיין לתכניות שמשודרות בשבת אז זה סתם בזבוז זמן, ואני מאלה שעובדים קשה ופשוט אין להם זמן מיותר לבזבז…
***
כשנכנסתי לכנסת נוסף להחלטה הזו גם שיקול ציבורי שקשור למסר, לאחריות, ולדוגמא אישית. כחבר כנסת במפלגה דתית, שלוקחת אחריות על חיזוק הזהות היהודית של מדינת ישראל ובכלל זה שמירת השבת במרחב הציבורי, אינני יכול לתת ידי לחילול שבת ולהשתתף בתכניות שעושות זאת.

מאז ועד עתה, בכל שנות העשיה הציבורית שלי, אני מקפיד לא להתראיין בתכניות שמשודרות בשבת. מעולם לא הרגשתי שהפסדתי מכך משהו.
***
"יותר ממשמרו ישראל על השבת שמרה השבת על ישראל".
שבוע טוב ובשורות טובות.

22:04 עריכה

השר אדלשטיין הנחה את מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי לבדוק אם ניתן לחסן את צוותי ההוראה כבר מהשבוע.

שר הבריאות צייץ:

3 בשורות טובות בפתחו של שבוע חדש (וקשה):

1 ייבחן מתן חיסון לצוותי ההוראה כבר מהשבוע, בכפוף להחלטת ועדת התיעדופים.

2. החיסונים ייפתחו גם לחולים כרוניים.

3. את כל זה אפשר לעשות בעקבות האצה משמעותית בביצוע החיסונים: מחר כבר יהיו 150 תחנות חיסונים, ועד יום שלישי נגיע ל-230 תחנות.

22:42 עריכה

בצלאל סמוטריץ' משווה בין הפגנת הימין להפגנת השמאל וטוען כי המכתזיות נשלחו רק לימין עקב אכיפה בררנית.

22:56 עריכה

יפעת שאשא ביטון התראיינה לחדשות 12 והבטיחה: "אנחנו לא נשב בהנהגה תחת בנימין נתניהו". לדבריה, "זה לא נתניהו לגופו של אדם פרטי. הסיפור הוא דרך ההנהגה שנתניהו מוביל את המדינה. האם זה ממקום של רק לא ביבי? גם התשובה היא לא. זה ממקום שמדינת ישראל רוצה שינוי".

לגבי המצטרפים החדשים אחרי אלקין למפלגתו של גדעון סער אמרה שאשא ביטון "אני יכולה לומר לך שיש עוד לא מעט אנשים ערכיים בתוך הליכוד שהייתי שמחה לראות אותם מצטרפים לשורותינו" היא אמרה והוסיפה "אנחנו נמצאים בשיח עם גדי איזנקוט, הוא היה רמטכ"ל טוב, הוא ראוי. מאוד נשמח שיצטרף לשורותינו".

לגבי הסגר השלישי שמתחיל מחר אמרה: זה סגר שהוא חד-משמעית פוליטי. אני לא מוצאת שום הסבר למה אנחנו מתגלגלים לסגר נוסף כשאנחנו עוד לא יצאנו מהסגר הקודם. במדינות האחרות ניהלו את זה אחרת, ובתקופה שבין הסגרים הם אפשרו איזושהי שגרת חיים, עולם התרבות שם נפתח. אין שום הסבר הגיוני למה ענף התרבות נשאר במשך כל כך הרבה חודשים סגור".

סגירה