דיווח: משרד הבריאות הודיע שהוא מקצץ במספר החיסונים שיעביר לקופות החולים

חולדאי יודיע מחר על הקמת מפלגה חדשה ועל התמודדותו בבחירות ● דיווח: לפיד ולבני מנהלים מגעים לריצה ברשימה משותפת; יושב ראש יש עתיד נוטה לפרק את השותפות עם יעלון ● דרעי: ש"ס תומכת אך ורק בנתניהו לראשות הממשלה ● אחרי שלא השיג את הרוב הדרוש, הליכוד משך את בקשתו להכריז על שאשא ביטון כפורשת ● יועץ התקשורת רונן צור שוקל להתמודד בבחירות

מטופל מקבל את המנה הראשונה מתוך שתיים של החיסון נגד קורונה, במרכז של קופת החולים מכבי בתל אביב. 22 בדצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מרים אלסטר, פלאש 90
מטופל מקבל את המנה הראשונה מתוך שתיים של החיסון נגד קורונה, במרכז של קופת החולים מכבי בתל אביב. 22 בדצמבר 2020
07:17 עריכה

עפר שלח כתב בהארץ טור בתגובה לטורו של רוגל אלפר מלפני שלושה ימים שביקר אותו על החבירה ארוכת השנים שלו ליאיר לפיד. אלפר כתב "שמונה שנים היית יד ימינו של יאיר לפיד. תמכת בו לראשות הממשלה. תמכת בדמגוגיה הימנית־לאומנית השמנונית שלו, הנגועה בגזענות מכוערת כלפי ערבים ובהסתה נגד שמאלנים".

יאיר לפיד ועפר שלח בימים טובים יותר. נובמבר 2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
יאיר לפיד ועפר שלח מממשים את כוחם יחדיו (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

שלח כותב בטורו תחת הכותרת "רוגל, בהסבר שלך טמונים זרעי התבוסה של השמאל", כי "יש עתיד זכתה בבחירות 2013 ב–19 מנדטים מציבור שלא הבטחנו לו לא לשבת עם נתניהו (כפי שעשינו ב–2019 ועמדנו בכך), אלא להביא שינוי כלכלי וחברתי. נתניהו של היום פסול מוסרית, לא להיכנס לממשלתו אז היה להחמיץ הזדמנות אדירה לממש את הכוח שניתן לנו".

בנוסף,  כותב שלח: "אלפר מעמיד אותי בשורת מבחנים, רובם מילוליים. האם אני משתמש במילים "כיבוש" ו"אפרטהייד"? אלה מבחנים זהותיים של מחנה מובס, תמונת המראה של טקטיקת הזהויות של נתניהו. זוהי תפישת עולם של מי שכבר נואש מן היכולת לעשות מעשה, ומתכנס בעלבונו תוך הטחת עלבונות באחר".

07:22 עריכה

יולי אדלשטיין צייץ: "תחילת שבוע 2 למבצע החיסונים "לתת כתף"-מגרדים את ה 100,000 חיסונים ביום. בסה"כ התחסנו עד היום 379 אלף איש. זה בזכות עבודה מדהימה של אנשי משרד הבריאות, קופות החולים, בתי החולים ומד"א. ויותר מכולם-בזכותכם, אזרחי ישראל, שנרתמים ומגיעים להתחסן. נמשיך כך, וגם נגביר את הקצב עוד יותר".

07:35 עריכה

לאחר שאתמול החליטו להשאיר את תלמידי ה' עד י' בבתי הספר בניגוד להחלטת הממשלה, אומר הבוקר יו"ר ועדת החינוך ח"כ רם שפע ברשת ב' "נעשה הכול כדי שגם בסגר מערכת החינוך תישאר פתוחה במלואה. מגיל 19-0 אין שום השפעה על התחלואה בין אם הילדים בבית או בבתי הספר – אלה נתונים של משרד החינוך. הממשלה לא צריכה לאשר את החלטת הוועדה, החלטתנו היא הסופית". 

שפע אמר כי האמירות כי הסגר יוארך בגלל זה חסרות אחריות.

האיום בשביתה: שפע אמר כי הוא תומך בהסתדרות המורים וכי "חשוב מאוד לחסן את צוותי החינוך".

ח
ח"כ רם שפע כיו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
07:41 עריכה

ינון אשכנזי, המייעץ לקבינט הקורונה בגלי צה"ל על ההחלטה להחזיר את הלימודים בכיתות ה'-י': "ההחלטה הזו בוודאות לא תקצר את הסגר. עוד לא יודעים אם בכיתות ה'-י' תהיה הדבקה משמעותית, אבל ברגע שיש התפרצות סביבתית בית הספר מהדהד את אותה ההדבקה".

08:06 עריכה

ברשת ב' מדווחים כי שרים וח"כים בליכוד טוענים שנתניהו מתכוון לבקש ממרכז המפלגה שניים עד ארבע שיריונים מטעמו ברשימה לבחירות הקרובות. לטענתם, נתניהו ינסה במקביל לבטל את הפריימריז.

08:17 עריכה

יועז הנדל מאשים בגלי צה"ל "נתניהו ערבב בין ענייניו האישיים והלאומיים. יש קשר ישיר בין האכזבה הגדולה שרוב האזרחים מרגישים מכך שהגענו לסגר שלישי לבין התנהלותו".

הנדל מיישר קו עם חברי מפלגתו תקווה חדשה ומבטיח: "נתתי הזדמנות אחת לנתניהו והיא לא עבדה, לכן לא תהיה הזדמנות נוספת. משוכנע שהליכוד יצטרף לממשלה תחתינו, אך נתניהו כבר לא יכול להיות ראש הממשלה".

הנדל הוסיף: "צריך לשאול את חברי הליכוד – האם הם ישבו עם גדעון סער, זו השאלה החשובה לפי הסקרים".

08:52 עריכה

יזהר שי נגד ראשת שירותי בריאות הציבור. לאחר הדיווח על הלחצים של חברי כחול לבן נגד הבידוד שנכפה עליהם, וטענות שי אתמול כי הוכנס לבידוד עקב עמדותיו המנוגדות לאלו של משרד הבריאות בקבינט הקורונה, סיפרה היום ברשת ב' שרון אלרעי פרייס כי מה שקרה במקרה של בכירי כחול לבן, זו חקירה כמו במקרים דומים, שלאחריה היא צורפה לשיחה ושהוטחו בה האשמות.

אלרעי פרייס אמרה: "מפתיע אותי שנבחרי ציבור חושבים שצריך לנהוג בהם אחרת, הוירוס לא מתנהג בהם אחרת, אני לא זאת שהטחתי האשמות גסות בשיחה הזאת".

שי הגיב ואמר:

אלרעי פרייס עלתה לשידור שוב והוסיפה "כדי לחדד" כי הוזמנה לשיחה עם בכירי כחול לבן בנוגע לבידוד מכיוון שהשיחה שלהם עם הרופאה המחוזית הפכה אגרסיבית וגרמה לה מצוקה.

09:27 עריכה

גדעון סער מודיע על צירופו של ראש עיריית אילת לרשימת תקווה חדשה – כפי הנראה במקום העשירי.

מאיר יצחק הלוי הודיע לפני כשבועיים על עזיבת הליכוד ותמיכתו בסער.

יועז הנדל בירך את יצחק הלוי וכתב:

ברוך הבא מאיר. בביקור האחרון שלי אצלך באילת, חנכנו פריסת סיבים אופטיים, ושמעתי ממך על התכניות לקידום איזור חדשנות בעיר. ראיתי בכנסת איך נלחמת למען פרנסת תושבי אילת. כעת הגיע הזמן שנילחם יחד עבור כל מדינת ישראל.

מיכל שיר כתבה: ברוך הבא מאיר יצחק הלוי. לוחם אמיתי למען תושבי העיר אילת ונכס לציבור כולו. יחד נביא תקווה חדשה לישראל!

09:38 עריכה

יום של חדשות מקומיות: מיד אחרי ההודעה כי מאיר יצחק הלוי ראש עיריית אילת מצטרף לרשימת סער מודיע ממלא מקום ראש גם עיריית אשדוד גבי כנפו על תמיכה בראש מפלגת תקווה חדשה.

באוגוסט בשנה שעברה כנפו היה אמור להיות ממונה לראש רשות שדות התעופה אולם על פי הדיווח בסביבת נתניהו לא אהבו את הרעיון מפני שכנפו תמך בסער בפריימריז ואמר כי נתניהו צריך לפנות את הדרך.

בסטטוס של כנפו נכתב:

חברים יקרים ,
תקופה ארוכה אני מבין שעליי לקבל החלטה לגבי המשך דרכי כחבר תנועת הליכוד .

במשך השנים בהם אני חבר בתנועת הליכוד ביצעתי ועדיין מבצע תפקידים רבים לטובת העיר אשדוד ותושביה. היום אני משמש כממלא מקום לראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי, יו"ר החברה העירונית לתרבות הפנאי, יו"ר הקואליציה העירונית, חבר סניף הליכוד באשדוד, חבר מרכז הליכוד ופעיל מרכזי בה. כל זאת לצד פעילותי כיזם במגזר הפרטי בתחום הלוגיסטיקה הימית . . פעלתי ואמשיך לפעול ולסייע לעיר אשדוד ולהמשך פיתוחה.

רבים מחבריי בליכוד הינם אנשים טובים ואיכותיים והם קרובים לליבי . פעלתי יחד איתם בכל הזדמנות למען העצמת התנועה וניצחונה בכל מערכות הבחירות והיו רבות כאלה .וגם למען בנימין נתניהו.

בשנה החולפת ,תנועת הליכוד שינתה את פניה מהותית. האמנתי בעקרונות של התנועה , בנציגיה ובאופן שבו היא מלכדת ומאחדת את כל חברי התנועה ואזרחי מדינת ישראל .

לצערי ,בתקופה האחרונה ישנה בתנועה תחושה קשה של מחנק , תחושה קשה של אכזבה , פילוג , שיסוי וייאוש . תחושה שנובעת מאיבוד הדרך של המנהיגות שלנו . במקום לאחד ולהצעיד אותנו קדימה , ממשיכה לפעול באותה הרוח של פילוג ומחנאות . כל זאת גם בזמן של משבר הקורונה ומשבר כלכלי וחברתי מהגדולים שידעה מדינת ישראל . מנהיגות זאת , ממשיכה גם בימים אלה לגרום לנזקים כלכליים וחברתיים קשים מאוד לרבים מתושבי המדינה.

בכל מקום ובכל שיח בתקשורת וברשתות החברתיות ,אתה מרגיש תחושה של איבוד הדרך , הצעירים והמבוגרים מביטים בנו ומחפשים את העקרונות עליהם גדלנו , עקרונות של האחדות וחמלה . ובכל פינה מזהים את אובדן הדרך , אובדן התקווה אשר השתלטו על כל מוסדות התנועה והמדינה.

התנועה שבה גדלתי ושמרתי לה אמונים בגדה בי , בחבריי ובאזרחי המדינה . התנועה המאחדת והמלכדת , ששמה תמיד את המדינה ותושביה בראש סדר העדיפויות , הפכה לכלי שרת בידי אדם אחד והוא פועל למען אינטרסים אישיים.

ממקום של מנהיגות צנועה ומאחדת , הגענו למנהיגות שחצנית ומפצלת . כל העקרונות עליהם גדלנו ונלחמנו שנים , התחלפו בפולחן אישיות.

בלב כבד , אבל שלם , אני עוזב היום את תנועת הליכוד לאחר 30 שנות חברות בתנועה ומודיע על תמיכתי בגדעון סער ובתנועת " תקווה חדשה".

שנים רבות אני פועל לצדו של גדעון סער , מנהיג מוכשר אשר הוכיח בכל תפקיד אשר לקח על עצמו , יכולת ביצוע פורצת דרך וחדשנית . והחשוב מכל , מדובר במנהיג ישר והגון אשר טובת המדינה עומדת בפניו מעל לטובתו האישית.

גדען סער, הוא היחיד בעת הזו , אשר יוכל לוודא שמדינת ישראל תישאר מדינה יהודית עם ערכים דמוקרטיים. ולטפל באיחוד הקרעים בעם , לטפל בנושאים הכלכליים והביטחוניים ובכל הנושאים שישיבו לתושבי המדינה ואזרחיה את התקווה.

אני קורא לכל חבריי שמאמינים בדרכי ומאמינים בגדעון סער ובתנועת תקווה חדשה, הצטרפו אלינו ויחד נביא תקווה חדשה לישראל.
שלכם , גבי כנפו

10:10 עריכה

ח"כ יצחק פינדרוס ב-103fm: "יהדות התורה מעולם לא התעסקה עם פולחן אישיות". פינדרוס הסביר כי "הסיבה שהלכנו עם נתניהו היא הבוחרים שלו שהם יותר מסורתיים, יותר דתיים ורוצים יותר דת. כרגע סער מייצג חלק נכבד ממחנה 'רק לא ביבי', שרובו הגדול אומר 'רק לא דת'"

10:23 עריכה

תמר זנדברג התראיינה בגלי צה"ל ואמרה "אתמודד על הנהגת מרצ אם אראה שיש לי מהלך אמיתי ומשמעותי להוביל לשותפות יהודית-ערבית ברשימה".

10:38 עריכה

יו"ר מפלגת תקווה חדשה גדעון סער אמר כי הצעת החוק הראשונה שמפלגתו תוביל בכנסת ה-24 היא הגבלת כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים. על פי הדיווח בוואלה סער הציע גם להגביל את הכהונה של ראשי ערים ל-15 שנים וציין כי "כל שינוי צריך לחול מכאן ואילך".

11:09 עריכה

שר בכיר בממשלה הגיב הבוקר לדבריו של ארדואן, שלפיהם הוא מעוניין לשפר את הקשרים עם ישראל: על טורקיה לצמצם קודם כל את תמיכתה בחמאס ולהפסיק לעודד את פעילותה הצבאית. בכאן מדווחים כי השר דיבר בעילום שם לעיתון א-שרק אל-אווסט.

11:23 עריכה

נתניהו צייץ: 379,000 ישראלים כבר קיבלו את החיסון. כמעט 100 אלף חיסונים ביום! ישראל היא אלופת העולם בחיסונים, יחד נצא ראשונים מהקורונה ונפתח את הכלכלה שלנו.

11:26 עריכה

אלי אבידר מארגן סקר לגבי ועדת חוקה.

אתמול פוזרה ועדת החוקה ללא הצבעה, ככל הנראה מכיוון שהקואליציה הבינה שאין לה רוב. כפי שמסביר אבידר בטוויטר שלו, אם הוועדה לא תאשר את תקנות הסגר,
בעוד 7 ימים ההחלטה עוברת למליאה שצריכה להכריע תוך 3 ימים. "אנחנו נצביע נגד ההחלטה במליאה ואם ההחלטה לא תעבור – הסגר יבוטל עוד 9 ימים", הוא מבטיח.

11:54 עריכה

מפלגת ימינה הודיעה כי תתמוך בתקנות הסגר בועדת החוקה רק בהתקיים שלושה תנאים:

1. חיסון מיידי (אם צריך לרתום את פיקוד העורף) כבר השבוע של כלל צוותי ההוראה בישראל, כולל הגננות והסייעות, על מנת למנוע הדבקות המוניות במערכת החינוך.

2. אישור טייקאווי למסעדות כדי לאפשר הישרדות כלכלית שלהם לצד צמצום הדבקות.

3. אישור לפעילות רפואה משלימה.

11:56 עריכה

ועדת הכנסת אישרה את מינויה של עו"ד שגית אפיק ליועצת המשפטית של הכנסת.

12:06 עריכה

כחול לבן לא מצליחה לקדם את ההדחה של ח"כ צבי האוזר מתפקיד יו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת, ואין לה רוב למהלך. גנץ הודיע לח"כ איתן גינזבורג כי הוא ימונה לתפקיד במקומו של האוזר, אך מהלך זה נבלם על ידי שאר הסיעות. הנושא ירד מסדר היום.

12:10 עריכה

ח"כ שטרן במילים קשות על אייכלר:

 

 

12:19 עריכה

על רקע סכסוך העבודה עם הסתדרות המורים, שר החינוך יואב גלנט אמר בראיון ל-ynet חיסון צוותי ההוראה נגד קורונה יתחיל בשבוע הבא, בכפוף לפתרון בעיה של חיסרון במנות. לדבריו "מורים, מורות, גננות, עובדי מערכת החינוך, מנהלות ומנהלים יוכלו להתחסן בקופות החולים ובבתי החולים".

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד הגיבה לדברים ואמרה: "מניסיוני, אני רוצה קודם כל לראות שזה מתבצע, ואז אברך ואשמח על כך". לדברי בן דוד היא לא תסתפק בהתחלה של מבצע החיסון בקהילת המורים וכי "עד שלא יחוסנו כל המורים שרוצים להתחסן – אני לא אבטל את סכסוך העבודה".

12:39 עריכה

דיוני ועדת החוקה על הסגר: מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל מלכיאלי הודיע על הפסקה של 5 דקות להתייעצות סיעתית לאחר שיו"ר הקואליציה ח"כ זוהר דרש מחברי האופוזיציה תשובות מדוע הם נגד הסגר ומ"מ היו"ר הודיע על הצבעה מידית; חברי האופוזיציה התנגדו להצבעה וביקשו התייעצות סיעתית.

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי מכלוף זוהר (הליכוד): "מדוע האופוזיציה או מי שמרכז אותה מחליט להצביע נגד התקנות? האם המצב לא מצריך סגר? האם צריך לתת לתחלואה להתפשט? אם אתם באים שרירותית להצביע נגד עמדת הממשלה על אף שאתם יודעים שהסגר מתבקש אנחנו מבזבזים את זמננו אבל אם לא, חשוב שנבין את עמדתכם".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד תל"ם): "אם הקואליציה הייתה נמצאת פה אתמול היא הייתה מבינה בדיוק את הדברים. למה אנחנו צריכים לתת הסברים? בואו נצביע. הדיון הסתיים אתמול. נשאלו פה שאלות יסוד ומשרד הבריאות לא נתן תשובות, לגבי ההצדקה לסגר, לפסילת טייקאווי ועוד. לא קיבלנו תשובה למה מקום ירוק צריך להיות סגור, לגבי 1000 מ', לגבי נימוקים אפידמיולוגיים וברגע שפוליטיקאי מתחיל לדבר כמו רופאים ככה זה נראה".

לאחר דבריו אלו ביקש מ"מ היו"ר להצביע וחברי האופוזיציה ביקשו התייעצות סיעתית לפני הצבעה.

קארין אלהרר כתבה: "ועדת חוקה אמורה לאשר את תקנות הקורונה. בפועל בכל פעם שלקואליציה אין רוב מוציאים את שק הטריקים ודוחים או מבטלים את ההצבעות. זה לא יעזור להם! נמשיך להאבק כדי שההגבלות יהיו הגיוניות".

מתן כהנא מימינה כתב: "למישהו יש הסבר למה הליכוד מפחד מטייקאווי?? הממשלה הזו אטומה. עשינו הכל כדי להגיע להבנות ולאפשר סגר תוך רגישות למסעדות – לאפשר מכירה בטייקאווי. אין שום דבר מדבק בטייקאווי. הממשלה סרבה. נצביע נגד תקנות הסגר.

13:00 עריכה

ניצן הורוביץ כותב: "על רקע הילולת השבחים שראש הממשלה תובע לעצמו על כך שביצע את חובתו, כדאי להזכיר את הסיפור הבא: דוד בן גוריון היה אמור לקבל את פרס ישראל על מפעל חיים – הקמת המדינה. הוא סירב וכתב כך לשר החינוך: "איני רואה לי כל זכות לקבל פרס זה, כי פועלי בארצנו לא היה יותר ממילוי חובתי האזרחית".

13:16 עריכה
בן 70 מת מדום לב כשעתיים לאחר שקיבל חיסון לקורונה ויוליה מלינובסקי מישראל ביתנו חושבת שזה מוכיח שהחיסונים מסוכנים. בציוץ שלה היא כתבה:
"זה בדיוק מה שהזהרתי מפניו. תפסיקו לדבר עם הציבור בצורה מתנשאת, גם ככה כ-50% מהציבור חושש מהחיסון, המקרה הזה רק מגביר את החששות. זו בדיוק הסיבה שדרשתי שימוע פומבי ושקוף על החיסונים כדי שכל אחד ישמע ויחליט אם הוא מתחסן או לא". 
13:19 עריכה

ועדת החוקה אישרה את תקנות הסגר. אם תהיה ירידה בתחלואה, יאושר טייק אוואי ממסעדות בשבוע הבא. כחול לבן הצביעה בעד וימינה התנגדה.

יוראי להב הרצנו מיש עתיד: "את הפרחים על הסגר הדרקוני הזה צריך לשלוח לכחול לבן. תתביישו לכם".

אורנה ברביאי: "גם כשכחול לבן מתפרקת היא עדיין גורמת נזק. גינזבורג ופרידמן אפשרו בהצבעתם סגר מיותר המנוגד לכל הגיון".

 

13:21 עריכה

איילת שקד בגלי צה"ל: "ההצהרות של אנשי סער הן שקר אחד גדול, אף אחד עוד לא אימת אותם עם השאלה האם הם יישבו תחת נתניהו או לא. אנחנו לא מחרימים אף אחד, זו אובססיה חסרת תכלית".

מתקווה חדשה נמסר: "יו"ר התנועה וכל מועמדיה הצהירו חד משמעית שבשום מצב לא יישבו תחת נתניהו. האינטרס של מדינת ישראל הוא להחליפו". 

13:29 עריכה

ועדת הבחירות הציגה הדמיות – כך יצביעו מבודדים:

הדמיית קלפי דרייב אין (צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
הדמיית קלפי דרייב אין: בטוח יהיו צפירות למתלבטים
הדמיית קלפי דרייב אין (צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
הדמייה בלבד. תתאפשר גם הצבעה מרכבים שאינם טויוטה
הדמיית קלפי דרייב אין (צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
המתחם.
14:03 עריכה

פנינה תמנו שטה שיתפה אתמול בטוויטר בגאווה תמונה של אלמז מנגיטסו וברהנו טגניה מתוך המהדורה.

הכתבת מנגיסטו התעצבנה ושיתפה עם כיתוב: "באמריקה לא עושים מזה עניין תנסו גם פה". 

העורך של המהדורה יניב הלפגוט גם שיתף את התמונה וכתב "גאווה".

היום תמנו-שטה מסבירה למה שיתפה את התמונה ומספרת על תחושותיה.

14:14 עריכה

איימן עודה על הרצח בכביש 6:

"חוליית מחסלים של ארגון פשיעה עקבה אחרי אזרחים תחת אבטחת משטרה ורצחה אחד מהם ופצעה אדם נוסף. לאור יום. על כביש 6. והיורים טרם נעצרו. תחת איזה סוגים של משטרות בעולם ארגוני פשע מעזים לעשות דבר כזה? ומי משלם למי פרוטקשן?"

עודה הוסיף: "וכמו שאומרים אנשים שהתעסקו בעצמם בזמן ששברנו שיא של נרצחים השנה: מי שחושב שההרס שארגוני הפשע החמושים מחוללים ישאר בתחומי החברה הערבית – חי בסרט".

אחמד טיבי כתב: ואם שני הנרצחים היום שהיו תחת ליווי משטרה היו יהודים , ואם שני הנרצחים שליוו את האמבולנס בואדי עארה היו יהודים? אם..
14:25 עריכה

גילה גמליאל מודיעה: "שוברים את הכלים (החד פעמיים)! הנחיתי להעביר 45 מיליון ש"ח לרכישת מדיחי כלים ב- 13 אלף גני ילדים בישראל. כל גני הילדים שיקבלו מדיח כלים יתחייבו להפסיק להשתמש בכלים חד פעמיים. מדובר ביוזמה חשובה לצמצום כמויות הפלסטיק האין-סופיות בגנים שתייצר מודעות סביבתית אצל הילדים כבר מגיל צעיר"

15:29 עריכה

אחרי שלא הושג רוב להכרזה על יפעת שאשא ביטון כפורשת מסיעת הליכוד, הודיע מיקי זוהר כי הוא מושך את הבקשה. שאשא ביטון תוסיף לכהן כיושבת ראש ועדת הקורונה.

"לא התנהל דיון שיפוטי. הדיון היה פוליטי. אלך עם הנושא לוועדת הבחירות", אמר מיקי זוהר, שהגיש את הבקשה להכריז על שאשא ביטון כפורשת מסיעת הליכוד. יו"ר הוועדה איתן גינזבורג, השיב: "הדיון היה ענייני, הסתמן רוב לשלילת הבקשה".

זוהר: "לדיון אין שום מרכיב פוליטי. היום זה קורה בליכוד, מחר זה יקרה בסיעה אחרת. ח"כ יחליט לפני הבחירות שהוא הולך עם מישהו אחר, לא יצטרך להתפטר מהכנסת וזה לא ייחשב כפרישה. להסכמים לא תהיה שום משמעות וערך. בפעם הבאה יהיו כאן מעברים כמו במערב הפרוע. שימו בצד את המאבקים הפוליטיים ותסתכלו על זה ברמה המקצועית של הכנסת. אין מחלוקת שמדובר בפרישה. כל הדברים שאסור לעשות בניגוד לתקנון הכנסת נעשו כאן. היא הודיעה על תמיכה בפומבי על מועמד אחר. ראינו שורה של חברי כנסת נוהגים באחריות ומתפטרים מהכנסת – גדעון סער, שרן השכל ועפר שלח – מתוך הבנה שזה שומר על המבנה החוקתי . זה פוגע בעבודת הכנסת. הסיפור פה ברור מאוד. הייתה כאן פרישה וזה לא משתמע לשתי פנים".

ועדת הכנסת דנה בבקשת הליכוד להכריז על חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון כפורשת, 28 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ועדת הכנסת דנה בבקשת הליכוד להכריז על חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון כפורשת, 28 בדצמבר 2020 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

יפעת שאשא ביטון השיבה לבקשה: "אני אכן חתומה עם מפלגת הליכוד על הסכם לכנסת ה-23. תוקף ההסכם עם מפלגת כולנו תקף עד סוף הכנסת ה-23 והיה ברור לשני הצדדים שההסכם בינינו מחייב רק כנסת ה-23, ובבחירות לכנסת ה-24 אני יכולה להתמודד מטעם איזו מפלגה שארצה. לא התפקדתי ולא הייתי חברת ליכוד, והליכוד הודיע לי מראש שלבחירות לכנסת ה-24 הם לא מחויבים לי. אז למה אני לא יכולה להתמודד מטעם איזו מפלגת שאני רוצה? הייתי חלק מהסיעה, הקפדתי להגיע לכל ישיבות הסיעה, הצבעתי בהצבעות אי אמון עם הסיעה ועמדתי במליאה גם כשהכפישו אותי בכל מקום. מעולם לא דיברתי רעה על הליכוד וחבריו וסירבתי להגיב על ההתנהגות שלכם כלפיי עד הרגע שבו הודעתי שבכנסת הבאה אתמודד מטעם מפלגה אחרת. אתם יצאתם לתקשורת פעם אחר פעם ואמרתם שאני לא מהליכוד, אלא מכולנו, הכרתם במעמד השונה שלי. ידענו כל אחד מה חלקו בהסכם. אני לא לוקחת כלום מהליכוד – לא מנדט, לא מימון, היחידים שיכולים לטעון מולי ונגדי זו מפלגת כולנו ולא אתם. זאת האמת".

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד ארבל אסטרחן, הסבירה את סעיפי החוק וסקרה תקדימים אודות הכרזה על חברי כנסת כפורשים מסיעתם. בין היתר אמרה: "להכרזה על חבר כנסת כפורש יש השלכות מרחיקות לכת כולל על הזכות לבחור ולהיבחר, בראשן – הוא לא יכול להתמודד בכנסת הבאה ברשימת מועמדים שהייתה מיוצגת בכנסת היוצאת. מדובר בסנקציה חמורה מאוד שהרציונל בה הוא למנוע גניבת מנדט ומעבר של חברי כנסת בין סיעות. יש סנקציות נוספות שפחות רלוונטיות למקרה הנידון היום. במקרה של התפטרות מהכנסת בסמוך לפרישה והחזרת המנדט לסיעה לא יחולו על חבר הכנסת הפורש הסנקציות הקבועות בחוק. בגלל ההשלכות החשובות של הדבר הזה, הדיון הוא מעין שיפוטי וחלים בו סדרי דיון מיוחדים. בעיקר חשוב לדעת שרק מי שנכח בלפחות מ-50% ממשך הדיון יכול להשתתף בהצבעה. עוד קובע החוק שהוועדה תחליט לא רק על פי שיקולים פוליטיים אלא תקבל החלטה מבוססת ועניינית".

עוד ציינה עו"ד אסטרחן כי  "החוק מאפשר לרשימת מועמדים שמוגשת על ידי יותר ממפלגה אחת להתפלג אחר כך בהתאם לחלוקה מפלגתית, כפי שעשו ח"כ אורלי לוי והשר רפי פרץ בכנסת הנוכחית. עם זאת, סיעת הליכוד לא הגישה הסכם שמאפשר זאת ולכן אין פה אפשרות להתפלגות כדין. במהלך השנים עמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת הייתה שח"כ שמודיע בתקופה של 90 ימים לפני הבחירות על מעבר מפלגה אחרת לא נחשב כפורש. על פניו על פי הבקשה לא מדובר במקרה ברור מאליו של פרישה, הוועדה תצטרך לשמוע את הצדדים ולקבל החלטה".

אלעזר שטרן: "הממשלה הזאת היא ממשלה של עריקים. קשה לי להבין למה שרה או ח"כית שהתמודדה עם יש עתיד הופכת להיות שרה ועכשיו אנחנו מתחילים לצבוע עקרונות וכללי מוסר. יש יותר מידי מקרים בכנסת הזאת, יותר מידי הסכמים חתומים שהופרו. צריך לקיים דיון ולבחון מה אנחנו יכולים לגזור על עצמנו מראש, איך אנחנו נראים שכל כך הרבה אנשים עוברים ממקום למקום. ח"כ שאשא ביטון לא שם, אנחנו כבר בסוף קדנציה והאתנן לא על השולחן. אני כן אומר שהדיון הזה לא צריך להיות ויש להמיר אותו בדיון עקרוני. לקבוע כללים ואתיקה לנושאים האלה".

עוזי דיין: "ח"כ שאשא ביטון לא ראויה להיות חברת כנסת. היא מייצגת תופעה אנטי דמוקרטית של חברי כנסת שלא נבחרו מעולם, עכשיו היא מדלגת כבר בפעם השלישית ממפלגה למפלגה. לא צריך לתת לזה גושפנקא. אני רוצה לתת עצה ספרותית לגדעון סער, על מקרים כאלו כתב שקספייר, 'האישה הזאת היא בת מעל. היא בגדה באביה והיא תבגוד גם בבעל'".

אסנת מארק: "יפעת נשארה רק בגלל המשכורת שלה. שתגיד את זה לציבור. יפעת צריכה לבוא ביושרה כלפי המצביעים ששלחו אותה לכאן לכנסת, מה הייתם שווים מפלגת כולנו בלי הליכוד? כלום, אפס. הציבור רוצה לדעת שכשהוא שולח לכנסת מישהו, הוא לא עושה עליו סיבוב. ח"כ יפעת שאשא ביטון עונה על כל הקריטריונים של פרישה. היא עשתה שימוש בכלים פרלמנטריים בכנסת, לא הגיעה להצבעה, והכנסת התפזרה ובטח שהיא קיבלה תמורה – שריון במפלגה אחרת. היא עשתה מעשים שמחלישים את הסיעה ששלחה אותה לכנסת. ב-14 לאוקטובר ח"כ שאשא ביטון כתבה בקבוצת הליכוד 'אני נמצאת היום בכנסת, אבל לא אגיע להצבעות מתוך מחאה עד שתבוטל הגבלת התנועה'. כנראה תכננה כבר אז את פרישתה מהסיעה ופעלה באופן שיטתי בתוך הסיעה, בידיעה שהיא תחבור לרשימה אחרת".

יו"ר הוועדה, איתן גינזבורג: "על אף חברותו בסיעה, החוק עדיין רואה בחבר כנסת אורגן עם חופש מסוים. בטווח ה-90 יום לפני בחירות נותנים לח"כ לבחור את המשך דרכו הפוליטית והוא לא צריך להתפטר מהכנסת. הסיפור של פרישה הוא סיפור אחר וצריך לשקול ולפרש אותו לפי מעשים שחבר כנסת עושה, איך הוא פעל מול עמדת הסיעה, פעילותה והאינטרסים שלה. במקרה הזה ח"כ שאשא ביטון הודיעה לפני ה-90 יום שלא תתמודד ברשימת הליכוד וגם הליכוד עשו את זה פחות או יותר. יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מכך שההסכם שהיא חתומה עליו תקף רק לכנסת ה-23. ההכרזה שלה שהיא תתמודד במסגרת רשימה אחרת היא לא בהכרח הודעה על פרישה. העסק הסתבך, לטעמי, בהצבעה האחרונה על אי אמון בממשלה, ואני אמרתי באופן גלוי שההצבעה הזאת ערערה את מה שחשבתי לפני כן. ברור שהיא לא תמשיך עם הליכוד אבל אי אפשר לדעת איך היא הייתה נוהגת אם הכנסת הזאת הייתה ממשיכה לפעול. אך לבסוף על פי העובדות שמונחות בפניי כעת אני לא חושב שצריך להכריז עליה כפורשת".

רגע לפני שהעלה יו"ר הוועדה את הבקשה להצבעה, אמר יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר: "הדיון כאן לא היה מעין שיפוטי. הוא היה פוליטי. יש כאן דברים שאי אפשר להפריך אותן – הטענות שלנו מגובות בעובדות: עצם ההסכם שחתום שחור על גבי לבן, דבריה של ח"כ שאשא ביטון שהיא חלק מסיעת הליכוד, היעדרותה מההצבעות, ההוכחות שכתבה שהיא במחאה נגד הליכוד, ההודעה שלה על ההתמודדות ברשימה אחרת עוד טרם התפזרה הכנסת – כל אלו לא הספיקו לוועדה לראות בדבר פרישה. לליכוד לא נגרם נזק, אך מצר ע"כ שההתנהלות מעתה היא לא נכונה. העניין נראה כאן מאוד מאוד לא אובייקטיבי. אלך עם הנושא הזה לוועדת הבחירות ושם זה יהיה יותר מקצועי ולא בצורה פוליטית. זה יום עצוב לכנסת. אני מושך את הבקשה".

יו"ר הוועדה הגיב לדברי זוהר: "מי שעשה פוליטיקה זה אתה. הדיון התנהל בצורה מאוד עניינית. דברים פוליטיים נשמעו רק מצד אחד של הוועדה ומתוך סיעת הליכוד. משיכת הבקשה לפרישה כי הסתמן פה רוב מוחלט שח"כ שאשא ביטון אינה פורשת".

15:34 עריכה

סגן שר הבריאות יואב קיש: "נכון לעבור לבידודי בית ולהפסיק את הבידודים במלוניות".

15:47 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מציג סרטון תדמית של מפלגתו לקראת הבחירות לכנסת.

16:00 עריכה

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ שוחח עם שר התעשייה, המסחר והכלכלה הדיגיטלית של מרוקו, מולאי חפיד אלעלאמי. השניים דנו בשיתופי פעולה כלכליים והקמת צוות בליטרלי שיבנה את תכנית העבודה המשותפת לשנת 2021.. השרים קבעו לשוחח שוב בעוד כשבועיים, לאחר שהצוות יבנה מתווה עבודה לקראת חתימת הסכם. פרץ סיפר בשיחה לעמיתו שהוא נולד במרוקו בעיר בוג'יאד ועלה לישראל כשהיה בן ארבע.

פרץ: "שתי המדינות שלנו חולקות אתגרים ומטרות דומות. בשתיהן קיים מחסור בגישה למים מתוקים, שתיהן נסמכות על חקלאות ושתי המדינות פועלות באופן אקטיבי לחזק את היכולות הדיגיטליות הלאומיות והשירותים הדיגיטליים הציבוריים. לכן, על מנת להמשיך ולקיים את השיתוף הפעולה, נרצה לסייע לחברות ישראליות ומרוקאיות לקחת חלק בפעילויות הממלכה המרוקאית ובישראל, בעיקר בתחומי המים, חקלאות, פינטק, סייבר, בריאות דיגיטלית , ציוד רפואי והשקעות".

16:15 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "גם היום ישראל מדורגת כאלופת העולם בחיסונים".

17:15 עריכה

שבח שטרן, איוב קרא ומטי יוגב, שהתמנו לאחרונה לחברי כנסת בעקבות התפטרותם של מיכל שיר, שרן השכל וזאב אלקין – הצהירו אמונים בישיבה של מליאת הכנסת.

17:23 עריכה

יושב ראש ש"ס אריה דרעי אמר בישיבת סיעה שש"ס תומכת אך ורק בבנימין נתניהו לראשות הממשלה.

17:55 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נתניהו בירך את פוטין ואת אזרחי רוסיה לרגל הנובי גוד, ואיחל לו שנה אזרחית טובה. השניים שוחחו על המצב בסוריה, על ההתפתחויות באזור ועל הפעולות הנדרשות להגברת היציבות בו.

הנשיא הרוסי הרוסי שלח לנתניהו אגרת לרגל השנה האזרחית החדשה –

ראש הממשלה היקר, קבל את ברכותיי מעומק הלב לכבוד השנה החדשה. אנו מייחסים חשיבות רבה ליחסינו הידידותיים עם ישראל. אנו מצפים להרחיב את עבודתנו המשותפת במהלך השנה הקרובה, ובכך להמשיך ולטפח את הקשר בין שתי המדינות, ולשתף פעולה בטיפול בסוגיות הדחופות שעל סדר היום האזורי והעולמי.

אין ספק שהדבר יעלה בקנה אחד עם האינטרסים המרכזיים של עמינו ויקדם את צרכי הביטחון והיציבות במזרח התיכון.

אני מאחל לך וליקיריך בריאות טובה, רווחה והצלחה, שלום ושגשוג לכל אזרחי ישראל.

18:05 עריכה

יועץ התקשורת רונן צור עשוי להתמודד בבחירות לכנסת – כך דיווח יניר קוזין בגלי צה"ל. בתשובה לפניית גל"צ השיב צור: "לא החלטתי עדיין, והחלטתי תלויה ביכולת ההשפעה כחלק ממנהיגות לאומית".

ב-2006 כיהן צור במשך כשלושה חודשים כחבר כנסת מטעם סיעת העבודה-מימד-עם אחד.

18:12 עריכה

עוזי דיין התנצל על דבריו כלפי יפעת שאשא ביטון. בדיון בוועדת החוקה בעניין הגדרתה כפורשת מסיעת הליכוד אמר דיין: "אני רוצה לתת עצה ספרותית בחינם לגדעון סער, כי על המקרים האלה כתב שייקספיר, נדמה לי ב'אותלו': 'האישה הזאת היא בת מעל, היא בגדה באביה היא תבגוד גם בבעל'".

אחרי הביקורת על דבריו אמר דיין: "מישהו כתב לי, 'בחייך, איזו אמירה סקסיסטית'. אם זה נתפס ככזה – אני ממש מתנצל. אני אחליף את זה בפסוק הרבה יותר נכון: 'סוף מעשה במחשבה תחילה'".

18:52 עריכה

יושב ראש יש עתיד יאיר לפיד מנהל מגעים עם השרה לשעבר ציפי לבני על התמודדותה ברשימה משותפת בבחירות לכנסת – כך דיווח הערב חיים לוינסון ב"הארץ". במקביל נוטה לפיד לפרק את השותפות עם משה (בוגי) יעלון ומפלגתו, תל"ם.

יאיר לפיד וציפי לבני במליאת הכנסת, כשכיהנו, בהתאמה, כשר האוצר וכשרת המשפטים, 3 בדצמבר 2014 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
לפיד ולבני במליאת הכנסת, כשכיהנו, בהתאמה, כשר האוצר וכשרת המשפטים, 2014 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
19:08 עריכה

רון חולדאי צפוי להכריז על הקמת מפלגתו החדשה בימים הקרובים, ייתכן שכבר מחר – כך דיווח ספי עובדיה בחדשות 13.

19:25 עריכה

ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי יודיע מחר, בשעה 20:00, על הקמת מפלגה והתמודדות בבחירות לכנסת. חולדאי: "מאות אלפי ישראלים מרגישים שאין להם בית במערכת הפוליטית הנוכחית. נרים להם את הראש ונחזיר להם את התקווה. לאחר שחברו אליי מספר אישים מרכזיים בציבוריות הישראלית, הגיע הזמן להציג אלטרנטיבה ברורה".

ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי נושא דברים בתיאטרון הבימה, 3 במרץ 2019 (צילום: פלאש 90)
חולדאי נושא דברים בתיאטרון הבימה בשנה שעברה (צילום: פלאש 90)
19:32 עריכה

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ קורא לבטל באופן מיידי את חובת הבידוד במלוניות למי שביצע בדיקת קורונה בנמל התעופה בן-גוריון.

בתום הערכת מצב שקיים גנץ עם גורמי המקצוע במערכת הביטחון, הוא הודיע כי יש לחזור באופן מיידי למתווה "כנפי חיל" של משרד הביטחון – כפי שהוצג בקבינט הקורונה, תוך התאמתו למציאות החדשה שבה יש חובת בידוד מכלל המדינות. לפי מתווה זה, מי שיחזור לארץ ויסכים לעבור בדיקת קורונה בנמל התעופה, יופנה לבידוד ביתי תוך ליווי וסיוע של נציג הפרויקט ביישוב מגוריו. גנץ לא יתמוך בקבינט בהארכת הבידוד במלוניות.

19:54 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויושב ראש הליכוד שוחח אתמול עם יושב ראש מרכז הליכוד חיים כץ ועם יושב ראש מזכירות הליכוד השר ישראל כ"ץ, ובשיחה הוחלט לפעול לכך שלא ייערכו בחירות מקדימות לרשימת המפלגה לכנסת – כך דיווח יהודה שלזינגר ב"ישראל היום".

20:05 עריכה

בשלושת הימים הקרובים ינחתו בישראל 2.4 מיליון מנות חיסון לקורונה – כך דיווחה הערב קרן מרציאנו בחדשות 12. כיום בישראל 1.4 מיליון מנות חיסון.

בפברואר אמורות להגיע לישראל 4 מנות חיסון מפייזר ובמרץ – מיליון מנות ממודרנה. מסתמן שחלק מהמנות של פייזר שאמורות להגיע בפברואר ינחתו בארץ כבר בינואר.

20:22 עריכה

שר החינוך יואב גלנט פועל כדי שתלמידי כיתות י"א-י"ב ביישובים הכתומים והאדומים ישובו ללמוד, בדומה לתלמידי כיתות א'-ד' – כך דיווחה הערב יעל אודם בחדשות 12.

20:29 עריכה

"בימים האחרונים שוב נשמעים קולות מאשימים מצד פקידי משרד הבריאות כנגד תלמידי ישראל. פעם אחר פעם הוכיחו הנתונים כי בתי הספר אינם מקדמי תחלואה", כתב היום בצהריים שר החינוך יואב גלנט בחשבון הטוויטר שלו.

בתגובה כתב המשנה למנכ"ל משרד הבריאות: "אשמח לראות את הנתונים עליהם אתה מתבסס". את הדברים חתם כך: "פרופ' איתמר גרוטו, פקיד במשרד הבריאות".

כעת הגיעה תשובתו של גלנט –

להלן הנתונים שהוצגו ע"י צוות המחקר של משרד החינוך הכולל בתוכו מומחים לרפואה, מתמטיקה, אפידמיולוגיה, מחשב וסטטיסטיקה.

כדאי להתעמק בנתונים כפי שאני ואנשי משרדי עושים כל יום לפני שמשגרים סיסמאות.
אני מזמין את כל גורמי משרד הבריאות לעבוד בשיתוף פעולה בניתוח הנתונים והפקת התובנות.

בין ה-18.10 ל-16.12 כ-16 אלף תלמידים ועובדי הוראה במערכת החינוך (מתוך 2.6 מיליון מורים ותלמידים) נמצאו מאומתים לקורונה במצטבר, הם יצרו כ 160,000 מגעים מאותרים אשר נחקרו ע"י משל"ט קורונה משרד החינוך. 8,800 תלמידים לא נכחו במוסד החינוך בתקופה הרלוונטית להדבקה (כלומר ללא מגעים).

מתוך כ- 7,200 התלמידים ועובדי ההוראה שנמצאו חולים בקורונה ולומדים במסגרות פעילות (בתי ספר, פנימיות וישיבות הסדר), נמצא כי 3,800 לא הדביקו אף אדם נוסף.
3,400 הנותרים יוצרים כ- 1,000 שרשרות הדבקה, כאשר ההנחה היא כי הראשון בכל שרשרת לא נדבק בבית הספר אלא הביא את המחלה מבחוץ.

המשמעות היא שלכל היותר כ-2,400 תלמידים ועובדי הוראה בלבד מתוך 16,000 המאומתים במערכת החינוך בתקופה הנתונה נדבקו לכאורה במוסד החינוך (כ-15% בלבד) וגם מתוכם ייתכן שהחברים בקפסולה נדבקו במפגשים אחה"צ.

הבדיקות האפדימולוגיות במערכת החינוך מעלות בממוצע כ-20 מגעים למאומת למול כ-11 מגעים באוכלוסיה הכללית, הדבר מביא בסבירות גבוהה "לתחלואה חבויה" קטנה יותר מאשר בחקירות הכלליות.

בסיכומו של עניין, מתוך כ- 165,000 מגעים שתועדו במערכת החינוך, רק כ- 2,400 הביאו להדבקה – כלומר כ 1.5% מכלל המגעים הביאו להדבקה משוערת.

לאור ההנחות המחמירות שננקטו יש להניח שבהמשך תהליך המחקר התוצאות אף ישתפרו.

20:44 עריכה

בתאגיד השידור כאן הציגו מפגש מהעבר של בנימין נתניהו וגדעון סער, כשהראשון היה סגן שר החוץ והאחרון עיתונאי.

21:20 עריכה

מתיחות שוררת בין בני גנץ לגבי אשכנזי – כך דיווח הערב מיכאל שמש בתאגיד השידור כאן. אשכנזי חושד שלשכתו של גנץ היא שהדליפה את הדיווח, שלפיו שר החוץ ובכירים בכחול לבן פעלו מול צמרת משרד הבריאות כדי להקל על הנחיות הבידוד שניתנו להם.

עוד דווח שיזהר שי סירב להתחייב שירוץ בבחירות ברשימת כחול לבן.

21:25 עריכה

בין שלל הרשימות שיתחרו על קולות הבוחרים – גם מפלגת מחנה ישראל.

21:36 עריכה

משרד הבריאות הודיע לקופות החולים שהוא מקצץ במספר החיסונים שהובטחו להם – כך דיווחה הערב קטי דור בתאגיד השידור כאן. מדובר על קיצוץ של 20%-10% פחות.

22:10 עריכה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק יסוד משק המדינה, והצעת חוק יסודות התקציב. ההצעות קובעות הסדר חדש לגבי אופן ההתנהלות התקציבית של הממשלה בשנה שלא אושר לגביה חוק תקציב – שנת תקציב המשכי. ההצעות קובעות תיקון של קבע לגבי מנגנון התקציב ההמשכי וכן קובעות הוראת שעה להסדרת התקציב ההמשכי בשנת הכספים 2021, שמטרתה לאפשר כי תקציב זה יתבסס גם על התוספות התקציביות שהוקצו לשנת 2020 – קופסאות הקורונה והגדלת בסיס התקציב.

במסגרת תיקון שעבר בוועדת הכספים, נקבע כי מנגנון התקציב ההמשכי יוצמד לשיעור הגידול באוכלוסייה ולא למדד המחירים לצרכן, השינוי יגדיל את תקציב המדינה לשנת 2021 ויעמידו על 419 מיליארד ₪. ההצמדה עפ"י התיקון, תהייה לממוצע שיעורי הגידול באוכלוסייה בישראל שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשלוש השנים שקדמו לשנה הקודמת לשנת התקציב ההמשכי. ממוצע הגידול ל-3 השנים האחרונות לפיו חושבה ההגדלה לתקציב ההמשכי ל-2021 עומד על 1.9%.

עד נקבע כי התוכנית הכוללת את פירוט הוצאות הממשלה תונח על שולחן הממשלה וועדת הכספים לא יאוחר מחודש לאחר תחילת התקציב ההמשכי, כאשר אחת לחודש יועבר דיווח לוועדת הכספים על מימוש התקציב. במסגרת השינויים שונתה שיטת העדכון של מנגנון התקציב ההמשכי, והובהר אילו סוגי הוצאות הממשלה יכולה להוציא ולהתחייב לגביהם במסגרת תקציב שכזה, וכן מהן גבולות ההוצאה של הממשלה ומהן גבולות ההתחייבויות שהיא יכולה לקחת על עצמה במסגרת תקציב המשכי. עוד הוסדר מנגנון השימוש בעודפי תקציב במסגרת תקציב המשכי. מטרת השינויים הינה להעמיד תקציב המשכי ראוי וסדיר ככל הניתן במסגרת המגבלות, לשנת 2021, וכן למקרים עתידיים בהם תיכנס המדינה לתקציבים המשכיים ממושכים.

החוק קובע הפרדה בין הרכיבים השונים שאותם רשאית הממשלה להוציא במסגרת תקציב המשכי (12/1 מההוצאה הממשלתית שהייתה מותרת בשנה הקודמת): הוצאה המותנית בהכנסה, הוצאה של מפעלים עסקיים בשנת הכספים הקודמת, והחזר חובות קרן. התיקונים קובעים שהממשלה תהיה רשאית להתחייב להוצאות בכל אחד מהרכיבים הללו, בהתאם לסכומים הקבועים לכל רכיב בתקציב ההמשכי, כולל סכומי התחייבויות העבר. בנוסף נקבע שהרשאה להתחייב לא תגדיל את ההוצאות מעבר למסגרת התקציב ההמשכי, ותתאפשר רק במידה וקיום ההתחייבויות ייעשה עד תום שנת הכספים העוקבת.

לעניין עודפים נקבע, כי במידה ונותר עודף בחוק התקציב השנתי הקודם, הממשלה תהיה רשאית להתחייב בתקציב המשכי לעד 85% מסכום העודפים הכולל, ובלבד שההתחייבות תהיה לצורך ביצוע פעולה שעבורה נועד אותו סכום בחוק התקציב השנתי הקודם, ובתנאי שהתחייבות זו לא תגדיל את ההוצאה מעבר למסגרת התקציב ההמשכי. בנוסף נקבעה בחוק-יסוד: משק המדינה הוראת שעה שלסכומים שרשאית הממשלה להוציא בשנת 2021, יתווספו "קופסאות קורונה" עד לאישור התקציב לשנה זו, כפי שנקבע ביחס לשנת .2020

להצעת חוק יסוד משק המדינה נדרש רוב של 61 ח"כים ולאחר הצבעה שמית תמכו בחוק 64 ללא מתנגדים. בהצעת חוק יסודות התקציב תמכו 33 ללא מתנגדים.

22:58 עריכה

קבינט הקורונה אישר הערב במשאל טלפוני את הצעת משרד הבריאות לעדכון רשימת הרשויות המקומיות בהתאם לתוכנית הרמזור. בהצעת שאושרה, מפורטים הרשויות והאזורים המסווגים בצבע "ירוק" ו"צהוב", לפי תוכנית הרמזור, נכון לנתוני התחלואה של השבוע האחרון. באזורים אלה יתקיימו לימודי כיתות ה' עד י"ב החל מיום רביעי הקרוב.

• רשימת היישובים הירוקים והצהובים

סגירה