הרב אדיר ילקוט, שנמצא בעיצומה של שנת הכשרה בבית הכנסת מרכז 'טמפל ישראל' בווייט פליינס, ניו יורק, מספר על הקושי לחפש משרה רבנית כאשר לא ניתן להיפגש באופן אישי עם הקהילה (צילום: אמיל כהן/Merry Me Little Photography)
אמיל כהן/Merry Me Little Photography

עשה לך רב במגפה

בעבר היו המועמדים לתפקיד רב מגיעים לבלות את סוף השבוע עם הקהילה, מקיימים ראיונות פנים אל פנים ומשוחחים עם החברים ● מגפת הקורונה ושיעורי התחלואה הגבוהים בארצות הברית טרפו את הקלפים, ולא אחת נאלצים הקהילות והרבנים המיועדים להסתפק במפגשי זום, שעל בסיסם הם מחליטים האם להשתדך זה לזה

כשאנדרו פפרסטון נהג לוויצ'יטה שבקנזס ביולי האחרון, כדי להתחיל בתפקידו החדש כרב בקהילת "Hebrew Congregation of Wichita", זו הייתה הפעם הראשונה שבה הוא ביקר בעיר.

"כל החיפוש שלי אחר משרה חדשה נעשה במהלך מגפת הקורונה", הוא הסביר, ולכן כל השיחות שניהל עם הקהילות הקונסרבטיביות היו וירטואליות. "עשיתי סיור בתי כנסת ב'פייס טיים' עם חבר ועדת הנכסים של בית הכנסת", אמר הרב פפרסטון. את הבית בו יתגורר בעיר שכר אחרי צפייה בסרטון וידאו, ללא סיור פיזי במקום.

האתגר שהציבה מגפת הקורונה לגיוס רבנים חדשים, הצליח להרתיע כמה בתי כנסת.

הרב אנדרו פפרסטון, במרכז, עם ילדיו, משמאל: הדר, אביה ומתן ורעייתו, החזן פולה פפרסטון, ב-5 ביולי 2020, היום שבו הגיעה המשפחה לביתה החדש בוויצ'יטה, קנזס, שבה קיבל אנדרו עבודה כרב בבית כנסת בעיר (צילום: באדיבות אנדרו פפרסטון)
הרב אנדרו פפרסטון, במרכז, עם ילדיו, משמאל: הדר, אביה ומתן ורעייתו, החזן פולה פפרסטון, ב-5 ביולי 2020, היום שבו הגיעה המשפחה לביתה החדש בוויצ'יטה, קנזס, שבה קיבל אנדרו עבודה כרב בבית כנסת בעיר (צילום: באדיבות אנדרו פפרסטון)

"יש קהילות שאמרו שיסתדרו במשך שנה נוספת מבלי להעסיק רב, או שהרב הנוכחי הסכים להישאר עוד שנה", אמר פפרסטון, בן 48. "במקרה אחד, שקלו את מועמדותי לתפקיד רב זוטר בקהילה, והיו לנו שיחות נהדרות. אבל אז הם אמרו שבשל השפעת המגפה על מצבם הכלכלי, הם לא יוכלו לעמוד בתשלום משכורתי, ולכן הם לא יכולים להתחייב כלפיי. כתוצאה מכך הם הפסיקו את החיפוש אחר מועמד למשרה".

המגפה העולמית, אמר הרב אהרון ברוסו, יושב ראש שותף של ועדת ההשמה של כנסת הרבנים של התנועה הקונסרבטיבית, "השפיעה על הכול, גם על תהליך ההשמה".

בתי הכנסת הם עמוד התווך של הקהילה היהודית באמריקה, מקום בו יהודים מתכנסים לא רק לתפילות, אלא גם כדי לחגוג חתונות ובריתות, לקיים הלווית, והמקום אליו הם שולחים את ילדיהם לגן.

הרב – או הרבנים בבתי כנסת גדולים – הם הדמויות המרכזיות בבתי הכנסת האמריקאים. הרב או הרַבָּה לא רק נושאים דרשות ומלמדים שיעורים, הם גם אלה שמנהלים את השמחות, מייעצים לחברי קהילה במצוקה ובחלק מהמקרים גם מפקחים על צוות עובדים, שיכול למנות לעתים כמה עשרות אנשים. אין זה נדיר לראות רבנים שנשארים בתפקידם עשרות שנים; משכורתם משולמת על ידי חברי הקהילה.

ולכן, כשבתי כנסת מחפשים מועמד לתפקיד רב, הם פותחים בתהליך ממושך שבצדו סיכון גבוה – תהליך דומה לזה של עסק המחפש מנכ"ל או של חיפוש שותף לחיים.

"מערכת היחסים שבין הקהילה לרב היא מערכת יחסים קדושה", אמרה הרַבָּה דבורה וייסברג, מנהלת בית הספר הרבני הרפורמי בהיברו יוניון קולג' – מכון למדעי היהדות בלוס אנג'לס. "מציאת השידוך המתאים היא קריטית לשני הצדדים".

מגפת הקורונה שיבשה את התהליך הרגיש הזה – וגם את המשרה עצמה.

כשבתי כנסת מחפשים מועמד לתפקיד רב, הם פותחים בתהליך ממושך שבצדו סיכון גבוה – תהליך הדומה לזה של עסק המחפש מנכ"ל או של חיפוש שותף לחיים

"תפקיד הרב הוא לשמש כמורה, להציע הנחיה ונחמה רוחנית-דתית, ליצור קהילה, ולעזור לאנשים במצוקה", אמרה ג'ניפר סטופמן, מנהלת ייעוץ בבתי הכנסת המאוחדים של היהדות הקונסרבטיבית, ארגון הגג של התנועה.

"ברור שמשמעות המושג 'צורך' הורחבה במהלך המגפה", היא אמרה. "רבנים רבים מבלים עכשיו זמן רב בהושטת עזרה לחברי הקהילה, מרגיעים חרדות, מציעים תמיכה ומחברים את חברי הקהילה לתוכניות ולשירותים שיכולים לעזור להם לעבור את התקופה המאתגרת הזו".

לפני מגפת הקורונה, ועדות חיפוש מטעם הקהילה היו מתחילות בתהליך הראיונות בטלפון ואז עוברות לראיונות פנים אל פנים ובהמשך לביקורי שבת. במהלך אותו סוף שבוע, התבקשו המועמדים לתפקיד לנהל את התפילה, לשאת דרשה, לפגוש את ילדי גן הילדים, ללמד שיעור, לעתים לאכול ארוחת צהריים עם העובדים, ולהתרועע ולהתיידד עם חברי הקהילה במהלך הקידוש.

הרבה ג'ליין קמרון, במרכז, מנהלת טקס נישואין בתקופה שלפני מגפת הקורונה. קמרון עברה מבוסטון לקליפורניה בעיצומה של המגפה לתפקיד חדש של רבה, למרות שמעולם לא ביקרה קודם בבית הכנסת (צילום: בן שייפר)
הרבה ג'ליין קמרון, במרכז, מנהלת טקס נישואין בתקופה שלפני מגפת הקורונה. קמרון עברה מבוסטון לקליפורניה בעיצומה של המגפה לתפקיד חדש של רבה, למרות שמעולם לא ביקרה קודם בבית הכנסת (צילום: בן שייפר)

אבל כעת, כששיעורי התחלואה מנגיף הקורונה בארצות הברית מזנקים, וכשמרבית בתי הכנסת שאינם אורתודוקסים עורכים את התפילות באופן מקוון במקום בהתכנסות המסורתית בבתי הכנסת – בתי הכנסת לא מצליחים לקיים את אותם 'מבחני קבלה' קריטיים בסופי השבוע.

בחודש מארס האחרון, הצליח הרב מיכאל וורבאו לעבור 'מבחן קבלה' שכזה באחד מסופי השבוע ב'תפארת ישראל' שבוושינגטון הבירה, ממש לפני שהמגפה הביאה לסגר הכללי. הוא קיבל את התפקיד, אך עד שהגיע זמנו להתחיל בתפקיד, בניין בית הכנסת נסגר למתפללים.

"מרבית התפילות שלנו עברו ל'זום'", אמר וורבאו. "כדי להכיר את חברי הקהילה, עשיתי 31 מפגשי הכרות מקוונים עם כתריסר אנשים בכל מפגש. כך פגשתי כשני שלישים מחברי הקהילה".

"תפקיד הרב הוא לשמש כמורה, להציע הנחיה ונחמה רוחנית-דתית, ליצור קהילה, ולעזור לאנשים במצוקה", אומרת מנהלת הייעוץ בבתי הכנסת המאוחדים של היהדות הקונסרבטיבית

כעקרון, כל ראיונות העבודה לרבנים בזרמים הדתיים שאינם אורתודוקסים – ובהם הקונסרבטיבים, היהדות הרקונסטרוקציוניסטית והיהדות הרפורמית – נעשים כעת רק באופן מקוון.

ג'ליין קמרון החלה לחפש משרה כרַבָּה קהילתית בסתיו 2019, לאחר שהחליטה לעזוב את מקום העבודה שלה בבוסטון, כמנהלת ארגון התומך במשפחות בין-דתיות מעורבות. אבל רק לאחר שפרצה המגפה מצאה קמרון, אישה לסבית, את מקום העבודה המתאים: "בית חיים חדשים", קהילה בלוס אנג'לס שמגדירה את עצמה כבית הכנסת הראשון בעולם ליהודי קהילת הלהטב"ק.

היא ערכה ראיונות מקוונים עם חברי ועדת החיפוש, עם מנהלי בית הכנסת ועם מנהיגי קבוצת הטרנסג'נדרים בקהילה. במקום לשאת דרשה בשבת, היא שיגרה דרשה בכתב. קמרון קיבלה את התפקיד באמצע מאי.

"מעולם לא ראיתי את המקום, כך ששני הצדדים הפגינו כאן לא מעט אמונה", סיפרה קמרון על התפקיד החדש שלה. כעת, חודשים ספורים מאז מעברה לקליפורניה, היא אינה מצטערת. "זה ממש המקום הנכון בשבילי", אמרה.

בעולם האורתודוקסי, שבו מרבית בתי הכנסת פתוחים אך עם מגבלות חמורות על מספר המתפללים, חלה האטה משמעותית בקצב העסקת רבנים חדשים, כך אמר הרב אדיר פוסי, מנהל מחלקת הקהילה ושירותי בתי הכנסת של האיחוד האורתודוקסי (OU).

"מרבית התפילות שלנו עברו ל'זום'", אומר הרב וורבאו. "כדי להכיר את חברי הקהילה, עשיתי 31 מפגשי הכרות מקוונים עם כתריסר אנשים בכל מפגש. כך פגשתי כשני שלישים מהקהילה"

"בתי כנסת מנסים לשמור על סטטוס קוו ולא לעסוק בחיפושים אחר עובדים חדשים בתקופה בה אנשים בדרך כלל אינם יכולים לנסוע", אמר פוסי.

עם זאת, פוסי ציין כי ההבדלים הגדולים בחומרת התפרצות מגפת הקורונה בחלקים שונים של אמריקה גורמים לכך שבתי כנסת באזורים עם תחלואה נמוכה יכולים לנהל פעילות פנים אל פנים במידה רבה יותר מזו של בתי כנסת באזורים שבהם שיעורי התחלואה גבוהים.

ג'ואל שרייבר, יושב ראש ועדת החיפוש הרבנית בבית הכנסת האורתודוקסי לידו ביץ' בניו יורק, אמר שהוועדה שלו מתכננת להזמין שלושה מועמדים מובילים לביקורים באמצע השבוע כדי לאפשר לחברי הקהילה לפגוש אותם. "אנחנו מתכננים לקיים את המפגשים גם בזום", הוא אמר.

למרות הקושי בגיוס עובדים בתקופת המגפה, יש גם כאלה שסבורים שדווקא קל יותר כעת לרבנים למצוא משרות, מכיוון שרבנים ותיקים רבים החליטו להקדים את פרישתם. כחמישים קהילות קונסרבטיביות בצפון אמריקה מחפשות היום באופן פעיל מועמדים לתפקיד רב, אומר סטופמן. יש גם משרות פתוחות לרבנים בבתי ספר, לבתי כנסת בבתי חולים, במחנות קיץ ובארגונים יהודיים.

הרב אהרון ביזנו נושא דרשה המועברת בשידור ישיר בפייסבוק לחברי הקהילה בפיטסבורג שבפנסילבניה, 20 במרץ 2020 (צילום: Gene J. Puskar, AP)
הרב אהרון ביזנו נושא דרשה המועברת בשידור ישיר בפייסבוק לחברי הקהילה בפיטסבורג שבפנסילבניה, 20 במרץ 2020 (צילום: Gene J. Puskar, AP)

"הופתעתי ממספר המשרות הפנויות שממשיכות לצוץ", אמר הרב אדיר ילקוט, שנמצא בעיצומה של תוכנית הכשרה בת שנה לתפקיד רב קבוע בבית הכנסת הקונסרבטיבי, מרכז טמפל ישראל שבווייט פליינס, ניו יורק. ילקוט כבר עבר כמה ראיונות מקוונים עם ועדות חיפוש של בתי כנסת.

הצד החיובי, אמר ילקוט, הוא שהוא יכול להשתמש בזום כדי להראות איך הוא מוביל תפילה, מלמד שיעור ונושא דרשה.

"החיסרון", הוא אמר, "הוא שכל כך הרבה מהדברים שאני עושה נעשים אחד על אחד, דברים לא מוחשיים, שמוּנעים על ידי אישיות. אני חש שזה הולך לאיבוד כשאני לא יכול להסתכל בפני אנשים ולנהל איתם אינטראקציה פנים אל פנים".

לתנועה הרפורמית, שבה חברים כ-850 בתי כנסת ברחבי צפון אמריקה ויותר ממיליון יהודים המזהים את עצמם כיהודים רפורמים, ישנם סמינרים רבניים בניו יורק, בסינסינטי ובלוס אנג'לס, ובאביב האחרון הוסמכו בהם לרבנות 22 תלמידים. לדברי וייסברג, כל התלמידים, למעט אחד, הצליחו למצוא משרה מלאה – 15 מהם בבתי כנסת.

כחלק מההכשרה, נדרשים תלמידי רבנות בדרך כלל לעשות עבודת שטח בבית כנסת או בבית חולים, וכן לרכוש ניסיון מסוים במסגרת דתית כמו בית אבות. אך המגפה אילצה אותם לעשות את ההתמחות הזו באופן מקוון.

"מעולם לא ראיתי את המקום, כך ששני הצדדים הפגינו כאן לא מעט אמונה", סיפרה קמרון. כעת, חודשים ספורים לאחר המעבר, היא לא מצטערת. "זה המקום הנכון בשבילי"

הרב ג'ואל אלפרט, מנהל ההשמה הרבנית בתנועה הרקונסטרוקציוניסטית, שלה 97 קהילות ואשר חרטה על דגלה חידוש של החיים היהודיים בעולם משתנה, אומר כי המגפה לא הקפיאה את תחלופת הרבנים.

"אפילו בעולם של קורונה זה עדיין די נורמלי" שיש משרות פתוחות, אמר אלפרט. "אם רב רוצה לעבור, או אם הקהילה לא רוצה את הרב שלה, שינויים עדיין יקרו. אם רב פורש או עובר למקום אחר, יש צורך בהחלפתו. הדבר היחיד שהשתנה באופן קיצוני הוא תהליך הראיון: הם מקדישים הרבה יותר זמן לדבר אחד עם השני בזום".

עוד 1,234 מילים
סגירה