בית דרור במצעד הגאווה ב-2017 (צילום: בית דרור)
בית דרור

ההוסטל היחיד לנוער להט"בי נסגר בעקבות סכסוך עבודה

הוסטל "בית דרור" נסגר השבוע אחרי שהעמותה המפעילה את המקום לא הצליחה להגיע להסכמות עם העובדים ● הוסטל נוסף עמד בפני גורל דומה, אך ברגע האחרון נמנעה סגירתו בזכות התגייסות מנהל ההוסטל ועובדי המקום ● לטענת העמותה, הסגירה זמנית, עד שיימצא פתרון לסכסוך ● אך לאורך כל המאבק, שמתנהל על גבי בני הנוער, רועמת שתיקתו של משרד הרווחה, הגורם שמממן ואחראי למוסדות הללו

הוסטל "בית דרור", ביתם של עשרות נערים ונערות להט"בים במצבי סיכון אשר נפלטו מביתם, נסגר אמש בעקבות סכסוך בין העובדים להנהלת עמותת "אותות", המפעילה את ההוסטל מטעם המדינה.

המדובר במסגרת היחידה בארץ שמשמשת בית לבני נוער להט"בי חסר בית בגילאי 12 עד 18. "בני הנוער שמגיעים אלינו חוו דחייה וניתוק ממשפחתם או מהסביבה הקרובה על רקע הזהות המגדרית או המינית שלהם", נכתב באתר ההוסטל. "חלקם עזבו או גורשו מהבית בעקבות יציאה מהארון, אחרים הוצאו מביתם על ידי גורמי רווחה בשל אלימות פיזית או נפשית".

ההוסטל, הממוקם בשכונת התקווה בתל אביב, הוא אחד מ-34 מסגרות שמפעילה "אותות" עבור רשות חסות הנוער של משרד הרווחה, ואחד מתשע המסגרות שעובדיה נלחמים על שיפור תנאי העסקתם בעשרת חודשים האחרונים.

הוסטל "בית דרור" (צילום: יעל סיני)
הוסטל "בית דרור" (צילום: יעל סיני)

לפני כחודש, החלו העובדים המאוגדים בארגון "הכוח לעובדים" להשבית באופן חלקי את פעילות המסגרות המופעלות באמצעות עמותת "אותות", כפי שפורסם בזמן ישראל. המדריכים לא הגיעו למשמרות ולא נתנו מענה לחניכים, בעוד הנהלת העמותה נאלצה לאייש את מקומם על ידי כוח אדם ממטה העמותה.

"עשינו ככל הניתן בכדי לשפר את תנאי השכר של העובדים ואף הוגשו הצעות רבות לשיפור, אך אלה הושבו ריקם", אמר גורם מטעם העמותה לזמן ישראל. "ביום חמישי בלילה קיבלנו הודעה על סבב השבתות נוסף. במהלך כל סוף השבוע עשינו ניסיונות לאייש את המשמרות החסרות – כ-40 משמרות, בעיקר בלילה – ולצערנו ביום ראשון נאלצנו לקבל החלטה לפזר את ההוסטלים 'בית דרור' ו'אבני דרך'"

"ביום חמישי בלילה קיבלנו הודעה על סבב השבתות נוסף. עשינו ניסיונות לאייש את המשמרות החסרות ולצערנו ביום ראשון נאלצנו לקבל החלטה לפזר את ההוסטלים"

ברגע אחרון נמנעה הסגירה של הוסטל "אבני דרך", המשמש בית לצעירים להט"בים בגילאי 18-22 ללא עורף משפחתי, בזכות התגייסות מנהל ההוסטל ועובדי העמותה. משלא נמצא פתרון עבור "בית דרור", החניכים הועברו באופן זמני להוסטל אחר וישהו שם בליווי של מנהלת המסגרת ובני שירות.

לטענת עמותת "אותות", הסגירה היא זמנית – בתקווה למצוא פתרון שיאפשר הפעלה מחדש של ההוסטל.

תגובה לא פרופורציונלית

עבור בני הנוער אשר חוו טראומה, נדחו על ידי משפחתם ונותרו ללא קורת גג, יש חשיבות עליונה לבית יציב וצוות מטפל קבוע. עובדי ההוסטלים סיפרו לזמן ישראל כי העיצומים מערערים את בני הנוער ואת אמונם במערכת הרווחה של המדינה, אשר הוציאה אותם מהבית אבל נכשלה בלספק להם בית חלופי.

"תגובת ההנהלה חורגת מכל פרופורציה", נמסר מ"כוח לעובדים". "בני נוער שנמצאים כרגע ברחובות לא יקבלו מענה; צעירים וצעירות שרק הגיעו אלינו יטולטלו למסגרת חדשה – וכל זה רק בגלל סרבנות ההנהלה במו"מ וסירובה לקבל את השיבושים המוגבלים בהם נקטנו".

"בני נוער שנמצאים כרגע ברחובות לא יקבלו מענה; צעירים וצעירות שרק הגיעו אלינו יטולטלו למסגרת חדשה – וכל זה רק בגלל סרבנות ההנהלה במו"מ וסירובה לקבל את השיבושים המוגבלים בהם נקטנו"

עוד נמסר מהאיגוד כי העובדים מוחים על כך שהנהלת העמותה מסרבת להשתמש ברזרבות התקציב שלה על מנת לעלות את שכר העובדים. אולם בעמותה אמרו לזמן ישראל כי כל העלאה נוספת תביא לקריסת העמותה.

בדיון שהתקיים אתמול בבית הדין לעבודה בבקשת ארגון העובדים לקבלת צו מניעה נגד פיזור שתי המסגרות, הבהירה השופטת מירב קליימן כי היא מצפה שההחלטה בסוף הדיון תהיה להקפיא את צעדי ההשבתה שננקטו על ידי ארגון העובדים לצד הקפאת ההחלטה לפיזור המסגרות על ידי העמותה.

בנוסף הבהירה קליימן כי היא מצפה שבמהלך השבועיים הבאים, יתקיימו מספר פגישות מו"מ בתיווך של מגשר ובנוכחות עורכי דין, וכי יקבע דיון ל-18.1 בתקווה שאכן תחול התקדמות. העמותה השיבה להצעה בחיוב אך ארגון העובדים סירב להצעה. לאור האמור, בית המשפט דחה את בקשת ארגון העובדים לצו מניעה.

במקביל ממשיכים העובדים בשיבושים בשמונה מסגרות אחרות של העמותה לבני נוער בסיכון, והמו"מ בין הצדדים נמשך.

חנוכת בית בבית דרור לאחר שיפוץ ההוסטל באוגוסט 2019 (צילום: בית דרור)
חנוכת בית בבית דרור לאחר שיפוץ ההוסטל באוגוסט 2019 (צילום: בית דרור)

בכל המאבק הממושך והכוחני שמתנהל על גבי בני הנוער, רועמת השתיקה של משרד הרווחה – הגורם המממן, המפקח והאחראי על המסגרות.

לפני כחודש התייחס משרד העבודה הרווחה לעניין ובתגובה לזמן ישראל התחייב לפעול לפתרון הסכסוך: "המשרד רואה לנגד עיניו את טובת הנערים השוהים במסגרות ואחראי לכך שהם לא ייפגעו, ועל כן ההכרח לפתור את הסכסוך מצוי בראש סדרי העדיפויות של המשרד, ומטופל אישית על ידי המנכ"ל".

אולם גם היום, אחרי שלא נמצא פתרון והנושא לא טופל, מסתפקים במשרד הרווחה במתן  אותה תגובה: "המשרד רואה לנגד עיניו את טובת הנערים השוהים במסגרות ופועל במרץ כדי להבטיח את רציפות השירות במסגרות חלופיות על מנת לוודא שאף צעיר וצעירה לא יפגעו".

מהמשרד נמסר עוד כי הוא "עומד במלוא התחייבויותיו, ואף מעבר לכך, במסגרת המכרז (המכרז שבו זכתה העמותה להפעלת המסגרות). ההכרח לפתור את הסכסוך מצוי בראש סדרי העדיפויות של המשרד ומטופל אישית על ידי השר והמנכ"ל. לאחרונה אף הגישה העמותה הצעה משופרת גם בזכות מעורבות זו.

"אנו קוראים לצדדים להגיע לפשרה שתאפשר חזרה לפעילות תקינה ונתמיד במאמצינו כדי להשיג מטרה זו".

עוד 713 מילים
סגירה