נתניהו: "נחסן את כל הישראלים מעל גיל 16 עד סוף מרץ"

אלרעי-פרייס: "יכול להיות שהסגר יימשך יותר משבועיים" ● הסתדרות המורים: "סכסוך העבודה בתוקף עד שהמורים יחוסנו" ● הרב קנייבסקי והאדמו"רים: נסגור את הישיבות והת"ת בסגר ● הסגר פוסח על החינוך המיוחד, אבל ארגון המורים מעודד את המורים לא להגיע לעבודה ● ניצב ידיד פורש ממשטרת ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במרכז הלוגיסטי של חברת טבע בשוהם, 10 בדצמבר 2020 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
עמוס בן גרשום, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במרכז הלוגיסטי של חברת טבע בשוהם, 10 בדצמבר 2020

שרי הממשלה אישרו אמש את תקנות החמרת הסגר בשעה מאוחרת, לאחר דיונים וויכוחים ארוכים. הסגר המהודק ייכנס לתוקפו הלילה בחצות ויימשך שבועיים עם אפשרות להארכה בהתאם למצב התחלואה בקורונה.

  • מוסדות החינוך ייסגרו כולם וכל התלמידים יעברו ללמידה מרחוק, למעט החינוך המיוחד ופנימיות סגורות.
  • תיאסר שהייה בביתן של מישהו אחר.
  • ספורט ייאסר, למעט ספורט יחידני ומשחקי ליגת העל.
  • יייסגרו המספרות וסלוני היופי, המלונות והצימרים, גני החיות, שמורות הטבע והמוזיאונים ייסגרו וכל הרפואה המשלימה.
  • ייאסרו טיסות לחו"ל. ואולם, מי שרכש כרטיס בטרם כניסת הסגר, יוכל לטוס. יציאה מהארץ למי שרכש כרטיס אחר כניסת הסגר תתאפשר רק לאחר אישור מוועדת חריגים של משרד הבריאות.
  • הכניסה לישראל תתאפשר לישראלים בלבד, וכל מי שיגיע מחו"ל יחוייב בבידוד. לארץ מ"מדינות מסוכנות" (שטרם הוגדרו) תתאפשר לאחר בידוד של עשרה ימים במלונית ובכפוף לשתי בדיקות שליליות, וזאת כדי למנוע את התפשטותן של המוטציה הבריטית והדרום אפריקנית. השאר יבודדו בבידוד ביתי.
  • בדומה לסגרים הקודמים, סופרמרקטים, בתי מרקחת ומאפיות, יישארו פתוחים. המסעדות ובתי האוכל יפעלו במתכונת משלוחים, ללא טייק אווי.
  • יציאה מהבית תתאפשר עד מרחק של קילומטר בלבד, למעט לצורך ספורט יחידני בלא נסיעה לשם כך, וכן לעבודה חיונית ולצרכים מיוחדים כמו העברת ילד בין הוריו הגרושים, פגישה בין בני זוג וסיוע לאדם במצוקה.
  • התקהלויות תתאפשרנה עד חמישה אנשים במקום סגור ועד עשרה אנשים במקום פתוח.
  • התחבורה הציבורית תופעל במתכונת של 50 אחוז תפוסה.
  • מקומות עבודה ייסגרו – כולל מפעלים שנשארו פתוחים עד כה. אנשי מקצוע חיוניים כמו אינסטלטורים, חשמלאים וכדומה יוכלו להמשיך לעבוד כרגיל.
  • הפגנות תתאפשרנה תוך הקפדה על שמירת מרחק ועטיית מסכה, בתי המשפט יפעלו ותתאפשר קבלת טיפול רפואי או סוציאלי.
  • חתונות, בריתות, בר מצווה, בת מצווה יתאפשרו בנוכחות המשפחה הגרעינית בלבד, תוך שמירה על מגבלת ההתקהלויות.
  • המשטרה נערכת להגברת האכיפה עם פריסת עשרות מחסומים, מרביתם בשעות הערב. כ-5,000 שוטרים יפעלו בכל הארץ. בכבישים הבין עירוניים יוצבו 15 מחסומים בשעות היום, 25 בערב ו-12 מחסומים בלילה. ביום יעשה מאמץ במשטרה להימנע מלהציב מחסומים קבועים באזור המרכז כדי שלא יהיו פקקים.
  • תוחמר האכיפה על מבודדים עד כדי פתיחה בחקירה נגד מבודדים שיפרו כמה פעמים את הבידוד. גם כמות הקנסות תעלה לאחר שהוחלט במשטרה שהסברה וסלחנות אינן מספיקות, וכי דרושה אכיפה קשוחה.
  • מוקדם יותר קיים שר הביטחון בני גנץ הערכת מצב במערכת הביטחון לקראת הסגר, שבסיומה הנחה להגדיל את פריסת הכוחות בערים, במרפאות ובבתי החולים.
  • מערכת הביטחון תיערך גם לאפשרות של סגר על כניסת פועלים מיו"ש, פרט לפועלים שיוגדרו חיוניים ופרט לענפים שיוחרגו מהסגר בישראל.
  • בהערכת המצב נקבע שצה"ל ימשיך לסייע למערכת הבריאות באמצעות 700 חובשים שהצטרפו למבצע החיסונים, תגבור בתי החולים באמצעות גיוס יחידות הסיוע של פיקוד העורף והמשך הטיפול בבדיקות ובחקירות האפידמיולוגיות גנץ הורה גם לפתוח מלוניות קורונה נצורות שיסייעו למבודדים חרדים. המלוניות יהיו ערוכות גם לקליטת חוזרים ממדינות שבהן קיימת המוטציה.
  • בין ענפי העבודה שימשיכו לעבוד:
  • פיננסים- כולל בנק ישראל, הבורסה, תאגיד בנקאי רשות ני"ע וחברות ביטוח;
  • אנרגיה ומים- כולל ייצור, חלוקה, הפצה וגז;
  • מזון ומשקאות- ייצור, ייבוא, עיבוד, הובלה, אחסנה, אספקה, חלוקה, אריזה, שיווק, הפצה, פיקוח, מכירה קמעונאית וסיטונאית של מזון ומשקאות;
  • שירותי הובלה, אחסנה ועמילות מכס; חקלאות- כולל דייג, שירותי וטרינריה ומזון לחיות, פינוי פסולת חקלאית וכו';
  • טואלטיקה, ניקיון ותמרוקים- ייצור, אכסנה, שיווק, הפצה ומכירה;
  • תחבורה, נמלים וספנות- כולל מוניות, השכרת רכב, מוסכים ושירותי דרך;
  • שירותי תקשורת- שידורי טלוויזיה ורדיו, טלפון, אינטרנט, אירוח שרתים ועוד;
  • שירותי רווחה- כולל מעונות נכים, נוער בסיכון, מעונות יום שיקומיים, ניצולי שואה, שירותים לגיל השלישי ועוד;
  • טיפול בפסולת ונושאי הגנת הסביבה;
  • שירותי תחזוקה ותיקון ליקויים- מבנים ובתים פרטיים, ובכלל זה בטיחות, מעליות, אינסטלציה, חשמלאות, ניקיון ותברואה;
  • שירותי הביטחון, המשטרה, המלל, בתי סוהר, כבאות הצלה ועוד; אבטחה ושמירה; מוקדי שירות טלפוניים; חישוב ותשלום שכר;
  • שירותי בריאות, פארמה ואופטיקה- לרבות בתי חולים, קופות חולים, מרפאות, דיאליזה ועוד;
  • בינוי ותשתית באוויר הפתוח- לרבות שירותים תומכים – אך טרם נקבע אם תותר כניסת פועלים מיהודה ושומרון;
  • מפעל למתן שירותים קיומיים, מפעל בעל היתר מיוחד להעסקת עובד בשעות המנוחה
  • מפעל טכנולוגי מועדף ע"פ חוק עידוד השקעות הון – לצורך תפעול ותחזוקה, תעשייה ביטחונית ומפעל תומך ביטחון – יפעלו עד 60% מהעובדים.
  • משרד ממשלתי, רשות מקומית, מועצה דתית, מוסד להשכלה גבוהה – יפעלו במתכונת חירום, 30% מהעובדים בלבד.
  • שירותי דת.
  • ביצוע משלוחים יתבצע כרגיל, וכך גם עבודות משק בית – שירותי שמרטפות (בייביסיטר), תחזוקה וניקיון, מלונות בהם שוהים זרים או דיירי קבע, שירותי טכנאות, תקשורת והגנת סיבר, רואי חשבון ויועצי מס לצורך תשלומי שכר וייצוג נישומים בפני רשות המסים, עורכי דין לצורך ייצוג בבתי משפט, מוסדות, הכנה לייצוג ובלבד שמדובר בענין דחוף.
איילון ריק בזמן ביום הראשון של סגר הקורונה השני (צילום: Miriam Alster/Flash90)
איילון ריק בזמן ביום הראשון של סגר הקורונה השני (צילום: Miriam Alster/Flash90)

מרבית בכירי הפוליטיקה הישראלית טרם הגיבו לטלטלה שעברה הלילה על ארצות הברית, כמו במקרים דומים של דרמות פוליטיות פנימיות של בת-הברית הגדולה. אחד הראשונים להגיב הוא יו"ר תל"ם, ח"כ משה (בוגי) יעלון, שצייץ ציוץ מחמיא למחאה המקומית – תוך הדגשה שהוא מתכוון למחאה הישראלית, מבלי לציין למי הוא משווה אותה:

ח"כ ישראלי נוסף שמגיב למהומות בארה"ב הוא אלי אבידר מישראל ביתנו. "כבר חודשים שנתניהו אומר שהעם לא ייתן שייקחו לו את השלטון, במה זה שונה מטראמפ?", אמר אבידר הבוקר בראיון לרדיו 103FM, "הקריאות המסיתות שלו יגרמו לעשות את המעשים הנוראים ביותר. קיבלתי איומים שאקבל כדור בראש".

אלי אבידר (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
אלי אבידר (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

הפרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל, מעריך שעלות הסגר עלולה להיות גבוהה יותר מהסגר הקודם. בראיון לגלי צה"ל אמר ירון: "זה עשוי להיות חמור יותר כיוון שהפעם אנחנו לא בחגים, אבל המשק השתנה ויודע להיערך לעבודה מרחוק". ירון הזהיר כי "העלות שמטפסת בכל סגר נוסף, המשק שהשתנה ונתוני האבטלה מגבירים את החשש מהיום שאחרי. יש סממנים לאבטלה מובנית. רוצים לראות מאיצי צמיחה ותוכניות ארוכות טווח".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

גדעון סער הוא ראש המפלגה הישראלי הראשון שפרסם הבוקר ציוץ תגובה לאירועי הלילה בארצות הברית. סער קושר בין הנסיון לחבל בדמוקרטיה האמריקאית ולקיטוב החברתי בארה"ב לבין תופעות דומות בישראל – מבלי לקרוא לילד בשמו:

התגובות על אירועי אתמול בארה"ב מתחילות להגיע גם משרי הממשלה ותומכיה – שלוקחים אותן למקום אחר, ומנסים במרומז או בגלוי להשוות בין המפגינים שפרצו אמש לקפיטול לבין המפגינים נגד נתניהו בישראל.

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר הבוקר בגלי צה"ל: "כדאי לכולנו להירגע לפני שחס וחלילה גם אצלנו דברים יצאו משליטה". גם אני מקבל איומים ואיחולי מוות מן הכיוון השני. אהוד ברק מעודד אותם".

עידן הקורונה: שר הבריאות יולי אדלשטיין, מאי 2020 (צילום: פלאש 90)
עידן הקורונה: שר הבריאות יולי אדלשטיין, מאי 2020 (צילום: פלאש 90)

ואילו ח"כים מהאופוזיציה בישראל רואים באירועי אמש בארה"ב הוכחה לצורך לשמור על הדמוקרטיה ומוסדותיה מפני "אדם אחד". חלקם לא נוקבים בשמות המפורשים טראמפ ונתניהו, אחרים כן:

בצלאל סמוטריץ', יו"ר סיעת האיחוד הלאומי ברשימת ימינה, ששינתה אתמול את שמה ל"ציונות הדתית", מזהיר את יו"ר ימינה נפתלי בנט שלא ינסה לחזור לליכוד לעבור לרשימתו של גדעון סער או לרוץ בנפרד.

בראיון לגלי צה"ל פנה סמוטריץ' הבוקר לבנט ואמר: "אל תחזור על הטעות של סבב א' ותעזוב את הציונות הדתית, אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך – רק לפני רגע הליכוד טענו שאתה נשארת באופוזיציה כי דרשת יותר מידי תיקים".

כשנשאל האם ישקול לחבור שוב לסיעת עוצמה יהודית ולאיתמר בן גביר, אמר סמוטריץ': "לא פוסל שותפות איתו. אנחנו מאחדים את כל גוני הציונות הדתית. אסור לחזור על הטעות של פיצול המחנה".

בצלאל סמוטריץ' בישיבת מרכז הרב, 2 ביוני 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
בצלאל סמוטריץ' בישיבת מרכז הרב, 2 ביוני 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שהקים מפלגה לפני מספר ימים, תוקף את נתניהו על שתיקתו מול אירועי אמש בארה"ב ומשווה בינו לבין נשיא ארה"ב היוצא, דונלד טראמפ, שכמוהו מזלזל בשלטון החוק ומעמיד את עצמו מעליו. ח"כ

בועז טופורובסקי מיש עתיד מסכים עם חולדאי לגבי נתניהו – ובאותה נשימה תוקף גם את חולדאי עצמו, ומזכיר לו שלפני מספר ימים הוא עבר על הוראות משרד הבריאות כשחילק חיסונים למורים:

נראה כי הסכר נפרץ, ובכירי הפוליטיקה הישראלית מגיבים כולם למתרחש בארה"ב, כשכל אחד מהם רואה בהם הוכחה ניצחת לאג'נדה שלו. למעט אחד: ראש הממשלה נתניהו, שטרם הגיב.

יו"ר האופוזיציה וסיעת יש עתיד, יאיר לפיד צייץ באנגלית תגובה מאופקת: "אני מאוד עצוב ומזועזע מהתמונות מארצות הברית. מחשבותיי עם כל החברים שלי בוושינגטון. אנו מקווים לראות את השבת הסדר ואת השלמת הליך העברת השלטון. אמריקה חייבת לשוב להיות מודל לחיקוי לדמוקרטיות ברחבי העולם".

שר המשפטים היוצא אבי ניסנקורן, שעבר למפלגתו של רון חולדאי "הישראלים", כתב כי: "הפורעים האלימים בוושינגטון מבקשים לנתץ את היסודות עליהם מושתתת כל דמוקרטיה. כל מנהיגי העולם הדמוקרטי חייבים להתייצב עתה בקול אחיד נגד השיסוי וההסתה ולצד יציבות שלטון החוק".

יועז הנדל מתח ביקורת עדינה ומרומזת על רה"מ שבו תמך עד לפני ימים אחדים: "הדמוקרטיה האמריקאית חזקה, היא תשרוד את האירועים אבל הלקח חשוב.
שבטיות ופילוג מסוכנים לקיומה של אומה. כל אומה. האחריות תמיד על ההנהגה, לא על העם".

ואילו אורנה ברביבאי מיש עתיד צייצה ציוץ פחות עדין: "נתניהו, תרים טלפון לחבר הכי טוב שלך ותגיד לו שבישראל לא יכול לקרות ארוע כזה ומוטב לו שילך.
בשביל זה יש חברים".

Evan Vucci, AP
תומכי של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בוושינגטון, 6 בינואר 2021

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לראשונה לאירועים הסוערים שאירעו הלילה בבירת ארה"ב.

"במשך דורות, הדמוקרטיה האמריקנית היוותה מקור השראה לעולם ולישראל", מסר נתניהו, "הדמוקרטיה האמריקנית תמיד היוותה מקור השראה עבורי. התפרעות אלימה היא ההפך הגמור של הערכים שאמריקנים וישראלים מקדשים. ההסתערות על בניין הקפיטול בוושינגטון הייתה מחפירה ויש לגנותה בכל תוקף". אין לי ספק שהדמוקרטיה האמריקנית תיגבר – כפי שקרה תמיד".

דני דיין, לשעבר קונסול ישראל בניו יורק, אמר הבוקר בגלי צה"ל בתגובה לאירועי הלילה בוושינגטון: "הופתעתי שעד עכשיו לא היו אירועים אלימים בארה"ב בעקבות תוצאות הבחירות והפצת תיאוריות הקונספירציה, אבל לא העלתי על דעתי שזה יקרה בהתפרצות לקונגרס".

נוכחים באולם בית הנבחרים מתחבאים בין הכסאות בזמן שתומכי טראמפ פורצים לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
נוכחים באולם בית הנבחרים מתחבאים בין הכסאות בזמן שתומכי טראמפ פורצים לגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

פעילים מהפגנות המחאה על מותו של אהוביה סנדק צבעו הבוקר באדום את מי המזרקה בכיכר דיזנגוף בתל אביב. לצד המזרקה הם הציבו שלט שעליו נכתב "דמו של אהוביה ממשיך לבעבע".

יו"ר ימינה נפתלי בנט ממשיך בקו העקבי של הקמפיין הפוליטי שלו, שמתעלם מכל הנושאים הפוליטיים והמדיניים ה"גדולים" ומתמקד אך ורק בפוליטיקה ובכלכלה המעסיקים אזרחים מהשורה. בביקור בקופת חולים מאוחדת הוא מביע תמיכה בסגר אבל מאשים את הממשלה בצורך לבצע אותו, מותח ביקורת חריפה על משרד הבריאות – עד כדי קריאה לסגור אותו, ומביע תודה והערצה לקופות החולים. במשרדי הקופה שבה ביקר, אגב, לא כולם קיבלו אותו בהתלהבות.

מבול התגובות של הפוליטיקאים הישראלים לפריצה לגבעת הקפיטול ממשיך לזרום. הבוקר ב-9:00 רק מעטים מהם הגיבו, ואילו כעת נותרו רק מעטים שטרם פרסמו או צייצו תגובה. ובאורח פלא, כולם רואים באירועים הוכחה ניצחת למה שהם אמרו וממשיכים להגיד בנוגע לישראל:

 

ניצב דורון ידיד פורש ממשטרת ישראל. ידיד הודיע על כך הבוקר לממלא מקום המפכ"ל, ניצב קובי שבתאי, ועדכן גם את קציניו.

ידיד היה מועמד לתפקיד המפכ"ל הבא של המשטרה, אך בסופו של דבר לא נבחר.

ידיד, קצין ותיק עם 36 שנות שירות ובעל עיטור המופת, היה מופקד בשנה האחרונה על הטיפול בהפגנות הסוערות נגד ראש הממשלה באזור המעון הרשמי ברחוב בלפור. חלק מהחלטותיו בטיפול בהפגנות הובילו לתגובות זועמות של ארגוני המחאה, ויש מי שרואים בו אחראי לתגובות האלימות של המשטרה להפגנות.

בתנועת "הדגלים השחורים", ממובילות המחאה נגד נתניהו, אמרו בתגובה לפרישה כי "את מה שדורון ידיד עשה במשטרת ירושלים חייבים לחקור: עשרות הפצועים, מאות מעצרי השווא, החקירות הפוליטיות ותיוג המפגינים באופן פוליטי. הפרישה אינה מספקת, דרוש ניקיון אמיתי במשטרת ירושלים".

דורון ידיד (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
דורון ידיד (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

היום אמור להגיע לישראל משלוח ראשון של החיסונים של חברת מודרנה, שלפי הערכות יכלול 100 אלף מנות חיסון מתוך כמיליון מנות שיגיעו בימים הקרובים. ראש מטה "מגן ישראל", תומר לוטן, הבהיר כי: "אנו מיעדים את חיסוני מודרנה למרותקי בית. יכולת השינוע שלהם מאפשרת הגעה לנקודות קצה".

אחות מזריקה חיסון נגד קורונה של חברת מודרנה. יולי 2020 (צילום: AP Photo/Hans Pennink)
אחות מזריקה חיסון נגד קורונה של חברת מודרנה. יולי 2020 (צילום: AP Photo/Hans Pennink)

מנהיג הזרם הליטאי במגזר החרדי הרב קנייבסקי הסכים הבוקר לסגירת תלמודי התורה והישיבות במהלך הסגר וקרא להורים "להשגיח על התלמידים שייאלצו להישאר בבית". הרב אדלשטיין, והאדמו"ר של חסידות פוניבז', הרב גרשון אדלשטיין, חתמו הבוקר על מסמך לפיו הישיבות והת"ת ייסגרו מפאת פיקוח נפש "וייפתחו מוקדם ככל האפשר, ברגע שיתאפשר".

הבוקר פורסם כי בשיחה שקיים עם ראש הממשלה נתניהו, אמר נכדו של הרב קנייבסקי כי ההנחיה היא "לכמה ימים" נוכח התחלואה הקשה. נתניהו שוחח במקביל גם ראשי חסידויות נוספים – עם האדמו"ר מוויזניץ ועם ח"כ אייכלר המייצג את האדמו"ר מבעלז וביקש מהם לשתף פעולה עם הסגר.

שלשום הרב קנייבסקי שוחח עם ראש עיריית ירושלים, משה לאון, ואמר לו כי הוא יאשר את סגירת המוסדות, אך לאחר מכן יצאה הודעה מטעמו של הרב שבה נמסר כי "תצא הנחיה עד תחילת הסגר".

הרב חיים קנייבסקי (צילום: David Cohen/Flash90)
הרב חיים קנייבסקי (צילום: David Cohen/Flash90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסכם את כהונתו של נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ, לאחר שבית הנבחרים האמריקאי אישר את החלפתו בג'ו ביידן. נתניהו, שגינה הבוקר את פלישת המפגינים תומכי טראמפ לבניין הקפיטול, לא הזכיר את האירוע ואת כל מהלכיו של טראמפ נגד שלטון החוק והתייחס רק להישגיו של הנשיא ולמדיניותו במזרח התיכון.

 

הרב קנייבסקי והאדמו"רים של החסידויות המרכזיות הסכימו לסגור את הישיבות ותלמידי התורה בזמן הסגר המהודק, לאור חומרת התחלואה בקורונה ובמקביל לסגירת בתי הספר בחינוך הממלכתי. ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו אינו יוצא מגדרו:

ח"כ יאיר גולן ממרצ מגיב למהומות שהתרחשו אמש על גבעת הקפיטול בארה"ב במתקפה חריפה ביותר על רה"מ נתניהו:

האם צה"ל יטיל עוצר יציאות על יחידות השדה, כפי שהטיל בסגרים הקודמים? השבוע דווח ופורסם כי הצבא יטיל עוצר יציאות. אבל הבוקר כתב גל"צ, צחי דבוש, מדווח כי בצה"ל החליטו נכון לעכשיו להותיר את ההנחיות כפי שהן ולא להטיל עוצר יציאות על יחידות הצבא. בשבוע הבא הערכת מצב נוספת בה יוחלט לגבי ההמשך. "נכון לסוף השבוע הזה יציאות כרגיל", מדווח דבוש.

לקראת החמרת הוראות הסגר, נשיא המדינה, ראובן ריבלין, קורא לאזרחים לציית להוראות הסגר – הוראות שהוא-עצמו הפר בעבר. "אנא מלאו את חובתכם ועצרו את סכנת האנרכיה. הסגר, על כל מגבלותיו, כפי שקבעה הממשלה, מחייב את כולנו", הצהיר ריבלין.

ראובן ריבלין (צילום: פלאש 90)
ראובן ריבלין (צילום: פלאש 90)

הסגר המהודק שייכנס לתוקף הלילה אינו כולל את מוסדות הלימוד בחינוך המיוחד, שאמורים להמשיך ללמד כרגיל. אבל יו"ר ארגון המורים, רן ארז, מעודד מורים בחינוך המיוחד להפר את הוראות הסגר ולא להגיע ללמד.

יו"ר הארגון ארז כתב באיגרת למורים כי "אנחנו תובעים ממשרד החינוך לבטל את החרגת החינוך המיוחד בסגר ולקיים הוראה מרחוק כדי להגן על בריאות המורים. כל מורה שיחליט לא להגיע לבית הספר כדי לא לסכן את עצמו, משפחתו ותלמידיו – יקבל גיבוי מלא, משפטית ומשמעתית. רק כך יבינו בממשלה שהמורים הם לא הפקר".

רן ארז (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
רן ארז (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

נתניהו דרש מבני גנץ לקבל בלעדיות על גיבוש המדיניות הישראלית כלפי הסכם הגרעין עם איראן. לפי הדיווח בעניין הזה של ברק רביד בוואלה!, הפניה של ראש הממשלה הגיעה ערב כניסתו של ביידן לבית הלבן, ושר הבטחון כתב לו בתגובה "זה לא עסקך הפרטי".

מנהל "מגן ישראל", פרופ' נחמן אש ביקר במחלקות הקורונה במרכז הרפואי רמב"ם, שוחח עם הנהלת בית החולים והצוותים המטפלים ושיבח את הצוות על עבודתו הנאמנה והחשובה. פרופ אש ציין שהתחלואה ממשיכה לעלות וקרא לציבור להמשיך ולשמור על ההנחיות ולבוא להתחסן. ב-18:30 מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי אמור למסור הצהרה לתקשורת.

פרופ' נחמן אש בביקור במחלקת קורונה במרכז הרפואי רמב"ם, 7 בינואר 2021
פרופ' נחמן אש בביקור במחלקת קורונה במרכז הרפואי רמב"ם, 7 בינואר 2021

הרשות השופטת הודיעה כי מיום ראשון הקרוב בתי המשפט יפעלו למשך שבועיים באופן יזום לדחיית דיונים במידת האפשר. הכוונה לתיקי תעבורה, תביעות קטנות, עניינים מקומיים, שמיעת ראיות, ועוד. "אלא אם מצא השופט כי בנסיבות העניין אין לדחות דיון מסוים".

ההחלטה התקבלה על דעת נשיאת העליון אסתר חיות ובתיאום עם בני גנץ (שר המשפטים בפועל), וכן ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי.

עוד נאמר שם, כי עורכי דין שייבקשו לדחות דיונים בגלל נסיבות אישיות שנובעות מהסגר, יוכלו לפנות לבית המשפט בעניין.

ביום רביעי הבא (13 בינואר) אמור להתקיים דיון מענה לכתב האישום בתיקי נתניהו. לפי דיווח של אביעד גליקמן מחדשות 13, סנגורי ראש הממשלה שוקלים לבקש דחייה לדיון הזה, ומי שתכריע היא ראש ההרכב רבקה פרידמן פלדמן.

כ-5% מהערבים בישראל חוסנו כנגד הקורונה נכון לבוקר יום רביעי. זאת, בהשוואה ל-15% שחוסנו בציבור הכללי, לפי דיווח של ועדת המעקב העליונה.

גילם הממוצע של הערבים צעיר יותר מאשר באוכלוסייה הכללית, כך שהם פחות זכאים לחיסון, הפער עדיין משקף תת התחסנות גם בקרב הערבים שמעל גיל 60.

נמצא כי רק 30% מבני השישים ומעלה מקרב הערבים חוסנו, לעומת כ-60% מבני אותו גיל בציבור הכללי.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, נפגש היום לפגישת עבודה ראשונה עם שר הביטחון ושר המשפטים בני גנץ ביחד עם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט ומנהל בתי המשפט השופט יגאל מרזל. בפגישה נידונה ההיערכות הנדרשת לסגר במסגרת פעילות מערכת המשפט.

בפגישה סוכם, בין השאר, כי יש להתחשב בעמדת לשכת עורכי הדין וציבור עורכי הדין, תוך שנקבע כי לצד העובדה שבתי המשפט ומערכת אכיפת החוק תמשיך לתפקד גם בתקופת הסגר, תהיה התחשבות מצד בתי המשפט בבעלי הדין ובעורכי הדין בכל הנוגע להגשת בקשות דחייה.

עוד נקבע שלא יתקיימו ככלל, דיונים בהליכים שונים שאינם דחופים שהם מרובי משתתפים.

בנוסף, הודיע שר המשפטים כי יפעל לביטול האגרה המוגשת בגין בקשות דחיה.
גנץ אמר לחימי, כי במיוחד בעת הזו, הוא רואה חשיבות עליונה בשמירה על ערכי שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית וכי הוא רואה בלשכת עורכי הדין ובו באופן אישי, שותפים לערכים חשובים אלו וביצורם.

ראש לשכת עורכי הדין, עו
ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, בפגישת עבודה ראשונה עם שר הביטחון ושר המשפטים בני גנץ וכן עם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט ומנהל בתי המשפט השופט יגאל מרזל, 7 בינואר 2021הנדרשת לסגר במסגרת פעילות מערכת המשפט.

ניצן הורביץ (מרצ) תוקף את האוטונומיה של החרדים ביחס להגבלות הקורונה.

"מי ששואל האם המוסדות החרדיים יצייתו לסגר, צריך לדעת שהמערכת החרדית פועלת כבר חודשים בניגוד לתקנות. גם כשכל הערים החרדיות אדומות וצריך במצב הזה להשבית את הלימודים מכיתה ה' – הכל ממשיך לפעול לגמרי כרגיל. הם מצפצפים ומתעלמים, ואין שום אכיפה, כלום. אז האם יצייתו עכשיו? הצחקתם".

ועדת חוקה אישרה כי עובדים ופעילים במטות בחירות יוכלו להגיע לעבודתם גם בסגר. הוועדה בראשות יעקב אשר (יהדות התורה) קבעה גם שלעורכי הדין יותר לייצג לקוחות.

שר התקשורת לשעבר יועז הנדל מתלונן על הקפאת מינויי בכירים שקידם במשרד. הכוונה למינוי מישל קרמרמן למנכ"לית הרשות השניה וניר שוויקי ליו"ר מועצת הכבלים. שר התקשורת הנוכחי בני גנץ מסכים למינויים ואילו נתניהו מתנגד. הנדל:

"הזוי בעיני שמינויים של כאלו לא עוברים בממשלה רק בגלל חששות של נתניהו … הבחירה להקפיא את המינויים ובכל למנוע מגופים ממשלתיים לתפקד היא ביזיון".

נתניהו וגנץ סיכמו כי עובדי ההוראהייקבלו עדיפות בקבלת חיסונים החל מהמשלוח הבא. ראש הממשלה נענה לבקשת שר הביטחון בעניין, שהגיעה מספר ימים אחרי שמזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן-דוד איימה להשבית את המערכת אם המורות לא יחוסנו. מנגד, במשרד הבריאות אמרו כי במלאי הקיים אין די חיסונים כדי לחסן את עובדי ההוראה.

בצלאל סמוטריץ' (ימינה) משיק קמפיין למפלגת "הציונות הדתית", תחת הסיסמה "יש לנו דרך".

הסתדרות המורים לא מתרגשת מהודעת הסיכום של נתניהו וגנץ על תיעדוף המורים בחיסונים. מבחינתם, סכסוך העבודה יימשך כל עוד עובדי ההוראה לא יחוסנו בפועל.

"השביתה המתוכננת ליום שלישי תתקיים עד שיחסונו כל עובדי ההוראה בחינוך המיוחד שחפצים בכך באופן מיידי". בשלב השני הם דורשים לחסן את שאר עובדי ההוראה כבר במשך הסגר.

עוד יום במשרד בוועדת הכנסת. ח"כ עופר כסיף (המשותפת) כינה את חברי הליכוד סמרטוטים וח"כ אוסנת מארק (ליכוד) ענתה לו "הסמרטוט הכי גדול זה אתה".

ח"כ שלמה קרעי לא נשאר חייב גם הוא, והציע לכסיף ללכת "לפרלמנט הפלסטיני", כמקובל בדיונים מהסוג הזה.

ניצן הורביץ מונה את הישגי מרצ מ-1988 ועד היום, (שינוי החוק בנוגע ללהט"בים, משכנתאות ליוצאי אתיופיה, אפשרות לקנות דירות דיור ציבורי, הורדת שכר לימוד באוניברסיטה).

במשרד הבריאות חוששים שנוסעים ששהו בדרום אפריקה נדבקו בזן המקומי של הקורונה לפני שחזרו לישראל. המשרד יבצע ריצוף גנטי של המוטציה הזו, שבמחקר שנעשה נמצא כי החיסון פחות יעיל בהתמודדות איתה.

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, מציגה תחזית קודרת למשך הסגר בדיון בוועדת חוקה על תקנות הסגר.  "יכול מאוד להיות שהסגר יימשך יותר משבועיים … יש פה מגיפה שהיא דוהרת אנחנו מכפילים את המספרים כל שבועיים. 80% מתושבי ישראל נמצאים ביישובים אדומים וכתומים זה אומר שיש מגיפה שמשתוללת".

בישראל נערכים לקבלת משלוחי חיסונים גדולים נוספים מחברת פייזר בזמן הקרוב. הגעת המשלוחים האלה תאפשר לחסן את רוב האוכלוסייה מעל גיל 16 בשתי מנות. בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין צפויים למסור הערב הצהרה בנושא הזה.

נתניהו מוסר הצהרה לתקשורת בנושא משלוח החיסונים הבא:

"… בחודשים האחרונים קיימתי 17 שיחות עם ידידי מנכ"ל פייזר אלברט בורלא. השיחה האחרונה התקיימה ביממה האחרונה.

אני נרגש לבשר על פריצת דרך אדירה שתוציא אותנו מהקורונה. נהיה המדינה הראשונה שיוצאת מהקורונה. ההסכם שהבאתי מאפשר לחסן את כל אזרחי ישראל מעל גיל 16 עד סוף מרץ. נחסן את כל האוכלוסייה הרלוונטית ומי שירצה בכך יוכל להתחסן.

המבצע ייקרא "חוזרים לחיים". המטוס הראשון יגיע ביום ראשון ויהיו עוד ברצף. ישראל תהווה מדינת מודל עולמי לחיסון מהיר של מדינה שלמה לשם כך הקדמנו את הגעת החיסונים והגדלנו את מספרם. ישראל תחלוק עם פייזר את הנתונים הסטטיסטים שיעזרו לפתח אסטרטגיות שיעזרו למחקר הקורונה אנחנו יכולים לעשות זאת כי מערכת הבריאות שלנו מהטובות בעולם.

בסדר הקרוב כשנשאל מה נשתנה הלילה הזה התשובה תהיה הכל השתנה, הלילה הזה כולנו מסובים באמצעות מבצע חוזרים לחיים. נפתח את הכלכלה, נחזור לפאבים, למגרשי הספורט ולאירועי התרבות שאנחנו מתגעגעים אליהם.

אסור לשכוח שהמגפה משתוללת בעולם ביתר שאת והביאה מדינות לסגר שלישי מלא אבל אצלנו הניצחון במרחק נגיעה ודרוש מאמץ אחרון של כולנו … נדאג זה לזה נקפיד על הכללים ואסור לנו להבדיל בין אחד לשני. כולנו צריכים להקפיד על הסגר בקרוב מאוד כל אזרחי ישראל יוכלו להתחסן ונוכל לחבק אחד את השני ולחזור לחיים.

בני גנץ מכחיש שהוא שוקל ריצה משותפת עם חולדאי או בנט. "אלו אגדות שלא קיימות – זה שמדברים לא אומר שמתחברים", אמר בראיון ל-N12.

ביחס לסקרים אמר גנץ כך: "הקולות שלי לא יבוזבזו – כחול לבן תמשיך לצמוח. אני ממשיך כי יש לי מחויבות לאזרחי מדינת ישראל להוציא את נתניהו ממעון רה"מ".

בהקשר ללפיד שאותו גנץ כינה לפני כמה ימים "שונא אנשים", שר הביטחון הבהיר ש"למדתי זאת על בשרי".

"… אני נהגתי ביושר ואחרים נהגו בנוכלות. כשאמרתי שלא אשב עם נתניהו המצב היה שונה – לא הייתה קורונה ולא הייתה קרוסלה של שלושה סגרים. הלכתי לממשלה הזאת לא כי אני אוהב את נתניהו אלא את ישראל".

בני גנץ מאשים את נתניהו בתקיעת מינויים מקצועיים בגלל פוליטיקה קטנה, והודיע הערב לראש הממשלה שיתמוך במינויו המיידי של ניצב קובי שבתאי לתפקיד המפכ"ל.

מאות מפגינים מוחים הערב מול ביתו של השר לבטחון פנים בתל אביב, על מותו של אהוביה סנדק במרדף משטרתי. אחד המפגינים תועד כשהוא חוטף אגרוף משוטר.

הפגנה מול ביתו של השר לבטחון פנים אמיר אוחנה, במחאה על מותו של אהוביה סנדק במרדף משטרתי,  בינואר 2021 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
הפגנה מול ביתו של השר לבטחון פנים אמיר אוחנה, במחאה על מותו של אהוביה סנדק במרדף משטרתי, בינואר 2021 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

 

משרד הבריאות הוציא הודעה בהמשך להצהרת ראש הממשלה על משלוחי החיסונים הנוספים מפייזר.

"לאור הצלחת מבצע החיסונים בישראל וההענות הגבוהה של הציבור להתחסן, וכדי להמנע ממחסור בחיסונים בארץ, פנה משרד הבריאות לחברת פייזר בבקשה להקדים את משלוחי החיסונים".

"אנו שמחים לבשר שנחתם הסכם עם חברת פייזר להקדמת משלוחי החיסונים החל מחודש ינואר. מערכת הבריאות הישראלית היא מהמובילות בעולם הודות למנגנונים המקצועיים של קופות החולים, בתי החולים, המעבדות ומ.ד.א. אנו מנטרים באופן רציף את תוצאות מבצע החיסונים."

"הניטור כולל נתונים כלליים אודות נתוני התחלואה במגיפה – מס' מאומתים, חולים קשים, נפטרים ומס' מחוסנים. ידע זה חשוב לצורך הבנה של נתוני "עולם אמיתי. לגבי השפעת החיסון על התמודדות עם המגיפה. נתונים אלו משותפים עם הציבור על בסיס יומי, ואותו המידע יועבר גם לחברת פייזר".

"ישראל היא המדינה המובילה בעולם בקצב ההתחסנות. ההסכם עם חברת פייזר יסייע לנו להמשיך לחסן ביעילות את כל מי שמעוניין בכך ולחזור לשגרה המיוחלת במהרה."

קבינט הקורונה אישר הערב כי נוסעים שיגיעו לארץ מדרום אפריקה ומדינות נוספות באזור יחויבו בבידוד במלונית.

"חוזר לארץ החייב בבידוד, ששהה ב-14 הימים שקדמו להגעתו לישראל בדרום אפריקה, בוטסואנה, זמביה או לסוטו, יחויב בבידוד במלונית מטעם המדינה ל-10 ימים (עם 2 בדיקות) או ל-14 ימים ללא בדיקות".

"ההחלטה תקפה ל-10 ימים, ממחר יום שישי ה-8.1.21 ועד ליום ראשון ה-17.1.21. בקשות חריגות לבידוד ביתי ייבחנו ע"י צוות מקצועי של משרד הבריאות בנתב"ג."

עמוס שפירא, 71, מנכ"ל סלקום לשעבר, מנכ"ל אל-על לשעבר ונשיא אוניברסיטת חיפה, פתח בהתייעצויות לקראת התמודדות על ראשות עירית תל-אביב.

בהודעה ששלח לקבוצת חברים הוא כתב "תודה על התמיכה. רון חולדאי עשה עבודה טובה ואני מאחל לו הצלחה בעתיד במישור הארצי. אני בהחלט רואה בתפקיד ראש העיר כאתגר ואין לי שאיפות אחרות. כל מי שיש לו עצה, תובנה, מוזמן לכתוב לי".

ראש עירית תל-אביב מזה 22 שנים, רון חולדאי עשוי להפוך לח"כ בכנסת ה 24 ולעזוב את העיריה. אחרי שיתפטר מראשות העיר, המועמדים האפשריים לראשות עירית תל-אביב הם השר לשעבר אסף זמיר, סגנית ראש העיר ציפי ברנד, חבר מועצת העיר ראובן לדיאנסקי וכעת גם עמוס שפירא.

הודעת וואטסאפ ששלח עמוס שפירא לתומכיו, 7 בינואר 2021
הודעת וואטסאפ ששלח עמוס שפירא לתומכיו, 7 בינואר 2021
סגירה