בני גנץ, יאיר לפיד ובוגי יעלון ביוני 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
הדס פרוש/פלאש 90

כחול-לבן התפרקה סופית והותירה אחריה חוסר אמון משווע במרכז-שמאל

לפיד למד את הלקח מהרפתקת כחול-לבן ולא הסכים שיעלון ירוץ כמפלגה בתוך מפלגה ● יעלון מצדו העדיף לרוץ לבד אבל כבר ביומו הראשון כעצמאי הסתבך (שוב) בראיון מבולבל ● איזנקוט בכלל אומר שליברמן הוא היחיד שהרשים אותו ● זליכה ניסה לחבור לשמולי ● חולדאי ממשיך לטעון שירוץ עד הסוף למרות השמועות ● ורק נתניהו מסתכל על המפץ הגדול במרכז-שמאל ונהנה מכל רגע ● פרשנות

"תקשיב", אמר יאיר לפיד למשה (בוגי) יעלון, "לא שווה לי להגיע למצב שיום אחרי הבחירות תיקח לנו 4-3 מנדטים ותלך לנהל משא ומתן במקום אחר".

כך, בעצם, נחתם המשא ומתן שניהל לפיד עם יעלון, שותפו הנאמן יחסית בשנה האחרונה. כך בעצם גם התפרקה סופית כחול-לבן מכל שלוש הרשימות שהרכיבו אותה – חוסן לישראל של בני גנץ, יש עתיד של לפיד, ותל"ם של יעלון. מפלגת האלטרנטיבה ההיסטורית נעלמה אחרי פחות משנתיים.

הסיפור הוא חוסר אמון משווע בין כמעט כל המפלגות שמרכיבות היום את השמאל-מרכז, מה שגורם לפיצולים ותתי פיצול מגוחכים למדי. לפיד ויעלון דווקא שמרו על יחסים טובים והחזיקו מעמד באופוזיציה כאשר גנץ חתך והצטרף עם חוסן לישראל לממשלת נתניהו.

יאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון בדצמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
יאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון בדצמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

הפיצוץ אירע לפני חודש וחצי לערך. יעלון החליט לרוץ לבד, אחרי שהגיע למסקנה כי מעל לראשו של לפיד מונחת תקרת זכוכית. במהלך חצוף למדי הוא פנה לראשי מטות של יש עתיד והציע להם לערוק למפלגה החדשה שלו. הם סירבו, כמובן, ורצו לדווח ללפיד הזועם.

לפיד רצה את יעלון בלי מפלגה ובלי פעילים. את שני חברי הכנסת של תל"ם, אנדריי קוז'ינוב ואורלי פרומן, הוא הבטיח לסדר גם כן ביש עתיד – אבל יעלון סירב ופנה לדרך עצמאית עם שותפים חדשים: השר יזהר שי, פרופ' חגי לוין, ועו"ד גונן בן יצחק.

לפיד מצידו מאמין שלא יהיה נזק ארוך-טווח לריצה בלי יעלון. אחרי הפרישה של יועז הנדל וצבי האוזר, שיעלון הביא אותם לרשימה שלו והם עזבו והצטרפו לממשלת נתניהו, לפיד לא מוכן לקחת סיכונים ולרוץ לבחירות עם מפלגה בתוך מפלגה.

לפיד מצידו מאמין שלא יהיה נזק ארוך-טווח לריצה בלי יעלון. אחרי הפרישה של יועז הנדל וצבי האוזר, לפיד לא מוכן לקחת סיכונים ולרוץ לבחירות עם מפלגה בתוך מפלגה

עוד ראיון לא מוצלח בערוץ 12

בראיון מבולבל אתמול (ראשון) בערוץ 12 טען יעלון כי הבחירות הן לא על ימין ושמאל, אלא על שחיתות מול טוהר השלטון ועל שקר מול אמת.

על הטענה שהוא לא יעבור את אחוז החסימה עם מפלגתו החדשה השיב יעלון כי הנושא לא נבדק מעולם, וכי אחרי שהצטרף עם מפלגתו לגנץ, בינואר 2019, המפלגה המשותפת שקמה זינקה מיד מ-14 ל-26 מנדטים. "מעולם לא סקרו את תל"ם לבדה", טענו אנשי יעלון.

צריך לדייק: הסקרים שניבאו לגנץ 14 מנדטים באו לפני שהרמטכ"ל לשעבר בכלל פצה פה. ההכרזה על החיבור עם יעלון באה באותו ארוע בגני התערוכה בינואר 2019, אז נשא גנץ לראשונה את אותו נאום מפורסם שהפך אותו לתקווה החדשה של מחנה המרכז-שמאל. כמה מהזינוק בסקרים אחר כך הם בזכות יעלון? אין לדעת.

כך או אחרת, בראיון אמש יעלון דחה ביקורת על העובדה ששיבץ ברשימתו החדשה את עו"ד איימן אבו רייא, וביטל את הטענה כי עומד נגדו כתב אישום בעבירות שוחד. שעה קלה אחרי המהדורה, יעלון כבר הודיע כי החליט להסיר את אבו רייא מהרשימה.

בראיון יעלון דחה ביקורת על העובדה ששיבץ ברשימתו החדשה את עו"ד איימן אבו רייא, וביטל את הטענה כי עומד נגדו כתב אישום בעבירות שוחד. שעה קלה אחרי המהדורה, יעלון כבר הודיע כי הסיר אותו מהרשימה

בכלל, הראיונות של יעלון הפכו לעקב אכילס שלו. אותה הופעה לפני חודש וחצי בערוץ 12 – שם סיפר כי גדי איזנקוט יהיה מספר שתיים בתל"ם – היא זו ששברה את כל הכלים עם לפיד. איזנקוט עצמו לא נרגע ממה שהגדיר כהמצאה.

אגב, בשיחות פרטיות שבהן הרמטכ"ל לשעבר מסכם את ההרפתקה הפוליטית הקצרה שלו ואת הפגישות שניהל עם רוב ראשי המפלגות ובכירים נוספים, איזנקוט אומר כי דווקא אביגדור ליברמן הרשים אותו יותר מכל האחרים. איזנקוט טוען כי ליברמן יסודי ורציני. אולי הוא זוכר דווקא את הימים שבהם ליברמן כשר ביטחון לא מנע ממנו להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו בארבע עיניים.

אביגדור ליברמן וגדי איזנקוט בטקס האזכרה לציון 50 שנה למלחמת ששת הימים, 24 במאי 2017 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אביגדור ליברמן וגדי איזנקוט בטקס האזכרה לציון 50 שנה למלחמת ששת הימים, 24 במאי 2017 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

חיבור מעניין במיוחד

כולם מבינים בינתיים שעל הפיצול המטורף בשמאל שבהן מתרוצצות כרגע עשר מפלגות משקיף ראש הממשלה בנימין נתניהו בקורת רוח גדולה. ובשולי המרכז שמאל מתרחשים כמובן עוד דברים.

ניסיון חיבור מעניין במיוחד היה בין השר איציק שמולי ופרופ' ירון זליכה. לפני שהכריז על הקמת המפלגה שלו, "הכלכלית", בסוף דצמבר, נפגש זליכה עם שמולי והציע לו את המקום השני ברשימה. שמולי ביקש זמן כדי להחליט אם הוא מתמודד על ראשות מפלגת העבודה מול מרב מיכאלי. לא בטוח שההצעה מזליכה עדיין פתוחה.

לפני שהכריז על הקמת המפלגה שלו, נפגש זליכה עם שמולי והציע לו את המקום השני ברשימה. שמולי ביקש זמן כדי להחליט אם הוא מתמודד על ראשות מפלגת העבודה. לא בטוח שההצעה מזליכה עדיין פתוחה

בנוסף, גורמים בכירים במרכז-שמאל טענו אתמול כי רון חולדאי עשוי לפרוש מהמרוץ אם הסקרים יראו שהוא נע סביב אחוז החסימה. במקרה כזה הוא יישאר בעיריית תל אביב. חולדאי, השחקן החדש המשמעותי בבחירות האלה טוען כמובן שירוץ עד הסוף. נחיה ונראה.

עוד 701 מילים
סגירה