אזור התקיפה הלילה במזרח סוריה, 13 בינואר 2020 (צילום: טוויטר)
טוויטר

התקיפה בסוריה זוכה לרוח גבית מארה"ב - זו של טראמפ, עדיין לא של ביידן

התקיפה הלילה במזרח סוריה הייתה, על פי הדיווחים, פעולה משותפת של ישראל וארצות הברית - המידע המודיעיני אמריקאי, הביצוע ישראלי ● מעבר לכך, נשאלת השאלה האם המטרות שנפגעו היו בבחינת נשק שובר-שוויון שאיים באופן משמעותי על ישראל? או שמא מישהו רצה להעביר בעיתוי הרגיש הזה, של חילופי השלטון בארצות הברית, מסר חד-משמעי לאיראנים? ● פרשנות

נכון לכתיבת שורות אלה, מספר ההרוגים בתקיפה המיוחסת לישראל במזרח סוריה עומד כבר על יותר מ-40. על פי דיווחים בכלי תקשורת ערבים, המדובר בפעילי המיליציות הפקיסטניות והאפגניות המופעלות על ידי איראן.

אלא שבשונה מאירועים קודמים באזור הזה, בהמשך לתקיפה הלילה מספר מקור צבאי אמריקאי בכיר לסוכנות הידיעות איי-פי כי מדובר בפעולה משותפת של ישראל וארצות הברית – המידע המודיעיני אמריקאי, הביצוע ישראלי.

התקיפה הזו מגיעה בעיתוי רגיש מאוד במזרח התיכון.

כבר כמה שבועות שאיראן, ארצות הברית וישראל מנפחות שרירים אחת כלפי השנייה. כשאיראן מכריזה על תרגיל אווירי רחב-היקף הכולל טילי שיוט, הפעלת כלי טיס מתאבדים וחשיפת בסיס טילים תת-קרקעי חדש, היא נענית בהעברת צוללות גרעיניות אמריקאיות למפרץ. ישראל מבחינתה תרמה למאמץ ההרתעה המערבי בהעברת צוללת שלה באור יום בתעלת סואץ.

אלא שהתקיפה הלילה נראית כאירוע שלפחות ישראל וארצות הברית מחשיבות כ"מחוץ למשחק" בתוך סדרת תמרוני ניפוח השרירים האחרונה. תקיפה בסוריה נגד מטרות שהן לא איראניות מובהקות, היא בגדר שימור כללי המשחק שישראל וממשל טראמפ התאמצו מאד לגבש בשנתיים האחרונות. זה נתפס כפעולה שחונה במרחב הלגיטימיות, כזו שתשאיר את האזור מתחת לסף ההסלמה.

אזור התקיפה הלילה סמוך לעיירות דיר א-זור ואל בוכמאל, הפך בחודשים האחרונים לרוחש פעילות איראנית. התקיפות הישראליות התכופות באזור רמת הגולן, דמשק וסביבתה וגבול לבנון -סוריה, הוכיחו את עומק החדירה המודיעינית הישראלית ואילצו את איראן להתרחק ככל האפשר מזרחה. האזור שנבחר הוא מערב עיראק ומזרח סוריה, שם תכננו האיראנים ליצור מעין מרחב חסינות מפני תקיפות ישראליות.

בעבר דווח כמה פעמים על תקיפות מסתוריות בעיראק, שלוו בהצהרות ישראליות כי ממשלת ישראל לא תסכים להתבססות איראנית באזור. ניתן להניח שהתקיפה הלילה היא בדיוק המשך למדיניות הזו של ישראל, עם רוח גבית חצי-רשמית של ארצות הברית.

מעבר לכך נשאלת השאלה לגבי עוצמת התקיפה. האם המטרות שנפגעו היו בבחינת נשק שובר-שוויון שאיים באופן משמעותי על ישראל? או שמא מישהו רצה להעביר בעיתוי הרגיש הזה – של חילופי השלטון בארצות הברית – מסר חד-משמעי לאיראנים? סביר להניח ששתי התשובות נכונות.

האם המטרות שנפגעו היו בבחינת נשק שובר-שוויון שאיים באופן משמעותי על ישראל? או שמא מישהו רצה להעביר בעיתוי של חילופי השלטון בארה"ב מסר חד-משמעי לאיראנים? סביר להניח ששתי התשובות נכונות

וכאן נשאלת שאלה נוספת: מה היה האינטרס האמריקאי להדליף את שיתוף הפעולה? האם ממשל טראמפ רצה לחשק בזה את הנשיא הבא ולקבוע עובדות בשטח, מתוך הנחה שייסוד דפוס פעולה משותף עם ישראל על אדמת סוריה ועיראק הוא אינטרס של שני הצדדים?

בהקשר הזה יהיה מעניין לראות את פעולותיו הראשונות בנושא האיראני של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן.

ביידן כבר הצהיר כי יש לדון מחדש בהסכם הגרעין, והמסר הזה נקלט היטב בטהרן. זו הסיבה שמשטר האייתוללות הזדרז לאיים על פעילות פקחי הסוכנות לאנרגיה אטומית ולהעשיר אורניום לרמה של 20% באתר התת-קרקעי בפורדו. ביידן רוצה קודם כל לעצור את זה, ועד כאן לישראל אין בעיה עם וושינגטון. הפערים הם לגבי מה עוד צריך לדרוש מאיראן.

מבחינת ישראל, הסכם חדש חייב לכלול את המרכיבים הבאים: הגבלה או ביטול של תוכנית הטילים הבליסטיים; פיקוח הדוק על מתקני הגרעין, עם יכולת לביקורי פתע באתרים חשודים; הסגת היכולות הגרעיניות לאחור והשמדה של חלק מהן; ובלימת ההתפשטות האזורית של איראן.

התקיפה הלילה במזרח סוריה מתייחסת לסעיף האחרון, ולראשונה היא זוכה לרוח גבית חצי-רשמית של ארצות הברית. זו של טראמפ, עדיין לא זו של ביידן.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 499 מילים ו-1 תגובות
סגירה