המורדים החות'ים בתימן הוכרזו ארגון טרור

הכרזת ממשל טראמפ על המורדים החות'ים כאירגון טרור, צילום מסך מ-FRANCE 24 English
הכרזת ממשל טראמפ על המורדים החות'ים כאירגון טרור, צילום מסך מ-FRANCE 24 English

ממשל טראמפ הכריז על ארגון "אנצאר אללה" בתימן כארגון טרור והטיל סנקציות על מנהיגיו. האו"ם וארגוני זכויות האדם חוששים שהסנקציות יפגעו קשות בתימן ויביאו את תושביה למצב של רעב גדול. ממשל ביידן מבטיח כבר לבחון מחדש את ההחלטה, מדובר בארגון הנתמך על ידי איראן, שתוקף את סעודיה ומאיים בטרור על ישראל.

יום לפני שהנשיא טראמפ עזב את הבית הלבן, הכריז משרד האוצר האמריקאי על ארגון "אנצאר אללה" של המורדים החו'תים בתימן כארגון טרור והודיע על הטלת סנקציות על המנהיג העליון עבד אלמאלכ אלחות'י ועל שני בכירים נוספים: עבד אלח'אלק אלחו'תי ועבד אללה יחיא אלחאכם.

יום לפני שהנשיא טראמפ עזב את הבית הלבן, הכריז משרד האוצר האמריקאי על ארגון "אנצאר אללה" של המורדים החו'תים בתימן כארגון טרור והודיע על הטלת סנקציות על המנהיג העליון ובכירים נוספים

נוכח התנגדות האו"ם, גרמניה, שבדיה וארגוני זכויות האדם למהלך האמריקאי, החריג ממשל טראמפ את ארגוני זכויות האדם וגופי הסיוע הבינלאומיים מהסנקציות, והם יוכלו להמשיך ולסייע לתושבים בתימן. ארה"ב תאפשר גם לאו"ם ולארגון הצלב האדום להמשיך בסיוע ההומניטרי ובסיוע בתחום האזרחי לתימן.

המלחמה בתימן נמשכת כבר כ-7 שנים והיא גרמה למותם של 233 אלף בני אדם מתוך אוכלוסיה של 30 מיליון איש. על פי נתוני האו"ם, המשבר ההומניטרי בתימן הוא המשבר החמור ביותר בעולם.

קואליציה צבאית בראשות סעודיה התערבה במלחמה ב-2015 כדי לסייע לממשלה החוקית בתימן. המורדים החות'ים הם שיעים הנאמנים לאיראן ונתמכים על ידה, תימן נחשבת ל"חצר  האחורית" של סעודיה, החוששת מההתפשטות האיראנית. המורדים החות'ים שולטים בצפון תימן שיש בו צפיפות אוכלוסין גדולה ועל נמל חודידה הראשי.

בעקבות ההודעה האמריקאית החלה בהלה של קניית מוצרי מזון בתימן והמחירים האמירו, החשש הגדול הוא שהסנקציות האמריקאיות יפגעו במגזר המסחרי, שמייבא את מצרכי המזון הבסיסי לתימן. ארגוני זכויות האדם מזהירים כי סכנת רעב גדול מאיימת על תימן והיא עלולה להגיע למצב הרעב שבו הייתה אתיופיה בשנות השמונים.

על פי נתוני האו"ם כ-80 אחוזים מהאוכלוסיה בתימן זקוקים לסיוע הומניטרי של מזון ותרופות.

המורדים החות'ים גינו את ההחלטה של ממשל טראמפ ואמרו כי:

"היא מבטאת את העוינות האמריקאית כלפי תימן והחופשיים בעולם",

הם האשימו את ארה"ב ב:

"ביצוע פשעים נגד אזרחי תימן באופן ישיר או דרך הסוכנים האזוריים שלה".

המלחמה בתימן נמשכת כבר כ-7 שנים והיא גרמה למותם של 233 אלף בני אדם מתוך אוכלוסיה של 30 מיליון איש. על פי נתוני האו"ם, המשבר ההומניטרי בתימן הוא המשבר החמור ביותר בעולם

המנהיג העליון של החות'ים מוחמד עלי אלחות'י קרא לתומכיו לצאת ביום ה-25 בינואר להפגנות המוניות נגד ההחלטה האמריקאית.

האם ממשל ביידן יבטל את ההחלטה?

בעקבות הביקורת הבינלאומית על החלטת ממשל טראמפ, הודיע אנטוני בלינקן, מזכיר המדינה החדש של ממשל ביידן, כי הממשל יבחן מחדש את ההחלטה כדי לראות שהיא איננה פוגעת בסיוע ההומניטרי לאזרחי תימן.

פרשנים ערבים טוענים כי ממשל טראמפ הכריז על ארגון "אנצאר אללה" כארגון טרור, כדי לסייע לסעודיה ולישראל במלחמה נגד הסכנה האיראנית. הגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס", של "משמרות המהפכה" הוא שחימש וצייד את המורדים החות'ים בטילים בליסטים ומל"טים מדוייקים, שבאמצעותם הם תוקפים את סעודיה ומאיימים לתקוף גם את ישראל.

ב-14 בספטמבר 2019 תקפו המורדים החות'ים  בטילים בליסטיים ובמלט"ים מדוייקים את מתקני הנפט של חברת "ארמקו" באלבקיק שבסעודיה וגרמו נזק גדול.

במחצית חודש אוקטובר 2020 הגיע לצנעא שבתימן קצין בכיר של כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה" בשם חסן אירלו, אשר מונה להיות "השגריר" של איראן אצל המורדים החות'ים בתימן. מהלך שיש לו משמעות צבאית ומדינית, מעין הכרה איראנית ב"מדינה" של המורדים החות'ים בתימן.

מדובר בשלב חדש בפעילות האיראנית אחרי חיסולו של קאסם סולימאני, שבו מנסה איראן להגביר את השליטה בצפון תימן באמצעות פיקוח מקרוב על-ידי "השגריר" החדש שלה שמתמחה בייצור טילים בליסטיים ושיגורם ובייצור טילים נגד מטוסים.

באוקטובר 2020 הגיע לצנעא קצין בכיר מכוח "קודס" ב"משמרות המהפכה", כ"שגריר" איראן אצל המורדים החות'ים בתימן. מהלך בעל משמעות צבאית ומדינית, מעין הכרה איראנית ב"מדינת" המורדים החות'ים בתימן

הנוכחות והפעילות שלו בצפון תימן מהווים סכנה לסעודיה ולישראל, לכן הזדרז ממשל טראמפ והודיע בדצמבר 2020 על הכללתו של הגנרל חסן אירלו ברשימת פעילי הטרור.

ה"שגריר" האיראני החדש בתימן מקיים פעילות אינטנסיבית בתימן. הוא מקיים דיונים עם ראשי המורדים החות'ים ואף משתתף בטקסים רשמיים שלהם. ב-2 בינואר הוא השתתף בטקס גדול בצנעא לזכרו של קאסם סולימאני ובנאום שנשא הוא אמר:

"תימן היא הלב הפועם של חזית ההתנגדות והיד העליונה של ציר המתנגדים והתקווה של העולם. תימן הכשילה בעקשנותה ועמידת האיתנה בפני האויבים והמצור את התוכניות של האימפריאליזם והציונות".

הצבת "שגריר" אירני אצל המורדים החות'ים בתימן היא הפרה של האמנות הבינלאומיות. המהלך האיראני הזה מעיד על הניסיון של איראן להתאושש מחיסולו של קאסם סולימאני ולהגביר את פעילות הטרור שלה במזרח התיכון. היא מיחסת חשיבות רבה לחזית בתימן ורוצה לפקח ישירות על ניהול הקרבות ועל המשא-ומתן המדיני שמנהל שליח האו"ם לתימן, וגם על המגעים החשאים של ממשלת תימן עם סעודיה.

הגנרל חסן אירלו, המתמחה בייצור טילים בליסטיים מדויקים, זכה כבר לתואר "המושל האיראני של צנעא". הוא אמור גם לתכנן ולהוציא אל הפועל, על-פי הוראה מאיראן, התקפות על יעדים ישראלים במידת הצורך. לכן הפעילות שלו היא מסוכנת גם עבור ישראל.

הנשיא ביידן הודיע כבר במהלך קמפיין הבחירות שלו כי הוא נגד המשך המלחמה בתימן וכי יפעל להפסקתה. המשא ומתן בין סעודיה למורדים החות'ים בתימן באמצעות שליחים שונים לא הביא עד כה לתוצאות חיוביות והפסקת הלחימה. אולם עכשיו, כשהממשל החדש מעוניין בפתיחת דיאלוג עם איראן, חזרה להסכם הגרעין וביטול הסנקציות, נוצרה אפשרות גם להרחבת העסקה ולכלול בה גם את הפסקת המלחמה בתימן.

הגנרל אירלו, המתמחה בייצור טילים בליסטיים מדויקים, מכונה "המושל האיראני של צנעא". הוא אמור גם לתכנן ולהוציא אל הפועל, עפ"י הוראה מאיראן, התקפות על יעדים ישראלים. לכן פעילותו מסוכנת גם עבור ישראל

האם זה יקרה? נצטרך להמתין ולראות כיצד ינהג הנשיא ביידן. הדילמה שלו בהתנהלות מול איראן ושלוחותיה היא קשה ומורכבת ואמורה להיות בנויה על איזונים.

פרשנים בארה"ב טוענים כי ממשל טראמפ הכריז ברגע האחרון על המורדים החותי'ם כארגון טרור כדי לסבך את ממשל ביידן ולהקשות עליו ולפגוע במאמציו לייצב את המזרח התיכון ולהוכיח כי הוא חלש מול איראן.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 908 מילים
סגירה