רון דרמר מתראיין לכלי תקשורת במגדל טראמפ בניו יורק, 17 בנובמבר 2016 (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
AP Photo/Carolyn Kaster
רון דרמר מתראיין לכלי תקשורת במגדל טראמפ בניו יורק, 17 בנובמבר 2016

פרופיל שגריר נתניהו לענייני טראמפ

שגריר ישראל בארה"ב מפנה את הכיסא אחרי ארבע שנים בהם שם את כל הקלפים על טראמפ ● עכשיו מסבירים בצד הדמוקרטי של בית הנבחרים כי האסטרטגיה הזו תרדוף את ישראל ● על היחסים הקרובים עם נתניהו, המחלוקות הקשות עם הקהילה היהודית בארה"ב, ההישגים המדיניים שרשם בזכות קשריו עם ממשל טראמפ - והמחיר שישראל תשלם עליהם

ב-2017 נשא רון דרמר נאום בפני ארגון חדש שהוקם במטרה להגביר את התמיכה היהודית במפלגה הדמוקרטית. שגריר ישראל בארה"ב הדגיש את חשיבותן של יוזמות המחזקות את הסולידריות של כל מפלגה עם מדינת היהודים, והבטיח כי יחסי ישראל וארצות הברית יכולים להישאר עניין של קונצנזוס דו-מפלגתי.

דרמר הסביר בנאומו כי הוא זקוק לתמיכת שתי המפלגות כדי לנווט ביעילות את יחסי ישראל וארצות הברית. "אי אפשר להטיס מטוס עם כנף אחת", אמר.

במהלך יותר משבע שנותיו כשגריר, דרמר, 49, עזר לנווט את יחסי ישראל וארצות הברית דרך הסערה של תקופת כהונתו השנייה של הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה, שאחריה באו שמים ידידותיים יותר תחת ממשל טראמפ, תקופה שבה ראש הממשלה בנימין נתניהו מצא בוושינגטון שותף שהוא ראה איתו עין בעין מבחינה פוליטית.

העובדה שדרמר עצמו מיושר עם נתניהו באופן יוצא דופן היא שהפכה אותו לשגריר יעיל במיוחד, על פי מנהיגי הקהילה היהודית בארצות הברית, חברי קונגרס, בכירים בבית הלבן ובעלי תפקידים בוושינגטון שעבדו עם השגריר במהלך שבע השנים האחרונות.

רון דרמר עם בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בחדר הסגלגל בבית הלבן, 27 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/ Evan Vucci)
רון דרמר עם בנימין נתניהו ודונלד טראמפ בחדר הסגלגל בבית הלבן, 27 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/ Evan Vucci)

אבל הקשר הקרוב הזה התגלה כחרב פיפיות: חברי המפלגה הדמוקרטית הרגישו שראש ממשלת ישראל ושגרירו הנאמן קיבלו החלטה אסטרטגית להתעלם מדבריהם. למעשה, הם השתכנעו יותר ויותר שנתניהו יישר קו לחלוטין עם המפלגה הרפובליקאית, עד כדי כך שהזדמנות לשוחח עם השגריר לא נראתה להם שווה את הטרחה.

"למרבה הצער, כהונתו של השגריר דרמר עיכבה את יחסי ישראל וארצות הברית ואת היחסים בין ישראל ליהודים האמריקאים. נחישותו לפעול כסוכן מפלגתי וליישר קו בין ממשלת נתניהו למפלגה הרפובליקאית עוררה כעס וניכור רציניים בקרב הרבה דמוקרטים מובילים", אומר ג'רמי בן עמי, נשיא השדולה הפרו-ישראלית היונית ג'יי סטריט.

"למרבה הצער, כהונתו של השגריר דרמר עיכבה את יחסי ישראל-ארה"ב. נחישותו לפעול כסוכן מפלגתי וליישר קו בין ממשלת נתניהו למפלגה הרפובליקאית עוררה כעס וניכור רציניים בקרב דמוקרטים מובילים"

מעטים האנשים המזוהים עם המפלגה הדמוקרטית ובעלי הנטיות הליברליות שיהיו מוכנים לומר לציטוט דבר מה על דרמר, אבל אפילו חברי המפלגה היותר מתונים, שברובם המכריע הם פרו-ישראלים, סירבו לשבח את עבודתו של השגריר והתעקשו כי גם אף אחד מעמיתיהם לא יסכים לעשות זאת – דבר המשקף את הצלקות העמוקות שנותרו ביחסים הדו-מפלגתיים, שהיו פעם איתנים.

דרמר סירב להתראיין לכתבה, אבל משרדו לא חש צורך להצטדק על החיבוק החם שהעניק השגריר לטראמפ, וטען כי הדבר הניב דיבידנדים ולא פגע ביחסי ארצות הברית וישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושגריר ישראל בארה"ב רון דרמר בפגישת עבודה בוושינגטון, 14 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושגריר ישראל בארה"ב רון דרמר בפגישת עבודה בוושינגטון, 14 בספטמבר 2020 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

האיש של נתניהו בוושינגטון

דרמר הגיע לוושינגטון לקראת סוף 2013, במצב מאוד לא אידיאלי, כשממשל אובמה התקדם במאמציו להשגת הסכם רב-צדדי להקלת הסנקציות על איראן תמורת הגבלות על תוכנית הגרעין שלה. נתניהו התנגד בתוקף להסכם, עד לנקודה שהיה מי שחשש לעתידם של היחסים ה"מחושלים" בין ישראל וארצות הברית. זאת לאחר שנים של התכתשויות בין נתניהו לאובמה סביב תהליך השלום הקפוא במזרח התיכון והבנייה בהתנחלויות.

עבודתו הראשונה של רון דרמר – בנו של ראש עיריית מיאמי ביץ' לשעבר ג'יי דרמר (תפקיד שמילא מאוחר יותר גם אחיו, דיוויד) – לאחר סיום לימודיו באוניברסיטה בתחילת שנות ה-90 הייתה לסייע לסוקר הרפובליקאי פרנק לונץ לתכנן אסטרטגיה להשגת רוב בקונגרס עבור המפלגה הרפובליקאית.

ב-1996 דרמר התנדב למען מפלגת ישראל בעלייה של נתן שרנסקי, וזמן קצר לאחר מכן שרנסקי הציג אותו בפני נתניהו, שהיה אז בתקופת כהונתו הראשונה כראש הממשלה וביקש להבין את דעת הקהל בקרב העולים דוברי הרוסית.

בנימין נתניהו ונתן שרנסקי ב-2013 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
בנימין נתניהו ונתן שרנסקי ב-2013 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"אחרי הפגישה הראשונה ביניהם שאלתי את ביבי איך הלך, והוא ענה, 'האיש הזה לא מחבב אותי במיוחד' – כי הוא היה מאוד ביקורתי בניתוח שלו – אבל הייתה ביניהם כימיה טובה; ואחרי הפגישה השנייה היה ביניהם קליק", נזכר שרנסקי.

דרמר קיבל אזרחות ישראלית ב-1997, ובשנת 2000 החל לעבוד כיועץ וככותב נאומים של נתניהו.

ב-2010 התפרסמו כתבות פרופיל על דרמר, אז העוזר הדיפלומטי הבכיר של נתניהו, בהן תואר כ"מוח של ביבי", כינוי שליווה אותו מאוחר יותר לוושינגטון.

"המידה בה ביבי סמך על דעתו הייתה משהו שלא ראיתי אף פעם עם אנשים אחרים", אומר שרנסקי.

מייקל אורן, שהיה השגריר הקודם בוושינגטון, אומר כי הבין לראשונה שדרמר עומד להיות נציגו האישי של נתניהו בארצות הברית במהלך האירוע הראשון שדרמר אירח כשגריר, "הוא הקדיש חצי מהנאום שלו שם לדיבור על ביבי. אני זוכר שחשבתי, 'אה! אז ככה זה הולך להיות".

רון דרמר ובנימין נתניהו במעון ראש הממשלה בירושלים, 20 בספטמבר 2019 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
רון דרמר ובנימין נתניהו במעון ראש הממשלה בירושלים, 20 בספטמבר 2019 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"כל שגריר מעצב בעצמו את התפקיד שלו", מסביר אורן. "בעוד שאני ראיתי את תפקידי כנציג של העם הישראלי בפני העם האמריקאי, רון ראה את תפקידו כנציגו של ביבי בבית הלבן.  אין בזה שום דבר רע, והוא גם היה יעיל להפליא בתפקיד הזה".

"כל שגריר מעצב בעצמו את התפקיד שלו. רון ראה את תפקידו כנציגו של ביבי בבית הלבן.  אין בזה שום דבר רע, והוא גם היה יעיל להפליא בתפקיד הזה"

אף על פי שהיחסים הקרובים בין דרמר לנתניהו לא נתפסו בהכרח כבעיה בעיני הדמוקרטים למן ההתחלה, מקרה יוצא דופן היה ניסיונותיהם של ראש הממשלה ושל יועצו הדיפלומטי דאז לסייע לקמפיין של המועמד הרפובליקאי מיט רומני במירוץ לנשיאות נגד אובמה ב-2012.

"ב-2012 היו הרבה מקרים שדיברתי עם כתבים, והיה לי מאוד ברור שהם בדיוק היו בטלפון עם רון דרמר, שניסה לעשות עליהם ספינים לטובת רומני", אומר חבר המפלגה הדמוקרטית שהיה פעיל באותו הזמן והיה מעורב ביצירת קשרים עם הקהילה היהודית והפרו-ישראלית. "הייתה בקמפיין תחושה חזקה שאנחנו לא הולכים רק נגד הוועד היהודי הרפובליקאי, אלא נגד ממשלת ישראל".

המועמד לנשיאות מיט רומני ואישתו אן בסיום ביקורם בישראל, 30 ביולי 2012 (צילום: AP Photo/Charles Dharapak)
המועמד לנשיאות מיט רומני ואישתו אן בסיום ביקורם בישראל, 30 ביולי 2012 (צילום: AP Photo/Charles Dharapak)

דרמר גם עזר לארגן את ביקורו של רומני בישראל לקראת הבחירות לנשיאות, ביקור שקודם על ידי ממשלת נתניהו. השגריר הכחיש מפורשות כל ניסיון להטות את הכף במירוץ לנשיאות של 2012.

דובר מהטעם השגרירות ציין כי דרמר פעל מתוקף תפקידו כעוזרו של ראש הממשלה כאשר ארגן את ביקורו של רומני, על פי אותם נהלים שהופעלו במהלך ביקורו של אובמה בישראל בתקופת המירוץ לנשיאות של 2008.

למרות החשד והיחסים השחוקים, דרמר דווקא החל את תפקידו בניסיון לבנות רצון טוב בקרב הדמוקרטים.

במהלך פגישה עם חברי קונגרס אמריקאים בנושא איראן שבועות לאחר שנכנס לתפקיד, השגריר החדש נמנע מלהביע תמיכה במאמצי הרפובליקאים לסכל את מאמצי הבית הלבן להגיע להסכם גרעין עם איראן, ואף שיבח את ממשל אובמה על תמיכתו בישראל במהלך מבצע "עמוד ענן" בעזה שנה קודם – כך על פי איש סגל בקונגרס שנכח בפגישה שהתקיימה בדלתיים סגורות. העמדה שנקט דרמר הרשימה את הדמוקרטים שנכחו בחדר, לדברי איש הסגל.

רון דרמר וברק אובמה בבית הלבן, 4 בדצמבר 2013 (צילום: חשבון הטוויטר של שגרירות ישראל בארה"ב)
רון דרמר וברק אובמה בבית הלבן, 4 בדצמבר 2013 (צילום: חשבון הטוויטר של שגרירות ישראל בארה"ב)

רכבת הדו-מפלגתיות עזבה את התחנה

אבל כל נקודות הזכות שהשגריר אולי הרוויח אצל הדמוקרטים במהלך השנתיים הראשונות שלו בוושינגטון אבדו לחלוטין כשהגיע הזמן לפעולה בנוגע להסכם הגרעין עם איראן מ-2015, שארצות הברית ניהלה משא ומתן להשגתו וממשלת ישראל התנגדה לו בקול גדול.

בתחילת מרץ 2015 נתניהו נשא נאום בפני מושב משותף של הקונגרס, שבו מתח ביקורת על הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית, ככל הנראה בתקווה לשכנע את חברי הקונגרס להתנגד לו ברוב שיאפשר הטלת וטו.

הופעתו של נתניהו תוזמרה על ידי דרמר ויושב ראש בית הנבחרים דאז, ג'ון ביינר הרפובליקאי. הדמוקרטים זעמו על המהלך, שנתפס בעיניהם כזלזול באובמה במגרש הביתי שלו, ובקשתו של נתניהו להזמנה לבית הלבן סורבה.

"לאחר הנאום הזה הייתה תחושה בקרב הדמוקרטים שהם זכו להתעלמות ולחוסר כבוד, וזה גרם להם להתרחק מרון", אומר מלקולם הונליין, סגן יושב ראש ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים העיקריים בארצות הברית.

בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן, ב-3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן, ב-3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

עוזר דמוקרטי בכיר בקונגרס כינה את הנאום ואת האופן שבו הדבר נעשה "הרגע המזיק ביותר בהיסטוריה של היחסים הדו-מפלגתיים בין ארצות הברית וישראל". שש שנים לאחר מכן, הרגע הזה עדיין נחשב לקו פרשת המים ביחסים בין ממשל נתניהו לדמוקרטים.

"אי אפשר להפריז בהשפעה שהייתה לזה. עד היום אני שומע חברים בוועידת השחורים בקונגרס שבטוחים שנתניהו ודרמר לא היו עושים דבר כזה לנשיא לבן", אומר איש הפלגה הדמוקרטית. "גם אם זה לא נכון, אם אתה פרשן רגיש של הפוליטיקה האמריקאית, אתה מבין מה סוג המסקנות שאנשים יכולים להגיע אליהן במצבים כאלה, ומשתדל למנוע אותן".

"אי אפשר להפריז בהשפעה שהייתה לזה. עד היום אני שומע חברים בוועידת השחורים בקונגרס שבטוחים שנתניהו ודרמר לא היו עושים דבר כזה לנשיא לבן"

מנקודת מבט אסטרטגית, הנאום היה בבחינת כישלון עבור דרמר ונתניהו, טוענת חברת קונגרס דמוקרטית. היא מציינת כי הוא לא רק כשל מלשכנע חברים כלשהם במפלגתה להתנגד להסכם עם איראן, אלא אף הוביל כמה מחברי המפלגה שישבו על הגדר, חלקם יהודים, ליישר קו עם ממשל אובמה.

בנימין נתניהו אחרי נאומו בקונגרס, 3 במרץ 2015 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
בנימין נתניהו אחרי נאומו בקונגרס, 3 במרץ 2015 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

"הייתה תקופה מסוימת שלא ידעתי איך אצביע בנושא הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית, אבל מה שכן ידעתי הוא שאם רון דרמר יתקשר אליי עוד פעם אחת, אני אצביע בעד", אומר חבר קונגרס אחר, חצי בצחוק.

"הייתה תקופה מסוימת שלא ידעתי איך אצביע בנושא הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית, אבל מה שכן ידעתי הוא שאם רון דרמר יתקשר אליי עוד פעם אחת, אני אצביע בעד"

בפגישה שהתקיימה בין משלחת פרלמנטרית ישראלית לבין מנהיגים בקונגרס זמן קצר לפני נאום נתניהו, חבר בית הנבחרים ג'ים קלייבורן קם מכיסאו ואמר ליושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין בשאט נפש, "אתם עושים את זה לנשיא שלי", כך על פי חבר קונגרס שנכח בחדר יחד עם דרמר.

בעיני מאט ברוקס, מנכ"ל הוועד היהודי הרפובליקאי, דרמר פשוט עשה את עבודתו. "אולי הוא עורר כעס בממשל אובמה, אבל הוא עשה את מה שהוא מונה לעשות – להיות הדובר של ישראל, להגן על עמדותיה".

רון דרמר נואם בטקס לציון יום השואה במוזיאון השואה בוושינגטון, 16 באפריל 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
רון דרמר נואם בטקס לציון יום השואה במוזיאון השואה בוושינגטון, 16 באפריל 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

מבחינת דרמר, וותו נאום היווה את גולת הכותרת של כהונתו בוושינגטון, ואין בלבו שום חרטות. "זה אף פעם לא היה עניין של פוליטיקה", אמר לאתר ג'ואיש אינסיידר בספטמבר, וטען כי הנאום "היה אחד הרגעים המכריעים שתרמו ביותר" להסכמי הנורמליזציה שנחתמו בסופו של דבר עם איחוד האמירויות הערביות ועם מדינות ערביות אחרות המתנגדות לאיראן.

לבחור צד

מעבר לנאום עצמו, למאבק סביב ההסכם עם איראן היו השלכות רחבות הרבה יותר עבור יחסי ארצות הברית וישראל.

ברגע שהסכם הגרעין אושר, נתניהו ודרמר צמצמו את המגע הן עם המפלגה הדמוקרטית והן, בנושאים רבים, עם הקהילה היהודית המאורגנת בארצות הברית, שהם חשו כי לא עשתה מספיק כדי להתנגד להסכם עם איראן, כך על פי חבר סגל בקונגרס, שטוען כי כך אמר לו השגריר הישראלי.

דרמר מיקד את מאמציו בפנייה למצביעים נוצרים אוונגליסטים ויהודים רפובליקאים, שכבר היו תומכים נאמנים של ממשלת ישראל. "מפני שאם אתה לא מתכוון לעמוד לצידנו בנושא הסכם הגרעין עם איראן, אז מי צריך אותך", סיכם חבר הסגל את התרחקותו של דרמר מהדמוקרטים.

רון דרמר, במרכז, עם ראש עיריית פיטסבורג (שני מימין) בבית הכנסת "עץ החיים" אחרי הפיגוע הקטלני שם. 28 באוקטובר 2018 (צילום: AP Photo/Matt Rourke)
רון דרמר, במרכז, עם ראש עיריית פיטסבורג (שני מימין) בבית הכנסת "עץ החיים" אחרי הפיגוע הקטלני שם. 28 באוקטובר 2018 (צילום: AP Photo/Matt Rourke)

"הוא הבין את המגמות בקהילה היהודית האמריקאית, שאנשים לא הולכים לקנות את הפוליטיקה של נתניהו, אז כדי להמשיך למכור אותה הוא חיפש במקום אחר", אומר עוזר אחר בקונגרס.

דובר מטעם השגרירות דחה את הטענה, ואמר כי "השגריר הגביר את פניותיו לצירים הדמוקרטים הנבחרים ונפגש כמעט עם כל חברי ועידת השחורים, כשהוא שומר תמיד על ערוץ תקשורת פתוח עם הליברלים ועם השמרנים כאחד".

לפחות בנושא זה, דרמר לא פעל רק כשליחו האישי של נתניהו.

לדברי אחד ממנהיגי הקהילה היהודית בארצות הברית, האכזבה מתמיכתה של יהדות ארצות הברית בהסכם עם איראן, פושרת ככל שהייתה, שיקפה כמעט קונצנזוס בקרב המחוקקים הישראלים.

נציג הקהילה, שהעדיף להישאר בעילום שם, מספר כי הוא הוביל ביקור של מנהיגים רבניים בישראל, שבמהלכו המשלחת נפגשה עם חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית.

רון דרמר בטקס האשכבה של שופטת בית המשפט העליון בארה"ב רות ביידר גינזבורג. 24 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
רון דרמר בטקס האשכבה של שופטת בית המשפט העליון בארה"ב רות ביידר גינזבורג. 24 בספטמבר 2020 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

"מהמפלגה של בנט ועד מפלגת העבודה, הם קיבלו מסר חמור של תסכול ואכזבה בשל היעדר התמיכה של היהודים הדמוקרטים בעמדתה של ישראל, בהתחשב בכך שאיראן מהווה כזה איום קיומי", הוא אומר.

"מהמפלגה של בנט ועד מפלגת העבודה, הם קיבלו מסר חמור של תסכול ואכזבה בשל היעדר התמיכה של היהודים הדמוקרטים בעמדתה של ישראל, בהתחשב בכך שאיראן מהווה כזה איום קיומי"

אף על פי שסקרים הראו כי רוב יהודי ארצות הברית תמכו בהסכם הגרעין עם איראן, ארגונים יהודיים גדולים כמו איפא"ק, הוועד היהודי-אמריקאי וועידת הנשיאים הצטרפו כולם לממשלת ישראל בפעילות שדלנית נגד ההסכם.

"הם אולי לא הסכימו עם נאום ראש הממשלה, אבל המחלוקת שלהם עם ממשלת נתניהו לא הייתה חמורה כמו זו של המפלגה הדמוקרטית", אומר איש הקהילה.

ואז הגיע טראמפ

בדיוק לפני ארבע שנים, תפקידו של דרמר קיבל תפנית של כמעט 180 מעלות כאשר דונלד טראמפ נכנס לתפקידו כנשיא ארצות הברית. דמוקרטים בעלי ביטחון מופרז התלוצצו אז שדרמר יישלח בחזרה לישראל ברגע שהילרי קלינטון תנצח בבחירות, מפני שנתניהו ירצה לפתוח דף חדש ביחסים.

דונלד טראמפ עם יו"ר מועצת זיכרון השואה טום ברנשטיין ורון דרמר, ב-25 באפריל 2017 (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
דונלד טראמפ עם יו"ר מועצת זיכרון השואה טום ברנשטיין ורון דרמר, ב-25 באפריל 2017 (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)

דרמר החל לפתע למלא תפקיד פעיל בעיצוב המדיניות יחד עם הזרוע המבצעת, במקום לנהל מאבק עיקש להדיפת מדיניות שנתפסת כפרו-איראנית ואנטי-ישראלית בהובלת הבית הלבן.

ברוקס, מהוועד היהודי הרפובליקאי, זוקף לזכות דרמר את מעורבותו במהלכים פרו-ישראליים רבים שנקט ממשל טראמפ, בהם ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת שגרירות ארצות הברית לשם, ההכרה בריבונות הישראלית על רמת הגולן והצגת תוכנית השלום שכוללת סיפוח ישראלי של כל ההתנחלויות בגדה המערבית.

נקודת הזכות הגדולה ביותר שנזקפה לדרמר הייתה על תפקידו במשא ומתן שהוביל להסכמי אברהם, סדרת הסכמי הנורמליזציה שנחתמו בין ישראל למדינות ערביות בחודשים האחרונים לכהונתו.

נקודת הזכות הגדולה ביותר שנזקפה לדרמר הייתה על תפקידו במשא ומתן שהוביל להסכמי אברהם, סדרת הסכמי הנורמליזציה שנחתמו בין ישראל למדינות ערביות בחודשים האחרונים לכהונתו

השגריר השתתף בשיחות מרתוניות עם יועצו הבכיר של טראמפ, ג'ארד קושנר, ועם שגריר איחוד האמירויות הערביות, יוסף אל-עוטייבה, שבסופו של דבר הובילו להסכם נורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות באוגוסט האחרון. בעקבותיו נחתמו הסכמים גם עם בחריין, סודאן ומרוקו. אל-עוטייבה אמר כי השגריר הישראלי "הפך לחבר טוב, לא רק עמית לעבודה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ (במרכז), עם שר החוץ הבחרייני עבד אל-לטיף אל-זיאני (משמאל), ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, בטקס החתימה על הסכמי אברהם במדשאה הדרומית בבית הלבן בוושינגטון, 15 בספטמבר 2020 (צילום: Alex Brandon/AP)
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ (במרכז), עם שר החוץ הבחרייני עבד אל-לטיף אל-זיאני (משמאל), ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ של איחוד האמירויות הערביות עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, בטקס החתימה על הסכמי אברהם במדשאה הדרומית בבית הלבן בוושינגטון, 15 בספטמבר 2020 (צילום: Alex Brandon/AP)

כדי להסביר את היקף מעורבותו של דרמר בהסכם הנורמליזציה, שליח הבית הלבן למזרח התיכון, אבי ברקוביץ', מתאר כיצד שני הצדדים מיהרו לנסח הצהרה משותפת בעקבות מה שתואר כטיסה המסחרית הראשונה אי פעם מתל אביב לאבו דאבי בסוף אוגוסט.

הם כמעט סיימו כאשר ברקוביץ' הבין שהם דילגו על עניין חשוב. "רגע, אישרתם את זה עם רון?", הוא נזכר ששאל מישהו בבהלה. "זה מעיד על התפקיד החזק שהוא מילא, אפילו שהוא היה בוושינגטון באותו הזמן".

השליח הקודם של הבית הלבן למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, אומר שעוד הרבה לפני תחילת השיחות על הסכמי אברהם, דרמר כבר השמיע את אחד המסרים העיקריים של היוזמה – שהסכסוך הישראלי-פלסטיני אינו צריך להוות מכשול מכריע לשלום בין ישראל לשכניה הערבים.  "הוא האמין משלב מוקדם מאוד שהגישה הזאת יכולה להצליח", אומר גרינבלט.

הטענה הזו, שהפלסטינים התנגדו לה, הייתה נקודת טיעון מרכזית של אדם נוסף: נתניהו.

מימין: רון דרמר, בנימין נתניהו, ג'ייסון גרינבלט ודיוויד פרידמן. 20 בספטמבר 2019 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
מימין: רון דרמר, בנימין נתניהו, ג'ייסון גרינבלט ודיוויד פרידמן. 20 בספטמבר 2019 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

זה תמיד היה מפלגתי

בעוד שתומכיו של דרמר ראו את היחסים הקרובים שלו עם נתניהו ועם ממשל טראמפ כנקודת חוזק, מבקריו ראו את אותם יחסים, בעיקר עם הנשיא הרפובליקני שהדעות לגביו מקוטבות, כנושא שנוי במחלוקת.

העוזר הדמוקרטי הבכיר בקונגרס מכיר בכך שתמיכתם הנלהבת של דרמר ונתניהו בנשיא הניבה דיבידנדים בטווח הקצר, אבל טוען כי הדבר "בא על חשבון שימור התמיכה הדו-מפלגתית בטווח הארוך".

"אני לא מכיר חבר קונגרס דמוקרט אחד שלא סותם את האף כשהוא עובד עם רון דרמר", אומר איש הסגל הבכיר.

חבר בבית הנבחרים מטעם המפלגה הדמוקרטית מרחיק לכת אף יותר. "אין לנו בעיה לעבוד עם פוליטיקאים ימנים בישראל כל עוד שיתוף הפעולה נעשה בגישה לא-מפלגתית. עם ביבי ודרמר, זה תמיד היה מפלגתי".

"בהקשר הזה, כשנקבעו איתנו פגישות – ועדיין התקיימו רבות – הן לא נלקחו כל כך ברצינות", מוסיף חבר הקונגרס.

סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, מארח את ראש הממשלה נתניהו בשגרירות ארצות הברית בירושלים, 23 בינואר 2020. בפגישה השתתפו גם שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, שני משמאל, ושגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, שני מימין (צילום: קובי גדעון/פלאש90)
סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, מארח את ראש הממשלה נתניהו בשגרירות ארצות הברית בירושלים, 23 בינואר 2020. בפגישה השתתפו גם שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, שני משמאל, ושגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, שני מימין (צילום: קובי גדעון/פלאש90)

דובר מטעם השגרירות טוען כי אף על פי שטראמפ אולי לא היה אהוד בקרב הדמוקרטים והיהודים האמריקאים, "זה לא מציאותי לצפות מהשגריר להפסיק להביע את תמיכתו במדיניות החיונית לאינטרס הלאומי של המדינה".

"עם כל נשיא מכהן אתה מנסה לבנות את היחסים הכי טובים עם הממשל שלו, תוך כדי שמירה על קשרים חזקים עם המפלגה השנייה", אומר הדובר, ומציין כי דרמר גם היה צריך להתמודד עם התסכול של כמה רפובליקאים שרגזו על המשך עבודתו עם ממשל אובמה לאחר חתימת הסכם הגרעין עם איראן. הן אובמה והן ביידן הוזמנו לדבר באירועים גדולים שהתקיימו בשגרירות הישראלית במהלך השנתיים האחרונות לכהונתם השנייה.

אבל חבר המפלגה הדמוקרטית שהיה מעורב ביצירת קשרים עם הקהילה היהודית זוכר כי השתתף בכמה אירועים בשגרירות הישראלית "שבהם היה ברור מאוד שדרמר מדבר רק אל האנשים בחדר שאוהדים את טראמפ".

חבר המפלגה הדמוקרטית שהיה מעורב ביצירת קשרים עם הקהילה היהודית זוכר כי השתתף בכמה אירועים בשגרירות הישראלית "שבהם היה ברור מאוד שדרמר מדבר רק אל האנשים בחדר שאוהדים את טראמפ"

"זה דבר אחד לתמוך במדיניות של טראמפ, אבל הוא ממש הגזים, והוא ידע היטב שהנשיא מאוד לא אהוד בקרב הקהילה היהודית", אומר חבר המפלגה הדמוקרטית. "העבודה שלו היא לשמש שליח של הקהילה, אבל הוא ללא ספק לא ראה את זה כך", הוא מוסיף.

שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר, אפריל 2019 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר, אפריל 2019 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

יחסיו של דרמר עם הקהילה היהודית נפגעו גם ביוני 2017, כאשר ממשלת נתניהו חזרה בה מההסכם להקמת רחבת תפילה שוויונית בכותל המערבי.

בהתחשב בעובדה שכמעט שני שליש מיהודי ארצות הברית הם לא אורתודוכסים, הקמתה של רחבה כזאת באתר הנשלט על ידי הרבנות האורתודוכסית נתפסה כעניין בעל חשיבות עליונה בעיני ארגונים יהודיים גדולים בארצות הברית. ההסכם להקמת רחבה שוויונית נידון במשך שנים, ודרמר מילא בו תפקיד מרכזי כיועצו של נתניהו בארצות הברית.

מנהיג בקהילה היהודית זוקף לזכותו של השגריר הישראלי את מאמציו להשגת פשרה עם ההנהגה האורתודוקסית בישראל. אולם הוא קובל על כך שלאחר שנתניהו נכנע ללחץ מצד אותם רבנים ונסוג מן ההסכם, "התפקיד של דרמר הפך להיות תמיכה מוחלטת בראש הממשלה והגנה עליו מפני כל סוג של ביקורת".

אף על פי כן, הוא ומנהיגים אחרים של ארגונים יהודיים גדולים, כמו ועידת הנשיאים והליגה נגד השמצה, הקפידו להדגיש כי גם אם היו ביניהם חילוקי דעות פוליטיים, דרמר תמיד היה זמין וקשוב.

רון דרמר (צילום: AP Photo/Paul Sancya)
רון דרמר (צילום: AP Photo/Paul Sancya)

ברוקס, שלדבריו הרעיון שדרמר תרם לקיטוב בפוליטיקה האמריקאית כלפי ישראל הוא "אבסורד", טוען כי לדרמר לא נותרו הרבה ברירות. "כששתי המפלגות הולכות ומתרחקות זו מזו בעמדותיהן כלפי ישראל, ברור שהמפלגה הרפובליקאית היא ללא ספק המפלגה הפרו-ישראלית היחידה".

"עלייתו של השמאל הפרוגרסיבי שרוצה להרחיק את המפלגה הדמוקרטית מנטייתה ההיסטורית לטובת ישראל – זה הגורם לקיטוב, לא רון דרמר", הוא טוען.

אריק קנטור, לשעבר מנהיג סיעת הרוב בבית הנבחרים לשעבר, אריק קנטור, מתעקש כי דרמר מאמין עמוקות בשימור התמיכה הדו-מפלגתית בישראל. "כמי שגדל בארצות הברית, אני יודע שהוא מבין את טבעה של הפוליטיקה שלנו", הוא אומר. "זו אף פעם לא דרך חד-סטרית וישנה תמיד תנועת מטוטלת".

רון דרמר ובנימין נתניהו נפגשים בלשכת ראש הממשלה עם הסנאטור אריק קטנור ורעייתו, ב-16 באוגוסט 2013 (צילום: לע"מ)
רון דרמר ובנימין נתניהו בלשכת ראש הממשלה עם הסנאטור אריק קטנור ורעייתו, ב-16 באוגוסט 2013 (צילום: לע"מ)
עוד 2,655 מילים
סגירה