הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

מחאת הטורייה

שר החקלאות אלון שוסטר הוא הזוכה בגלובוס הירוק של השבוע, עבור התייצבותו לצד המאבק נגד תוכנית הבנייה ההרסנית על רכס לבן בהרי ירושלים ● רשת "רמי לוי שיווק השקמה", לעומת זאת, מסיימת את השבוע עם הגלובוס השחור בגין הצפת הארץ בתיקים ורודים ● ויש גם טיפ ירוק לסוף השבוע ● הזמן הירוק: מדור שבועי חדש

אלון שוסטר (מימין), ראש המועצה האזורית מטה יהודה יניב ויזל וח"כ תהילה פרידמן נוטעים עץ ברכס לבן שבהרי ירושליםאלון שוסטר (מימין), ראש המועצה האזורית מטה יהודה יניב ויזל וח"כ תהילה פרידמן נוטעים עץ ברכס לבן שבהרי ירושלים (צילום: דוברות מטה יהודה)
דוברות מטה יהודה
אלון שוסטר (מימין), ראש המועצה האזורית מטה יהודה יניב ויזל וח"כ תהילה פרידמן נוטעים עץ ברכס לבן שבהרי ירושלים

*הגלובוס הירוק:
אביר הסביבה של השבוע

משרד החקלאות הוא בדרך כלל לא כוס התה של שוחרי הסביבה: באופן מסורתי הוא נתפס כלוביסט של תעשיית החלב, מפעיל אכיפה רופסת כלפי מתעללים בבעלי חיים בתעשיית הבשר, ורוב הזמן לא עושה מאמץ אמיתי להנעת החקלאות הישראלית לכיוונים יותר מקיימים ופחות מרוססים. בקיצור, לא בדיוק חבר של קבע בחברה להגנת הטבע.

על הרקע הזה, בלטה השבוע ההתייצבות של שר החקלאות אלון שוסטר לתמיכה מוצהרת במאבק נגד תוכנית הבנייה ההרסנית על רכס לבן שבהרי ירושלים.

מלווה בראש המועצה האזורית מטה יהודה יניב ויזל, בח"כ תהילה פרידמן ובאנשי החברה להגנת הטבע שמובילים את המאבק, שוסטר הניף טורייה, נטע עץ והצהיר שיעשה ככל שביכולתו כדי למנוע עקירת 11 אלף עצים לטובת בניית 5,300 דירות שיחרבו 800 דונם של טבע נהדר.

אלון שוסטר (מימין), ראש המועצה האזורית מטה יהודה יניב ויזל וח"כ תהילה פרידמן נוטעים עץ ברכס לבן שבהרי ירושלים (צילום: דוברות מטה יהודה)
אלון שוסטר (מימין), ראש המועצה האזורית מטה יהודה יניב ויזל וח"כ תהילה פרידמן נוטעים עץ ברכס לבן שבהרי ירושלים (צילום: דוברות מטה יהודה)

לא בכל יום שר חקלאות מתייצב נגד תכנית בנייה שקודמה במשרדי ממשלה אחרים; מעבר להיבט הסמלי וההצהרתי, צריך לזכור שפקיד היערות הראשי – זה שבלי חתימה שלו אי אפשר לקבל היתר לכריתת עצים בישראל – יושב במשרד החקלאות.

רגע לפני שמתמסרים לאופטימיות, צריך להסתכל על הדברים במבט מפוקח: שוסטר, מספר 6 בכחול-לבן שמגרדת את אחוז החסימה, כנראה לא יהיה שר החקלאות בממשלה הבאה. וממילא, כדרג פוליטי ספק אם יוכל להתערב בהחלטות של הדרג המקצועי.

הסיכוי שהתכנית שאושרה במוסדות התכנון (למרבה הצער) תיבלם בזכות מרד במשרד החקלאות קלוש למדי; ועדיין, האלפים הרבים שחתמו על התנגדויות לתכנית הבנייה על רכס לבן, יכלו להתנחם השבוע בכך שקולם הגיע עד שולחן הממשלה ואפילו קיבל שם תמיכה.

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

כשפנייתה של תאיר הגיעה למערכת "יהיה בסדר" בגלי צה"ל, חשבנו שהיא מגזימה: כל המושב טובע בתיקים ורודים, היא טענה. כששלחה את התמונות ממושב מיצר שברמת הגולן, הספקנות התחלפה בפליאה.

ימי הסגר הם ימי הפריחה של המשלוחים, ובמושב הצפוני חלק מהתושבים כבר לא זוכרים איך נראה סופרמרקט מבפנים. המזון מגיע במשלוחים מהסופר, במקרים רבים מסניפי רמי לוי שבאזור.

השקיות של רמי לוי (צילום: תאיר ברוך)
השקיות של רמי לוי (צילום: תאיר ברוך)

הבעיה היא עם הדרך שבה המוצרים משוגרים: כל מוצר או שניים עטוף בשקית ניילון, וכל שקית או שתיים מונחות בתוך תיק ורוד מהסוג המכונה "רב פעמי".

הכוונה המקורית בחוק השקיות הייתה שתיקים מהסוגה הזו יחליפו את השקיות; במציאות, במקרים רבים הם פשוט מצטרפים אליהן.

התיקים הללו מיועדים לכאורה לשימוש חוזר, והרשת מתחייבת שהשליח שמביא את המשלוח ייקח את התיקים מהמשלוח הקודם. רק שזה לא קורה. תאיר, עד לא מזמן לקוחה קבועה, מספרת שברוב המקרים השליחים לא יודעים שהם צריכים לאסוף את התיקים ומנסים לחמוק מהמטלה הזו, ואחרים שדווקא יודעים מודים שממילא הם יזרקו אותם בפח הקרוב. לא רב פעמי ולא נעליים.

בקנייה גדולה, המוצרים מגיעים בתוך לא פחות משבעה תיקים ורודים, לפעמים גם עשרה. בלית ברירה, ומכיוון שכואב הלב לזרוק אותם לפח, התושבים מחפשים להם שימושים יצירתיים והמושב כולו מוצף בתיקים בגוון ורוד זרחני. לפי התגובות והדיווחים שהגיעו מרחבי הארץ, תאיר לא לבד והתופעה אינה בלעדית לשליחים ברמת הגולן.

מנהל שיווק האונליין ב"רמי לוי שיווק השיקמה" הבטיח, כדרכן של רשתות שנתפסו בקלקלתן, לחדד את הנהלים, לידע את השליחים והמנהלים בכל הארץ שעליהם לאסוף את התיקים, והתחייב שאחרי שהתיקים מגיעים לסניף הם מנוקים ומוחזרים לשירות.

לחדד את הנהלים זה חשוב, אבל מתאגיד שיווק ענק ב-2021 מצופה לחשוב על דרכים לצמצום האריזות, בוודאי בעולם שגם אחרי הקורונה ימשיך כנראה להיות מבוסס על קניות ברשת.

*טיפ ירוק לשבת

סיימתם את השימוש במוצר המזון? רוצים למחזר את האריזה? מתלבטים לאיזה פח אתם אמורים להשליך אותה? במקרים רבים התשובה לשאלה נמצאת בחלק האחורי של האריזה, שם מוטבע הפח שאליו הם מיועדת:

כתום = אריזות;
כחול = נייר;
סגול = זכוכית;
צהוב = פלסטיק, כלומר למיחזורית הבקבוקים.

סימון מיחזור האריזות של תמירוכדי לחסוך לכם זמן: את קרטוני המשקה (חלב לסוגיו, מיץ תפוזים וכו') יש להשליך לפח הכתום של האריזות. בגלל שכבת בידוד שממוקמת בין שכבות הקרטון, הם לא מתאימים למיחזור נייר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כל-כך נכון ומרגיז. גם אצלי השליח מרמי לוי לא מוכן לקבל את השקיות למחזור וזאת למרות שהם טורחים לשלוח הודעה בכל משלוח שברמי לוי ממחזרים ויש לתת את השקיות לשליח!! ולמרות כל הטלפונים שעשיתי... המשך קריאה

כל-כך נכון ומרגיז. גם אצלי השליח מרמי לוי לא מוכן לקבל את השקיות למחזור וזאת למרות שהם טורחים לשלוח הודעה בכל משלוח שברמי לוי ממחזרים ויש לתת את השקיות לשליח!! ולמרות כל הטלפונים שעשיתי לשירות לקוחות שלהם שפשוט לגלגו!!
עברתי לשופרסל כי שם המשלוחים בשקיות קרטון, רק שהמחירים הרבה יותר גבוהים!
אז מה עושים? מלכוד 22!! כדאי מאד לעשות כתבה בזמן הירוק ספציפית על רמי לוי שחיים בעידן הקודם ולא אכפת להם מהעולם שנשאיר לילדינו

עוד 564 מילים ו-1 תגובות
סגירה