"בפעילויות התו הירוק אין בדיקות על מנת ללחוץ על הציבור להתחסן"

פרסום ראשון התכנון היה להציב עמדות לבדיקה מהירה במאות נקודות כדי לאפשר כניסה לילדים ולבלתי מתחסנים ● אחרי שהתברר שיש מלאי גדול מספיק של בדיקות, התחילו לחשוש במשרד הבריאות שהציבור יאבד מוטיבציה להתחסן, והתוכנית שונתה ● התוצאה: כאוס בשטח ● חלק גדול מהמקומות נותר סגור, עובדים לא מחוסנים רשאים להיכנס, אבל הילדים נשארים בחוץ

בדיקות קורונה במעבר היבדק וסע ליד קצרין, 21 בפברואר 2021 (צילום: מיכאל גלעדי/פלאש90)
מיכאל גלעדי/פלאש90
בדיקות קורונה במעבר היבדק וסע ליד קצרין, 21 בפברואר 2021

אתמול (ראשון) נכנסה לפעולה תוכנית "התו הירוק", המאפשרת פתיחה של אירועי תרבות וספורט, בתי תפילה, חדרי כושר, בריכות שחיה, תערוכות ובתי מלון למחוסנים ולמחלימים. התוכנית הייתה אמורה לכלול גם אפשרות להכניס לפעילויות מי שעבר בדיקת קורונה שלילית. בסוף השבוע שעבר, האפשרות הזו הוצאה מהתוכנית במפתיע, ללא שום הסבר.

גורם בכיר במערכת הבריאות, המעורב בהיערכות לביצוע מתווה התו הירוק, אומר לזמן ישראל: "הוציאו את הבדיקות מהסיפור כדי להגביר את הלחץ על הציבור להתחסן. זאת לא איזו תקלה טכנית של הרגע האחרון, אלא החלטה מודעת לא לאפשר לאנשים את האופציה לעבור בדיקה במקום להתחסן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן שר הבריאות יואב קיש מציגים את ערכות הבדיקה המהירה לגילוי נגיף הקורונה שמשרד הבריאות רכש מ"סופיה", 6 באוקטובר 2021 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן שר הבריאות יואב קיש מציגים את ערכות הבדיקה המהירה לגילוי נגיף הקורונה שמשרד הבריאות רכש מ"סופיה", 6 באוקטובר 2021 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

"הכוונה הייתה להציב בכניסה לפעילויות עמדות לבדיקה מהירה כדי לאפשר לילדים, בעלי מזרק אפיפן שאסור להם להתחסן וכן עובדים שלא חוסנו לעבור בדיקה מהירה ולהיכנס, ולשלוח את השאר – לקוחות מעל גיל 16 שלא חוסנו – לעבור בדיקות קורונה רגילות.

"אבל אחרי שהתברר שיש מספיק בדיקות מהירות כדי לאפשר לכל מי שלא התחסן להיבדק ולהיכנס, התחילו לחשוש שמי שיוכל להיכנס אחרי בדיקה של רבע שעה יאבד את המוטיבציה להתחסן, ולכן ויתרו על כל הבדיקות".

"אחרי שהתברר שיש מספיק בדיקות מהירות כדי לאפשר לכל מי שלא התחסן להיבדק ולהיכנס, התחילו לחשוש שמי שיוכל להיכנס אחרי בדיקה של רבע שעה יאבד את המוטיבציה להתחסן, ולכן ויתרו"

התוכנית לא יצאה לפועל

עד ליום רביעי שעבר, פורסם שוב ושוב כי המקומות שיפעלו במסגרת התו הירוק יאפשרו כניסה למתחסנים, למחלימים ולמי שיציג בדיקת קורונה שלילית. זאת הייתה גם החלטת הממשלה בנושא.

לשם כך, הזמין משרד הבריאות מאות ערכות לבדיקות מהירות, במטרה להעמיד אותן בכניסה לעסקים ולמוסדות שייפתחו. משווקת ערכות הבדיקה "סופיה", למשל, קיבלה הזמנה להכנת 300 עמדות בדיקה מהירה לצורך התו הירוק, ובחברה דיווחו כבר לפני כשבועיים כי הם מוכנים להפעלת כל העמדות ומחכים להוראה להפעיל אותן.

בדיקת קורונה מהירה של "סופיה"
בדיקת קורונה מהירה של "סופיה"

בתחילת השבוע שעבר פורסמו ציטוטים של בכירים במשרד הבריאות, לפיהם הם מעוניינים לצמצם את מתחמי הבדיקות ולגבות תשלום עבור בדיקות, כדי להקשות על מי שלא חוסן להיכנס לפעילויות התו הירוק. זאת, למרות ששימוש נרחב בבדיקות מאפשר לאתר ולבודד נדבקים במגפה ומקטין את התחלואה בכל מקרה.

ביום חמישי שעבר, הודיעו שר הבריאות יולי אדלשטיין ובכירי משרד הבריאות במסיבת עיתונאים על תנאי הפעלת התו הירוק. במפתיע, אדלשטיין הצהיר כי התו הירוק לא יאפשר בינתיים כניסה לנבדקים. זאת, למעט אפשרות לילדים להיכנס על סמך בדיקה לבתי מלון בלבד.  לא ניתנה הודעה מתי יתאפשרו הבדיקות, ולא ניתן הסבר לשינוי במדיניות.

מהדברים שאמרו אדלשטיין ובכירי משרדו השתמע שקיים מחסור בבדיקות או ערכות בדיקה, אף כי הדבר לא נאמר בפירוש.

אדלשטיין אמר כי "מי שבוחר שלא להתחסן, יצטרך להמתין עד שמספר המתחסנים יעלה, ואז נוכל לעמוד בביקוש לבדיקות לגילוי הקורונה" והוסיף: "בקרוב יהיו מקומות עבודה שבהם אנשים שעובדים עם קהל באופן קבוע יהיו או מחוסנים או יצטרכו לעבור בדיקות כל 48 שעות".

הממונה על בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, נשאלה מה יעשו ילדים שירצו להיכנס לפעילויות, וענתה: "יהיה ניתן לעשות זאת בהמשך, כשיהיו יותר בדיקות מהירות".

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, בדיון של ועדת החוקה בכנסת, 25 בינואר 2021 (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, בדיון של ועדת החוקה בכנסת, 25 בינואר 2021 (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ערפילים כבדים מאוד

במקביל לביטול אופציית הבדיקה, הקניונים ומתחמי הקניות, שהיו אמורים להיפתח אתמול גם הם במסגרת התו הירוק, ייפתחו בלא הגבלת כניסה בהתאם להוראות התו הסגול. אחרי שלבעלי הקניונים התברר כי אין אפשרות לבדיקה, הם הפעילו לחץ והודיעו שלא יסכימו לפתוח למחוסנים בלבד.

הוצאת האפשרות להיבדק הכניסה את כל תוכנית התו הירוק לטלטלה שמעכבת את יישומה. משמעות ההחלטה היא שילדים לא יוכלו להיכנס לפעילויות בכלל, ועבור חלק מהמקומות – כמו בריכות שחיה – המשמעות היא ביטול התוכנית כולה.

במועצה לשלום הילד הגיבו בזעם על ההחלטה להשאיר את הילדים בחוץ.

מנכ"לית המועצה, עו"ד ורד וינדמן, שלחה מכתב לאדלשטיין וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שבו כתבה: "המתווה הוא אפליה פסולה ויש בו כדי להחריף את הנזקים הקשים שנגרמים ממילא לילדים כתוצאה מהשלכות משבר הקורונה. יש לאפשר פתרונות כגון בדיקות מהירות בכל מקום בו תותר כניסה לציבור המחוסן".

לקוחות מציגים את התו הירוק בכניסה לחדר כושר של רשת "הולמס פלייס" בתל אביב, 21 בפברואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
לקוחות מציגים את התו הירוק בכניסה לחדר כושר של רשת "הולמס פלייס" בתל אביב, 21 בפברואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

בעיה נוספת שעלתה היא השאלה כיצד יוכלו עובדים צעירים, שרובם הגדול טרם חוסנו בחיסון שני ואין להם תעודת מתחסן, להיכנס למקומות העבודה שלהם. פרסומי משרד הבריאות בנושא היו מעורפלים ולא התייחסו לשאלה האם עובדים לא מחוסנים יוכלו להיכנס. רק אתמול, בתשובה לשאלות כתבים, הודו במשרד הבריאות כי "נכון להיום, אין חובה חוקית על העובדים להציג תו ירוק, אלא על ציבור הלקוחות בלבד".

ההערכה היא שכל המקומות שנפתחו איפשרו לעובדיהם להיכנס בלי חיסון וללא בדיקה. ברשת חדרי הכושר והספא "הולמס פלייס", ובחלק מרשתות בתי המלון כמו פתאל וסטאי, אמרו אתמול בגלוי כי חלק מעובדיהם אינם מחוסנים וגם הם חזרו לעבוד כרגיל. הסיכון בהדבקה נעשה גבוה יותר, אם כן, מאשר במצב שבו היו נערכות בדיקות בכניסה למי שטרם חוסן.

העובדה שחלק ניכר מהלקוחות – רובם מתחת לגיל 40 – לא יכולים להיכנס כלל, איסור הכניסה לילדים, היעדר בדיקות מהירות לעובדים והכאוס הכללי שליוו את הפעלת התוכנית גרמו לחלק ניכר מהעסקים והמוסדות שלא להיפתח.

בחדרי הכושר, שרוב עובדיהם וחלק ניכר מלקוחותיהם הם צעירים, הודיעו בשבוע שעבר שמבחינתם המשמעות היא ביטול התוכנית. כ-650 בעלי חדרי כושר חתמו על עצומה שבה הודיעו כי לא יפתחו אותם. מבדיקה שערכנו עולה כי חדרי כושר של "גרייט שייפ" ו"פרופיט" נותרו סגורים.

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במכון כושר בפתח תקוה, 20 בפברואר 2021 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במכון כושר בפתח תקוה, 20 בפברואר 2021 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

הלך הצ'ופר

גם ההודעות על פתיחה גורפת מחדש של ענף התרבות, והציוצים הנרגשים של פוליטיקאים, לא שיקפו את המציאות. מבין שבעת התיאטראות הרפרטואריים, רק תיאטרון החאן נפתח היום מחדש, ובשבוע הבא ייפתח גם תיאטרון חיפה.

אולמות הקולנוע נותרו סגורים, ואתמול פורסם שאמנם חלק ממועדוני ההופעות נפתחו, אך לא רובם.

בעוד שבוע וחצי אמורות להיפתח גם מסעדות גדולות במסגרת התו הירוק, ולא ברור כלל כיצד ניתן לפתוח אותן בלי אפשרות לבדיקת ילדים ולקוחות צעירים שטרם חוסנו בחיסון שני.

"התוכנית של האיים הירוקים הייתה יכולה להיות יופי של צ'ופר למחוסנים ולעזור לעסקים להתרומם, אבל מרוב לחץ ולהיטות לדחוף את כולם להתחסן, ויתרו על המרכיב החשוב של הבדיקות", אומר בכיר במערכת הבריאות.

"לא ברור על מה ההיסטריה, הציבור ממשיך להתחסן בקצב מהיר, ורוב אלה שאין להם תעודת מתחסן עדיין לא יכלו לקבל חיסון שני. התוצאה היא בלאגן, יותר הדבקה, פחות הכנסות והמון עוגמת נפש".

"לא ברור על מה ההיסטריה, הציבור ממשיך להתחסן בקצב מהיר, ורוב אלה שאין להם תעודת מתחסן עדיין לא יכלו לקבל חיסון שני. התוצאה היא בלאגן, יותר הדבקה, פחות הכנסות והמון עוגמת נפש"

מחברת "סופיה", המספקת למשרד הבריאות בדיקות מהירות, נמסר: "התחלנו כבר לפני מספר שבועות בהיערכות להקמת מתחמים לביצוע בדיקות מהירות. המטרה היא להנגיש את הבדיקות, שהוכיחו כבר רמת אמינות גבוהה, עם קבלת תשובה תוך 15 דקות, בעיקר לאנשים שלא התחסנו מסיבות רפואיות ובני נוער מתחת לגיל 16, ללא תלות במעבדה.

"ישנם מספיק מכשירים וערכות בדיקה. טרם התקבלו אצלנו הנחיות לנוהל בדיקת סרבני החיסונים וטרם קיבלנו הודעה החל ממתי להתחיל לבדוק".

ממשרד הבריאות נמסר: "אכן במסגרת תכנון התו הירוק גובשה האפשרות לכלול במסגרתו גם כניסה לנבדקים בעלי תוצאה שלילית 48 שעות לפני הפעילות. יחד עם זאת, ולקראת אישור תכני הפעימות בממשלה נשקלה אפשרות זו שוב – והוחלט שלא להכליל בה את מי שאינו מחוסן או מחלים, ולא לאפשר כניסה עם בדיקות, גם לא לילדים. יודגש כי מדובר בהחלטה מוגבלת בזמן, אשר תיבחן מחדש.

"הסיבות המרכזיות להחלטה הן:

  • "כמות הלא מחוסנים בישראל, ובוודאי אם מוסיפים אליה ילדים, מייצרת כמות צפויה של עשרות רבות של בדיקות מדי יום לצרכי כניסה בתו ירוק (מעבר לעשרות האלפים המתקיימות היום לסימפטומטיים, קטיעת שרשראות, מגן אבות ועוד) – זוהי תוספת שבנקודת הזמן הזו עלולה להרוס את מערך הבדיקות ולא לספק תשובות בזמן.
  • "הידע המצטבר על יעילות החיסון גם במניעת תחלואה וגם במניעת הדבקה עדיין נדרש כדי להעריך באופן מלא את רמת הסיכונים שבפתיחה לציבור לא מחוסנים. זאת בעיקר לאור העובדה שבדיקות אינן "הרמטיות" ויש בהן גם אחוזי בדיקות שגויות.
  • "התו הירוק עוד מצוי בשלבי הרצה, גם טכניים אופרטיביים, וגם במימוש בשטח ונדרשים כמה ימי הפעלה כדי להבין את הביקושים ואת האפקטיביות של התו הירוק בשטח.

"מתוך כל אלה סוכם כאמור להמתין עם פתיחת התו הירוק לנבדקים בשלב הזה, ולקבל את המשך המדיניות לקראת הפעימה הבאה".

עוד 1,190 מילים
סגירה