תנועת המחאה נגד פוטין מפלגת את יהודי רוסיה

"יהודי רוסיה חייבים להבין את הסכנות הטמונות בקריסתו האפשרית של ממשל פוטין", מזהיר מנהיג פדרציית הקהילות היהודיות של רוסיה ● אך היחס הסובלני לו זוכים היהודים אינו מנת חלקם של המוסלמים והלהט"בים במדינה ● "90% מהרוסים באמת מעריצים את פוטין. היתר, שאליהם אני שייך, לא מרגישים חופשיים לומר מה הם חושבים", אומר דימה איגנסון, שבחר לעלות ארצה

שרשרת אנושית של מפגינים התומכים בפעיל האופוזיציה אלכסיי נבלני בסנט פטרסבורג, 14 בפברואר 2021 (צילום: Ivan Petrov, AP)
Ivan Petrov, AP
שרשרת אנושית של מפגינים התומכים בפעיל האופוזיציה אלכסיי נבלני בסנט פטרסבורג, 14 בפברואר 2021

לוסי שטיין רק בת 24, אך כבר למדה על בשרה מה צפוי למי שמבקר בפומבי את הנשיא ולדימיר פוטין ברוסיה מולדתה.

בשנת 2018, שנה לאחר שנבחרה למועצת העיר מוסקבה, פרצו האקרים לטלפון הנייד ולמחשב האישי של שטיין, פעילה יהודייה למען זכויות להט"ב וחברת אופוזיציה בולטת. הם פרסמו באינטרנט תמונות אישיות רבות והתכתבויות שלה.

שוטר מלווה את לוסי שטיין ממעצר הבית שבו היא נתונה לבית המשפט, 15 בפברואר 2021 (צילום: באדיבות לוסי שטיין)
שוטר מלווה את לוסי שטיין ממעצר הבית שבו היא נתונה לבית המשפט, 15 בפברואר 2021 (התמונה באדיבות המצולמת)

באחת התמונות נראה מבקר קולנוע מפורסם ונשוי ישן במיטתה. "מוסקובסקיה גזטה", צהובון שפרסם את התמונות, כינה את שטיין "ציידת גברים נשואים", שחיה חיים מלאי "סמים וטכנו". בפורומים של לאומנים קיצוניים, משתמשים אנונימיים כינו אותה "זונה יהודייה" והעלו תמונות של אושוויץ עם שמה בתור האשטאג.

המתקפה נגד שטיין, עיתונאית לשעבר של "רדיו ליברטי", אינה ראשונה מסוגה וגם לא המסוכנת ביותר. בשנת 2019, ילנה גריגורייבה, פעילה למען זכויות להט"ב, נרצחה בסנט פטרסבורג זמן קצר לאחר שפרטיה האישיים הודלפו, והיא הופיעה ברשימת חיסול של קבוצה הומופובית.

ב-2018, שנה לאחר שנבחרה למועצת העיר מוסקבה, פרצו האקרים לטלפון ולמחשב של שטיין, פעילה יהודיה למען להט"ב וחברת אופוזיציה בולטת. הם פרסמו באינטרנט תמונות אישיות רבות והתכתבויות שלה

אבל זה לא הרתיע את שטיין. היא עוררה את זעמם של תומכי המדיניות האנטי-להט"בית של פוטין אחרי שהעלתה תמונות שבה היא נראית מנשקת אישה. במחווה ללהקת הפאנק והמחאה "פוסי ריוט", יצרה שטיין יציקת גבס של השדיים שלה וקיבעה אותם לבניינים היסטוריים.

אלכסיי נבלני בבית משפט במוסקבה, 20 בפברואר 2021 (צילום: Alexander Zemlianichenko, AP)
נבלני בבית משפט במוסקבה, 20 בפברואר 2021 (צילום: Alexander Zemlianichenko, AP)

ב-23 בינואר נעצרה שטיין במוסקבה במהלך עצרת תמיכה באלכסיי נבלני, איש עסקים לשעבר שהפך לפוליטיקאי ואשר מהווה כיום את האיום הרציני ביותר לשלטונו של פוטין, הנמשך זה עשרים שנה.

לאחר שנבלני הורעל ברוסיה בגז עצבים בשנה שעברה, הוא טופל בגרמניה וחזר בחודש שעבר לרוסיה כדי לעמוד למשפט, שאותו כינה משפט ראווה. נבלני נעצר עם חזרתו ונגזרו עליו שתי שנות מאסר וחצי בגין אישומי שחיתות כוזבים, לדבריו.

בתגובה, יצאו אלפי רוסים לרחובות במה שנראה כגל המחאות הגדול ביותר נגד ממשלת פוטין מאז 2019. הרשויות עצרו מאות מפגינים וגם שטיין נפלה קורבן להתנכלות נוספת של השלטונות.

ב-27 בינואר פרצה המשטרה לביתה של שטיין והחרימה את המחשב שלה, כך דיווח אתר החדשות 24SMI. על סמך המידע שנמצא על המחשב, גזר בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי של בסמאני במוסקבה על שטיין מעצר בית עד 23 במרץ. שטיין תעמוד בפני משפט בגין הסתה להפרה של כללי היגיינה ואפידמיולוגיה, ואם תורשע, היא עשויה לבלות שנים בכלא.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה שברוסיה, 24 בפברואר 2021 (צילום: Mihail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
פוטין במוסקבה שברוסיה, 24 בפברואר 2021 (צילום: Mihail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

שטיין בהחלט אינה היהודייה היחידה שתומכת בנבלני.

לאוניד וולקוב ומקסים כץ, שניהם מומחי טכנולוגיה מבתים יהודיים, מילאו תפקיד מרכזי בניסיונו הכושל של נבלני בשנת 2013 להיבחר לראשות עיריית מוסקבה.

המתקפה נגד שטיין, עיתונאית לשעבר, אינה ראשונה מסוגה וגם לא המסוכנת ביותר. ב-2019, ילנה גריגורייבה נרצחה זמן קצר לאחר שפרטיה האישיים הודלפו, והיא הופיעה ברשימת חיסול של קבוצה הומופובית

"הרוסים חיים כיום בחברה אורווליאנית, שבה מכונת תעמולה אדירה מלמדת אנשים ששתיים ועוד שתיים הם חמש, וצריך להיות אמיץ מאוד כדי לסתור זאת", אמר וולקוב, שעזב את רוסיה בשנת 2014, למגזין "משפחה" בחודש שעבר.

אבל שני הארגונים הקהילתיים היהודיים העיקריים של רוסיה – פדרציית הקהילות היהודיות של רוסיה (FJCR) המסונפת לחב"ד והקונגרס היהודי-רוסי שאינו של חב"ד – נמנעו מלהשמיע את קולם בנוגע לתסיסה החברתית.

פעילים למען זכויות להט"ב במוסקבה שברוסיה, 15 ביולי 2020 (צילום: Pavel Golovkin, AP)
פעילים למען זכויות להט"ב במוסקבה ביולי האחרון (צילום: Pavel Golovkin, AP)

ארגונים אלה רואים בפוטין כוח ידידותי עבור יהודי רוסיה, מנהיג שאִפשר לקהילותיהם לפרוח. הם טוענים כי הוא אפשר את צמיחתם באמצעות הקצאת קרקעות ממשלתיות לבתי כנסת וכי דאג לאכיפה עקבית של חוקים נגד אפליה ברוסיה המכוונים נגד מי שמבצע פשעי שנאה אנטישמיים.

בשנת 2015, סיפר מנהיג פדרציית הקהילות היהודיות של רוסיה, אלכסנדר בורודה, בגילוי לב מדוע קבוצתו תומכת בפוטין.

"הרוסים חיים כיום בחברה אורווליאנית, שבה מכונת תעמולה אדירה מלמדת אנשים ששתיים ועוד שתיים הם חמש, וצריך להיות אמיץ מאוד כדי לסתור זאת", אומר לאוניד וולקוב, שעזב את רוסיה בשנת 2014

"יהודי רוסיה חייבים להבין את הסכנות הטמונות בקריסתו האפשרית של ממשל פוטין, להבין את חוקי המשחק ולהיות מודעים למגבלות", הוא אמר בכנס של ארגון "לימוד FSU".

לוסי שטיין אזוקה באזיק אלקטרוני במהלך מעצר בית שבו היא נתונה, בדירתה שבמוסקבה, 14 בפברואר 2021 (צילום: באדיבות לוסי שטיין)
לוסי שטיין אזוקה באזיק אלקטרוני במהלך מעצר בית שבו היא נתונה, בדירתה שבמוסקבה, 14 בפברואר 2021 (התמונה באדיבות המצולמת)

"ברוסיה, יש למעשה חופש דת בלתי מוגבל ועל הקהילה היהודית להבטיח שמצב זה יימשך", הוסיף בורודה. "התמיכה במוסדות דת רחבה יותר מאשר בארצות הברית, וההגנה על יהודים נגד ביטויי אנטישמיות גדולה יותר מאשר במדינות אירופיות אחרות. איננו יכולים להרשות לעצמנו לאבד את מה שהשגנו ואת תמיכת הממשלה בקהילה".

היחס של ממשלת פוטין כלפי קהילות הלהט"ב והמוסלמים שונה לחלוטין.

בינואר פרצה המשטרה לביתה של שטיין והחרימה את המחשב שלה, כך דווח בתקשורת. על סמך המידע שנמצא בו, גזר בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי של בסמאני במוסקבה על שטיין מעצר בית עד 23 במרץ

בשנת 2013 הוציאה רוסיה מחוץ לחוק "תעמולה הומוסקסואלית בקרב מיעוטים" על רקע גל של רטוריקה הומופובית בטלוויזיה הממשלתית שהתרחש במקביל לעלייה במספר התקריות האלימות, שחלקן הסתיימו במוות. רוב הפשעים לא פוענחו, לפי נתוני ארגון זכויות האדם SOVA.

ממשלת רוסיה עודדה גם דיכוי מתמשך של מה שהיא מכנה האסלאם הקיצוני, וכלאה אנשי דת החשודים בהסתה לקיצוניות תוך שהיא שוללת מהם ייצוג משפטי. פעילים טענו גם שהרשויות עינו כמה מהעצורים המוסלמים.

מפגינים התומכים באלכסיי נבלני מוחים בתל אביב, 23 בינואר 2021 (צילום: פלאש 90)
מפגינים התומכים באלכסיי נבלני מוחים בתל אביב, 23 בינואר 2021 (צילום: פלאש 90)

כשמדובר בסובלנות כלפי מיעוטים, גם נבלני אינו נקי כפיים. בשנת 2007 הוא סולק מהמפלגה הליברלית יבלוקו, שנוסדה על ידי הכלכלן היהודי גריגורי יבלינסקי, כיוון שהשתתף באירוע של הימין הקיצוני שנקרא "הצעדה הרוסית". זהו אחד מבין ביטויים רבים לשנאת זרים שהתעוררה בעקבות הגירתם של מיליוני מוסלמים למוסקבה מאזורים במרכז אסיה הרוסית.

בסרטון יוטיוב מאותה שנה, מגלם נבלני את דמותו של מומחה להדברת מזיקים שנותן עצות כיצד לחסל מהגרים ממרכז אסיה, שאותם הוא מכנה זבובים ותיקנים. המערכון מסתיים כאשר הוא יורה באדם שלובש לבוש מוסלמי מסורתי, שכולל גלבייה שחורה וכאפייה.

ממשלת רוסיה עודדה דיכוי מתמשך של מה שהיא מכנה האסלאם הקיצוני, וכלאה אנשי דת החשודים בהסתה לקיצוניות תוך שהיא שוללת מהם ייצוג משפטי. פעילים טענו גם שהרשויות עינו כמה מהעצורים המוסלמים

כשביקש להרחיב את בסיס תומכיו, החליט נבלני להתרחק בהדרגה מלאומנות קיצונית זו, אבל הפלירטוט שלו עם הלאומנים נותר מקור לחשדנות כלפיו בקרב מנהיגי מיעוטים אתניים ברוסיה, שבה גרים כ-200 אלף יהודים.

מטוס ובו עולים חדשים מצרפת לישראל בנמל התעופה בן-גוריון, 20 ביולי 2016 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מטוס ובו עולים חדשים לישראל בנמל התעופה בן-גוריון, 20 ביולי 2016; תצלום ארכיון (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

ככל שפוטין מהדק את אחיזתו בתקשורת הרוסית, בבתי המשפט ובמעט שנשאר מחופש הביטוי באינטרנט, עוזבים עשרות אלפי יהודים את המדינה. בנוסף להתקפה של פוטין על הדמוקרטיה הרוסית, כלכלת המדינה נתונה במיתון עמוק. בעקבות צניחת מחירי הנפט, איבד הרובל הרוסי מחצית מערכו לעומת הדולר בהשוואה לשנת 2014.

מאז 2015 עלו לישראל כ-60 אלף אזרחים רוסים במסגרת חוק השבות. בכל העשור שקדם ל-2015 עלו לארץ מרוסיה 36,784 יהודים בלבד.

"תשעים אחוזים מהרוסים באמת אוהבים את פוטין. הם מעריצים אותו, חושבים שהוא עושה את הדבר הנכון, מתמקד בשנאת מיעוטים ולהט"בים", אמר אחד העולים החדשים, מומחה לשיווק בשם דימה איגנסון, ל-JTA בשנת 2019. "עשרת האחוזים הנותרים, שאליהם אני שייך, אינם מרגישים חופשיים לומר מה הם חושבים על כך".

עוד 988 מילים
סגירה