מאות אבנים עושות את דרכן לישראל בדואר דיפלומטי

משבר הקורונה מונע ממשפחות שכולות שחיות בחו"ל להגיע לישראל ביום הזיכרון ● במסגרת יוזמה, שהחלה ביום הזיכרון בסגר הראשון, יוטסו השנה לארץ בסיוע משרד החוץ מאות אבנים ועימם מסרים אישיים ● חלוקי הנחל יונחו על הקברים על ידי מתנדבים, שידאגו לצלם את הרגע ולשלוח למשפחות את התיעוד

"אבנים עם לב אדם" (צילום: ארגון נאוה)
ארגון נאוה
"אבנים עם לב אדם"

משרד החוץ ו-15 משגרירויות ישראל ברחבי העולם יסייעו להטיס השנה מאות אבנים שיונחו על קברי חללי צה"ל ונפגעי טרור. מדובר במיזם שנקרא קורונה לב – אבנים עם לב אדם, אותו יזם ארגון נאוה.

חוי ארנפלד, מנהלת בארגון, מסבירה את היוזמה: "בשנה שעברה השקנו את פרויקט 'אבנים עם לב אדם' לתמיכה וסולדריות עם המשפחות השכולות שנפגעו מהמצב ולא יכלו להגיע לקברי החללים בגלל משבר הקורונה. תוך כדי תנועה נוצר קשר עם השגרירות במוסקבה וקיבלנו והנחנו 30 חלוקי נחל עם מסרים של אהבה ותקווה ממשפחות שכולות שם. הבנו שיש צורך ממשי בפרויקט הזה ויש מקום להרחיב אותו.

"אנחנו רוצים לאפשר למשפחות לעשות את הדבר הכי קרוב לדבר הפיזי, ולשלוח לנו את האבנים. מתנדבים שלנו יניחו אותן, יתעדו וישלחו להם את התיעוד. אנחנו מרגישים שיש צורך לעשות מעשה ממש בשל המצב.

יום הזיכרון לחללי צה"ל בבית העלמין הצבאי בקריית שאול במהלך הסגר הראשון של הקורונה, 28 באפריל 2020 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
יום הזיכרון לחללי צה"ל בבית העלמין הצבאי בקריית שאול במהלך הסגר הראשון של הקורונה, 28 באפריל 2020 (צילום: גילי יערי/פלאש90)

"בשנה שעברה הנחנו 30 אבנים שהגיעו ממוסקבה והשנה אנחנו מכוונים ל-500 משפחות ב-15 מדינות. דיברנו עם הנספחים הצבאים ומשרד החוץ משתף פעולה, והאבנים יגיעו בדואר הדיפלומטי. המטרה להרחיב וליצור סולידריות אמיתית".

"בשנה שעברה הנחנו 30 אבנים שהגיעו ממוסקבה והשנה אנחנו מכוונים ל-500 משפחות ב-15 מדינות. דיברנו עם הנספחים הצבאים ומשרד החוץ משתף פעולה, והאבנים יגיעו בדואר הדיפלומטי"

המוטו של ארגון נאוה, שתומך במשפחות שכולות – כולל שכול אזרחי, הוא "להתחיל להמשיך" והיוזמה הזו מעלה את השאלה האם מדובר בעזרה להמשיך בחיים או אולי להעצים את האבל ולהפוך אותו ואת הטקסים הנלווים למרכז החיים שאחרי.

ארנפלד: "העיקרון המרכזי שלנו הוא להמשיך ואנחנו מאמינים שביום הזיכרון, בשל הקושי והמורכבות והמרחק, יש מקום למיזם. המחשבה על אמא שהדבר היחיד שיש לה זו חלקת קבר שהיא לא יכולה לפקוד אותו – זו תחושה איומה. אנחו מאמינים שזו לא התעסקות אובסיסיבית כל השנה, אבל לעצור ביום הכי חשוב ולהזדהות זה עוזר".

"אבנים עם לב אדם" (צילום: ארגון נאוה)
"אבנים עם לב אדם" (צילום: ארגון נאוה)

ליאור מס מהנספחות הצבאית בלונדון מסרה בתגובה: "חשבנו שהיוזמה מבורכת. זו הזדמנות טובה להושיט יד, ומי שרוצה להשתתף מוזמן ומי שלא זו זכותו".

עוד 290 מילים
סגירה