רוקדים עם בולענים

מדי שנה נוספים מאות בולענים אל האלפים שכבר קיימים באזור ים המלח ● חלקם כבר התחברו והפכו לקניון ● המדובר בשטח יפהפה אך מסוכן מאוד ● כל זה לא מפריע למאות ישראלים המגיעים אל המתחם למרגלות קיבוץ עין גדי כדי לקיים מסיבות טבע - והמשטרה כלל לא מודעת לאפשרות שיקרה אסון ● בעקבות פניית זמן ישראל, המועצה האזורית חסמה הבוקר את כביש הגישה עם סוללת עפר

את הדי המוזיקה אפשר היה לשמוע כבר מרחוק. דומה שהבסים הרעידו את כל אגן ים המלח. המסיבה הייתה כנראה בעיצומה, אבל אני העדפתי לפנות מעט דרומה ולשים פעמיי לעבר הבולען העצום שהשתרע במרחק של כ-200 מטר ממני, וחצץ ביני לבין הים.

ככל שהתקרבתי אל הבולען, האדמה הפכה יותר בוצית, בעלת מרקם מוזר וגמיש, כמו לצעוד על מיטת מים ענקית. נעצרתי כמה מטרים לפני קו המצוק. אומץ הלב שלי מגיע עד פה. הסתובבתי וניסיתי לשחזר את הצעדים שלי במדויק, כמו בשדה מוקשים, דורך ומתפלל שהאדמה לא תיפתח.

אזור הבולענים ליד קיבוץ עין גדי (צילום: גיל כספי)
אזור הבולענים ליד קיבוץ עין גדי (צילום: גיל כספי)

שנת הקורונה והסגרים דחקה את אזור ים המלח הרחק אל מחוץ לרדאר התקשורתי והציבורי, אבל התהליכים הדרמטיים שמשנים את פני האזור לא מפסיקים לרגע.

מדי שנה נוספים מאות בולענים חדשים אל כ-2,500 שכבר קיימים בצד הישראלי. חברי קיבוץ עין גדי יכולים לראות את השינויים מבעד לחלון: הקיבוץ, שיושב על גבעה רמה, משקיף על מתחם שורץ בולענים שמשתרע בין כביש 90 לבין הים.

הבולען שאליו פניתי הוא למעשה שרשרת בולענים שהתחברו והפכו למעין קניון ענק. כשעומדים מול תופעת הטבע המדהימה הזו, הנשימה נעתקת: מההשתאות, ומהפחד.

שרשרת הבולענים שהתחברו והפכו לקניון (צילום וידיאו: גיל כספי)

אבל מתברר שיש כאלה שלא מפחדים. מתחם הבולענים שלמרגלות עין גדי הפך בתקופה האחרונה יעד פופולרי למה שמכונה "מסיבות טבע". דרך אספלט ישנה מובילה מהכביש הראשי אל מה שהיה פעם סולאריום, שם מחנים, פורקים ציוד ויאללה בלגאן. ריקודים על שפת הבולען.

גיל כספי, תושב עין גדי, צלם ומוזיקאי, הוא סייר ותיק בארץ הבולענים. והוא מודאג. "לפני כמה חודשים יצאתי לסיבוב בשטח, ופתאום גייזר השפריץ לידי, כאילו נפתח ליד הרגליים שלי בקבוק שמפניה. בהתחלה נבהלתי, אחר כך צילמתי, ואז רצתי לקיבוץ וסיפרתי לחברים שזה רגע היסטורי – יש לנו מעיין חם כמו בעין קדם (מתחם בריכות חמות על קו המים כמה קילומטרים מצפון לעין גדי, א"ל)".

עם השמחה, אומר כספי, באו גם החששות: "מעומס של מטיילים, לכלוך, ובעיקר מהסכנה. האדמה שם נופלת כל הזמן, השטח משתנה על בסיס יומי".

מסיבת טבע באזור הבולענים ליד קיבוץ עין גדי, מרץ 2021 (צילום: גיל כספי)
מסיבת טבע באזור הבולענים ליד קיבוץ עין גדי, מרץ 2021 (צילום: גיל כספי)

כצפוי, הבשורה עשתה כנפיים ולא נשארה בין שבילי הקיבוץ. הסקרנים התחילו להגיע, ואחר כך החוגגים. "אנשים לא מכירים את השטח", אומר כספי, "הם לא מבינים על מה הם דורכים, לא יודעים שאדמה בוצית ורטובה היא מועדת לפורענות. הם מגיעים עם רכבים כבדים, לפעמים מחנים ואן, זה ממש פחד אלוהים".

לכספי חשוב להדגיש שאין לו שום דבר נגד הבליינים, להיפך: "ברוב המקרים זה אנשים מקסימים, תמימים. פעם אחת החלטתי להזהיר אותם, נפלתי על חבורה של שבורים, כשהזהרתי אותם הם התחילו לצחוק, לא הבינו מה אני רוצה.

"ברוב המקרים זה אנשים מקסימים, תמימים. פעם אחת החלטתי להזהיר אותם, נפלתי על חבורה של שבורים, כשהזהרתי אותם הם התחילו לצחוק, לא הבינו מה אני רוצה"

"התחברתי למוזיקה שלהם. כשהערתי להם שלפחות לא ישאירו לכלוך הם מייד לקחו לתשומת לבם ואספו את כל הטינופת. מסיבה אחת נמשכה 4 ימים רצוף, אנשים באו והלכו ובשיא היו שם בערך 120 איש".

מסיבת טבע באזור הבולענים ליד קיבוץ עין גדי, מרץ 2021 (צילום: גיל כספי)
מסיבת טבע באזור הבולענים ליד קיבוץ עין גדי, מרץ 2021 (צילום: גיל כספי)

אזור עין גדי למוד נזקי בולענים. מטעי התמרים של הקיבוץ קרסו לפני מספר שנים לתוך מקבץ של בולענים ויצאו מכלל שימוש, ורק לאחרונה הקיבוץ קיבל מהמדינה קרקע חלופית וחזר לגדל תמרים משובחים. ואחרי שהתגלה בולען מתחת לכביש 90 בקטע שעובר למרגלות הקיבוץ, נאלצו לסגור את הכביש ולסלול קטע עוקף.

ההיקף התשתיתי והכלכלי של נזקי הבולענים כה גדול, שהטיפול בהם חייב להיעשות ברמה הלאומית. מועצה אזורית קטנה, גם אם מבוססת (בזכות הארנונה ממפעלי ים המלח), לא יכולה ולא אמורה להתמודד לבדה עם אסון טבע בסדר גודל כזה.

זה, פחות או יותר, גם מה שאמר ראש המועצה האזורית תמר ניר ונגר כשהאזרח המודאג כספי פנה אליו. המועצה הציבה על שפת הכביש, לפני אזור הבולענים, שלטי אזהרה מפורשים, אבל שלטים כאלה נחשבים בישראל בקושי להמלצה.

שילוט אזהרה באזור הבולענים ליד קיבוץ עין גדי (צילום: אביב לביא)
שילוט אזהרה באזור הבולענים ליד קיבוץ עין גדי (צילום: אביב לביא)

כשיש חשש להימצאות מוקשים, מקיפים את האיזור בגדר, אומר הישראלי הסביר לעצמו, אז אם היה באמת מסוכן, גם כאן הייתה גדר. בהיעדר גדר, אזור הבולענים פרוץ לחלוטין, כולם יכולים להיכנס – מי ברגל, מי ברכב.

ומה באשר למשטרה? "נתקלתי בשוטרים פעם אחת כשהסתובבתי בשטח", מספר כספי. "זה היה באחד הסגרים והם היו מוטרדים מזה שאני מפר את הנחיות הסגר. ניסיתי להוכיח להם שאני במרחק של לא יותר מקילומטר מהבית, אבל הם העלו אותי למעלה, לקיבוץ, ונתנו לי אזהרה. לא מהבולענים, מהקורונה".

"השוטרים היו מוטרדים מזה שאני מפר את הנחיות הסגר. ניסיתי להוכיח להם שאני במרחק של לא יותר מקילומטר מהבית, אבל הם העלו אותי למעלה, לקיבוץ, ונתנו לי אזהרה. לא מהבולענים, מהקורונה"

השבוע, אחרי פניית זמן ישראל לראש מועצת תמר, הוא התקשר לכספי ואמר שיבדוק אפשרות להציב מכשול שימנע את הגישה לאזור הבולענים.

היום (שלישי) בבוקר הופתעו התושבים כשהבחינו בסוללה שחוסמת את כביש הגישה הקטן לאזור המסיבות. השאלה אם היא תצליח למנוע מעבר ממי שיהיה נחוש מספיק.

סוללת עפר החוסמת את הגישה אל הבולענים באזור עין גדי. הסוללה נוספה בעקבות פניית זמן ישראל למועצה האזורית תמר. 9 במרץ 2021 (צילום: גיל כספי)
סוללת עפר החוסמת את הגישה אל הבולענים באזור עין גדי. הסוללה נוספה הבוקר בעקבות פניית זמן ישראל למועצה האזורית תמר (צילום: גיל כספי)

בתגובתה הרשמית, בכל אופן, המועצה מעדיפה להבהיר שהאחריות מוטלת על רשויות המדינה: "המועצה שילטה בשלטי אזהרה את כל אזורי החוף ה'נגועים' בבולענים, גם במרחב עין גדי כפי הנדרש. מכיוון שהבעיה הינה לאומית, מי שאמור לאכוף את הנושא ואחראי על שלום הציבור זו המשטרה (כולל הקפדה על הנחיות קורונה בנושאי התקהלות). המועצה, בכלים שלה, תמשיך לעשות את המיטב בנושא".

ממחוז נגב של המשטרה נמסר שארועים כאלה בגזרה אינם מוכרים להם.

עוד 777 מילים ו-1 תגובות
סגירה