מאגרי מידע וטלפונים סלולריים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

המהלכים הדיגיטליים של הליכוד משתכללים מבחירות לבחירות

אחרי שלוש מערכות בחירות, מפלגת הליכוד מגיעה למערכת הנוכחית כשהיא עתירת מידע על ציבור הבוחרים בישראל ● אחרי שאספו מידע באמצעות הביבי-בוט בפייסבוק, ואחרי שהעלו את כל ספר הבוחרים לאפליקציית אלקטור - כעת מתברר שהמפלגה בונה מסד נתונים עצום מהצלבת מידע עם פרטים אישיים ממקורות שונים ● אם קיבלתם סמס הפונה אליכם - אפילו בשם חיבה - אתם בפנים

המהלכים הדיגיטליים של הליכוד משתכללים ממערכת בחירות למערכת בחירות. בקמפיין הנוכחי, לא מדובר רק באפליקציית "אלקטור" – שבבחירות שנה שעברה נפרצה וחשפה את מאגר המידע של ספר הבוחרים של ישראל – אלא עתה מדובר במסדי נתונים עצומים הנבנים באמצעות הצלבת פרטים אישיים ממקורות שונים.

מספר אזרחים, שאינם קשורים בשום צורה לליכוד, קיבלו בימים האחרונים הודעות סמס ובהן השאלה "מי לדעתך מתאים יותר להיות ראש הממשלה הבא?"

על ההודעות חתומה מפלגת הליכוד והן כוללות מספר טלפון אליו ניתן להשיב בבקשה להסרה. הסמסים הללו, על פניהם, מוכרים לנו ממערכות בחירות קודמות – אך עניין אחד השתנה: ההודעות ממוענות אישית ובשם לשולח – או לפחות וריאציה כלשהי שם השם. וכאן זה הופך לסיפור מעניין.

אבי, חבר של ורד (השמות האמיתיים שמורים במערכת), נהג לכנותה במשך השנים בשם החיבה "רוזי". כך הוא גם שמר את פרטיה ברשימת אנשי הקשר שלו במכשיר הסלולרי – תחת השם "רוזי". הכינוי הזה משמש רק את השניים, מעין "צוץ" פרטי של ורד ואבי.

אלא שלפני מספר ימים ורד קיבלה את אותו סמס מהליכוד, כשהפנייה אליה נפתחת בשאלה, "רוזי, מי לדעתך מתאים יותר להיות ראש הממשלה הבא?"

ההתכתבות בין ורד לאבי
ההתכתבות בין ורד לאבי

ורד מיהרה לשלוח ווטסאפ לאבי בדרישה לדעת האם העביר את פרטיה לליכוד. כמובן שלא, השיב אבי. כשהסבירה את הרקע לשאלה, אבי תהה אם אולי יש בעיה בטלפון הנייד שלו. האם ייתכן שבליכוד שמו את ידם על רשימת אנשי הקשר מתוך הטלפון הנייד שלו? ואם לא, כיצד הגיעו לשם החיבה "רוזי"?

גולש אחר, נעמן, גם לו אין כל קשר לליכוד, קיבל פניה לשמו בלועזית – Naaman – כאילו מישהו משך את זהותו מתוך חשבונו בטוויטר או ברשת חברתית אחרת.

גולשים נוספים בטוויטר גם דיווחו על פניות מהסוג הזה.

כיצד, אם כן, הגיעו בליכוד למספרי הטלפון של אנשים שלא נרשמו מעולם לקבלת מסרים מן הליכוד? ואיך הצליחו להצמיד למספרי הטלפון האלה כינויים ושמות של בעלי המספרים?

שאלנו את אבי, ורד ונעמן האם הם שוחחו עם הצ'אט בוט של בנימין נתניהו בפייסבוק באחת ממערכות הבחירות הקודמת – פייסבוק בינתיים חסמה את פעילות הביבי-בוט אצלה – וכולם השיבו בשלילה.

ביררנו האם הם פנו לשוחח עם ה"ביביגרם" – אפליקציית איסוף הנתונים שהליכוד מפעיל במערכת הבחירות הנוכחית דרך הטלגרם – וגם לכך הם השיבו בשלילה.

פרופ' ענת בן-דוד, חוקרת אינטרט ורשתות חברתיות במחלקה לסוציולוגיה, למדע המדינה ולתקשורת באוניברסיטה הפתוחה, אמרה לזמן ישראל שקשה לפענח את המקור המדויק מהם הושגו מספרי הטלפון של הגולשים.

"למישהו בליכוד הייתה גישה לאנשי הקשר של אבי", היא מסבירה. "גישה כזו יכולה להתבצע למשל, דרך אפליקציה כלשהי שמותקנת על מכשיר הטלפון שלו, שהתקנתה דורשת הרשאת גישה לאנשי הקשר. ישנה אפשרות שאפליקציות כאלו – שיכולות להיראות תמימות לחלוטין, כמו אפליקציות של משחקים – מוכרות את נתוני אנשי הקשר לצד ג', וכך הנתונים עלולים להגיע למפלגות".

ה"ביביגרם" בפעולה
ה"ביביגרם" בפעולה

בן-דוד מעריכה עוד שהליכוד ביצעו הצלבות מאגרי מידע עם אפליקציות זיהוי מספרי טלפון, כמו שירות של True Caller. "לשירות כזה ניתן להזין מספר טלפון, ולראות כיצד הוא מכונה באנשי הקשר של אנשים שמשתמשים בשירות. אם מישהו הכניס אותו לאנשי קשר בשמו בלועזית וכך הוא מופיע ב-True Caller, ייתכן שזו הסיבה שקיבל את הסמס לשמו בלועזית".

בן-דוד מפנה גם לשימוש הנרחב שעושה הליכוד בבוט של המפלגה בטלגרם, שכל הפונים אליו מתבקשים לשוחח עם כלי אוטומטי ולהשיב על שאלות כגון "האם אתה תומך בנתניהו", ובהמשך השיחה מתבקשים למסור את מינם, מספר הטלפון הנייד, מיקום, כתובת אימייל ואפילו את מספר תעודת הזהות".

"בשונה מהצ'טבוט שפעל בפייסבוק, שביקש מידע על אחרים, או ביקש להתקשר לאחרים, עם הביביגרם, הליכוד נהיו יותר חכמים", אומרת בן-דוד. "הפעם הם מבקשים מידע בהסכמה ממי שנמצא עם הבוט באינטראקציה, ומשקיעים משאבים רבים בניוד קהלים אל הבוט בטלגרם, כולל קידום בפוסטים ממומנים בפייסבוק ובציוצים בטוויטר. והמידע שנאגר באמצעות הבוט הוא רב, כולל תעודות זהות ומיקום.

"גם אם בשלב זה פעילות הבוט מתמקדת באיסוף מידע, יתכן שלקראת הבחירות ייעשו בו פניות מפולחות לתומכים, כפי שהיה בסבבים הקודמים עם הצ'טבוט במסנג'ר של פייסבוק".

עוד 593 מילים
סגירה