נחשפו אחזקות של נתניהו במניות דיסני, סיטדל ו-EA

סקר: הליכוד מתחזק, סער ובנט ירדו למספר חד ספרתי ● דוד ארצי הגיש תלונה נגד הזוג נתניהו ועו"ד שמרון ● ליברמן: "מכינים פה תרחיש גבעת הקפיטול" ● נתניהו לבנט: "אתה מתכנן רוטציה עם לפיד או סער" ● עתירה: לפתוח בחקירה נגד נתניהו בשל השימוש בקמפיין "חוזרים לחיים" ● ועדת הבחירות תציב קלפיות בנתב"ג

בנימין נתניהו ובנו יאיר (צילום: Aleksey Nikolskyi/Sputnik Kremlin Pool Photo via AP)
Aleksey Nikolskyi/Sputnik Kremlin Pool Photo via AP
בנימין נתניהו ובנו יאיר

העיתון "ידיעות אחרונות" ואתר ynet מדווחים הבוקר כי "איחוד האמירויות השעה את ההכנות לוועידת פסגה בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, 'נציג בכיר מאוד של ממשל ביידן' וראשי המדינות הערביות שהפשירו בשנה שעברה את יחסיהן הדיפלומטיים עם ישראל (בחריין, סודאן ומרוקו). האירוע אמור היה להתקיים בחודש אפריל באבו דאבי, בירת האמירויות. נתניהו רמז עליו בראיונות שנתן בימים האחרונים לתקשורת".

עוד פורסם הבוקר כי "שליט האמירויות מוחמד בן זאיד כועס על מה שהוא מפרש כניצול לרעה של הסכם הנורמליזציה עם ישראל למסע הבחירות של נתניהו. ראש הממשלה הזכיר בהופעות הבחירות שלו סכום של 'עשרות מיליארדי דולרים' שהאמירויות עומדת להשקיע בישראל וטען שקיבל התחייבות מבן זאיד להשקעה מיידית של עשרה מיליארד דולר".

נסיך הכתר של אמירות אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, בביקור באינדונזיה, 24 ביולי 2019 (צילום: AP Photo/Dita Alangkara, Pool)
נסיך הכתר של אמירות אבו דאבי, מוחמד בן זאיד, בביקור באינדונזיה, 24 ביולי 2019 (צילום: AP Photo/Dita Alangkara, Pool)

מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת תיקון חוק אנשי צבא דרום לבנון ומשפחותיהם, שיזם שר הביטחון בני גנץ. ההצעה תאפשר הענקת אות המערכה בלבנון שהוענק עד כה רק לחיילי צה"ל גם לאנשי צד"ל.

במסגרת הצעת החוק, אושרה גם הסתייגות שלכאורה אינה קשורה להצעה עצמה ולחיילי צד"ל שהגיש שר האוצר ישראל כץ הנוגעת לתכנית המענקים לעסקים. ההסתייגות שאושרה קובעת כי הממשלה תמשיך בשיטת החישוב המיוחדת של מענקי הסיוע לעצמאים לפיה המענק יחושב לפי הירידה במחזור העסקים ב-2021 לעומת השנים 2018 או 2019, לפי השנה עם ההפרש הגבוה יותר, בדומה למנגנון הפיצויים בשנת 2020.

מזכירת הכנסת הקריאה בפני הנוכחים בישיבה מכתב שנשלח אליה ע"י מזכיר הממשלה לפיו ההצעה אושרה על ידי הממשלה. לאור זאת, למרות שמדובר בהצעה בעלת עלות תקציבית, לא נדרש לה רב מיוחד של 50 חברי כנסת אלא רוב רגיל, וההצעה כולל ההסתייגות עברה בקריאה שלישית בתמיכת 5 חברי כנסת ללא מתנגדים.

ההצעה עצמה מבקשת להקנות לשר הביטחון סמכות להעניק את אות המערכה שיוענק לחיילי צה"ל שהשתתפו במערכה בדרום לבנון, גם לאנשי צבא דרום לבנון אשר לחמו לצד חיילי צה"ל בזמן המערכה ברצועת הביטחון בדרום לבנון.

בדברי ההסבר נכתב: "מתחילתה של מלחמת האזרחים בלבנון בשנות השבעים ועד מועד נסיגת ישראל במאי 2000 לקו הגבול הבין–לאומי עם לבנון, נקשרו, התפתחו והתבססו, יחסי גומלין צבאיים ואזרחיים בין מדינת ישראל וצה"ל לבין כוחות לבנוניים שמקורם בצבא לבנון באזור דרום לבנון. תחילה בפיקודו של מייג'ור סעד חדד ולאחר מכן בפיקודו של הגנרל אנטואן לאחד. כוחות אלה, שכונו צבא דרום לבנון – צד"ל, לחמו כתף אל כתף עם חיילי צה"ל במהלך תקופת המערכה ברצועת הביטחון בדרום לבנון".

אתמול טען שר הביטחון בני גנץ שהליכוד מכשיל את העברת הצעת החוק. במקביל העלה כץ טענות דומות לגבי אי-העברת התיקון לחוק המענקים.

אזור החיץ של גבול לבנון וישראל בעיירה נאקורה בדרום לבנון, 14 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
אזור החיץ של גבול לבנון וישראל בעיירה נאקורה בדרום לבנון, 14 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

אתר וואלה!NEWS מפרסם הבוקר הערכות של בכירים במשרד הבריאות על ההוצאות הישירות של מערכת הבריאות על המלחמה במגפת הקורונה. לפי ההערכות שהועברו לאתר, הסכום הכולל שהוציאה המדינה על מערכת הבריאות מגיע ל-120 מיליארד שקלים, וזאת לעומת הוצאה שנתית שגרתית שמסתכמת ב-60 מיליארד שקלים.

ההערכות אינן כוללות יותר מ-100 מיליארד שקלים נוספים שהממשלה הוציאה על פיצוי עסקים ודמי אבטלה בשל השבתת הפעילות הכלכלית בזמן הסגרים והמגבלות, ומאות מיליארדים נוספים שירדו לטמיון בשל הירידה בהכנסות העסקים.

הסכום המוערך כולל בין היתר 2.6 מיליארד שקלים שהוקצו לעסקאות לרכישת חיסונים מול חברות התרופות השונות, לפי מידע שנחשף ביום שלישי בוועדת הכספים. אך ישנו צפי להוצאה נוספת של 2.5 מיליארד שקלים לעוד משלוחי חיסונים.

הערכת ההוצאות הבריאות במשרד כוללת את תוספות התקנים בבתי חולים, הכשרת צוותים לטיפולים נשימתיים, הכשרת מחלקות קורונה ייעודיות, רכישת ציוד מגן, שיפוי לקופות החולים בעקבות מבצע החיסונים והבדיקות, וכן פיתוח של תכנית מגן ישראל ותשלום לעובדים שנוספו במשרד.

עם זאת, הסכום אינו כולל את הכשרת החניונים התת קרקעיים שהוסבו בבית החולים בילינסון ובבית החולים רמב"ם למחלקות קורונה המוניות. זאת, כיוון שהוצאה זאת יצאה על חשבון תקציב משרד הביטחון. בנוסף, כל הפעילות של פיקוד העורף, הכוללת את מפקדת אלון לקטיעת שרשראות הדבקה ופעילותה מול הרשויות המקומיות – לא נכללו בסכום הסופי.

להוצאות המשרד צריך להוסיף את הירידה התלולה בהכנסות של בתי חולים ושל המערכת בכלל בשל צמצום טיפולים אמבולטוריים שצומצמו מאוד בהוראת משרד הבריאות, לרבות תיירות מרפא שלא התקיימה כמעט בכלל ב-2020.

ההערכות מגיעות בשנה בה משרד הבריאות התנהל ללא תקציב, כמו במשרדים אחרים, בשל המשבר הפוליטי המתמשך. בשנה ללא תקציב מוסכם, מימושו מותנה באישור ועדות חריגים אשר מנוהלת במשרד האוצר. את הפער משנת הקורונה ניתן לראות גם לפי הגידול בתקציב משנת 2018 ל-2019, שהסתכם ב-2.54 מיליארד שקלים ועלה מ-36.1 מיליארד שקלים ל-38.7 מיליארד – תוספת של 7% לשנת 2019.

עוד עולה מהפרסום כי בהמשך השנה מתכוונים במשרד הבריאות לבטל את התקנים ולפטר את העובדים שנוספו למערכת הבריאות כדי לחסוך בהוצאות.

מחאת האחים והאחיות (צילום: Yonatan Sindel / Flash90)
מחאת האחים והאחיות (צילום: Yonatan Sindel / Flash90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו "מקווה שהוא סומך על השופטים" בישראל, מבטיח לקבל את תוצאות הבחירות גם אם יפסיד, משוכנע שיצליח לשתות את המנדטים שנותרו לתקווה חדשה ושימינה תצטרף לממשלה בראשותו, ממשיך להכחיש את קיומו של המשבר הדיפלומטי שיצר ביחסים שחידש עם האמירויות, ומנסה לא לקחת צד בעימות המחודש בין רוסיה לארצות הברית. כך עולה מראיון שהעניק נתניהו הבוקר לתוכניתו של אפי טריגר בגלי צה"ל.

טריגר שאל את רה"מ בראיון:" אתה חושב לפעמים בינך לבין עצמך, אולי עם רעייתך, על אפשרות שתורשע? שתישלח לכלא? נתניהו ענה:" התיקים מתפוררים ויתפוררו". טריגר שאל: "אתה סומך על השופטים?" ונתניהו השיב: "אני מקווה מאוד".

טריגר שאל את נתניהו אם בכוונתו להעביר את השלטון באופן מסודר במקרה שלא ינצח. נתניהו השיב באופן ברור: "ברור שאקבל את התוצאות, מה אני אעשה, אבכה?"

בהתייחסו לבחירות בשבוע הבא, הצהיר נתניהו כי: "אני הולך לשאוב את הקולות של גדעון סער, וזה יהיה בין לפיד לביני".

נתניהו פרש מציאות מעניינת לפיה הוא כבר נמצא במגעים להרכבת הממשלה, וטען כי: "חברי כנסת כבר התחילו בגישושים, לא איתי אישית, וזה לא רק ממפלגות שמגדירות את עצמן ימניות".

מצד שני, הזהיר נתניהו את בוחריו ממציאות שבה ימינה תהיה חזקה, שבה, לדבריו, דווקא לפיד ירכיב ממשלה. לדברי נתניהו: "אם לימינה יהיו מעט מנדטים – ודאי שהם יצטרפו לממשלה בראשותי ובנט יהיה שר בכיר. אבל אם הם יהיו גדולים הוא ילך לברית אחים עם לפיד"

בהתייחסו לביטול נסיעותיו לאיחוד האמירויות ולהצהרות החד-משמעיות של האמירויותים, לפיהן הם אינם מעוניינים בביקור כזה לפני בחירות בישראל: "כשעמדתי לנסוע לשם לפני כמה ימים לא הם מנעו את זה – אלא תקלה. זה נפתר, והביקור יקרה בקרוב". גם על שר החוץ אשכנזי אמר נתניהו: "הוא מן הסתם יגיע לאמירויות, או שמחליפו יגיע לשם. לא לדאוג. כשנשאל אם ישראל מקיימת מגעים עם ערב הסעודית, לא השיב, אבל אמר: "יש עוד ארבע מדינות שעומדות לחתום איתנו על הסכמים".

כשנשאל על המתיחות העזה בין ארה"ב של ממשל ביידן לרוסיה של משטר פוטין, שאתמול נותקו למעשה, זמנית, היחסים הדיפלומטיים ביניהן, אמר: "שניהם ידידים שלי באופן אישי, היחסים חשובים. אני לא מתערב בנושא. אנחנו פועלים מדי כמה ימים כדי למנוע את ההתבססות האיראנית בסוריה – וחופש הפעולה הזה נשמר בין השאר בזכות היחסים עם רוסיה".

כשנשאל על טענותיו של דוד ארצי על הסכם סודי, כביכול, בינו לבין רעייתו שרה, אמר: "שטויות וקשקוש. אם ארצי יזמן את רעייתי ואותי להעיד בתביעת הדיבה – בוודאי שנגיע".

ח"כ איילת שקד מימינה התראיינה בגלי צה"ל והגיבה לדברי רה"מ נתניהו, לפיהם אם ימינה לא תהיה מפלגה גדולה, היא תצטרף לממשלה בראשות הליכוד. שקד, שנדחקה לפינה בשאלה, "אז אם מי תלכו", אמרה: "אם ימינה לא תהיה גדולה – נלך לבחירות חמישיות. לנתניהו אין בעיה שזה יקרה, הוא יישאר ראש ממשלת המעבר".
בהתייחסה לאפשרות של ממשלה שנתניהו ירכיב יחד עם ימינה ועם סיעת רע"מ, אמרה שקד כי האפשרות הזאת לא מקובלת עליה: "ממשלה שנשענת על הח"כים הערבים אזוקה מבחינה ביטחונית. היא לא תוכל לצאת למבצע בעזה אם יהיה צורך".

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, שדיבר גם הוא בגל"צ הבוקר, דיבר גם הוא על לופ הבחירות החוזרות-ונשנות, והאשים את נתניהו, לפיד, ליברמן – כלומר, את כולם, מלבד את עצמו. בנט התייחס לאפשרות של ממשלה בראשות נתניהו שבה יהיה חבר, שתנסה להעביר "חוק צרפתי" כדי להעניק לרה"מ חסינות ממשפטו, ואמר: "לא נתמוך רטרואקטיבית בחוק צרפתי (כלומר, חוק שיפסיק את משפט נתניהו). לעתיד – יחד עם הגבלת כהונה – כן".

איילת שקד בוועדה בכנסת (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
איילת שקד בוועדה כנסת (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
סגירה