יהודי תימן – הסוף

תומך של המורדים החות'ים, אוחז בדגל ירוק לאות תמיכה בהם בצנעא, תימן, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)
AP Photo/Hani Mohammed
תומך של המורדים החות'ים, אוחז בדגל ירוק לאות תמיכה בהם בצנעא, תימן, אוקטובר 2020

התקשורת הערבית עסוקה כבר שש שנים בהסתבכות הסעודית במלחמה נגד הארגון השיעי הפרו-איראני של החות'ים בתימן. אך מעט נכתב על הסיפור המשני בסכסוך זה – הדרמה של חיסול הקהילה היהודית. יהדות תימן היא אחת הקהילות הקדומות ביותר בעולם היהודי. ישנן עדויות ליהודים בתימן במאה השנייה לספירה. בתחילת המאה ה-20 היו בתימן כשבעים אלף יהודים, רובם בצנעא.

התקשורת הערבית עסוקה כבר שש שנים בהסתבכות הסעודית במלחמה נגד הארגון השיעי הפרו-איראני של החות'ים בתימן. אך מעט נכתב על הסיפור המשני בסכסוך זה – הדרמה של חיסול הקהילה היהודית

קהילה מכובדת זו, שנשארה נאמנה למסורת הרמב"ם, הייתה למעשה המיעוט המשמעותי היחיד במדינה, המחולקת בין מוסלמים סונים ושיעים.

היסטוריה של עוינות ליהודים

השיעים בתימן משתייכים ברובם לזרם הזיידי, פלג קדום של השיעה שנוצר במאה ה-8 וקרוב הלכתית לסונה יותר משאר השיעים בעולם המוסלמי. מנהיגי הזיידים, הנמצאים בצפון-מערב המדינה, הקפידו ליישם באדיקות את חוקי השריעה כלפי היהודים.

אמנם ניתן ליהודים חופש פולחן, אולם הם חיו תחת חוקי הדִ'מַה (חסות) ושילמו גִ'זְיַה (מס גולגולת). זאת בזמן שהיהודים השתחררו מחוקים אלה ביתר העולם המוסלמי במאות ה-19 וה-20. כאשר האמאם הזיידי יחיא חמיד א-דין השתלט על תימן, עם סיומו של שלטון האימפריה העות'מנית ב-1918, הוא ביטל את החוק העות'מני המקל על היהודים והחזיר את חוקי הד'מה הנוקשים.

הצו הזיידי הקשה ביותר היה "צו היתומים" שגזר על קטינים יהודים יתומים חובה להתאסלם. בשנות ה-20 של המאה ה-20 מתו רבים מבני הקהילה היהודית ממגפות וילדיהם היתומים נלקחו ע"י האמאם הזיידי לאסלום בכפייה.

מדיניות זו המשיכה בשנות ה-30 וה-40 באזורי השליטה השיעים, אם כי בהיקפים קטנים יותר. כדי להתחמק מהצו החמור התירו רבני תימן להשיא ילדים וילדות יתומים. יתומים אחרים הוברחו למשפחות יהודיות אמידות יותר בבירה צנעא כדי שיגדלו אותם כילדיהם, או שהוברחו דרומה לאזור הסוני של עיר הנמל עדן.

ככלל, בדרום תימן ובמזרחה, רחוק מההשפעה השיעית, צו היתומים לא נכפה. היו יתומים שהוברחו משטחי השליטה הזיידית ע"י התנועה הציונית והובאו יחד עם העליות הראשונות לפלשתינה המנדטורית. יהודים שנתפסו מבריחים יתומים נאסרו ע"י השלטונות הזיידים וכך גם ידידים מוסלמים שסייעו להם.

הצו הזיידי הקשה ביותר היה "צו היתומים", שגזר על קטינים יהודים יתומים חובה להתאסלם. בשנות ה-20 של המאה ה-20 מתו רבים מבני הקהילה היהודית ממגפות וילדיהם היתומים נלקחו ע"י האמאם הזיידי לאסלום בכפייה

המאבק הציוני-פלסטיני בארץ ישראל החמיר את מצבם של יהודי תימן. הפגיעה ביהודים הגיעה לשיאה אחרי החלטת החלוקה באו"ם ב-1947 בפרעות שפרצו ברחבי תימן ובטבח שנערך ביהודי עדן.

בין יוני 1949 לספטמבר 1950, הועלו במבצע "מרבד הקסמים" כ-50 אלף תימנים, רובה של הקהילה. כמה עולים בודדים עלו בשנות ה-60 בעקבות מלחמת האזרחים הראשונה שפרצה בתימן. בשנות ה-90, בזמן מלחמת האזרחים השנייה, הוברחו עוד כמה עשרות יהודים לישראל.

חידוש הרדיפות ע"י החות'ים

מצבם של שרידי הקהילה – כמה עשרות היהודים שעדיין נותרו בצפון תימן, הורע מאד עם תפיסת השלטון ע"י "אַנְצַארֻ אללַה" (תומכי אללה), ארגון טרור בשליטתה של משפחת חות'י הזיידית. משפחה זו תפסה את השליטה על העיר צעדה הצפונית ב-2004. החות'ים איימו על חייהם של היהודי צעדה, ונשיא תימן עלי עבדאללה צאלח (אף הוא שיעי) העניק לקהילה קטנה זו חסות בבירה צנעא. בתקופת מהומות "האביב הערבי" ברח הנשיא צאלח מהמדינה. ב-2013 היו דיווחים כי נסיכות קטר סייעה בהברחתם של כמה עשרות יהודים תימנים. החות'ים היו היחידים בעולם שעל דגלם הופיעה סיסמה אנטישמית ברורה:

"אללה אכבר, מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה על היהודים וניצחון לאסלאם".

רדיפת היהודים החמירה ב-2015 עם השתלטותם של החות'ים על הבירה צנעא והתקדמותם דרומה.

איום על ישראל?

ארגון אנצאר אללה החות'י הסתייע בעבר ביועצים מארגון חזבאללה הלבנוני ואף הבטיח לסייע לחזבאללה בסיבוב הלחימה הבא נגד ישראל. היכולת ההולכת ומשתפרת של החות'ים לשגר כטב"מים ארוכי טווח נלקחת בחשבון במערכת הביטחון בישראל, בעיקר מאז ההתקפה על מתקני הנפט של ארמקו הסעודיים ב-2019. בינואר השנה הזהיר אחד מדוברי אנצאר אללה, כי אם ישראל תתערב במלחמה בתימן יכריז הארגון ג'יהאד (מלחמת קודש) נגדה. מנהיג הארגון, עבד אל-מלכ אל-חות'י, טען בעבר כי המאבק נגד "האויב הציוני" מהווה מצווה דתית.

ארגון אנצאר אללה החות'י הסתייע ביועצים מחזבאללה הלבנוני והבטיח לסייע להם בסבוב הלחימה הבא נגד ישראל. היכולת המשתפרת של החות'ים לשגר כטב"מים ארוכי טווח נלקחת בחשבון במערכת הביטחון פה

בשנת 2015 הקימה הממלכה הסעודית קואליציה על מנת להילחם בחות'ים הנתמכים ע"י איראן. מטרתה של הקואליציה הייתה בראש ובראשונה למנוע את השתלטותם של החות'ים על עדן, מה שעלול לאפשר לשלוחה של איראן לאיים על מעברן של ספינות נפט מהמפרץ הפרסי לים האדום.

ההפצצות האוויריות על החות'ים רק החמירו את היחס ליהודים, המזוהים באידיאולוגיה של החות'ים עם ישראל וארה"ב. ב-2016 התרבו הדיווחים על רדיפות ומעצרים של יהודים, בהם גם אחד מרבני הקהילה וגם על ניסיונות להבריח ספרי תורה אל מחוץ לתימן.

תימן ללא יהודים

בשנה שעברה (2020), מעט אחרי הסכם הנורמליזציה עם ישראל, הוברחו כמה עשרות יהודים ע"י האמירויות. דיווח נוסף על הברחת יהודים תימנים ע"י האמירויות התפרסם בינואר השנה. גירוש היהודים הפך לחלק ממדיניותם של החות'ים באזורי שליטתם.

כמו בעבר, נאסר על יהודי תימן לעזוב עם רכושם. הם נאלצים למכור את נכסיהם במחירי חיסול והחות'ים משתלטים על בתיהם. בני משפחת א-נאעטי סיפרו לאחרונה, כי לפני שהחות'ים השתלטו על אזור עמראן, בו הם חיו, היהודים יכלו להישאר והתפרנסו כנפחים, נגרים ומוסכניקים. לפי עדותם, מלבד התנכלויות מרובות ליהודים, פרסמו החות'ים באזורים עליהם השתלטו – צעדה, עומראן ואח"כ צנעא, אזהרות לפיהן על היהודים לעזוב או שייאסרו. כעת מוערך מספר היהודים בכמה בודדים בלבד.

גירוש היהודים הפך לחלק ממדיניותם של החות'ים באזורי שליטתם. כמו בעבר, נאסר על יהודי תימן לעזוב עם רכושם. הם נאלצים למכור את נכסיהם במחירי חיסול והחות'ים משתלטים על בתיהם

רוב הפרסומים האחרונים על יחסם של החות'ים ליהודים מגיע ממקורות תקשורת של סעודיה והאמירויות, ומנוצל על ידיהם להשחרת דמותם של החות'ים בעיני העולם. עם זאת, הפרסומים הנשענים על עדויות של פליטים יהודים הם מהימנים ומלמדים כי אנו עדים כעת לסופה של יהדות תימן.

סכנה ליהודים אחרים באזור?

חיסולה של יהדות תימן אינו שונה מסיפורן של קהילות יהודיות אחרות במזרח התיכון, כגון יהודי עיראק, סוריה ומצרים. אולם יש לתת את הדעת לעובדה שחיסולה הסופי של הקהילה היהודית בתימן הוא פרי יוזמתם של החות'ים, בני חסותה של איראן. באיראן עצמה נותרו יותר מ-8000 יהודים. קבר אסתר ומרדכי בעיר המדאן הוצת בשנה שעברה. היו הערכות כי מדובר בנקמה על חיסולו של קאסם סולימאני. המתיחות בין ישראל ומשטר האייתולות מעלה את השאלה: האם היהודים באיראן אינם למעשה בני ערובה?

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 966 מילים
סגירה