אחראי המתנדבים במד"א יורחק מבני נוער לתשע שנים

ועדת המשמעת של מד"א פרסמה את החלטתה הסופית: להשעות את ציון בוארון, אחראי המתנדבים הוותיק בתחנת רחובות, אשר נגדו נערמו עשרות תלונות של בני נוער על התעמרות, השפלה, נידוי וביוש ● הפרשה נחשפה בסדרת תחקירים בזמן ישראל ● על בוארון נאסר לנהל, להפעיל או להדריך צעירים המתנדבים בתחנה ● ועד הפעולה של הורי המתנדבים: "מסר נורמטיבי חשוב"

ציון בוארון, יו"ר סניף מד"א רחובות ויו"ר ועד המתנדבים
ציון בוארון, יו"ר סניף מד"א רחובות ויו"ר ועד המתנדבים

בהחלטה יוצאת דופן בחומרתה, ואחרי שהוגשו כשלושים תלונות במשך יותר מחמש שנים, החליטה החודש ועדת המשמעת של מגן דוד אדום להדיח את ציון בוארון, אחראי המתנדבים הצעירים בתחנת רחובות, מתפקידו לתקופה של תשע שנים.

על פי ההחלטה מושעה בוארון בתשע השנים הבאות "מכל עיסוק הקשור בניהול ו/או אחריות ו/או הפעלה ו/או אדמיניסטרציה ו/או שיבוץ ו/או הדרכה ו/או כיוצ"ב של מתנדבי נוער". נימוקי ההחלטה יתפרסמו בהמשך.

ההדחה באה בעקבות סדרת תחקירים שהתפרסמה אשתקד בזמן ישראל ואשר חשפה מסכת של התעמרות שיטתית, השפלות ואפליה מצדו של בוארון כלפי עשרות בני נוער אשר התנדבו בתחנה, הנחשבת לאחת הגדולות והחזקות במד"א.

בתחקירים ניתן פומבי לריטואל חמור ומתמשך, שהיה מוכר היטב למאות ממתנדבי התחנה, כולל המבוגרים המשרתים בה, אשר חלקם התלוננו בפני הממונים לאורך השנים, אך לא זכו למענה. בוארון היה האיש החזק בתחנה, יו"ר ועד המתנדבים אשר שלט ביד רמה בסדר היום של המתנדבים הצעירים, בשיבוצם לפעילות ובקידומם בשרשרת ההתנדבות הנחשבת יוקרתית ומבוקשת.

בני נוער מתנדבים בתחנת מד"א ברחובות בטקס הוקרה בעיר. מימין: ציון בוארון, יו"ר ועד המתנדבים
בני נוער מתנדבים בתחנת מד"א ברחובות בטקס הוקרה בעיר. מימין: ציון בוארון, יו"ר ועד המתנדבים

התנהלות גסה ופוגענית

מהעדויות שנגבו על ידי זמן ישראל, ואשר חלקן הוגש כתלונות רשמיות למד"א לאורך השנים, עולה כי בוארון נהג להשתמש ביכולות הקידום הללו כדי לקרב ולהרחיק צעירים וצעירות, לעיתים באופן גס ופוגעני, על פי קריטריונים לא ברורים.

בוארון היה מחויב באופן מוחלט לתפקידו ונהג להשקיע שעות רבות, יום ולילה בהתנדבות. אולם למחויבות זו היו צדדים בעייתיים, אשר רובם התפרצו ביחסו אל הצעירים אשר התקשו להתמודד עם הלחצים שהפעיל עליהם.

כאשר היה נדמה לבוארון כי אחד מחניכיו, בגילאי 14-17, אינו עומד ברף הציפיות הנדרש ממנו או מתקשה להתחייב באופן מוחלט לשעות ההתנדבות, נהג לנזוף בו, להשפילו ולביישו בפומבי, ולעיתים אף לנדותו מההתנדבות לתקופות קצובות.

מדריכים ומשרתים בשנת שירות (ש"שים) אשר פעלו בארגון תיארו בפני זמן ישראל אווירת טרור והפחדה שבה צעקות ובכי מהווים חלק מהשגרה. "בנות בוכות בתחנה מלא, כל הזמן, לפעמים מולו. הבנים מתאפקים לרוב – ובוכים אחר כך בבית", סיפר אחד מהם.

"צריך להבין שלמרות הפחד, הם תופסים מציון חצי אלוהים. הוא מקור הסמכות שלהם, ויש מורא אדיר מפניו. בנוסף, ההתנדבות חשובה להם. והם מבינים שכדי להצליח – אתה צריך שהוא יאהב אותך".

"צריך להבין שלמרות הפחד, הם תופסים מציון חצי אלוהים. הוא מקור הסמכות שלהם, ויש מורא אדיר מפניו. בנוסף, ההתנדבות חשובה להם. והם מבינים שכדי להצליח – אתה צריך שהוא יאהב אותך"

כאשר אחד הנערים, חניך שנחשב למצטיין, נודה מפעילות, הוא ביקש להשמיע את קולו בפני ועד המתנדבים ולערער על ההחלטה – אך גילה שפורום זה הוא בעצם מעין "ועדת משמעת" המופעלת דווקא נגדו, ובניצוחו של בוארון עצמו. "הוא צרח עלי כמו משוגע ואני רואה שמתחילות לצאת לי דמעות ואני בוכה", סיפר לזמן ישראל.

"והוא צועק וצועק, וחבר הוועד שעומד לידו בהלם, אומר לו 'ציון, ציון תירגע כבר' ואני מבולבל ולא מבין מה לעזאזל קורה פה. מה עשיתי לא בסדר? אני מסתכל לעבר הדלת ורואה חמש בנות שעוברות שם, כי הדלת פתוחה, אפילו לא טרחו לסגור. והן רואות אותי בוכה ואת ציון צורח: 'אני לא מוכן שאתה תתנדב אצלי!' ואז הוא פונה לחבר הועד השני וצועק 'אני לא מוכן לראות אותו! הוא לא יהיה אצלי!'".

מגן דוד אדום. אילוסטרציה (צילום: iStock)
מגן דוד אדום. אילוסטרציה (צילום: iStock)

במקרה אחר שלח אל כל מתנדבי התחנה אימייל פוגעני המציין מתנדבים גרועים כביכול, תוך שהוא נוקב בשמם וב"פשעיהם", מכנה אותם "שקרנים", "ממורמרים", "מתנדבים לא ראויים", "דו-פרצופיים", והציע להם לעבור לסניף אחר.

במקרה אחר שלח אל כל מתנדבי התחנה אימייל פוגעני המציין מתנדבים גרועים כביכול, תוך שהוא נוקב בשמם וב"פשעיהם", מכנה אותם "שקרנים", "ממורמרים", "מתנדבים לא ראויים", והציע להם לעבור לסניף אחר

את אחד המתנדבים הצעירים, אשר ספג השפלות לאורך השירות כולו, ניסה להחרים ולמנוע ממנו להגיע למסיבת הטרום-גיוס ביחד עם חבריו, ואף מנע ממנו לעלות על האוטובוס.

כאשר המתנדב הודיע כי יגיע ברכבו הפרטי, השתולל בוארון במכתב פומבי אשר מוען לתחנה כולה ובו הבהיר כי אם המתנדב יגיע – הוא (בוארון) ייעדר במחאה, כיוון שהחניך המדובר "לא עומד בקריטריונים שהצבנו לנו בסניף, למעשה גם לא במד"א ולכן לא אוכל לעמוד מחר בסמיכות לו (בטח לא לחלק תעודה או תיק)".

מסכת ההתעמרות והשיימינג הזאת תועדה היטב והגיעה אל צמרת הארגון. אמו של הנער, בעצמה מתנדבת ותיקה במד"א, כתבה לבוארון: "החלטת בשנה האחרונה להתעמר ולהתעלל בבני, הערמת קשיים והתנכלת לו בכל דרך אפשרית.

"הגרוע מכל שניסית ועדיין מנסה לעשות לו שיימינג. הנך ממשיך (עד היום) ללכת רכיל כלפי בני בקרב מתנדבי הנוער. היה מוטב שתנהג במידת זהירות ואחריות יתרה כלפי בני נוער ותשקול צעדיך בטרם ביצועם".

"החלטת בשנה האחרונה להתעמר ולהתעלל בבני, הערמת קשיים והתנכלת לו בכל דרך אפשרית. הגרוע מכל שניסית ועדיין מנסה לעשות לו שיימינג. הנך ממשיך (עד היום) ללכת רכיל כלפי בני בקרב מתנדבי הנוער"

גם התלונה הזאת הגיעה לצמרת הארגון ובבירור שנעשה הבהירו מנהלי הארגון, ובהם מנכ"ל מד"א אלי בין וראש המרחב אפי בר כי התנהגותו של בוארון אינה הולמת את מעמדו וכי עליו לשנות דרכיו. "בפגישה עם מר בוארון הבהרתי לו, בצורה ברורה וחד משמעית, כי התנהגותו לא מקובלת עלי ובארגון בכלל", כתב בר.

אולם למרות ההנחיות הללו דבר לא השתנה והאווירה בקרב המתנדבים הצעירים בתחנה אף החריפה בשנים האחרונות. כמה מהמתנדבים המבוגרים חשו לעזרתם של הצעירים ודרשו מבוארון לחדול מדרכיו, אך גם הם נחשפו בעקבות זאת להצקות, השפלות ופגיעה במשמרות ההתנדבות שלהם.

מנכ"ל מד"א, אלי בין (צילום: Yaakov lederman/Flash90)
מנכ"ל מד"א, אלי בין (צילום: Yaakov lederman/Flash90)

מסר נורמטיבי חשוב

בשנה האחרונה התארגנה קבוצה של הורים מהשפלה כדי למחות באופן רשמי על הפגיעה בילדיהם. אל הפניות הללו הצטרפו מספר מנהלי בתי ספר תיכון ברחובות ובמזכרת בתיה אשר הבהירו כי ככל שלא ינקטו צעדים כנגד בוארון, יפסיקו להפנות את תלמידיהם להתנדבות בסניף.

מכתבי התלונה שהפנה ועד הפעולה לצמרת הארגון הצטרפו לכ-12 תלונות משנים עברו, והיוו את הבסיס המוצק לדיון בוועדת המשמעת. זה היה לפחות דיון שלישי בעניינו של בוארון בחמש השנים האחרונות בוועדות המשמעת של הארגון, אולם ניכר כי הפעם לא הייתה בכוונת הארגון להמשיך ולטייח.

בוארון ותומכיו בתחנת רחובות נאבקו בהחלטת הועדה להשעות זמנית את בוארון לפני כמה חודשים, ואף הודיעו כי בכוונתם לפעול משפטית כנגד הוועדה וההנהלה, מכיוון שאלה פועלים לטענתם ללא סמכות. "שלא יעלו איתנו על מסלול התנגשות, אנחנו קובעים מי מנהל את מד"א", איימו במפגש חירום של ועד המתנדבים.

על פי ההחלטה שהתקבלה החודש, בוארון יורשה להמשיך להתנדב בתחנה ולפעול בקרב המתנדבים הבוגרים, אולם ההחלטה קובעת כי לא יוכל לנהל, להפעיל או להדריך עוד את בני הנוער.

לאור גישתו המרדנית של ועד המתנדבים הבהירה ועדת המשמעת כי ההחלטה צריכה לעמוד בפיקוח מתמיד. "מפאת רגישות העניין, הוחלט כי מנהל מרחב איילון יבחן, אחת לרבעון, את קיומה של החלטה זו וידווח על כך".

לאור גישתו המרדנית של ועד המתנדבים הבהירה ועדת המשמעת כי ההחלטה צריכה לעמוד בפיקוח מתמיד. "מפאת רגישות העניין, הוחלט כי מנהל מרחב איילון יבחן, אחת לרבעון, את קיומה של החלטה זו וידווח על כך"

מוועד הפעולה של הורי המתנדבים נמסר לזמן ישראל: "אנו שבעי רצון מההחלטה ומהטיפול הנחוש של מד"א בתלונותינו ובתלונות ההורים האחרים. שמחנו לבשר לילדינו כי יוכלו לשוב להתנדב באווירה בטוחה ומכבדת, כפי שצריכה כל פעילות להיעשות, ובוודאי פעילות מסוג זה המונעת מערכים ונושאת בחובה אחריות רבה.

"המסר של ועדת המשמעת חשוב לנו כמו להורים רבים אחרים, והוא מציב כללים נורמטיביים חשובים, הגם שהם אמורים להיות ברורים מאליהם: אף נער או נערה אינם צריכים לעבור ביוש או השפלה, או לסבול מנידוי או חרמות. לא במסגרות חובה ולא במסגרת התנדבותית.

"אנו מקווים שמר בוארון וצוות המתנדבים הבוגרים יכבדו את פסיקת ועדת המשמעת ויפעלו לשינוי נורמות ההתנהגות בתחנה, אשר פעילותה חשובה לכולנו".

מבוארון ומוועד המתנדבים הבוגרים בתחנה לא נמסרה תגובה.

עוד 1,120 מילים
סגירה