הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

תפאורה בריטית ברמת גן

הגלובוס הירוק הולך למועצה לצרכנות שתסייע לכם לתבוע מרכול שמסרב לקבל בקבוקי פיקדון ● הגלובוס השחור מוגש למשרד התחבורה, על היעדר תחבורה ציבורית לשמורות ואתרי טבע ● והטיפ: אמנם חלפו הרבה שנים מאז שהפארק הלאומי ברמת גן היה באמת לאומי, אבל שווה לתת לו צ'אנס

חורשת נעמי שמר בפארק הלאומי ברמת גן (צילום: אביב לביא)
אביב לביא
חורשת נעמי שמר בפארק הלאומי ברמת גן

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

זה לא סוד שברוב המרכולים בישראל לא משתגעים על הלקוחות הממחזרים, אלה שמגיעים עם בקבוקי פיקדון (החוק מתיר למסור עד 50 בקבוקים בביקור אחד) ומבקשים לפדות את כספם.

יש סניפים ורשתות שבהם בולעים את הרוק ומספקים את השירות, יש כאלה שעושים הכול כדי להוציא לממחזרים את החשק, ויש כאלה שפשוט מסרבים בתואנות שונות ומשונות – בניגוד גמור לחוק.

תופעת הסירובים מתגברת סביב חג הפסח, אז מתרצים את הסירוב בחשש מהכנסת חמץ לסניף. לרשתות אכן יש פטור מקבלת בקבוקי מיחזור במהלך החג – אבל לא בימים שלפניו, וכמובן שלא אחריו.

החוק עומד ברוב המקרים לצד הלקוח שחפץ למחזר. צרכן שביקש למחזר בקבוקי פיקדון וסורב, זכאי לפיצוי של עד 1,800 שקל על כל סירוב. הבעיה היא שרוב הציבור לא יודע איך לממש את הזכות הזו. הצרכן הישראלי הסביר מרגיש קטן מול הרשתות הגדולות והחזקות.

בקבוקים למיחזור. אילוסטרציה (צילום: nikom1234/iStock)
בקבוקים למיחזור. אילוסטרציה (צילום: nikom1234/iStock)

מהלך חדש של המועצה הישראלית לצרכנות עשוי לשנות את יחסי הכוחות: באתר של המועצה ממתינים שני נוסחים מוכנים, אחד להתראה לפני תביעה ואחד לתביעה עצמה (שניתן להגיש לבית דין לתביעות קטנות, אין צורך בעורך דין): כל מה שצריך זה להוריד את הטופס, למלא את הפרטים ולשלוח. התמורה, כמעט בוודאות, מובטחת.

המועצה לצרכנות היא לא גוף נטול בעיות, בלשון המעטה, אבל הצעד שנקטה גם תורם לסביבה וגם לאכיפת החוק, שבישראל בכלל, ובתחום הסביבה בפרט, נוטים לעשות ממנו צחוק.

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

זוועות חול המועד בכבישים הן רק הקדימון למה שעוד מחכה לנו; ובכל זאת, מעבר לשלל התחלואים המוכרים והמתסכלים של התחבורה בכלל והתחבורה הציבורית בפרט, מגפת הפקקים של החג נבעה גם מסיבה ספציפית: היעדרה הכמעט מוחלט של תחבורה ציבורית לאתרי טבע, שמורות וגנים לאומיים שמושכים אליהם מטיילים רבים.

בשבתות רגילות קשה להבחין במחדל הזה, משום שאין תחבורה ציבורית בכלל – לא רק לאתרי טבע. אבל בחול המועד התחבורה הציבורית פועלת, ואם היא הייתה יעילה ומרושתת היטב, רבים מבין מיליוני הישראלים שנהרו השבוע אל הטבע היו יכולים להשתמש באוטובוסים ולצמצם דרמטית את נחשול הרכבים הפרטיים על הכבישים.

פקקי תנועה באיילון במהלך חול המועד פסח, 30 במרץ 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
פקקי תנועה באיילון במהלך חול המועד פסח, 30 במרץ 2021 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

אבל האופציה הזו כמעט לא קיימת. נסו להגיע בתחבורה ציבורית לחרמון, לאחד הגנים הלאומיים הגדולים בנגב (שיבטה, ממשית) או לשמורות טבע פופולריות בצפון – ברוב המקרים תגלו שמהתחנה האחרונה שבה האוטובוס יוריד אתכם תצטרכו לצעוד ברגל אפילו שעה. ולא מדובר בצעידה במסלול קסום בחיק הטבע, אלא בשוליים מסוכנים של כביש.

מטיילים שאין בבעלותם רכב פרטי ומדריכי טיולים מתריעים על כך כבר שנים. תיירים צעירים – זרם הולך וגובר עד פרוץ הקורונה – שנוחתים בארץ נדהמים לגלות שאי אפשר לטייל כאן בלי רכב צמוד.

מטיילים שאין בבעלותם רכב פרטי ומדריכי טיולים מתריעים על כך כבר שנים. תיירים צעירים – זרם הולך וגובר עד פרוץ הקורונה – שנוחתים בארץ נדהמים לגלות שאי אפשר לטייל כאן בלי רכב צמוד

מדי פעם נשמעות הבטחות רפות מכיוון משרד התחבורה, אבל בפועל מי שרוצה לטייל בישראל צריך לקנות או לשכור מכונית. וכשתשעה מיליון ישראלים רוצים לטייל באותו זמן – ככה זה נראה.

*טיפ ירוק לשבת

לפעמים נדמה שהוא פשוט מונח שם. הפארק הלאומי ברמת גן הוא המקום הזה שחולפים על פניו בדרך לכניסה לספארי.

ברווזים באגם המלאכותי בפארק הלאומי רמת גן (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
ברווזים באגם המלאכותי בפארק הלאומי רמת גן (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

בשנות ה-50, כשראש העירייה המנוח אברהם קריניצי חנך אותו, הוא היה הפארק העירוני הראשון בישראל ולכן זכה לכינוי הפארק הלאומי, אבל מאז קמו לו מתחרים רבים (בראשם פארק הירקון, שגדול ממנו), ה"לאומי" נותר תואר בלי כיסוי ובאופן כללי זוהרו הועם.

אבל כשהנסיעה לאתרים מרוחקים כרוכה בפקקים מייסרים, אם אתם גרים באזור המרכז, שווה להקדיש לפארק הרמת גני הוותיק גיחה מיוחדת.

800 דונם ירוקים בלב המרחב האורבני הצפוף בארץ הם לא דבר מובן מאליו, ובשעת בוקר צוננת שלל עופות המים שסובבים את האגם המלאכותי הוותיק יוצרים תפאורה כמעט בריטית.

כשהשמש עולה וקופחת בעוצמה מאוד לא בריטית, אפשר ליהנות מהצל בחורשת האקליפטוסים הנהדרת – שם הסתיימו העבודות במהלך סגרי הקורונה ושביל נעמי שמר נפתח לציבור.

מעל הכול, מעבר לחומות הספארי, מתנשאת הפסגה הגבוהה של גוש דן – הלוא היא חירייה. לא בדיוק המון-בלאן, אבל במישור החוף גם תלולית אשפה בגובה 80 מטר מעל פני הים היא אטרקציה.

עוד 607 מילים
סגירה