המאבק על המלוכה בירדן לא הסתיים

עבדאללה מלך ירדן עם אשתו ראניה משמאל, והנסיך חמזה עם אשתו הנסיכה נור (צילום: AP Photo/Yousef Allan)
AP Photo/Yousef Allan
עבדאללה מלך ירדן עם אשתו ראניה משמאל, והנסיך חמזה עם אשתו הנסיכה נור

המלך עבדאללה נשא נאום מיוחד לעמו שבו הודיע על סיום המשבר בארמון המלוכה וכי הממלכה יציבה ובטוחה. המאבק על תפקיד המלך הבא רק החל, הנסיך חמזה טוען כי הוא היורש החוקי על פי צוואת אביו ואין לו שום כוונה לוותר על התפקיד, המאבק הוא רק בראשיתו.

עבדאללה מלך ירדן הופיע בערוץ הטלוויזיה הירדני הרשמי ב-7 באפריל ונשא נאום מיוחד על סיום המשבר עם אחיו למחצה הנסיך חמזה.

בנאומו העביר המלך עבדאללה את המסרים הבאים:

  1. הממלכה במצב יציב והיא בטוחה.
  2. הנסיך חמזה שוהה בארמונו עם בני משפחתו.
  3. היו ניסיונות של "גורמים פנימיים" ביחד עם "גורמים  חיצוניים" לערער את ביטחון ויציבות הממלכה, החקירה נמשכת ולא ניתן לפרט באילו גורמים מדובר, "תוצאות החקירה יטופלו על פי האינטרסים של המדינה".

המסרים בנאום המלך עבדאללה: הממלכה במצב יציב ובטוחה, הנסיך חמזה שוהה בארמונו עם בני משפחתו, היו ניסיונות של "גורמים פנימיים" ו"חיצוניים" לערער את ביטחון ויציבות הממלכה, החקירה נמשכת

המלך עבדאללה רמז לכך ש"גורמים חיצוניים" מעורבים בקשירת הקשר נגד ירדן בגלל העמדות שלה. הוא נתן להבין כי ירדן משלמת את מחיר העמדות שלה המתנגדות ל"עסקת המאה" של טראמפ, לתוכנית הסיפוח הישראלי בגדה, ולהתעקשותה על פתרון 2 המדינות ושמירה על המקומות הקדושים בירושלים.  המלך עבדאללה רמז בעקיפין לכך שישראל, סעודיה ואיחוד האמירויות היו מעורבות בקשירת הקשר להפיכה נגד משטרו.

החקירה נמשכת. הנסיך חמזה שוהה בביתו, אך במתקני החקירה של השב"כ הירדני שוהים כ-20 אישים ירדנים המקורבים לנסיך חמזה, שחשודים בקשירת הקשר.

איש המפתח בפרשה הינו באסם עוואדאללה, ראש הלשכה המלכותית לשעבר.  מדובר בפלסטיני תושב הכפר סילואן במזרח ירושלים, שהתקדם לצמרת הירדנית בצורה מטאורית. כיום הוא איש עסקים עם חברה פרטית בדובאי, והוא גם מקורב ומייעץ ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

גורמים פלסטינים טוענים כי הוא מקורב גם למוחמד דחלאן ועושה עמו עסקים.

סוכנות הידיעות הירדנית "עמון" מסרה מפי גורמי ביטחון ירדנים כי באסם עוואדללה חשוד גם בהעברת כספים למוסד "אל-קודס לפיתוח" במזרח ירושלים לצורך רכישת קרקעות עבור יהודים.

אולם בעקבות הדלפות פרטים רגישים מהחקירה, הורה התובע הכללי בירדן לאמצעי התקשורת המקומיים להימנע מפירסום פרטים על החקירה. האיסור חל גם על הרשתות החברתיות, וגורמי הביטחון הירדנים מנטרים את התעבורה ברשתות.

סעודיה לקחה ברצינות רבה את הרמיזות הירדניות כי היא מעורבת בקשירת הקשר נגד המלך עבדאללה. היא מיהרה לפרסם הודעת תמיכה במלך ושיגרה את שר החוץ הסעודי פייצל בן פרחאן לעמאן לפגישה עם עמיתו הירדני עדנאן א-צפדי כדי להכחיש כל קשר לפרשה.

איש המפתח בפרשה: באסם עוואדאללה, ראש הלשכה המלכותית לשעבר. פלסטיני תושב הכפר סילואן במזרח ירושלים, שהתקדם לצמרת הירדנית בצורה מטאורית. כיום הוא איש עסקים בעל חברה פרטית בדובאי ומקורב ליורש העצר הסעודי

השגריר הסעודי בירדן נאיף א-סדירי פרסם הודעה חריגה האומרת, כי סעודיה תומכת באפוטרופסות הירדנית על המקומות הקדושים בירושלים. זאת כדי להזים את החשדות הירדנים ואת השמועות בעולם הערבי, כי סעודיה חותרת יחד עם ישראל נגד משטר המלך עבדאללה, על מנת שתוכל לקבל "דריסת רגל" בהר הבית.

טיוח האמת

דבריו של המלך עבדאללה אינם דברי אמת. הפרשה לא הסתיימה. המלך עירב את דודו הנסיך חסן וביקש ממנו לתווך בינו לבין הנסיך חמזה, זאת לאחר שהחלה תסיסה בקרב השבטים הבדואים בדרום ירדן הנאמנים לנסיך חמזה, במיוחד בשבט הגדול אל-מג'אלי באזור כרכ. זאת נוכח הכנסתו של הנסיך חמזה למעצר בית ומעצר כמה בכירים מהשבט העובדים בלשכתו של הנסיך חמזה.

הציבור בירדן לא קונה את הגירסה הרשמית של ארמון המלוכה. נמאס לו ממדיניות העמימות והרמיזות שלו. הנסיך חמזה אהוד מאוד ברחוב הירדני, יותר מהמלך עבדאללה ובנו יורש העצר. אף אחד לא קונה את הגירסה כי הוא קשר קשר נגד המלך עבדאללה.

המלך עבדאללה חשש ממרד של השבטים נגדו, ומיהר למצוא פיתרון זמני בתוך המשפחה. הוא בעצם הצמיד אקדח לרקתו של הנסיך חמזה ואילץ אותו לחתום על מכתב נאמנות אליו ואל בנו יורש העצר, חוסיין בן עבדאללה, כשברקע הדברים איום באשמת בגידה והעמדתו לדין בבית הדין המיוחד לביטחון המדינה, או גירושו לחו"ל ביחד עם אימו, המלכה נור.

מדובר במשבר חסר תקדים בשושלת ההאשמית, אין לו שום קשר ל"עסקת המאה", תוכנית הסיפוח או מעמדה של ירדן במקומות הקדושים בירושלים.

המלך עבדאללה חשש ממרד שבטים נגדו, הצמיד אקדח לרקת הנסיך חמזה, ואילצו לחתום על מכתב נאמנות לו ולבנו, יורש העצר חוסיין, כשברקע איום בהעמדת חמזה לדין על בגידה או גירוש לחו"ל עם אמו, המלכה נור

המשבר פרץ בגלל שתי סיבות עיקריות:

1

המשבר הכלכלי הקשה בירדן ומגיפת הקורונה שהתפשטה בממלכה. המלך עבדאללה לא מצליח להשתלט על המצב והתסיסה נגדו גואה. במהלך השבועות האחרונים סייר הנסיך חמזה בכמה אזורים בדרום ירדן בקרב השבטים הנאמנים לו, ומתח ביקורת על המחדלים בטיפול במצב, אולם, מדובר בדברי ביקורת ולא בניסיון הפיכה.

2

הסיבה השניה קשורה לכך שהמלך עבדאללה מאיץ את מהלכיו להכשיר את בנו, יורש העצר חוסיין בן עבדאללה, להיות המלך הבא. לפני כחודש הוא רצה לשדרג את מעמדו באמצעות ביקור היסטורי בהר הבית ובעיר העתיקה בירושלים, אולם בסופו של דבר בוטל הביקור בגלל מחלוקת עם ישראל על סידורי הביטחון.

הנסיל חמזה איננו מוכן לוותר על המלוכה. הוא טוען כי הצוואה של אביו המלך חוסיין, האב המשותף שלו ושל המלך עבדאללה, הייתה שהוא יהיה המלך לאחר עבדאללה. הוא היה בעבר יורש העצר, והמלך חוסיין הזיז אותו מהתפקיד ב-1999 בעת שהיה על ערש דווי ממחלת הסרטן. הוא היה אז בן 18 שנים והמלך חוסיין חשש שהוא צעיר מדי לתפקיד. חוסיין מינה את הנסיך עבדאללה ליורש העצר בתנאי שיעביר בעתיד את התפקיד לידיו של הנסיך חמזה.

המלך חוסיין הלך לעולמו, עבדאללה שהפך למלך הפר את הבטחתו, ומינה את בנו ליורש העצר ולא את אחיו הנסיך חמזה.

חמזה היה בעבר יורש העצר. המלך חוסיין, שגסס מסרטן כשמלאו לחמזה 18, חשש שהוא צעיר מדי לתפקיד ומינה את הנסיך עבדאללה ליורשו, בתנאי שיעביר בעתיד את התפקיד לידי הנסיך חמזה

ברקע יש גם יריבות נשית של הגברות בבית המלוכה, המלכה ראניה, רעייתו של המלך עבדאללה, נגד המלכה נור, אימו של הנסיך חמזה. המלכה ראניה היא פלסטינית שמוצאה מאזור טול-כרם ואילו המלכה נור היא אמריקנית ממוצא לבנוני.

מימין, המלכה נור, אלמנתו של המלך חוסיין ואמו של הנסיך חמזה, ולידה המלכה ראניה, אשתו של יורש העצר המלך עבדאללה (צילום: AP Photo/Yousef Allan)
מימין, המלכה נור, אלמנתו של המלך חוסיין ואמו של הנסיך חמזה, ולידה המלכה ראניה, אשתו של יורש העצר המלך עבדאללה (צילום: AP Photo/Yousef Allan)

על פי גורמים בירדן, המלכה ראניה היא "האישה החזקה" בארמון המלוכה והיא זו שמנהלת את המלך. מאוד חשוב לה שהמלך הבא של ירדן יהיה בנה, שהוא ממוצא חצי פלסטיני.

המלך עבדאללה הצליח לכבות את התבערה הגדולה רק באופן זמני, הוא כופף את ידו של נסיך חמזה ואילץ אותו לחתום על מסמך נאמנות, אולם נאמניו של הנסיך חמזה בירדן לא מוותרים. הם ממתינים לתוצאות החקירה ואם יתברר שאין מדובר בקשירת קשר, התסיסה אמורה להתחדש.

גם הנסיך חמזה ממתין להזדמנות המתאימה להשתחרר ממכתב הנאמנות שאולץ לתת למלך עבדאללה. אין לו שום כוונה לוותר על המלוכה.

אנו רק בתחילתו של הסרט המלכותי.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 994 מילים
סגירה