המצוקה של סעודיה

נסיך הכתר מוחמד בין סלמן עם ראש ממשלת עיראק מוסטפה אל קדומי בדרך לשיחות הישירות (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)
Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File
נסיך הכתר מוחמד בין סלמן עם ראש ממשלת עיראק מוסטפה אל קדומי בדרך לשיחות הישירות

סעודיה חשה במצוקה מדינית ואזורית ופנתה לערוץ משא ומתן חשאי בינה לבין איראן בתיווכה של עיראק. המדיניות של ממשל ביידן מחזקת את מעמדה של איראן ומחלישה את סעודיה ומדינות המפרץ. גם ישראל צריכה להיות מודאגת מהשינויים האזוריים.

על פי גורמי מודיעין זרים, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שהינו "האיש החזק" בממלכה והמיועד להיות המלך הבא, נמצא במצוקה מדינית ואישית קשה נוכח ההתפתחויות האחרונות ובידודה של סעודיה.

על פי גורמים סעודים פנה יורש העצר מוחמד בן סלמאן, בצר לו, לערוץ של משא ומתן חשאי עם איראן, ראש הציר השיעי ואויבתה הגדולה של סעודיה והעולם הסוני.

על פי גורמים סעודים פנה יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בצר לו, לערוץ של משא ומתן חשאי עם איראן, ראש הציר השיעי ואויבתה הגדולה של סעודיה והעולם הסוני

מצוקתו של יורש העצר הסעודי נובעת מכמה סיבות:

1

מוחמד בן סלמאן איננו מקובל על ממשל ביידן שמאשים אותו באחריות לרצח העתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י ובהפרה שיטתית של זכויות האדם בסעודיה.

2

מוחמד בן סלמאן הסתבך בפרשת קשירת הקשר נגד עבדאללה מלך ירדן ומקורביו באסם עוואדללה והשריף חסן בן זיד עצורים בירדן וחשודים כי הם החשודים המרכזיים ביחד עם הנסיך חמזה בתכנון הפיכה נגד המשטר ההאשמי.

3

המלחמה של סעודיה נגד המורדים החות'ים בתימן, שנאמנים לאיראן הולכת ומסתבכת, היא נמשכת כבר יותר מ-6 שנים ללא הכרעה עם יתרון ברור של החות'ים, המלחמה הפכה לסיוט פנימי ויום יומי בסעודיה, החות'ים תוקפים מדי יום בטילים בליסטיים ומל"טים ממולכדים מטרות אזרחיות בתוך סעודיה, כולל את הבירה ריאד, ואת מתקני הנפט של חברת "אראמקו".

4

שיחות הגרעין בוינה – סעודיה מצאה את עצמה מחוץ לשיחות הגרעין של נציגי המעצמות עם נציגי איראן בוינה, הנשיא ביידן לא מתחשב בעמדת סעודיה ושועט לעבר חזרה להסכם הגרעין עם איראן.

5

מוחמד בן סלמאן חושש ממהלך של נורמליזציה גלויה עם ישראל. למרות שישראל וסעודיה נמצאות באותו הצד של המתרס, הוא חושש מתסיסה פנימית בממלכה על רקע כשלונותיו המדיניים והצבאיים ומהאפשרות כי ממשל ביידן ינסה למנוע ממנו להפוך למלך הבא של סעודיה.

המשא ומתן החשאי עם איראן

מוחמד בן סלמאן מנסה להציל את מה שנותר ולפחות להשיג הישג שיביא שקט לסעודיה, כמו הפסקת ההתקפות הצבאיות של החות'ים מתימן על ערי סעודיה ומתקני הנפט שלה. לכן הוא פנה לערוץ החשאי עם איראן.

מוחמד בן סלמאן מנסה להציל את מה שנותר ולפחות להשיג הישג שיביא שקט לסעודיה, כמו הפסקת ההתקפות הצבאיות של החות'ים מתימן על ערי סעודיה ומתקני הנפט שלה. לכן הוא פנה לערוץ החשאי עם איראן

עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, שהינו השופר של עמדות חזבאללה ואיראן, דיווח ב-19 באפריל כי סעודיה ואיראן פתחו בדיאלוג אסטרטגי בכל הנושאים הקשורים אליהן, דבר שעשוי להביא לשינוי גדול באזור במיוחד בחזית לבנון וחזית תימן.

המתווך הראשי בין איראן לסעודיה הינו ראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי המקובל על שני הצדדים.

נציגי הצדדים כבר נועדו בחשאי בבגדאד לפני כמה ימים וגורמים עיראקים החלו בהדלפות דבר הפגישה לאמצעי התקשורת.

שתי משלחות ובהן גורמים רמי דרג של איראן וסעודיה נועדו ב"אזור הירוק" במרכז בגדאד, שבו מרוכזות השגרירויות הזרות.

המשלחת הסעודית כללה 6 אישים בכירים, בהם ראש המודיעין הצבאי הסעודי ח'אלד אל-חמידאן. המשלחת האיראנית כללה 5 בכירים, בהם הגנרל עלי שמח'אני, מזכ"ל המועצה לביטחון לאומי והגנרל אסמעיל קאא'ני, ראש כוח "קודס" ב"משמרות המהפכה".

המפגש התקיים באישור המנהיג העליון עלי' ח'מינאי וארה"ב ובריטניה היו בסוד המפגש.

על פי גורמים עיראקים, המפגש הראשון היה "חיובי מאוד" והשיחות ימשכו בשבוע הבא. המפגש עסק בין היתר בהתקפות של המורדים החות'ים על סעודיה ומתקני הנפט שלה ובמצב הפוליטי והכלכלי הקשה בלבנון.

סעודיה הכחישה את דבר המפגש. איראן שומרת על שתיקה, אך אירג' מסג'ידי, השגריר האיראני בבגדאד, אישר ב-20 באפריל בעקיפין את דבר המפגש ואמר כי איראן תומכת בתיווך העיראקי בין איראן למדינות האזור וכי הודעה על כך נמסרה לממשלת עיראק.

המפגש הסודי הזה בבגדאד בין נציגי סעודיה לנציגי איראן ושיחות המעצמות עם איראן בוינה על חזרה להסכם הגרעין, מעידים על כך שחל מהפך באזור וכי איראן עומדת לצאת מהמשבר הכלכלי והמדיני הגדול שלה.

המפגש הסודי הזה בבגדאד בין נציגי סעודיה לנציגי איראן ושיחות המעצמות עם איראן בוינה על חזרה להסכם הגרעין, מעידים על כך שחל מהפך באזור וכי איראן עומדת לצאת מהמשבר הכלכלי והמדיני הגדול שלה

את השינוי גרמה המדיניות של ממשל ביידן, ששועט בחזרה להסכם הגרעין משנת 2015 ומוכן להסיר את הסנקציות מעל איראן. סעודיה מודאגת מאוד ובאה למשא ומתן עם איראן מעמדת חולשה. סעודיה הינה מנהיגת מדינות המפרץ והיא משקפת גם את עמדתן. גם ישראל צריכה להיות מודאגת מהשינויים המתחוללים באזור, הם אינם מבשרים טובות לביטחונה של ישראל.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 681 מילים
סגירה