יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזמי בנמל התעופה הבינלאומי ריאד המלך ח'אלד, 31 במרץ 2021 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)
Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File

על רקע הרוחות החדשות בוושינגטון, איראן וסעודיה מתקרבות זו אל זו

האם איראן וסעודיה בדרך לפיוס? ● עוד תאונת רכבת מחרידה התרחשה השבוע במצרים ● רוסיה ואיראן מסייעות לאסד בבחירות ● יותר ויותר חקלאים בלבנון בוחרים לגדל קנאביס במקום הגידולים הרגילים ● ו-41 שנים עברו מאז ניסיון חילוץ בני הערובה האמריקאים באיראן ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

האם איראן וסעודיה בדרך לפיוס?

בריאד בינתיים מכחישים, אך ככל הנראה גם שם מעוניינים בהמשך השיחות עם טהרן שהתקיימו השבוע בבירת עיראק, בגדד. כבר בחודש נובמבר, כאשר התברר שדונלד טראמפ הולך הביתה, איראן וסעודיה החליפו מסרים סודיים ביניהן. הסעודים קלטו מהר שהרוח שנושבת עתה מוושינגטון שינתה כיוון והחליטו לא להתעלם מהמציאות החדשה.

ממשלו של ג'ו ביידן הכריז מלכתחילה שהוא מעוניין בחזרה להסכם הגרעין עם איראן, ושהוא לא רואה בעין יפה את הפרות זכויות האדם בערב הסעודית. אבל מה שהטריד את הסעודים עוד יותר, זה היעדר העניין המופגן של האמריקאים לגבי המזרח התיכון ורצונם העז לצאת מהר ככל האפשר ולא להשקיע יותר משאבים וזמן בענייני האזור.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 20 באפריל 2021 (צילום: Evan Vucci, AP)
ביידן בבית הלבן, השבוע (צילום: Evan Vucci, AP)

השאיפה הזו מאפיינת לפחות שלושה ממשלים אמריקאים – אובמה, טראמפ ועכשיו ביידן. לפעמים האזור שאב אליו את האמריקאים למרות רצונם להיפרד ממנו, אך המגמה נותרה בעינה: בזירה הבינלאומית ביידן מעדיף להתמודד עם רוסיה וסין, שבהן הוא רואה איום משמעותי, בעוד ש"המלחמות האינסופיות" במזרח התיכון מעניינות אותו הרבה פחות.

בישראל ובסעודיה אולי רואים בעסקת הגרעין את ההתפתחות החשובה והדרמטית מכל, אולם עבור הממשל האמריקאי החדש מדובר בעוד וי שצריך לסמן במזרח התיכון כדי להתפנות לטיפול בסוגיות בוערות אחרות.

רקע זה מסביר את קיום השיחות בין איראן לסעודיה בבגדד השבוע. ריאד חוששת מעליית כוחה של טהרן, שעלולה להשתחרר מכבלי הסנקציות ולשפר את עמדותיה, ולכן היא מתחילה לבדוק האם קיים נתיב להתקרבות זהירה ואיטית אליה.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזמי בנמל התעופה הבינלאומי ריאד המלך ח'אלד, 31 במרץ 2021 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזמי בנמל התעופה הבינלאומי ריאד המלך ח'אלד בחודש שעבר (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)

הדרך הזאת לא תהיה סוגה בשושנים, כיוון שבין שתי המדינות נמצאת תהום של שנאה וחשדנות. אך לשתיהן יש גם מה להרוויח – בטהרן מקווים שהסעודים לא ישימו רגל להתקדמות של עסקת הגרעין החדשה-ישנה עם וושינגטון, ובריאד היו רוצים לסיים את המשבר בתימן באופן שמחליש את המורדים החות'ים ומקטין את האיום על ערי סעודיה.

בשלב הזה קשה להעריך, האם זה מה שיקרה בסוף. בטהרן יש לא מעט קולות רדיקליים שקוראים דווקא לחזק את החות'ים ולסייע להם להשתלט על כל תימן, בעוד שבסעודיה זעים באי-נוחות כבר בשלב שבו נשמעות מילות ברכה בפרסית במהלך הפגישות.

ועדיין – לשני הצדדים יש מה להרוויח מדה-אסקלציה, וייתכן שגם לא תהיה להן ברירה אחרת. אם השיחות בבגדד אכן יבשילו למהלך דיפלומטי, מי שתצטרך לחשב מסלול מחדש זאת ישראל, כי ההתפתחות הזאת תשפיע גם על היחסים המתהדקים בין ריאד לירושלים.

2

כמו לצפות בתאונת רכבת

עוד תאונת רכבת מחרידה התרחשה השבוע במצרים. 11 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו כאשר ארבעה קרונות ירדו מהמסילה והתרסקו זה בזה, סמוך לעיר המצרית בנהא, צפונית לקהיר. המשטרה עיכבה לחקירה כעשרה פקידים בכירים בהנהלת הרכבת, אך את החיים האבודים דבר כבר לא ישיב.

רכבת שהייתה מעורבת בתאונת דרכים ליד בנהא שבמצרים, 18 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Tarek Wagih, File)
הרכבת שהייתה מעורבת בתאונת דרכים ליד בנהא שבמצרים, השבוע (צילום: AP Photo/Tarek Wagih, File)

תאונות רכבת אינן עניין נדיר במצרים. רק לפני כשלושה שבועות בתאונת רכבת באזור העיר סוהאג נהרגו יותר מ-30 בני אדם. בפברואר 2019 קטר רכבת התנגש במחסום בתוך תחנת הרכבת רעמסס בבירה המצרית וכתוצאה מהפיצוץ והשריפה שפרצו במקום נספו לפחות 25 בני אדם. לאחר התאונה נאלץ שר התחבורה להתפטר, אך איש בהנהלת הרכבת לא שילם מחיר אישי ולא נטל אחריות.

בשנת 2017 שתי רכבות התנגשו זו בזו בסמוך לאלכסנדריה. אז נהרגו 43 בני אדם. תאונות דומות התרחשו גם ב-2016 ליד קהיר וב-2012. תאונת הרכבת הקשה ביותר אירעה ב-2002, כשברכבת, שהייתה בדרכה מקהיר לדרום המדינה פרצה אש. יותר מ-300 בני אדם נספו בשרפה ההיא.

לדברי הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, מצרים צריכה יותר מ-15 מיליארד דולר על מנת לשקם את התשתיות של מסילות הברזל, את הרכבות עצמן ולערוך הדרכות וסדנאות לנהגי הקטר. קרונות רכבת חדשים נרכשו לאחרונה ממפעל רוסי-הונגרי, אך מדובר במספר מוגבל יחסית של קרונות חדשים בעוד שמצרים משוועת לשיקום טוטלי של המסילות ושל הרכבות. בינתיים למרות הזעם והייאוש הם ימשיכו לנסוע ברכבות הישנות, שבפי רבים כבר מכונות "רכבות המוות".

3

רוסיה ואיראן מסייעות לאסד בבחירות

מוסקבה, טהרן ודמשק הקימו חדר מצב על מנת לדאוג לאספקה שוטפת של דלק ומוצרי מזון לסוריה שנמצאת על סף רעב. ב-26 במאי בסוריה יתקיימו בחירות, ולמרות שלצד בשאר אסד ישתתפו בהן עוד שני מועמדים – אף מהם אינו דמות מוכרת ואהודה – לאיש במדינה, או מחוצה לה, אין ספק בנוגע לזהות המנצח.

על מנת לחזק ולעבות את הניצחון הצפוי הזה שתי המדינות שעזרו לאסד להחזיר שליטה על חלק ניכר מאדמות סוריה עומדות לתת עוד פוש קטן למועמד מספר אחת, בשאר אסד. בינתיים המטבע הסורי ממשיך לצלול, והתורים למוצרי המזון הבסיסים, כגון לחם, קמח, סוכר או שמן הולכים ומתארכים.

גם אם תהיה הפוגה זמנית במחסור הטוטלי הזה בחודש הקרוב – השאלה הגדולה שנותרת היא כיצד שתי התומכות הגדולות של אסד מתכוונות להתמודד עם המשבר הכלכלי לאחר הבחירות, שמרבית הסורים כלל לא ישתתפו בהן.

בשאר אל-אסד (צילום: SANA via AP)
בשאר אל-אסד (צילום: SANA via AP)

בינתיים, למרות הרצון של איחוד נסיכויות המפרץ ועוד מספר קטן של מדינות ערביות להתחיל במלאכת השיקום בסוריה, אין ממש אופק מעשי ליציאה מהמשבר הכלכלי שמחריף, גם בזכות של מה שנראה כהתפרקות מהירה של המדינה הלבנונית. בשאר אסד ינצח בבחירות לנשיאות בדמשק, אך הניצחון הזה יהיה לניצחון פירוס.

4

אם אין לחם תגדלו חשיש

כאמור, גם בלבנון המצב הכלכלי והפוליטי ממשיך להידרדר במהירות. האם הלבנונים יחוו שוב את הרעב הגדול, כמו בסוף מאה 19, כשכשליש מתושביה גוועו ברעב ועוד כשליש עזבו את הארץ? בינתיים התקשורת המקומית מדווחת על כך שיותר ויותר חקלאים בוחרים לגדל קנאביס במקום הגידולים הרגילים.

שדה קנאביס צפון מערבית לבעלבכ, 23 ביולי 2021 (צילום: Hassan Ammar, AP)
שדה קנאביס צפון מערבית לבעלבכ, יולי 2018(צילום: Hassan Ammar, AP)

הם מסבירים שגידול קנאביס מאפשר להם להשקיע פחות, להרוויח יותר ולפרנס את משפחותיהם. מי שמרוויח מהסחר בסמים בלבנון זה, כמובן, ארגון חיזבאללה, ששולט ביד רמה בסחר בסמים במדינה. למעשה מדובר בקרטל פשיעה אדיר שפושט את זרועותיו הרחק מגבולות המדינה – עד לאירופה ודרום אמריקה.

גם בשנים עברו דווח לא פעם על כך שיותר ויותר חקלאים לבנוניים עוברים לצד השני ומתחילים למכור את הגידולים שלהם למי שמעוניין לקנות, כלומר חיזבאללה. ההתפתחות הזאת מחזקת את ארגון הטרור ואת אחיזתו בלבנון ובמקביל חושפת את לבנון לחוסר ביטחון תזונתי מסוכן.

5

41 שנה לניסיון חילוץ בני הערובה האמריקאים באיראן

ב-24 באפריל 1980 ביצע צבא ארצות הברית את מבצע הפשיטה "טופר העיט" בניסיון לשחרר את 52 בני הערובה השבויים בשגרירות האמריקאית בטהרן. מבצע השחרור היה אמור להתבצע בשני שלבים, כאשר כוחות קרקע היו אמורים לחלץ את בני ערובה מבניין השגרירות ולאחר מכן להעביר אותם במסוקים אל בסיס חיל האוויר מנצריה מחוץ לטהרן ותחת מטרייה אווירית של מטוסי הקרב – להוציאם מאיראן.

נשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר משיב לשאלות עיתונאים בבית הלבן, 10 באפריל 1980 (צילום: AP Photo/Dennis Cook, File)
קרטר משיב לשאלות עיתונאים במהלך משבר בני הערובה באיראן, אפריל 1980 (צילום: AP Photo/Dennis Cook, File)

המצבע נכשל בגלל מספר סיבות – סופת חול, כשלים טכניים, בעיות בתכנון ויש מי שאומרים שגם המעורבות היתרה של הנשיא ג'ימי קרטר לא סייעה במיוחד. הכישלון השפיע באופן מיידי על סיכוייו של הנשיא ג'ימי קרטר להיבחר מחדש ובבחירות ב-4 בנובמבר 1980 נבחר הנשיא רונלד רייגן.

עוד 972 מילים ו-1 תגובות
סגירה