ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא דברים בכנסת, 21 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90

הבחירות הישירות שמקדם נתניהו יהיו יקרות בהרבה מבחירות חמישיות לכנסת

אם תעבור הצעת החוק שהגישו הח"כים ש"ס, בעידוד נלהב של נתניהו, לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה, המשמעות לכלכלת ישראל תהיה הרסנית ● בחינת לוחות הזמנים לפי החוק מלמדת שישראל עשויה להיוותר בלי תקציב ובלי ממשלה עד אמצע 2022 ● וכל זה כדי שהרוטציה עם גנץ תבוטל ונתניהו יוכל להישאר בבלפור כראש ממשלת מעבר ללא הגבלת זמן ● פרשנות

אם התרגיל האחרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להישאר בבלפור – בחירות ישירות לראשות הממשלה בתוך חודש – אכן ייצא לפועל, המשמעות לכלכלת ישראל תהיה הרסנית מול כל אלטרנטיבה אחרת, כולל יציאה לסבב בחירות חמישי לכנסת.

על פי הצעת החוק שהוגשה כהוראת שעה על ידי  חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי ומשה ארבל מש"ס, בתוך 30 יום תתקיים בחירה ישירה לראשות הממשלה מרגע החלת החוק. על פי אותה הצעה, אם יידרש סבב שני, נדע את זהות המנצח רק כעבור כ-50 ימים – וזאת אם לוקחים בחשבון 14 יום נוספים עד קיום אותו סבב נוסף ואת ימי ספירת הקולות שלאחר מכן.

פה רק מתחילה הסאגה הגדולה. ראש הממשלה שייבחר בבחירות ישירות יהיה רשאי, על פי ההצעה, להרכיב ממשלה ולהודיע על כך ליושב ראש הכנסת בתוך 90 יום ממועד פרסום תוצאות הבחירות.

אלא הסיבה ליציאה לאותן בחירות ישירות, אם תתקיימנה, תהיה בגלל שאף מועמד לא הצליח להרכיב ממשלה בכנסת הנוכחית, והרכב זה גם לא עומד להשתנות על פי הצעת החוק גם אחרי שיתקיימו בחירות ישירות.

ראשי הסיעות בכנסת ה-24 ביום השבעת הכנסת, 6 באפריל 2021 (צילום: מרק ישראל סלם/פול)
ראשי הסיעות בכנסת ה-24 ביום השבעת הכנסת, 6 באפריל 2021 (צילום: מרק ישראל סלם/פול)

המשמעות היא שבסבירות גבוהה נחזור בדיוק לאותה תסבוכת פוליטית שקיימת היום, אבל רק אחרי שבזבזנו לפחות ארבעה חודשים קריטיים למדינת ישראל ללא שום הגיון.

במצב כזה שבו ראש הממשלה הנבחר לא יוכל להציג ממשלה, או שהממשלה לא תזכה באמון הכנסת בתוך שבעה ימים מרגע שהציג אותה, החוק החדש קובע כי מדינת ישראל תצא לסבב בחירות נוסף בתוך תקופה של עד 90 יום.

סך הכול, על פי הצעת החוק, מרגע שנצא לבחירות ישירות ועד שיתקיימו בחירות חמישיות – מה שסביר שיקרה – יעברו בין 7 ל-8 חודשים מיותרים שניתן היה לחסוך. עד שתקום ותוכרז ממשלה חדשה לאחר בחירות נוספות, מדובר בתהליך שעלול להמשך עוד חודשיים נוספים.

סך הכול, על פי הצעת החוק, מרגע שנצא לבחירות ישירות ועד שיתקיימו בחירות חמישיות, יעברו בין 7 ל-8 חודשים מיותרים שניתן היה לחסוך. ועד שתקום ממשלה חדשה לאחר בחירות נוספות, יעברו חודשיים נוספים

המשמעות היא שיציאה לבחירות ישירות לראשות הממשלה תשאיר את מדינת ישראל ללא ממשלה נבחרת וללא תקציב עד כמעט אמצע 2022.

הצעת החוק לבחירה ישירה לראשות הממשלה משמעותה לפיכך שיתוק כלכלת ישראל למשך כמעט שנה שלמה.

ההכנות בכנסת לקראת ישיבת הפתיחה של הכנסת ה-24, 5 באפריל 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ההכנות בכנסת לקראת ישיבת הפתיחה של הכנסת ה-24, 5 באפריל 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

מבחינת המדינה, זה אומר עוד שנה מבוזבזת שבה לא יהיה טיפול בגרעון ובחובות העתק שהצטברו למדינה.

מבחינת העסקים, זה אומר שרפורמות קריטיות בחוק ההסדרים לא ייצאו לפועל וכתוצאה מזה יגרם עיכוב בהקלות שהם כל כך זקוקים להן בעקבות משבר הקורונה.

מבחינת דורשי העבודה צפוי עיכוב נוסף בכל נושא ההכשרות המקצועיות שכל כך חשובות בתקופה זו של סיום תשלום דמי אבטלה בעת חל"ת.

רפורמות לחיזוק והגדלת מצבת כוח האדם במערכת הבריאות בתקופה רגישה זו לא יקודמו.

ובנוסף לכל זה, תירשם פגיעה בפיתוח תשתיות תחבורתיות שאמורות לתת מענה לפקקי הענק שאנחנו תקועים בהם בעידן הפוסט-קורונה, לא יתקיים טיפול ביוקר המחיה, ורפורמות בתחום החידוש עירוני לא יצאו לפועל.

בפועל, הרשימה של הרפורמות הנוספות שיישארו תקועות עוד ארוכה ומתסכלת במיוחד – וכל זה רק כדי שסעיף אחד מתוך הצעת החוק ייצא לפועל ויגשים את מטרתו האמיתית של נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ ליד שולחן הממשלה במליאת הכנסת, 6 באפריל 2021 (צילום: תדמית הפקות, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי בני גנץ ליד שולחן הממשלה במליאת הכנסת, 6 באפריל 2021 (צילום: תדמית הפקות, דוברות הכנסת)

מדובר בסעיף קטן ב13 ב' המורה על כך שכל סמכויות ראש הממשלה החלופי יעברו מייד עם היוודע תוצאות הבחירות הישירות לראשות הממשלה. או במילים פשוטות: הרוטציה הקרבה עם בני גנץ תבוטל. שהרי ניתן היה פשוט ללכת לבחירות חמישיות, במתכונת הרגילה, אבל המשמעות של בחירות לכנסת הן המשך ממשלת המעבר הפריטטית והתקרבות למועד חילופי ראש הממשלה ב-17 בנובמבר.

ניתן היה פשוט ללכת לבחירות חמישיות, אבל המשמעות של בחירות לכנסת הן המשך ממשלת המעבר הפריטטית והתקרבות למועד חילופי ראש הממשלה ב-17 בנובמבר

ההצעה לקיים בחירות ישירות לראשות הממשלה היא, אם כך, בסך הכול תרגיל פוליטי יקר מאד שנועד להבטיח כי נתניהו יישאר ראש ממשלת מעבר עד שיימאס לו – או שיימאס לעם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
נתקעת על ספין של יום רביעי שעבר מה קרה עם הספין של יום שלישי? להזכירך – ביבי נשיא בבחירות גלויות. זוכר? מאז כבר ענרנו לחצים על בנט/סער/אלקין/כהנא/... עברנו קשיים בגוש השינוי לוין = מדב... המשך קריאה

נתקעת על ספין של יום רביעי שעבר
מה קרה עם הספין של יום שלישי? להזכירך – ביבי נשיא בבחירות גלויות. זוכר?

מאז כבר ענרנו לחצים על בנט/סער/אלקין/כהנא/…
עברנו קשיים בגוש השינוי
לוין = מדבדב לשנה. ואז אחרי שנה לוין = נבלני(?) משהו שהשאירו לניחוש שלנו

כל הדברים האלה לא מבוססים, שטויות במיץ
היה דיון שהתחיל עם נבואת ספין מטורללת של אלדד יניב, ונגמר בזה שבן כספית עשה איתו ספונג'ה ואלדד מתקפל כמו הדורבנים בחדר המדרגות

זה הכל חרטא

חלאס להנשים הזיות מטורללות

עוד 561 מילים ו-1 תגובות
סגירה