מכתב פתוח לח"כ נפתלי בנט

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
נפתלי בנט

ח"כ נפתלי בנט שלום רב,

הקשבתי היטב לדבריך במסיבת העיתונאים האחרונה ובראיונות איתך לפני ואחרי הבחירות, אך לצערי ישנם דברים שאני עדיין מתקשה להבין.

עוד לפני הבחירות חזרת שוב ושוב על כך שזה הזמן של כולנו לגלות אחריות. אתה מדבר על הצורך להפגין בגרות. "אני קורא לחבריי מכל הצדדים לא להתבצר אלא להתפשר", הודעת. אבל במה אתה התפשרת עד עכשיו?

לדעתי בשום דבר.

בראיונות אתה וחברך גדעון סער דיברתם רבות על הצורך לשים את האגו בצד, אבל נראה שזה בדיוק הפוך ממה שאתה עושה. אתה, שעומד בראש מפלגה עם 7 מנדטים, מנהל מו"מ ודורש דרישות מופרכות כאילו זכית בבחירות.

על סמך מה אתה מתכנן להיות ראש הממשלה? אתה מרגיש שרוב העם בחר או רוצה בך כראש ממשלה? סער הבטיח ש"אגו לא יהיה שיקול" בהקמת ממשלת שינוי, ועדיין, שניכם, שקיבלתם ביחד פחות מנדטים מיאיר לפיד, דורשים עם 13 המנדטים המשותפים שלכם 8 תיקים בכירים. 

אתה מרבה לומר שאתה קודם כל עושה תמיד את מה שטובת המדינה דורשת. כמה אחריות, כמה בגרות, כמה מתינות ומנהיגות אפשר למצוא בנאומים שלך. למשל בזה:

"אני מבקש, באמת מבקש כאן מימין, משמאל, מכולם, למען השם יש לנו מדינה, תפסיקו עם קמפיין הבחירות הזה, תניחו את זה בצד, בואו ניתן מאמץ מכל הצדדים – לא לטפס על עצים, לא להקצין, לחשוב איך בצורה אחראית אנחנו פותרים את הפלונטר הזה. יש פה בני אדם, אני משוכנע ומתחייב להביא את מדינת ישראל ואזרחי ישראל לחוף מבטחים" (דקה 6:30 ב"הצהרת יו"ר ימינה, נפתלי בנט").

מתווה בנט: ממשלת ימין תחילה. אם לא, ממשלת אחדות לאומית. הכל—למנוע את אסון הבחירות החמישיות.

Posted by ‎נפתלי בנט – Naftali Bennett‎ on Wednesday, April 21, 2021

אבל גם כאן המציאות הפוכה. איך אתה מסייע לפתור את הפלונטר שדיברת עליו כאן? רשימת הדרישות שלך היא פלונטר אחד גדול וחסר פרופורציה. באיזה מובן אחראי לדרוש מה שאתה דורש כשאתה מייצג מספר מנדטים כזה? איזו דוגמה אתה מהווה למפלגות אחרות? להגינות פרלמנטרית? איזו דוגמה אתה נותן לאי טיפוס על עצים?

טענת בהצהרותיך ש"העם רוצה ממשלה ונתניהו רוצה בחירות", ושמדובר במיליארדים שהולכים לפח. אמרת שאפילו הציבור הימני מאס בסגנון הזה, ושההתקפות לא עושות עליך רושם. ובפועל? אתה יושב בנחת על הגדר וממשיך לפלרטט עם נתניהו כפרטנר לממשלה כאילו כלום.

אתה ממשיך לנהל איתו משא ומתן ולהאזין להתחייבויותיו המשתנות חדשות לפרקים. התחייבויות שאתה בעצמך השווית בעבר את רמת אמינותן להבטחה "איני הנהג" באפליקציית ווייז או להרצאה של ענבל אור על מנהל תקין.

גם אתה ודאי מבין שהדרך היחידה לפעול בהתאם לטובת המדינה זהה גם למוצא היחידי מהפלונטר: אם כל אחד מראשי המפלגות יוותר על חלק מדרישותיו ויילך לקראת שותפיו לקואליציה המתגבשת, תוקם כאן ממשלת שינוי לתפארת, ממשלת משימה מאוחדת שתטפל בענייני בריאות, כלכלה וביטחון. לפי שעה אפשר להניח בצד את ענייני החוץ ונושאים שנויים במחלוקת כמו מו"מ עם הפלסטינים או סיפוח.

אבל האם רק לנו, מהימין ומהשמאל, זה נראה כאילו רשימת הדרישות שלך מופרזת בלשון המעטה ואפילו מחוצפת?

1

אתה דורש רוטציה, ולהיות הראשון בה, כלומר ראש ממשלה. עם שבעה מנדטים. וזאת אחרי שטענת שלא דמוקרטי לכהן כראש ממשלה אפילו עם עשרה מנדטים.

2

אתה דורש שהממשלה תשקף את העקרונות והאידיאולוגיה של ימינה, גם אם מדובר בממשלת אחדות שיש בה מפלגות מכל הקשת הפוליטית, ימין מרכז ושמאל, ממשלה שאמורה לייצג את רצונם של יותר מחצי העם. מעל 60 מנדטים, שאתה גרפת רק 7 מהם.

3

אתה וסער, האוחזים ב-13 מנדטים ביחד (ועדיין פחות מלפיד), דורשים, כאמור, שמונה תיקים בכירים.

4

הרעיון המשונה של הפיכת ממשלת האחדות לממשלת ימין בא לידי ביטוי גם בכמות הסיטונאית של התיקים והתפקידים שאתה דורש ללא בושה. אתה לא מסתפק בראשות הממשלה, אלא דורש 4 תיקים למפלגת שבעת המנדטים שלך. אפילו ש"ס ויהדות התורה כבר נראים פחות חמדנים ממך.

5

מפלגת שבעת המנדטים הקטנה שלך דורשת, מלבד ראשות ממשלה וכמות לא מתקבלת על הדעת של תיקים, גם שהתיקים האידיאולוגיים והמשפיעים ביותר יהיו בידיכם:

  • תיק המשפטים אצל איילת שקד במשרד המשפטים, שתמשיך את המהפכה המשפטית, או במילים אחרות: את שרשרת הפיגועים בדמוקרטיה ואת יישום ערכי השמרנות והימין הקיצוני, שמערכת המשפט לא התאוששה מהם עד היום. סדין אדום לכל מי שרשות שופטת דמוקרטית חזקה עומדת לנגד עיניו, כמו רוב שותפיך הפוטנציאלים לממשלת השינוי.
  • תיק הפנים, הידוע כבעל השפעה גדולה, הן על מדיניות הרשויות המקומיות והן על הסניפים של המפלגה בערים ע"י חלוקת ג'ובים למקורבים.

ח"כ בנט, הקשבתי קשב רב לכל ראיונותיך לפני ואחרי הבחירות, אסכם את דבריך במילה אחת – כלום, אבל במחירים של הביוקר. ההיסטוריה תזכור אותך כמי שדיבר בלי סוף על מנהיגות ועשיית הדבר הנכון, אבל התנהל ביהירות רברבנית וחמדנות חסרת גבולות.

רשימת הדרישות שלך משתייכת לז'אנר המדע הבידיוני.

ועוד משפט אחד ממני: הייתי שמח שתלמד מערן זרחוביץ' המגלם אותך בתכנית "ארץ נהדרת" והיטיב לנסח בשתי מילים את המסר שאני מבקש להעביר לך ולאגו המתפרע שלך – די כבר!

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
אסף. אתה מיטיב להתבטא, אבל יש לך טעות בסיסית ויסודית בהנחות היסוד. הנחת היסוד שלך היא שבנט מוכן לממשלת שינוי. לא. הוא מוכן לממשלת אחדות שמשקפת את ההתפלגות של רצון הבוחר. לא את הרצון של ... המשך קריאה

אסף. אתה מיטיב להתבטא, אבל יש לך טעות בסיסית ויסודית בהנחות היסוד. הנחת היסוד שלך היא שבנט מוכן לממשלת שינוי. לא. הוא מוכן לממשלת אחדות שמשקפת את ההתפלגות של רצון הבוחר. לא את הרצון של 61 או אפילו 70 חברי הכנסת מהקואליציה. הוא מוכן רק לממשלת אחדות אמיתית. כזו המשקפת את ההתפלגות הדמוקרטית של תוצאות הבחירות.
התיקים הרבים שסער ובנט דורשים לא נועדו לעצמם אלא לחלוקה עבור מפלגות או חלקי מפלגות מהרוב הימני שזכה בבחירות. אם אין לך או לחבריך עניין אמיתי בממשלת אחדות, אין לזה שום סיכוי. המטרה היא ממשלת אחדות. לא ממשלה שמייצגת את 62 המנדטים שיכולים כרגע להשתייך לקואליציה.

עוד 701 מילים ו-3 תגובות
סגירה