ילדותי, לא בשל, ורוצה להיות מלך

נפתלי בנט (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)
יונתן סינדל פלאש 90
נפתלי בנט

את בנימין נתניהו – ראש הממשלה המכהן, הגרוע, הנגוע בשחיתות והמואשם בפלילים – יש להרחיק מכל משרה שלטונית. דבר זה כל-כך חשוב, כך שגם אם אין גוש הומוגני שבכוחו להרכיב את הממשלה, ראוי לאחד כוחות מימין ומשמאל, להקפיא מאוויים של החלקים השונים בקואליציה עליהם אין הסכמה, ולהחזיק בשלטון ובממשלה לזמן קצוב. בתנאים אלה חצי שנה זה זמן מספיק, ושנה או שנתיים זה די והותר. לאחר שנתיים, לכל היותר, כשהחברה תתייצב על פסי הנורמליות (נקווה) ראוי ללכת לבחירות.

את נתניהו הגרוע, הנגוע בשחיתות והנאשם בפלילים – יש להרחיק מכל משרה שלטונית. זה כה חשוב, שגם אם אין גוש הומוגני שבכוחו להרכיב ממשלה, ראוי לאחד כוחות מימין ומשמאל ולהקפיא מאוויים של החלקים

לאורך השבועות בהם התנהלה מערכת הבחירות האחרונה נפתלי בנט נהג בחכמה. הוא קבע שאינו מחרים איש, וגם הצהיר לאורך כל תקופת מערכת הבחירות שבגלל הקורונה זוהי עת חירום בריאותית וכלכלית, ועל כן יש לאחד כוחות ולוותר בעת זאת על יישום מיידי של צעדים שיש בהם מחלוקת בעם. לנוכח התגבשות המפלגות האחרות בגושים, הוא מִיצֵב עצמו כמי שבכוחו יהיה לקבוע מי יהיה ראש הממשלה הבא, ואפילו כמועמד לעמוד בראש הממשלה.

כשבוע-שבועיים לפני הבחירות בנט שינה את התנהלותו: בעקבות החיסונים נָגָה אור בקצה המנהרה של חוֹלִי הקורונה, וביקורתו בנושא זה איבדה מכוחה האלקטורלי. נוכח החשש שלא ייבחר או שלא יקבל מספיק מנדטים, הצהיר נפתלי בנט שלא ישב בממשלה בראשותו של יאיר לפיד. היה זה צעד לא הגון, אבל, כמו שאנחנו מכירים מהחיים, התקיים "רשע וטוב לו", ולאחר מערכת הבחירות הצהרה מרושעת זו שלו משמשת אותו ומחזקת אותו במשא ומתן עם גוש מתנגדי נתניהו.

מפלגות המרכז-שמאל הן רוב בגוש אפשרי לקואליציה שתרחיק את נתניהו מהשלטון. אולם ללא מפלגות ימין מובהקות – מפלגת תנופה של גדעון סער ומפלגת ימינה של בנט וגם (קצת לוט בערפל) ישראל ביתנו של ליברמן – אין ביכולתן להקים ממשלה. על-כן נדרש איחוד כוחות בין אותן מפלגות מרכז-שמאל והמפלגות מהימין.

זה בסדר. ממשלה ששרי מפלגותיה יהיה בהתאם לכוחה היחסי של מפלגתם בקואליציה תהיה בעלת איפיון של מרכז-שמאל, ועלולה לראייתו של בנט (וסער?) לקבוע מדיניות שהוא לא יוכל לקבלה, ומשבר צפוי כבר בתחילת דרכה.

על-כן ראוי לאמץ את משנתו של בנט במהלך תקופת הבחירות (שנאמרו בהקשר של הקורונה – שעדיין היא איתנו וספיחיה דורשים מדיניות ומעשה של הממשלה) למטרת העלאת המדינה על מסלול נורמלי. התביעה מצידו של בנט (אולי גם של סער) שהממשלה תהיה שוויונית בין שמאל וימין היא הגיונית, נסבלת ומקובלת.

ראוי לאמץ את משנת בנט מתקופת הבחירות (שנאמרו בהקשר הקורונה) למען העלאת המדינה על מסלול נורמלי. התביעה מצד בנט (ואולי סער) שהממשלה תהיה שוויונית בין שמאל וימין היא הגיונית ומקובלת

הממשלה תתמקד בנושאי כלכלה, חברה וביטחון, ותמנע, ככל האפשר, מצעדים שיש מחלוקת קשה בעם עליהם: לא תהיה פגיעה במגזר הדתי, יישמר הסטטוס קוו הדתי, ולא יעשו צעדים להגברה ואכיפה של גיוס חרדים לצבא; לא תהיה יוזמה לשינוי חוקתי ולא יוזמה לשינוי היחסים בין הראשות השופטת והרשויות המחוקקת והמבצעת; לא ייבנו מאחזים חדשים בשטחים ולא תהיה הסדרה של ההתיישבות הלא חוקית בשטחים בהתאם למצב החוקי כיום; ולא ייחתם הסכם בינלאומי כלשהו, ובמיוחד לא עם הרשות הפלסטינית, שתהיה בו הסכמה לעיקרון של "שתי מדינות לשני עמים".

עדיין תהיה לממשלה עבודת ממשל מלאה בשדות פעולה רחבים. גם לתחזק מדינה זה דבר אחראי וקשה: יש אתגרים של ספיחי הקורונה, יש אתגרים ביטחוניים חיצוניים ויש לנהל מדינה שגם ללא אירועים מיוחדים זהו תפקיד מאתגר.

בהכירם בחשיבות החלפתו של נתניהו בתפקיד ראש הממשלה והעלאת המדינה על פסי הנורמליות, אנשי מפלגות המרכז-שמאל בראשות יאיר לפיד מקבלים את העיקרון של ממשלה שוויונית בין הגושים.

על טס של כסף מגיש גוש המרכז-שמאל לנפתלי בנט את השלטון, וזה לא מספיק לו. הוא רוצה את המלוכה. את הכול. הוא רוצה את זכות ההכרעה בכל נושא השנוי במחלוקת בין שמאל לימין. השאלות במתייחסות לנושאים בהם ישנה מחלוקת חריפה יוכרעו בקולו. מלך!

לטענתו של בנט, בגוש מתנגדי נתניהו אנשי הימין הם במיעוט, אבל בתוך עם ישראל כולו הקו הימני מייצג את עמדת הרוב, ולכך צריך להיות ביטוי בממשלה (ממשלה שבה הרוב הוא מרכז-שמאל!).

בהכירם בחשיבות החלפת נתניהו כרה"מ והעלאת המדינה על פסי הנורמליות, מפלגות המרכז-שמאל בראשות לפיד מקבלות את עיקרון של השיוויון הבין-גושי. על טס של כסף הן מגישות לבנט את השלטון, וזה לא מספיק לו

טיעון זה הוא אבסורד כטיעון במשא ומתן עם שותפיו לקואליציה, וגם, כנראה, אינו נכון. בכלל לא ברור מה תהיה תוצאת משאל עם לשאלה "האם יש לשאוף להשגת הסדר של שלום בינינו ובין הפלסטינים, המבוסס על פתרון של שתי מדינות לשני עמים, בהתבסס על קווי ה-4 ביוני 1967?"

דרישתו זו של בנט לחופש פעולה מלא בכל מה שקשור במאוויי הימין היא גם לא חכמה בהיבט של התנהלות פוליטית. הרי כשיהיה ראש ממשלה הוא יגלה מיד שאי אפשר לעשות כל מה שרוצים, וגם לא כל מה שמבטיחים במערכת הבחירות. זו הרי הסיבה שראשי הממשלה מהימין עד השנים המטורללות האחרונות נהגו להכניס לתוך הקואליציה שלהם מפלגות מהשמאל, שישמשו להם תירוץ להימנעות מצעדים מעוררי מחלוקת והתנגדות בינלאומית. אז מסתבר שנפתלי בנט לא כל-כך חכם. אולי הוא לא בשל להיות ראש ממשלה?

החשש שנפתלי בנט לא בשל – פשוט לא בוגר דיו, ילדותי – לתפקיד האחראי של ראש ממשלה נשען על בחינה של דברים שבנט עצמו אומר.

כשנפתלי בנט מסביר למה הוא מתאים להנהגת העם, הוא מספר על היותו קצין קרבי ביחידה מובחרת ועל כך שהיה מנכ"ל חברה שעשה אקזיט. יופי נפתלי! אני רוצה שאדם כמו נפתלי יתחתן עם הבת שלי. אבל חוץ מזה שעל-פי דברים של בנט עצמו הוא בחור נפלא, הרי שכמעט מתבקש לשאול: "מה זה שייך?"

זה שבנט מוכן לשאת בנטל, גיבור ומוצלח, זה צבע לקורות חיים שעליו להציג בפנינו, שבהם תהיה ניכרת התאמתו וּבַשְלוּתוֹ לראשות הממשלה. נפתלי בנט יכול לספר לנו שהוא היה מִספר שנים שר בממשלה, והיה גם חבר בקבינט המדיני-ביטחוני' וגם היה שר ביטחון מספר חודשים. אבל כשהוא מנסה לשכנע אותנו על התאמתו לכהונה הרמה של ראש הממשלה הוא מביא כטיעונים ראשונים את סיפור נפלאותיו מימי בחרותו. נראה לי, שהוא מציג כך את הדברים בתקשורת לא מתוך בוז לעם ישראל, אלא משום שכך הוא עצמו תופס את הדברים. אמרנו כבר "ילדותי", "לא בשל".

התקופה בה נפתלי בנט היה חבר בקבינט המדיני-צבאי אינה מהווה תימוכין לכשירותו לתפקיד ראש הממשלה. הוא מתהדר בהשפעתו על תוצאות חיוביות שהיו במבצע צוק איתן, אך בכלל לא ברור שהוא תובע אשראי שמגיע לו. בנט התנהג במהלך מבצע צוק איתן באופן מביש. לא זכור לי שהיה מקרה כדוגמתו בניהול מבצעים צבאיים בדרג הממשלתי. בזמן המבצע המלחמתי הוא הוציא דיונים וויכוחים שהתנהלו בקבינט לתקשורת, ותבע תְּּשוּאוֹת לעצמו על הישגים שבמבצע (ילדותי. לא?). ברור שלקלקולים בעבודת הקבינט הייתה לבנט אחריות רבה וִיְתֵרָה על כל שותפיו לקבינט. אותו דפוס ילדותי של התפארות היה גם עת כיהן כשר ביטחון, וסיפר לכולנו על הצלחותיו במיגור הפרסים בסוריה.

כשבנט מסביר את התאמתו להנהגת העם, הוא מספר על היותו קצין קרבי ביחידה מובחרת ומנכ"ל חברה שעשה אקזיט. יופי נפתלי! אני רוצה שאדם כמוך יתחתן עם הבת שלי. אבל מה זה שייך?

אנשים בדרך כלל גדלים עם הזמן ומבשילים לתוך התפקיד בו הם מכהנים. נקווה שאם בנט אכן יהיה ראש ממשלה, תהליך ההבשלה שלו יהיה בזמן סביר. מכל מקום, על-פי קורות חייו עד כה יש סיכון להתממשותה של תקווה זו.

יאיר טל הוא מהנדס מכונות שעבד במספר חברות. היום הוא גמלאי. חקר את ניהול המלחמה במלחמת יום הכיפורים והשלים את כתיבת הספר "ישראל טל: פרקים למלחמת יום הכיפורים" אשר יצא לאור בספטמבר 2019 בהוצאת "ידיעות ספרים". ספר נוסף שלו "אכזבה וגאווה - מלחמת יום הכיפורים" יצא לאור ב-2023 בהוצאת "טפר - הוצאה לאור".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,110 מילים
סגירה