לפני כמה שנים, אחת מהחברות בקהילה של הרב מייק מושקוביץ ביקשה לדבר איתו על חייה האישיים. "היא סיפרה לי שהיא מחפשת 'בחורה יהודיה נחמדה', אבל כל הלסביות שהיא מכירה נשואות לגברים", מספר לי איש הדת מניו יורק.
לדברי מושקוביץ, בקהילה שמרבית הרבנים שלה מדברים על הומוסקסואליות כחטא, יהודים להט"בים רבים מרגישים צורך להתחתן "בניגוד לזהות שלהם".
הוא מספר כי בישיבות חרדיות בארצות הברית לוחצים על נערים שמטילים ספק בזהות המינית שלהם שלא לחשוב על כך, ולחשוב על מציאת רעייה מתאימה.
"יש כל כך הרבה הומופוביה בעולם החרדי, אבל אי אפשר להתפלל עד שייצא ממך הגיי, משום שזו לא בחירה", אומר מושקוביץ, היום רב-עמית בקהילת "בית שמחת תורה" של האוכלוסייה הלהט"בית היהודית בעיר ניו יורק.
בראיון איתו, מושקוביץ מגיב לטענה שהעלה של שר החינוך רפי פרץ, לפיה טיפולי המרה "עשויים" לשנות את הנטייה המינית של אדם כלשהו, וחוללה סערה בארץ.
ההשלכות של "טיפולי המרה" יכולות להיות קטלניות: לפי מחקרים של UCLA, קרוב ל-70 אלף אמריקאים בני 18-59 עברו תכניות המרה במהלך חייהם. צעירים להט"ביים ש"נדחו" ע"י משפחותיהם וחבריהם נוטים לפתח מחשבות אבדניות.
למרות ש"טיפולי ההמרה" נאסרו לאחרונה במדינות רבות בארצות הברית, "ארגוני המרה" ללהט"בים פועלים במחתרת כדי לעקוף את האיסורים הללו.
רק בחודש שעבר, ארגון JONAH ("יהודים מציעים חלופות להומוסקסואליות") מניו ג'רזי, נתפס פועל בניגוד לצו בית המשפט, שהורה לאנשי הארגון לסגור את תכניות "מגיי לסטרייט" שהם יזמו והפעילו.
ב-2015, חמישה קרבנות של JONAH הביאו את המייסדים ארתור גולברג ואיליין ברק לבית המשפט, בהאשמה על הונאה. מפרטים העולים מהמשפט, נראה כי הטקטיקה של JONAH כללה הפשטה של גברים אחד מול השני ונגיעה בעצמם, כמו גם הכרחה של המשתתפים לחלל תמונות של האמהות שלהם.
כדי לעקוף את האיסור על הפעלת התכניות שלהם, המייסדים של JONAH שינו בנתיים את שם הארגון ל"המכון היהודי למודעות גלובלית".
רק בחודש שעבר, ארגון JONAH ("יהודים מציעים חלופות להומוסקסואליות") מניו ג'רזי, נתפס פועל בניגוד לצו בית המשפט, שהורה לאנשי הארגון לסגור את תכניות "מגיי לסטרייט" שהם יזמו והפעילו
"לרוע המזל, טיפול המרה הם עדיין חלק מהחיים של יהודים חרדים רבים כיום", אומר מרדכי לבוביץ', המנהל הקליני של קבוצת Jewish Queer Youth.
"בעקבות החקיקה בנושא והשינוי בסנטימנט הציבורי, העוסקים ב'המרה' מסתתרים מאחורי שמות שונים, אבל התהליך עדיין ערמומי כפי שהיה", אומר לבוביץ', שמאמין כי "הלחץ הקהילתי אפילו יותר מסוכן מהתהליך עצמו".
הממיר הגדול נתפס על חם
המגזין הלהט"בי המשפיע בארה"ב, The Advocate, עוסק במשך שנים בחשיפת הצביעות שמאחורי טיפולי המרה להומוסקסואלים ותומכיהם.
"התומכים בטיפולי המרה נתפסו כשהם מחפשים גברים באתר היכרויות", נכתב בכותרת המגזין בשנה שעברה, באחד מכה דיווחים על ההוצאה מהארון במיאמי. הכתבה היתה על נורמן גולדווסר, אחד מהמיישמים את טיפולי ההמרה.
לפי המגזין, גולדווסר "חיפש שותפים הומוסקסואלים באתר היכרויות והחזיק חשבון באתר אחר". גולדווסר תואר בכתב כ"יהודי חרדי שמבצע טיפולי המרה" במיאמי ביץ', ולוקח לקוחות לתכניות "גבריות" ביערות. בתגובה ל"הוצאה מהארון" שלו, גולדווסר אמר ל-NBC: "באופן ברור, לא הצלחתי לעזור לעצמי".
למרות החשיפה, גולדווסר עדיין מיישם "טיפול" ו"עוזר לאנשים לרפא את הטראומות והפצעים של העבר, ולבנות מסלולים חדשים ומתפקדים יותר מבחינה נירולוגית המובילים לשינויים הרצויים ברגשות, בהתנהגויות, במיניות ובמערכות היחסים שלהם", כך על פי הפרופיל שלו ב-Psychology Today.
למרות המציאות שבה טיפולי ההמרה מתעקשים להמשיך, יש גם חדשות טובות. על פי מרים קבקוב, מנכ"לית ארגון "אשל". "יותר ויותר קהילות אורתודוקסיות מודות בכך שהן מקבלות בברכה יהודים להט"ביים". ארגון אשל מוקדש "ליצירת קהילה וקבלה של להט"בים יהודים והמשפחות שלהם בקהילות החרדיות".
"פרויקט 'הקהילות המקבלות' של אשל עוסק בדיאלוג עם יותר מ-150 בתי כנסת חרדים על מידת הקבלה שלהם", אומרת קבקוב. "אבל זה לא מספיק להרגיש שאתה מתקבל בברכה – קבלה חייבת להיות משודרת החוצה ופומבית. בני ברית נסתרים חייבים לצאת מהארון שלהם, ולדבר בקול ולהפוך לבני ברית פומביים".
"הפרקטיקה של טיפולי המרה היא להמיר אותם החוצה מהיהדות. הרבנים צריכים לקחת אחריות על יצירת סביבה בה ילדים מרגישים שהם צריכים להתאבד, והאורתודוקסיה צריכה לקחת אחריות על ההומופוביה שלה"
כשהיא נשאלת מה היא אומרת ליהודים שמתמודדים עם הזהות המינית או המגדרית שלהם, אומרת קבקוב, "אנחנו אומרים להם שהם לא לבד. ואז, אנחנו מקשיבים למה שהם רוצים עבורם, לא מה שאנחנו חושבים שהם צריכים לרצות. אנשים רוצים להיות שמחים ובשלום עם מי שהם, ואנחנו עוזרים להם בכך".
100% עדיין הומוסקסואלים
הרב מושקוביץ ייעץ גם הוא ליהודים רבים שהגיעו אליו עם התמודדות עם הזהות המינית או המגדרית שלהם. חלקם היו בטיפולי המרה, אשר במהלכם, לדבריו, הזהות שלהם הוגדרה בתור חטא.
""100% מהאנשים האלו עדיין הומוסקסואלים", אומר מושקוביץ. "ו-100% כבר לא שומרי מצוות", הוא מוסיף, ומאשים את ההרחקה של בעלי זהות להט"בית מהיהדות. לדבריו, צעירים אלה אולצו לעשות בחירה אכזרית בין הזהויות שלהם.
"הפרקטיקה של טיפולי המרה היא להמיר אותם החוצה מהיהדות", אומר מושקוביץ. "זה לא חוקי כי זה נוראי. הרבנים צריכים לקחת אחריות על יצירת סביבה בה ילדים מרגישים שהם צריכים להתאבד, והאורתודוקסיה צריכה לקחת אחריות על ההומופוביה שלה".
בשנים האחרונות, קהילות רפורמיות וקונסרבטיביות הפכו למרחבים מקבלים יותר עבור אנשי דת, מנהיגי קהילה ומורים להט"בים. במובנים מסוימים, קהילת בית שמחת תורה (CBST) בניו יורק קבעה את המגמה עבור קהילות יהודיות המעוניינות בהכללה להט"בית.
השבוע בבית הכנסת, למשל, יש בדיקות HIV, תכנית על מחפשי מקלט רוסים להט"בים, ושיעור "Trans Life" עבור חברי הקהילה הטרנסים ולא-בינאריים.
"כל מנהיג דתי שלא מגנה טיפולי המרה מבצע פעולה של חילול השם", אומרת הרבה קליינבאום. "רבנים צריכים לדבר על כך שאלוהים אוהב את כל מי שיצר".
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם