המזרח התיכון הירוק – החזון הסעודי

אחד המגה-פרוייקטים המתוכננים של ערב הסעודית, צילום מסך מתוך צילום מסך מסרטון הדמייה של: Top Luxury
אחד המגה-פרוייקטים המתוכננים של ערב הסעודית, צילום מסך מתוך צילום מסך מסרטון הדמייה של: Top Luxury

הצבע הירוק נחשב לצבע האסלאם. על כן כל דגלה של סעודיה הוא ה"שהאדה" – הצהרת האמונה המוסלמית על רקע ירוק. כעת מעניק יורש העצר הסעודי משמעות חדשה לצבע הזה. הכירו את חזון "המזרח התיכון הירוק" שמביא מחמד בן סלמאן. מה מטרותיו? והאם חלקים ממנו כבר מיושמים בפועל בממלכה?

הצבע הירוק נחשב לצבע האסלאם. על כן כל דגלה של סעודיה הוא ה"שהאדה" – הצהרת האמונה המוסלמית על רקע ירוק. כעת מעניק יורש העצר הסעודי משמעות חדשה לצבע. הכירו את חזון "המזרח התיכון הירוק" שמביא מחמד בן סלמאן

מהות הפרויקט

בסוף מרץ 2021 פרץ לתודעה של התקשורת הערבית מונח חדש: "המזרח התיכון הירוק". הנסיך מחמד בן סלמאן יורש העצר הסעודי הצהיר על היוזמה שתתחיל בשלב הראשון עם "סעודיה הירוקה". משמעות הדבר שהממלכה תהיה החלוצה והמופת להצלחת הפרויקט באזור.

מטרת הפרויקט היא שמירה על הסביבה, האדמה והטבע. לטענת הנסיך בן סלמאן לסעודיה, כיצרנית נפט מובילה בעולם, יש אחריות כלפי השלכות משבר האקלים וכלפי יציבות מחיר חומרי הגלם בעידן הנפט והגז. על כן מבטיח בן סלמאן לשפר בטווח הקצר את יעילות הפקת הנפט כך שהזיהום יהיה מינימלי.

הוא הזכיר את הבעיה האזורית של המדבור (הפיכת אזור לצחיח והתרחבות המדבר) המאיים על כלכלת האזור, וציין לדוגמה את ההפסדים של 13 מיליארד דולר, הנובעים מסופות חול בכל שנה באזור. הוא ציין כי זיהום האוויר מקצר את חיי התושבים באזור ופוגע בבריאותם.

בין מטרות הפרויקט להפריח את השממה באמצעות צמחייה ולהעלות את רמת החיים. בשלב הראשון הכריז בן סלמאן על הכוונה לשתול 10 מיליארד עצים בממלכה במהלך העשור הקרוב ולהכפיל את האזורים הירוקים פי 12. בנוסף, הנסיך מתכוון להפחית דרסטית את פליטת גזי החממה (פחמן דו חמצני) והוא מבקש לעשות שימוש חוזר בפסולת למחזור.

אחרי שהפרויקט יצבור תנופה בסעודיה, היא תלחץ על מדינות מועצת שיתוף הפעולה של נסיכויות המפרץ ללכת בעקבותיה. בשלב הבא מעוניין בן סלמאן לשתול 40 מיליארד עצים ברחבי המזרח התיכון, מבצע הייעור הגדול מסוגו בעולם. בן סלמאן מעוניין לעודד את השימוש במקורות אנרגיה בלתי מזהמים, המהווים כעת כ-7% בלבד מהמקורות במזרח התיכון, במטרה להגיע ל-50% עד לסוף העשור.

לנוכח הפסד 13 מיליארד דולר בשנה מסופות חול, וקיצור חיי התושבים מזיהום אויר, מתכנן בן סלמאן להפריח את השממה. בשלב ראשון לשתול 10 מיליארד עצים בממלכה בעשור הקרוב ולהכפיל את האזורים הירוקים פי 12

יורש העצר מתכוון בכל שנה לערוך כנס שיעקוב אחרי התקדמות הפרויקט. ניצנים של הפרויקט כבר נראים בשטח באזור הבירה ריאד, שהתמלאה בשנה האחרונה בעצים ובמערכות השקיה. בשלוש השנים האחרונות התגבשה מערכת הסברה בסעודיה לשימור הטבע, היוצאת נגד כריתת עצים ונגד צייד בעלי חיים. רשויות הממלכה החלו בשנים האחרונות להטיל קנסות ועונשים על המפרים איסורים אלה. בנוסף, הוקמו ברחבי הממלכה שמורות טבע, דבר המהווה תופעה חדשה בסעודיה.

ברכות וסימנים להצטרפות

בחודש האחרון מאז ההצהרה על היוזמה, הרעיפו עליה פרשנים בסעודיה ואנשי תקשורת בארצות המפרץ מחמאות רבות והדגישו את דחיפותו של המאבק בתופעת המדבור. הפרשן עדואן אל-אחמרי מעיתון "אינדיפנדנט" בערבית העניק תאור צבעוני של המאבק בין הצהוב והירוק: האוטוסטרדות שמצד אחד מנסה חול המדבר לפלוש אליהן ומצדן השני רואים עצים וירק שנשתלו לאחרונה.

מנהיגי האזור המקיימים יחסי ידידות עם יורש העצר ברכו אותו אישית על הרעיון, בהם עבד אל-פתאח א-סיסי נשיא מצרים, מוסטפא כאזמי ר"מ עיראק, עבד אל-פתאח ברהאן מנהיג סודאן, השיח' תמים בן חמד אמיר נסיכות קטאר עמו התפייס לאחרונה, עמראן ח'אן ר"מ פקיסטאן, מלך ירדן עבדאללה השני, נואף אחמד א-סבאח אמיר כוויית ואחרים.

הצטרפו לברכות גם יו"ר הליגה הערבית ויו"ר אופ"ק ומנהיגים מכמה מדינות אפריקה, כגון מאוריטניה, ג'יבוטי ואריתריאה. כל המברכים הראו נכונות ורצינות להצטרף ליוזמה הירוקה המקיפה את רוב המזרח התיכון. המדינות אותם הם מייצגים סובלות מאותן סכנות: מדבור, יובש וזיהום אוויר.

סעודיה של העתיד כבר כאן

למעשה. "המזרח התיכון הירוק" הוא חלק מחזון רחב יותר שהציג בן סלמאן לפני כשנתיים תחת הכותרת "סעודיה 2030".

יורש העצר שמאז מינויו דאג לבחירת נשים ולזכותן לנהוג, להכנסת הבידור והקולנוע לממלכה, הגיע להבנה מעמיקה כי בעוד עשור הנפט כבר לא יהיה מקור האנרגיה החשוב ביותר כפי שהוא היום. ייתכן מאד כי יימצא לו תחליף או שעתודות הממלכה ידלדלו משמעותית. על כן, יש להכין את סעודיה לעידן שאחרי הנפט תוך השקעה בעיקר בטכנולוגיה ובתיירות.

יורש העצר, שמאז מינויו דאג לבחירת נשים ולזכותן לנהוג, להכנסת הבידור והקולנוע לממלכה, הגיע להבנה מעמיקה כי בעוד עשור הנפט כבר לא יהיה מקור האנרגיה החשוב ביותר וכי עליו להכין את סעודיה לעידן שאחריו

הפרויקט מרחיק הלכת ביותר ביוזמת סעודיה 2030 הוא הוא "ניום" (NEOM קיצור של ניאו-מֻסְתַקְבַּל – עתיד בערבית), עיר טכנולוגית עצומה שתיבנה בהשקעה של 500 מיליארד דולר. הפרויקט מתיימר להיות עיר העתיד, הראשונה מסוגה בעולם. בנייתה נעשית במחוז תַבּוּכּ שבצפון-מערב סעודיה, לא הרחק מגבול ירדן וסיני. האתר ישכון ליד חופי הים האדום, מקום שבו עוברות 10% מהסחורות בעולם. השלב הראשון של הפרויקט אמור להסתיים ב-2025, והוא אמור להתקיים בשיתוף פעולה עם מצרים וירדן. אין ספק כי המיקום הצפוני קורץ לישראל בטווח הרחוק, ויש להניח כי מבחינתו של בן סלמאן, ישראל יכולה להיות שותף חשוב (אולי ביום בו יתמנה למלך).

בצפון מערב סעודיה, לצד "ניום", יוקם "פרויקט הים האדום", מעין ריוויירה סעודית. מטרת הפרויקט לפתח תיירות באזור הבתולי של חופי הים בסעודיה. במסגרת הפרויקט אמורים להפוך יותר מ-50 איים קטנים ואלפי לגונות לגן עדן תיירותי. באזור זה יהיו שמורות טבע ואתרים ארכיאולוגיים והיסטוריים. במסגרת הפרויקט תושק תכנית המכונה "אמאלא"(AMAALA) – רצועה של חופים אקזוטיים יוקרתיים שתשתרע על פני 3,800 קמ"ר ותכלול מרכזים לטיפולים בריאותיים ומרכזי ספורט. הפרויקט יושלם ב-2028, ובמסגרתו ייבנו מלונות יוקרה, וילות, מעגני יאכטות ומגרשי גולף. יוזמות ניום ופרויקט הים האדום כבר יצאו לדרך, הדחפורים והמנופים עובדים במלוא המרץ ובן סלמאן מבקר בפרויקטים מדי פעם לראות את התקדמותם.

פרויקט ירוק חשוב שיזם יורש העצר לפני כשנתיים הוא שדרוג העורק הכלכלי-תיירותי של התחבורה ברחבי סעודיה. לדוגמה, לפני כשנתיים הושלמה בנייתה של הרכבת החשמלית שאינה מזהמת "אל-חַרַמַיין" בין מכה ואל-מדינה (שתי הערים המקודשות ביותר לאסלאם). הרכבת מתחברת גם לשדה התעופה בעיר ג'דה ובכך היא מקלה מאד על עולי הרגל. בבירה ריאד מתקרבת לסיומה הקמת רכבת תחתית עם 85 תחנות, אף היא מבוססת על חשמל.

 מטרות פוליטיות

יש להניח כי יוזמת "המזרח התיכון הירוק" נועדה להשיב את יורש העצר הסעודי לקדמת הבמה של המזרח התיכון, אחרי שנדחק מאז פרשת מעורבותו בחיסול העיתונאי ג'מאל חשוקג'י לפני כשנתיים. נראה כי בן סלמאן מנסה באמצעות היוזמה הירוקה להתקרב לנשיא החדש בבית הלבן ג'ו ביידן, המייחס חשיבות רבה מאד לנושא הסביבה ושימור כדור הארץ. בינואר האחרון השיק נשיא ארה"ב את מדיניות האקלים הירוקה הרחבה שלו.

יוזמת "המזה"ת הירוק" נועדה להשיב את יורש העצר הסעודי לקדמת הבמה של המזה"ת, אחרי שנדחק מאז מעורבותו בפרשת חיסול העיתונאי חשוקג'י לפני כשנתיים. נראה כי בן סלמאן מנסה באמצעות היוזמה הירוקה להתקרב לנשיא ביידן

בן סלמאן מנסה לאותת לארה"ב כי הוא שותף מרכזי למדיניות שימור הסביבה במזרח התיכון ודמות מובילה ומשפיעה בתחום. האם החזון הירוק של יורש העצר יתממש? האם יביא להתקרבות אמריקאית לנסיך MBS, מלך סעודיה לעתיד? ימים יגידו.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 1,057 מילים ו-2 תגובות
סגירה