דיווח: שרים לחצו על המשטרה שתכניס ללא הגבלה חוגגים להר

נתניהו תרם דם לפצועים: ״ברגעי מבחן העם מתלכד״ ● אוחנה: תהיה בדיקה איך האסון קרה ● עודה: על אוחנה להתפטר ● דיווח: המשטרה סירבה לאכוף את התו הירוק באירוע ● דו"ח גנוז של המשטרה מ-2016 התריע על ליקויים והזהיר מאסון דומה ● יום ראשון הוכרז כיום אבל - ישיבת הממשלה בוטלה ● גנץ הבהיר לנתניהו שהוא מחויב לגוש השינוי ● נתניהו צפוי לבקש מהנשיא הארכה למנדט

  • ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד המפכ"ל קובי שבתאי לאחר האסון במירון, 30 באפריל 2021 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
    קובי גדעון / לע"מ
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו תורם דם בבית החולים שערי צדק בירושלים בעקבות האסון במירון, 30 באפריל 2021 (צילום: קובי גדעון/לע״מ)
    קובי גדעון/לע״מ
  • פינוי המתפללים מהר מירון אחרי האסון, 30.4.2021 (צילום: דוד כהן פלאש 90)
    דוד כהן פלאש 90
  • פינוי פצועים לאחר האסון בהילולת הרשב"י במירון, 30 באפריל 2021 (צילום: Flash90)
    Flash90
  • חובשים סוחבים אלונקות בהר מירון אחרי האסון, 30.4.2021 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
    דוד כהן, פלאש 90
  • זירת האסון בהר מירון, 30 באפריל 2021 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
    דוד כהן/פלאש90

יותר מ-150 נפגעו בני אדם נפגעו, ביניהם לפחות 44 הרוגים, הלילה בדוחק הכבד במתחם ישיבת "תולדות אהרון" בהילולה בהר מירון, במה שהפך לאחד האסונות הקשים בתולדות המדינה. בהתחלה דווח כי הסיבה לאירוע היא טריבונה שקרסה, לאחר מכן דווח כי האירוע התרחש בשל הצפיפות במקום.

בסמוך לשעה 3:00 סיימו האמבולנסים לפנות את הפצועים לבתי החולים באזור הצפון, והמשטרה ממשיכה במאמציה לפנות את כל המשתתפים מההר. עשרות אוטובוסים שהיו בדרכם למקום הופנו לאחור, ונתקלו בעומסים כבדים.

מחקירה ראשונית של המשטרה עולה כי כמה מהשוהים במקום החליקו ממדרגות, ויצרו "מפולת אנושית", שתחתיה נמחצו השוהים. כוחות הכיבוי חילצו את הלכודים, בסיוע מסוקי חיל האוויר ולוחמי יחידה 669.

מותם של 38 מההרוגים נקבע בשטח, בבית החולים זיו בצפת נקבע מותם של שישה נוספים. לבית החולים זיו פונו 47 נפגעים, לנהריה 27, לפוריה שבטבריה 26 ולרמב"ם בחיפה שבעה פצועים. פצוע נוסף הועבר במסוק מביה"ח זיו להדסה עין כרם בירושלים ופצוע נוסף פונה לבית החולים העמק בעפולה. לפי הדיווחים מבתי החולים, מצבם של 23 מהפצועים מוגדר קשה.

הפינוי אחרי האסון במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
הפינוי אחרי האסון במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

בעקבות הדיווחים על האסון, קרסו חלק ממערכות הסלולר בהר, ואנשים רבים אינם מצליחים ליצור קשר עם קרוביהם במתחם. מהמשטרה נמסר: "אנו מודעים לניסיונות בני משפחה וקרובים לנסות ולהשיג סלולרית את יקיריהם שנמצאים באזור מירון, ומבהירה שבכל אזור ההר ישנה בעיית קליטה סלולרית שלא מאפשרת הוצאה וקבלה של שיחות". במשטרה הפנו את המשפחות למוקד 110, מוקד המידע של משטרת ישראל.

בתי החולים פתחו קווי חירום: נהריה 1255141, זיו 1255161, פוריה 1255162, רמב"ם 1255144, חיפוש נעדרים 1201*. מרכבת ישראל נמסר כי בעקבות הסטת הרכבות לפינוי הקהל הרב, ייתכנו ביום שישי שינויים וביטולים בתנועת הרכבות.

האסון בהילולה במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
כוחות הביטחון ומתפללים אחרי האסון בהילולה במירון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

המערכת הפוליטית, השקועה במירוץ להרכבת הממשלה ובמאבקים סביב תפקודה השוטף של ממשלת המעבר, התאחדו הבוקר סביב האבל והזעזוע על האסון הכבד בהילולת ל"ג בעומר במירון.

ח"כ רם בן ברק היה כנראה הראשון במערכת הפוליטית שהעז להגיד בפומבי שיהיה צריך אחר כך גם לבדוק את המחדלים והטעויות שגרמו לאסון, אף כי לא אמר שחלקם כבר היה ידוע מראש וגם נאמר כאזהרה.

אחד המתפללים באירוע היה ח"כ איתמר בן גביר מעוצמה יהודית. בן גביר הגיע לזירה מאוחר, לקראת חצות, ולפני האסון הספיק להתעמת בשטח וברשתות החברתיות עם שוטר שעיכב את כניסתם של חלק מהמתפללים למתחם כדי להקטין את הצפיפות במקום – מה שמנע אסון גדול עוד יותר.

השר לשעבר רפי פרץ נמצא גם הוא במירון, בהדלקת המדורה של חסידות קרלין, וצייץ משם ציוץ שבו הדגיש שכל החסידים חובשים מסכות, כדי להדגיש את בטיחות האירוע:

כמה שעות אחר כך נכחו בן גביר ופרץ באסון בעצמם ודיווחו ממנו בזעזוע.

במהלך הלילה החלו להתפשט ברשתות החברתיות שמות ותמונות של נפגעים, לפעמים בטרם הפגיעה בהם דווחה למשפחתם. פרץ ביקש:

 

הרב הראשי דוד לאו, שנכח בהילולה ובשעת האסון בהר מירון,  הצהיר: "אני קורא לכל עם ישראל להתאחד, לקרוא עכשיו תהלים, ולהתפלל לרפואתם".

אתר ynet פרסם הערכה של הסיבה לאסון בהילולה במירון. לפי האתר: "על פי ההערכות, יותר מ-100 אלף בני אדם השתתפו בהילולה בהר מירון, שהחלה בשעה 20:00. השנה יצא ל"ג בעומר, לראשונה זה 13 שנה בלילה שבין חמישי לשישי, ומסיבה זו ביקשו מאמינים רבים להקדים את העלייה להר. באופן חריג, כונסו ההדלקות לחלון זמן של 14 שעות בלבד, כדי למנוע חילול שבת. כדי להספיק, הדליקו את המדורות בו זמנית שלושה אדמו"רים, כשבכל אירוע כזה השתתפו כ-3,000 חסידים".

לפי ידיעה אחרת, שפורסמה הבוקר בעיתון "הארץ", ההערכה שפורסמה ב-ynet אינה נכונה, ולהיפך: בשל מגבלות הקורונה הצפיפות השנה הייתה נמוכה מאשר בשנים קודמות.

בתקשורת החרדית ובדיונים ברשתות החברתיות בחברה החרדית הזהירו כבר לפני שנים כי הצפיפות בהילולה במירון עלולה להוביל לאסון.

במהלך ההילולה במירון שנערכה לפני שלוש שנים, בשנת 2018, צייץ העיתונאי החרדי אריה אליך מעיתון "משפחה" בטוויטר את האזהרה: "‏הערה ראשונה לסדר – שביל היציאה הצר שמוביל מטקס ההדלקה של חסידות תולדות אהרן יוצר צוואר בקבוק אנושי ודחיפות איומות, ברמה של סכנת הימחצות ממשית. וזו היציאה היחידה(!). אם רוצים למנוע הישנות של מקרה הלווית הרב וואזנר זצ"ל (מקרה בו נמחצו שני אנשים למוות ) אסור לערוך את ההדלקה במקום לפני יצירת יציאה רחבה ומשולטת".

בכותרת שפורסמה ב-2018 באתר החרדי "חרדים 10" נכתב כי "מי ימנע את האסון במעמד ההדלקה של תולדות אהרון", ההדלקה שבה אירע האסון הלילה. בכותרת עצמה הובאו ציטוטים של משתתפים אז בהילולה שטענו כי "מטורף פה. דחיפות איומות, סכנת הימחצות ויש רק יציאה צרה".

במשטרה מדווחים כי המשטרה מתחקרת את האסון בהילולה במירון הלילה.

מפקד מחוז צפון של המשטרה, ניצב קובי לביא, מסר בתדרוך לתקשורת: "אני לוקח אחריות מלאה על כל מה שקרה באירוע, לטוב ולרע, ונבצע בדיקה מקיפה".

עם זאת, ציין: "אני מוכן לכל בדיקה אבל מבקש – תמתינו עם ממצאי התחקיר, בוודאות זה לא היה באחריות המשטרה האירוע, אנחנו לא אחראים לטרגדיה. אל תמהרו להיאחז בסרטון כזה או אחר שהוא חלק נגזר מאירוע אחר וגדול. מורידים כעת את מצלמות האבטחה, מבצעים תחקיר משמעותי וגלוי, אין סיכוי להצליח להסתיר באירוע כזה". לדבריו, במשטרה יכולים להוכיח על סמך הראיות שאין להם אחריות למקרה הטרגי.

עיתון "הארץ" מדווח כי "בין היתר נבדקת הטענה של כמה מהנוכחים כי המשטרה חסמה את אחד המעברים סמוך למדרגות, דבר שהוביל לדבריהם ללחץ ולדוחק שהביאו לאסון".

במשטרה מדווחים כי "מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי נמצא בזירת האסון יחד עם מפקד המחוז הצפוני ניצב שמעון לביא. המפכ"ל החליט שחקירת האירוע תוטל על היחידה הארצית לחקירות כלכליות בלהב 433".

גורמים בכירים במשטרה ששוחחו עם "הארץ" דחו הלילה טענות שנשמעו נגד ניצב שמעון לביא מפקד המרחב הצפוני של המשטרה, שהיה אחראי על האירועים בהר, אישר את התוכניות וקיים הערכת מצב לקראת האירוע. לפי הטענות, ללביא יש אחריות על האסון.

לפי התדרוך של בכירי המשטרה ל"הארץ: "הצפיפות במקום השנה לא היתה שונה מבשנים קודמות. הטלת האחריות על לביא היא לא נכונה, זה היה אירוע בלתי נמנע. בחנו בימים האחרונים את מתחם ההר מבחינה הנדסית, וכי אירוע שבו אנשים נופלים במדרגות זה על זה הוא דבר שאינו נמצא בשליטתנו".

עוד אמרו במשטרה כי: "האירוע נמצא כרגע בחקירה, אבל דווקא השנה היו פחות אנשים מהרגיל על ההר. ועדיין, אין שום אפשרות למנוע הגעה המונית למקום. זה אירוע שהיה יכול לקרות בכל שנה אחרת. ביקשנו מאנשים מבעוד מועד לא להגיע למקום, אבל אין אפשרות למנוע אירוע כזה שבו המונים מצויים בצפיפות במקום אחד וכמה מהם מחליקים ונוצר אפקט של אנשים שנופלים אחד על השני", אמרו במשטרה.

"מעריב" מדווח כי "מבדיקה ראשונית עלה כי לפי החשד, האירוע הקשה החל לאחר שמספר אנשים מעדו במדרגות והפילו את אלה שהיו לפניהם. מפולת האנשים יצרה היערמות קטלנית של בני אדם אחד על השני שהובילה למספרי הנפגעים המחרידים – בהם גם ילדים. בשעה זו מתבצע פינוי של ההר ולא מתאפשרת כניסתם של אלפים שהיו בדרכם למקום".

עוד מדווח מעריב כי "עימותים פרצו בין שוטרים לבין חלק מהחוגגים שסירבו להתפנות מהמקום".

מהמשטרה נמסר כי כל הצירים באזור חסומים והם עתידים להישאר חסומים גם בשעות הבוקר וכי הציבור מתבקש שלא להגיע למקום. עומסי תנועה כבדים נרשמו באזור וכ-400 מהאוטובוסים שהוזעקו לפנות את החוגגים עומדים ריקים בפקקי ענק בכבישי הצפון וממתינים לפינוי הציר ע"י המשטרה. כמו כן, עדיין קיימת בעיה בקליטה הסלולרית באזור ההר.

לטענת מתפללים חרדים שנכחו באירוע ושוחחו עם "מעריב", "האסון החל בעקבות אדם מבוגר שככל הנראה נהג בנסיבות כלשהן ונפל קדימה. מיד לאחר נפילתו חוגגים אחרים ניסו לסייע לו ולמנוע את הנפילה, אלא שבגלל העומס במקום אנשים רבים שרקדו על היציע החלו ליפול אחד על השני. אסון כבד זה גרם למפולת אנשים מפולת בשר בדם. קרסו אחד אחרי השני". מעריב מדווח כי "בנוסף, בציבור החרדי טוענים שהמשטרה היא שגרמה לצפיפות הרבה בכך שהציבה בהר יותר מחסומים מבעבר, בניסיון לשלוט על האירוע".

"הארץ" ציטט תושב נתיבות, שהשתתף הלילה בהילולה, ואמר: "רבים מהנוכחים שותפים לתחושה כי המשטרה אשמה. יש פה כעס עצום בקרב כל מי שדיברתי איתו על המשטרה. השוטרים החליטו לעצור תנועה באיזה מעבר, ואנשים נדחקו. התחילו להיחנק. כל מי שהיה בשורה הראשונה נמחץ בצורה נוראית. פשוט נמעך על הרצפה. זה פשוט התפוצץ שם מאנשים. בצדדים היו מחיצות ברזל, אז לא היה לאן לזוז. הרבה אנשים ראו קרובי משפחה נמחצים ורצו להבין מה קורה. הם ניסו להתפרץ לכיוון הישיבה וחטפו מכות מהמשטרה".

ח"כ אוריאל בוסו מש"ס, אשר נכח באירוע, סיפר ל"מעריב" כי מדובר ב"אסון שלא זכור כמותו למעלה מ-100 שנה. אנחנו עדיין לא יודעים בדיוק מה גרם לטרגדיה הזו, גם לא ברור עדיין כמה חללים יש, כמה פצועים ובאיזה מצב, מדובר בכמות גדולה מאוד וכאן אנחנו מנסים ללמוד מהמתחם ומה שבאמת התרחש. אין ספק שזו טרגדיה נוראית. יתקיים תחקיר, נסיק לקחים ומסקנות"

ממד"א נמסר כי עד כה צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי ל-150 נפגעים, בהם 6 נפגעים במצב אנוש, 18 במצב קשה, 8 בינוני ו-80 במצב קל. עוד דווח כי בשטח נותרו נפגעים שלא ניתן היה להציל. בין הפצועים וההרוגים ישנם גם ילדים, בהם פעוטות בני 3 שהגיעו לאירוע ה"חלאקה" המסורתי.

למרכז הרפואי זיו שבצפת הגיעו 54 פצועים, ביניהם שישה במצב אנוש, 13 פצועים קשה, ארבעה בינוני ו-31 קל.למרכז הרפואי פדה-פוריה הגיעו 25 פצועים, שניים במצב בינוני, 23 במצב קל. למרכז הרפואי גליל הובאו 26 פצועים, בהם אחד בינוני ו-25 במצב קל.לבית החולים רמב"ם, הגיעו חמישה פצועים, בהם ארבעה קשה ואחד בינוני. לבית החולים הדסה עין כרם הגיע פצוע אחד באורח קשה ולבית חולים העמק הגיע פצוע אחד, ומצבו קל. חלק מהפצועים פונו מהזירה באמצעות מסוקי חיל האוויר.

כוחות ההצלה מפנים את האזור בהר מרון, 30 באפריל 2021 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
כוחות ההצלה מפנים את האזור בהר מרון, 30 באפריל 2021 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
סגירה