• הפגנת תמיכה של חמאס בערביי מזרח ירושלים שנערכה במחנה הפליטים ג'בלייה ברצועת עזה, 30 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
    AP Photo/Adel Hana
  • נשים צופות במירוץ הסוסים השנתי בגביע הסעודי בריאד, פברואר 2021 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
    AP Photo/Amr Nabil
  • מה שנותר מהיחידה לטיפול נמרץ בבית החולים שעלה באש בבגדד, עיראק, ב-27 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)
    AP Photo/Khalid Mohammed
  • תיירות מרוסיה על חוף הים האדום בשארם א-שייח (צילום: AP Photo/Thomas Hartwell)
    AP Photo/Thomas Hartwell

מעבר לגבול: הבחירות ברשות הפלסטינית נדחו, אך המצב כבר לא יחזור לקדמותו

האיש החזק של ערב הסעודית מדבר ● אסון בבית החולים בעיראק מעיד על מערכת בריאות מוחלשת, מורעבת ומושחתת ● רוסיה מחדשת טיסות לאתרי הנופש במצרים ומקפיאה את התיירות לטורקיה ● וביום הזה בתולדות מזה"ת: מצרים חוגגת את החזרת סיני ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

דחייה ידועה מראש

כבר בתחילת השבוע, עדכן נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) את המצרים ואת השליחים הבינלאומיים על כך שהוא עומד לדחות את הבחירות ברש"פ למועד בלתי ידוע, ולכן, כשמסר את ההודעה הרשמית על כך ביום חמישי, אף אחד ברש"פ, ישראל, מצרים או ארה"ב לא נראה מופתע מכך.

אבו מאזן, שדחה את הבחירות הללו במהלך 16 שנים, לא באמת מעוניין בהן והאיש שבגללו הוא החליט להתפייס עם חמאס ולקיים את הבחירות כבר לא יושב בבית הלבן.

אבו מאזן, שדחה את הבחירות הללו במהלך 16 שנים, לא באמת מעוניין בהן והאיש שבגללו הוא החליט להתפייס עם חמאס ולקיים את הבחירות כבר לא יושב בבית הלבן

בקיץ 2020, כשנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חגג את הסכמי השלום והנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות (איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו), ברמאללה ועזה המנהיגים של פת"ח וחמאס רקמו הסכם נורמליזציה משל עצמם.

שתי תנועות היריבות הכריזו על סולחה (בפעם ה-10,500 מאז ההפיכה הצבאית של חמאס בעזה ב-2007) והכריזו על כוונתן לערוך בחירות ברשות הפלסטינית, בפעם הראשונה מאז שנת 2006.

הפגנת תמיכה של חמאס בערביי מזרח ירושלים שנערכה במחנה הפליטים ג'בלייה ברצועת עזה, 30 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
הפגנת תמיכה של חמאס בערביי מזרח ירושלים שנערכה במחנה הפליטים ג'בלייה ברצועת עזה, 30 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Adel Hana)

לרבים היה נדמה אז שהאחדות הפלסטינית היא צו השעה ושבמצב בו ממשל טראמפ מדיר את הפלסטינים ומתעלם מהם, אין ברירה אחרת אלא חיבור בין הכבש והזאב.

כעבור מספר שבועות, ג'ו ביידן גבר על טראמפ בבחירות לנשיאות – אך ההכנות לבחירות ברשות הפלסטינית נמשכו בכל הכוח, נקבע תאריך ומשלחות ישבו זו עם זו בקהיר על מנת לדון בפרטים השונים של הסכם הפיוס ותהליך ההצבעה.

ככל שעבר הזמן, התברר שישראל עסוקה בשלה, ארה"ב לא מתערבת והרש"פ דוהרת לבחירות כאשר פת"ח מפולגת וחלשה בעוד שהאסלאמיסטים כהרגלם מאוחדים ופעלתנים.

מרוואן ברגותי סירב להתיישר ולהסיר את מועמדותו; אחיינו של ערפאת, נאסר אל-קידווה, הצטרף אליו וחברותו בפת"ח הופסקה. מחמד דחלאן המשיך לאיים על אבו מאזן מאיחוד האמירויות, וגם בתוך הבית, ברמאללה, נשמעו פה ושם דברי ביקורת על הראיס.

יושב ראש הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (מימין), עם יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית הפלסטינית, חנא נאסר, ביום שישי, 15 בינואר 2021, מודיעים על צו הבחירות (צילום: באדיבות ואפ"א)
יושב ראש הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (מימין), עם יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית הפלסטינית, חנא נאסר, ביום שישי, 15 בינואר 2021, מודיעים על צו הבחירות (צילום: באדיבות ואפ"א)

עכשיו הרש"פ, כצפוי, נתלית באיסור הישראלי לערוך בחירות במזרח ירושלים (גם ב-2006 אבו-מאזן רמז לכך שהתסריט הזה עדיף לכולם מאשר קיום של הבחירות במועדן, אך אז הממשל האמריקאי התעקש, הבחירות נערכו בזמן, חמאס ניצח את פת"ח והשאר היסטוריה).

הבעיה היא שלהבדיל מפעמים קודמות, המשחק הזה נמשך יותר מדי זמן ועכשיו כבר לא ניתן לסובב את הגלגל אחורה ללא השלכות. חמאס בעזה מאיים בירי רקטי על ישראל אך בפועל איומיו מכוונים כנגד אבו מאזן בגדה.

הדחייה של הבחירות תפגע עוד יותר במעמדה של הרש"פ בעיני הציבור הפלסטיני, ובחמאס ינצלו כל פרצה על מנת להגביר את השפעתם בשטחי הגדה, דבר שעלול להביא להסלמה משמעותית.

הדחייה של הבחירות תפגע עוד יותר במעמדה של הרש"פ בעיני הציבור הפלסטיני, ובחמאס ינצלו כל פרצה על מנת להגביר את השפעתם בשטחי הגדה, דבר שעלול להביא להסלמה משמעותית

האיש החזק של ערב הסעודית מדבר

לפני כחמש שנים יורש העצר הסעודי הצעיר מוחמד בן סלמאן הכריז על תכנית שאפתנית ויקרה מאוד לשינוי פניה של סעודיה לקראת השנת 2030. התוכנית הנ"ל קיבלה את השם VISION 2030 והתמקדה בפיתוח כלכלי וחברתי מואץ של הממלכה השמרנית.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP)

השבוע, האיש החזק בערב הסעודית ישב לראיון עיתונאי ארוך באולפני הרשת הסעודית-אמירתית אל-ערביה וסיפק כמות בלתי-נתפסת של כותרות במגוון תחומים – מכלכלה ועד תפיסות דתיות.

בן סלמאן איננו דמוקרט או ליברל. הוא השמיד מתחרים, פילס את דרכו אל הצמרת בעורמה ובכוח והוא נחוש להשתמש בכוחו האדיר אשר ריכז בידיו על מנת לשנות את פני ארצו, להאדיר את שמו ולחזק את שלטונו של בית סעוד במדינה שנקראת בשם משפחתו.

בן סלאמן הוא ללא ספק רפורמטור ששואף לפתוח את ארצו לעולם, להילחם בבירוקרטיה האיטית והמסואבת וליטול סמכויות מידי אנשי דת בהם הוא רואה מעמסה בלתי רצויה ומיותרת.

בראיון, בן סלמאן דיבר רבות על הצורך "לפתוח את שערי האיג'תיהאד" – כלומר, לפתוח דרך עבור המשפטים המוסלמיים לפרש באופן עצמאי וחדשני את הטקסטים הקדושים. הוא הזכיר את חוסר הרלוונטיות של האסכולה הווהאבית (הווהאבים כרתו ברית עם בית סעוד ששימש את שניהם) ודיבר בגנות האדרה של אישים כאלה ואחרים.

נשים צופות במירוץ הסוסים השנתי בגביע הסעודי בריאד, פברואר 2021 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
נשים צופות במירוץ הסוסים השנתי בגביע הסעודי בריאד, פברואר 2021 (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

"קוראן היא החוקה הנצחית של סעודיה", הצהיר יורש העצר שרק לפני זמן קצר התיר לנשים לנהוג ברכב ולנסוע לחוץ לארץ ללא אישורו של אפוטרופוס, אך ברור לכל שהכוונה שלו היא להיפטר מכבלי הווהאביזם המחמיר והקיצוני על מנת להפוך את סעודיה לאטרקטיבית יותר בעיני העולם.

הנסיך הרבה לשלב בראיון שלו מילים באנגלית, כפי שעושים רבים מבני דורו. גם בזה הוא שונה – קשה עד בלתי אפשרי לדמיין את יורשי העצר והמלכים הקשישים שהיו לפניו עושים זאת. עבור קודמיו, השפה הערבית הייתה קדושה, בעוד שאנגלית הייתה שפה של זרים. אך הנסיך הצעיר הזה, שכבר חולל כל כך הרבה סערות ושינויים בארצו, מסתכל על המערב דווקא בהערצה והערכה.

הנסיך הרבה לשלב בראיון שלו מילים באנגלית, כפי שעושים רבים מבני דורו. גם בזה הוא שונה – קשה עד בלתי אפשרי לדמיין את יורשי העצר והמלכים שהיו לפניו עושים זאת

הריאיון שלו הכיל עוד הרבה אלמנטים מעניינים – החל מקריאה להידברות עם איראן וכלה בהבטחה להגדיל את אוכלוסייתה של ריאד לכ-20 מיליון בני אדם.

אך הדבר החשוב והמעניין בראיון הזה הוא כמובן בן סלמאן עצמו שמתבגר תוך כדי ניהול הממלכה והופך מנסיך צעיר ושאפתן לפוליטיקאי ממולח. אם הכל ילך לפי התוכנית שלו, האיש הזה ימשיך להשפיע על ארצו ועל מזרח התיכון כולו במהלך שנים ארוכות.

אסון בבית החולים בעיראק

לאחר האסונות הכבדים שגרמו למותם של חולי קורונה בבתי החולים במצרים ובירדן, הגיע תורה של עיראק.

מכל חמצן התפוצץ וגרם לשריפה בבית חולים בבגדאד, 82 נספו ועוד 110 נפגעו. 28 מהקורבנות היו חולי קורונה שהיו מחוברים למכונות הנשמה. ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזמי הורה לחקור את נסיבות האירוע, אך בעיראק רבים מאמינים כי שהאשמים האמיתיים – הפוליטיקאים והפקידים המושחתים שממשיכים לדרדר את עיראק מטה – לעולם לא ייענשו.

עיראק מדורגת במקום 160 מתוך 180 במדד השחיתות הבינלאומי. מאז 2021, היא קפצה אחורה בשלושה מקומות וכיום היא נחשבת למדינה יותר מושחתת מאשר בימיו של סדאם חוסיין.

עיראק מדורגת במקום 160 מתוך 180 במדד השחיתות הבינלאומי. מאז 2021, היא קפצה אחורה בשלושה מקומות וכיום היא נחשבת למדינה יותר מושחתת מאשר בימיו של סדאם

המדינה, שהייתה אמורה להיות אחת העשירות באזור הודות למצבורי הנפט האדירים והאוכלוסייה המשכילה, טובעת בעוני ושחיתות. תרופות וציוד רפואי שאמורים להציל את חיי אדם נמכרים בשוק השחור והתוצאה היא אסונית.

מה שנותר מהיחידה לטיפול נמרץ בבית החולים שעלה באש בבגדד, עיראק, ב-27 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)
מה שנותר מהיחידה לטיפול נמרץ בבית החולים שעלה באש בבגדד, עיראק, ב-27 באפריל 2021 (צילום: AP Photo/Khalid Mohammed)

התיירים הרוסיים חוזרים למצרים

חובבי נופש באתרי הים האדום במצרים המתינו לרגע המיוחל הזה זמן רב. מאז שמטוס של החברה הרוסית "קוגאלים אוויה" המריא משדה תעופה שארם א-שייח' והתפורר לחתיכות זעירות באוויר בעקבות מטען נפץ שהטומן בו, אף מטוס רוסי לא המריא אל עבר הורגהאדה ושארם א-שייח', האתרים האהובים במיוחד על התיירים הרוסיים במצרים.

הודעות על חידוש של טיסות מרוסיה לאתרים אלה נמסרו פעמים רבות, אך עד כה הבכירים הרוסיים דחו את החזרת הטיסות מטעמים ביטחוניים. כעת הוחלט לחדש את הטיסות החל מאמצע חודש מאי – בכפוף למצב האפידמיולוגי במצרים, כמקובל בימים אלה.

גם במצרים ספקי שירותים בתחום התיירות התגעגעו לתיירים מרוסיה שמילאו את המלונות בהורגהאדה ובשארם. בקהיר מצפים שעד סוף 2021 כמיליון תיירים מרוסיה יבקרו במצרים – פחות מאשר בעבר, לפני הפיגוע במטוס הרוסי, אבל הרבה יותר מאשר בשנים האחרונות כאשר, המעטים שבאו טסו בטיסת קונקשן דרך קהיר.

במקביל, השלטון ברוסיה הקפיא טיסות מטורקיה שחווה כעת התפרצות משמעותית של נגיף הקורונה. רבים ברוסיה קושרים את ההחלטה הזאת לא רק במצב האפידמיולוגי, אלא גם בנסיבות הפוליטיות – רק לאחרונה, בעת המתיחות בגבול של אוקראינה, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן איפשר לספינות קרב אמריקאיות לעבור במיצרי הבוספורוס והרגיז מאוד את צמרת השלטון הרוסי.

תיירות מרוסיה על חוף הים האדום בשארם א-שייח (צילום: AP Photo/Thomas Hartwell)
תיירות מרוסיה על חוף הים האדום בשארם א-שייח (צילום: AP Photo/Thomas Hartwell)

כמו כן, בקרמלין מנסים לדרבן את התיירים הרוסיים לפקוד את אתרי הנופש בשטחה של רוסיה ולתעדף אותם על פני מדינות זרות.

לפני מספר שנים, כאשר הטיסות למצרים נעצרו ומתיחות עם טורקיה גברה על רקע התנגשות אלימה בסוריה, רוסים רבים צחקו על כך שלהבדיל ממשה רבנו, הנשיא פוטין הצליח להוציא את עמו גם ממצרים וגם מטורקיה.

לפני מספר שנים, כאשר הטיסות למצרים נעצרו ומתיחות עם טורקיה גברה על רקע התנגשות אלימה בסוריה, רוסים רבים צחקו על כך שלהבדיל ממשה רבנו, הנשיא פוטין הצליח להוציא את עמו גם ממצרים וגם מטורקיה

מצרים חוגגת את החזרת סיני

"יום שחרור סיני" הוא יום חג לאומי במצרים, וכמו בכל שנה גם השנה נשיא המדינה וראש הממשלה בירכו את אזרחי מצרים עם "החזרת אדמת הפיירוז אל חיק המולדת".

ב-25 באפריל 1982 הסתיים הפינוי של חבל ימית והשטח נמסר באופן רשמי למצרים במסגרת הסכמי שלום בין ירושלים לקהיר. המצרים לא יישבו את השטח הזה מחדש והוא התמלא בדיונות שכיסו בחלוף את הזמן את שארית ההריסות.

הריסת המבנים בימית לקראת החזרתה למצרים, 8 במרץ 1982 (צילום: בני טל אור/לע"מ)
הריסת המבנים בימית לקראת החזרתה למצרים, 8 במרץ 1982 (צילום: בני טל אור/לע"מ)

כעבור 39 שנים מאז פינוי סיני, המצרים עדיין נלחמים על אדמת חצי האי, הפעם עם ארגונים אסלאמיים קיצוניים שנשבעו אמונים לדעא"ש. במהלך השנים האחרונות כנופיות הטרור השתלטו מספר פעמים על כפרים וערים בצפון סיני והוציאו להורג אזרחים ורצחו חיילים מצרים.

לאחרונה הבטיח הנשיא א-סיסי להשקיע אמצעים רבים על מנת לקדם את הפיתוח של חצי האי.

עוד 1,322 מילים ו-1 תגובות
סגירה