הרב צבי טאו (צילום: מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה)
מיכאל יעקובסון, ויקיפדיה

למרות ההודעה הדרמטית של הרב טאו, לנתניהו עדיין אין ממשלה

הרב צבי טאו, מנהיג מפלגת נעם, קרא אמש להקמת ממשלת מיעוט בראשות נתניהו - ובהימנעות של רע"ם ● המכתב הדהים רבים בציונות הדתית, אבל מי שמכיר את ההיסטוריה של הרב לא הופתע ● אלא שהמכתב משיג לנתניהו רק ח"כ אחד נוסף - סמוטריץ' ובן-גביר איתנים בסירובם ● וכך היומיים הבאים הופכים למרוץ ראש-בראש בין בנט ולפיד להשגת המנדט הבא ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו עובד קשה. בליכוד אין לו בעיות ולכן הוא חופר אצל המפלגות האחרות. כך זה היה במהלך כל מערכת הבחירות, וכך זה קורה גם היום, בעיקר בציונות הדתית על שני פלגיה.

נתניהו עצמו – וכנראה גם שליחו, נתן אשל – שוחחו עם הרב צבי טאו, מנהיג מפלגת נעם, וחילצו ממנו אמש מכתב מעניין, אם כי חסר משמעות פוליטית אמיתית.

הרב טאו קרא במכתבו לנתניהו להקים ממשלת מיעוט שתישען על 59 חברי כנסת, ובעצם תאפשר את הקמת ממשלת הימין אחרי הימנעות של סיעת רע"ם האסלאמית.

המכתב, יש לומר, הכה בתדהמה חלקים בציונות הדתית. הם לא ציפו למהלך כזה ממי שנחשב לסמן הימני, הקיצוני והחרד"לי של הציונות הדתית. אבל לא כולם הופתעו.

הרב צבי טאו (צילום: מפלגת נעם)
הרב צבי טאו (צילום: מפלגת נעם)

הרב טאו הוא איש ממלכתי, תומך בשירות צבאי מלא, אבל מתנגד ליציאה נגד עמדות מובהקות של הרוב. בימי פינוי סיני וההתנתקות, לא החזיק הרב טאו במחאה של מיעוט שנועדה למרוד ברוח האומה. הוא גם התנגד נחרצות למחתרת היהודית של המתנחלים, שפעלה כאן בשנות השמונים.

מעבר לזה, הקיצוניות של הרב טאו בולטת בעיקר בענייני דת והלכה. הרב מתנגד לשירות משותף ומכנה את הלהטב"ים "סוטים". ברמה הלאומית הוא בעד יישוב הארץ ועלייה להר הבית, אבל חסידיו לא מצביעים בדרך כלל למפלגות הציונות הדתית.

בסבבים הקודמים של הבחירות, כאשר נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' רצו במפלגה אחת, ללא נעם, תלמידיו של הרב טאו הצביעו עבור המפלגות החרדיות – בעיקר ליהדות התורה, אבל גם לש"ס.

נתניהו ואנשיו הצליחו, אם כן, לגרד החוצה את ח"כ אבי מעוז, איש מפלגת נעם, אחד מששת חברי סיעת הציונות הדתית. המהלך מרשים ומעיד על יכולות הפירוק הידועות של ראש הממשלה, אבל לא משנה באופן דרמטי את סיכויי גוש הימין להקים ממשלה.

נתניהו הצליח לגרד החוצה את ח"כ אבי מעוז. המהלך מעיד על יכולות הפירוק הידועות של ראש הממשלה, אבל לא משנה באופן דרמטי את סיכויי גוש הימין להקים ממשלה

העמדה החדשה של הרב טאו מחייבת רק את ח"כ מעוז. חברי הציונות הדתית, בראשם בצלאל סמוטריץ', לא יזוזו מילימטר מעמדתם ששוללת כל שיתוף פעולה עם רע"ם.

ח
ח"כ אבי מעוז בנאום הבכורה שלו בכנסת בכנסת, 21 באפריל 2021 (צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)

סמוטריץ עצמו פרסם אתמול פוסט ארוך בפייסבוק, שעה קלה לפני שהתפרסם מכתבו של הרב טאו – וכפי הנראה כמכה מקדימה לו. בפוסט סמוטריץ יוצא שוב נחרצות נגד החיבור עם רע"ם.

"אוי לנו ואבוי למדינת ישראל אם אנחנו, הציבור הדתי הלאומי והאידיאולוגי, ניישר קו עם כל קריסה אידיאולוגית של מישהו אחר בימין", כתב סמוטריץ'. "אם תוקם חלילה ממשלת ימין שתישען על תומכי טרור ומחבלים יהיה זה נזק בלתי הפיך".

"אוי לנו ואבוי למדינת ישראל אם אנחנו, הציבור הדתי הלאומי והאידיאולוגי, ניישר קו עם כל קריסה אידיאולוגית של מישהו אחר בימין. אם תוקם חלילה ממשלת ימין שתישען על תומכי טרור יהיה זה נזק בלתי הפיך"

נעם היא מפלגה בפני עצמה, שמחוברת עם הציונות הדתית בגוש טכני. החיבור הראשון היה בין עוצמה יהודית של איתמר בן-גביר ובין נעם, ושניהם חברו – יש אומרים כפו את עצמם – אל סמוטריץ' והציונות הדתית. אמש הבהיר גם בן-גביר בעקבות הסערה כי "אין שום שינוי בעמדת עוצמה יהודית. לא נאפשר הישענות על תומכי טרור ולא ניתן כוח למנסור עבאס".

בשורה התחתונה: לנתניהו יש היום 54 חברי כנסת שמוכנים להקים קואליציה עם עבאס ורע"ם. קודם היו לו 53 כאלה. עדיין לא מספיק, אבל החפירות יימשכו, לפחות עד תום תקופת המנדט מחר בחצות.

יושב ראש רע"ם, מנסור עבאס, במליאת הכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יושב ראש רע"ם, מנסור עבאס, במליאת הכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

המרוץ למנדט הבא

נכון לרגע זה, כאמור, לנתניהו אין ממשלה, והסיכוי שהוא יצליח לשנות משהו עד מחר בחצות נראה קלוש. אם נתניהו יבקש מהנשיא ראובן ריבלין אורכה של 14 יום נוספים, סביר להניח שהוא יידחה.

הנשיא יכול גם להחזיר מחר בלילה את המנדט לכנסת למשך 21 יום כדי שתציע מועמד משלה – אבל גם זה תסריט בעל סבירות נמוכה.

במצב שנוצר, נראה כי ריבלין ייקח כמה ימים של התייעצויות, ואז יטיל את הרכבת הממשלה על יאיר לפיד או נפתלי בנט. מדובר באירוע מכונן כך או אחרת, כי זו הפעם הראשונה שמי מהם יקבל מנדט ויהפוך למועמד רשמי לראשות הממשלה.

השניים, לפיד ובנט, שמנהלים משא ומתן ביניהם על הרכבת ממשלה, יעשו עכשיו מאמץ גדול להשיג יותר ממליצים בכנסת. זו בעצם תחרות מרתקת בין השניים על הסיכוי שיוצג בפני הנשיא. ללפיד ברגע זה יש יתרון מובהק: 43 חברי כנסת תומכים במועמדות שלו – אנשי סיעות יש עתיד, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה ומרצ.

יאיר לפיד ונפתלי בנט ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
יאיר לפיד ונפתלי בנט ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

בנט צריך את התמיכה של 30 חברי הליכוד כדי לעמוד במרוץ מול לפיד, אחרת הוא לא קנדידט. זו מציאות מעניינת. בליכוד רוצים לחסום את לפיד, ולכן המפלגה עשויה להעניק תמיכה מאסיבית לבנט. מצד שני, התמיכה הזו תחייב את בנט להקים ממשלה עם הליכוד, ולא ממשלת שינוי עם לפיד. אבל גם ממשלה כזו אין לבנט, כי גדעון סער ומפלגתו לא יצטרפו אליה. סיפור מסובך.

בליכוד רוצים לחסום את לפיד, ולכן המפלגה עשויה להעניק תמיכה מאסיבית לבנט. מצד שני, התמיכה הזו תחייב את בנט להקים ממשלה עם הליכוד, ולא ממשלה עם לפיד

אתמול, לקראת סוף המנדט, פרץ גל של ספינים. לפי אחד מהם, נתניהו ובנט נועדו בחשאי בימים האחרונים במעון ראש הממשלה בבלפור וסיכמו כי בנט יהיה הראשון ברוטציה עם הליכוד, ואם גדעון סער ומפלגתו עדיין יסרבו להצטרף לממשלת הימין – נתניהו ובנט יציגו ממשלת מיעוט.

מקורב לנתניהו הגיב בבוז. "אני לא רואה את משאיות ההובלה מתקרבות לבלפור", אמר לזמן ישראל. רוצה לומר: נתניהו לא מוכן לרוטציה שבה הוא לא יהיה הראשון לכהן.

גם בכיר בגוש השינוי הגיב בלגלוג. "בנט לא מבין שהוא נכנס לתוך מלכודת שטומן לו נתניהו בתחכום רב", אמר הבכיר. "הוא לא מבין איך הוא נגרר לבחירות חמישיות".

ראש הממשלה החליפי בני גנץ נושא דברים בישיבת הסיעה של כחול לבן בכנסת, 19 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ראש הממשלה החליפי בני גנץ נושא דברים בישיבת הסיעה של כחול לבן בכנסת, 19 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בינתיים ספג נתניהו מכה מכיוון אחר. בני גנץ היה כוכב המגעים בשבוע שעבר. בליכוד הציעו להעניק לו את ראשות הממשלה בהתאם להסכם הרוטציה הישן. גנץ לא השיב בבירור, עד אתמול. במהלך ישיבת הסיעה של כחול-לבן, ישב גנץ מול אנשים שאיימו כי לא ילכו איתו למהלך שכזה. גנץ נאלץ להודיע כי הרעיון יורד סופית מן הפרק.

העניינים בגוש השינוי יגעים. אם לפני האסון בהר מירון דיברו שם על התקדמות של ממש, היום טוענים על רוורס בגלל המרוץ לתיקים הבכירים.

בסוף השבוע נפוצו שמועות שאיילת שקד תובעת את תיק האוצר בממשלת השינוי, אם לא תקבל את המשפטים, ואפילו את נשיאות המדינה. אמרו גם ששקד היא זו שמטרפדת את הקשר בין בנט ולפיד. תגובת שקד: הכול קשקוש בלבוש.

עוד 940 מילים
סגירה