אסון כבד נפל על אזרחי ישראלי בל"ג בעומר האחרון. 45 הרוגים ו 150 פצועים באסון קשה ביותר בזירת הפולחן המסורתית במירון. ראשית חל ציד הראשים שמהותו חיפוש סזיפי אחר אשם מיידי. אך משהובהר ונחרץ על ידי כל השופרות בתקשורת שאין אשם, אדם או גוף יחיד אשר מוסמך לניהול זירת האירוע בהר וסדרי הבטיחות בהילולה, באופן שיועיל לקיבוע ומיסגור התודעה הציבורית, עבר הנרטיב ליעד הבא – בג"ץ. סופו הטראגי של האירוע רק העצים את השדה הרוחני בו הוא התקיים.
משהובהר ונחרץ על ידי כל השופרות שאין אשם, אדם או גוף יחיד אשר מוסמך לניהול זירת האירוע וסדרי הבטיחות בהילולה, כך שישרת את קיבוע ומסגור התודעה הציבורית, עבר הנרטיב ליעד הבא – בג"ץ
הרשמו עכשיו לניוזלטר היומי
אווירת הפריצות בהילולה במירון מאד מזכירה את תחום הקנביס. כמי שפעילה בתחום בשנים האחרונות לטובת נרמול שימוש מיטבי בצמח, אני יכולה לומר שראיתי יותר מכפי שקיוויתי. נינוח העסקנות המלווה את חצרות החסידויות מזכיר את זה של תחום הקנביס. עוד מקום בו אינטרסים פוליטיים וכסף הם אלו שקובעים מה יקרה במרחב הירוק, מי ירויח ומי יפסיד, כמה ועל מה.
האם העניין הרב בערך הפיננסי של התחום זהה כאשר מדובר ברווחתם של הצרכנים? ובכן, פחות. סיפורי התמכרויות, פלילים, שימוש לא מיטבי בצמח וסיפורי הגמילה הקשים אומרים את דברם, אך עדיין נראה שמשהו במהות הבסיסית של המסר מתפספס, בדיוק כמו זה של מבקר המדינה אשר התריע על האסון כבר לפני כמה שנים. את אותו קול בדיעבד, הקורא כי כולם ידעו על האסון שעומד להתרחש במירון, אני יכולה להגיד כבר עכשיו גם על לא מעט צרכני קנביס. אם העניין לא יטופל ו/או יוסדר, יגדל כאן דור רדום חסר מעוף. והאמת היא שבעת הזו זה דווקא פחות מה שאנחנו צריכים.
כמי שמנהלת קהילת צרכניות קנביס בעצמי מזה כחמש שנים, אני מן הסתם לא "נגד" הצמח. להפך, אני מאד אוהבת אותו, את כולו, מראש הפריחה ועד האחרון שבקצוות השורשים. אם זה תלוי בי – השלב היחיד שנותר לנרמול הצמח במרחב היא להתיר לאנשים לגדל לעצמם בבית בצורה טבעית ואורגנית. זאת, גם משום שבשנים האחרונות, ובתקופת הקורונה ביתר שאת, התעשייה הבלתי חוקית פעלה באין מפריע, שיגשגה משל היתה חברת פוקס או שופרסל והעמיקה אחיזה בתרבות הישראלית. הטכנולוגיה הפכה את הצמח לנגיש מדי, ומשום שהוא אינו מעוגן בחוק עדיין שורה סביבו הילת ה"אסור" שביכולתה להלהיט.
בה בעת, משיחות שערכתי, מכוני גמילה בישראל כבר פחות מצפים למכורים להרואין. רוב מי שמגיע הוא על רקע הקנביס. ללמדנו על שיעורי הפשיעה בתחום. מי ש"מעודד מהיציע" את אופי הצריכה הם כמובן גופי תקשורת, המקדמים ארגוני סחר בלתי חוקי, לטובת טרפיק ודאטה. אז מה זה כבר לגדל עציץ?
הרוצה את הרב יבוא אליו
האשם בשני המקרים הוא בחמדנות. הפגניזם בהילולת מירון לא שונה ממעמד האליל שהתקשורת העניקה לצמח בשנים האחרונות כאמצעי עישון המוכר על ידי משרד הבריאות. אומרת כמי שחטאה בכך בעצמי. בשני המקרים מדובר בשטיפת מוח (בקנביס זה נקרא גרין ווש) והרבה הרבה מזומנים או ניירות ערך מעורבים, תלוי מאיזו חסידות אתם.
האשם בשני המקרים הוא בחמדנות. הפגניזם בהילולת מירון לא שונה ממעמד האליל שהתקשורת העניקה לצמח כאמצעי עישון המוכר על ידי משרד הבריאות. בשני המקרים מדובר בשטיפת מוח והרבה כסף, תלוי מאיזו חסידות אתם
אני בטוחה שרוחו של בר כוכבא לא איחלה לנתניהו כזו תמונה רעה. סה"כ יש שאומרים, ורובם דתיים שהצביעו לביבי או לש"ס, שהוא המנהיג הגדול שאי פעם היה כאן. אבל אף אחד, אף אחד, לא מתומכיו ולא ממתנגדיו, לא היה מאמין שנתניהו יגיע להילולת רשב"י במירון. אין שום סיכוי שמי שמתהדר בשיירת אבטחה בלתי נגמרת ובודד את עצמו תחת גדודי מאבטחים במצודת האימה בבלפור יגיע להתבוסס בזיעת ההמון ובדמם של חסידי החסידות הקיצונית ביותר, בקבר אחים במירון.
בעיני, כיהודיה, זו היתה הזמנה ספיישל. גש לרשב"י נתניהו, שם תראה מה עוללת לחברה הישראלית. ותפסיק להיתלות בציציותיהם של רבנים שמוכרים את עצמם כשליחיו של אלוהים.
* * *
עבורי אישית, מירון, ראש פינה וצפת הן בכלל בועת רוח עם אחוז חמצן ייחודי משלה. איפשהו יש בי שאיפה תמידית להתבודדות ביערות מירון, בין מחטי אורן רוויות ניחוח שרף ועשביה גמלונית השורה בין סלעים טחובים מקומרים. ואורח החיים הצפתי הישן, נינוח כזה, שלא ממש סגור או מתעניין בזוטות כמו מה השעה. ערפילי קסם נוגים, צימרים לזוגות חרמנים וארוחות בוקר בחברת אלוהים.
האמנם?
דפנה גלפז, אשת תכן וחוקרת תרבות.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם