הכיסא של מחמוד עבאס מתחיל להתנדנד

ילד בעזה צופה בנאום של מחמוד עבאס על דחיית הבחירות לרשות הפלסטינית, 29 באפריל 2021 (צילום: bed Rahim Khatib/Flash90)
bed Rahim Khatib/Flash90
ילד בעזה צופה בנאום של מחמוד עבאס על דחיית הבחירות לרשות הפלסטינית, 29 באפריל 2021

סימנים ראשונים להיחלשות שלטונו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בעקבות דחיית הבחירות הפלסטיניות. תנועת פת"ח על סף פירוק ומרוואן ברגותי קורא תיגר על מנהיגותו של מחמוד עבאס. ברחוב הפלסטיני חוששים מהתדדרדות למלחמת אזרחים.

חמד בן ג'אסם אל-ת'אני, ראש ממשלת קטאר לשעבר, ביטא השבוע בגלוי את מה שחושבים מנהיגי ערב על מנהיגותו של מחמוד עבאס, הוא קרא לו להתפטר ולהעביר את השלטון לדור הצעיר, כדי שיוביל את הפלסטינים לחוף מבטחים. "ביטול הבחירות החזיר את הפלסטינים לנקודת האפס", קבע בן ג'אסם.

רה"מ קטאר לשעבר ביטא השבוע בגלוי את דעת מנהיגי ערב על מנהיגותו של מחמוד עבאס. הוא קרא לו להתפטר ולהעביר את השלטון לדור הצעיר, אחרי ש"ביטול הבחירות החזיר את הפלסטינים לנקודת האפס"

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מהלך דחיית הבחירות הפלסטיניות, שהמשמעות המעשית שלו הוא ביטולן, מסמל את תחילת קץ שלטונו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בן ה-85. גם במערכת הביטחון הישראלית חוששים כי משטרו של יו"ר הרש"פ מתחיל להתפרק וכי קרב הירושה בצמרת פת"ח עלול להסלים בקרוב ולגלוש לקרבות רחוב. קרבות בין המליציות השונות שהקימו בכירי תנועת פת"ח בשנים האחרונות במקומות שונים בגדה וציידו אותן בנשק.

ישראל מודאגת, היא איננה יודעת לאן יתגלגלו הדברים ומי ישתלט על תנועת פת"ח בגדה ועל הרש"פ לאחר ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית. גורם מדיני בכיר אומר כי ישראל איננה מעוניינת במרוואן ברגותי כיורשו האפשרי של מחמוד עבאס. "מדובר ברב מחבלים שהיה אדריכל הטרור של האינתיפאדה השנייה, ידיו מגואלות בדם ישראלים והוא ישאר עוד הרבה שנים בכלא הישראלי" אומר הבכיר.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מפגין ביטחון עצמי ושומר על קור רוח, הוא יודע שישראל לצידו וגם הנשיא ביידן, האיחוד האירופי, מצרים וירדן, שהתנגדו מלכתחילה למהלך הבחירות שיזם.

מחמוד עבאס אומר למקורביו כי הגנים במשפחתו הם טובים מאוד ורבים מקרוביו חיו כמעט עד גיל מאה. הוא טוען שמצב בריאותו טוב וכי הדבר הובהר בבדיקה רפואית שעשה בגרמניה לפני כחודש. גורמים בפת"ח אומרים כי הסיבה היחידה שהוא עדיין מחזיק בקרנות המזבח, אחרי 15 שנים שלטון רצופות בכישלונות מדיניים, היא מכיוון שהוא מודאג לגבי עתידו ועתיד האימפרייה הכלכלית האדירה שהוא בנה עבור שני בניו.

הוא חושש שיורשו יהיה אחד ממתנגדיו שיתנקם בו ובמשפחתו, הוא ראה כבר שליטים ערביים שעברו התנכלויות והשפלות אחרי שהודחו מהשלטון כדוגמת נשיא מצרים חוסני מובארק ושני בניו.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מהלך דחיית הבחירות הפלסטיניות, שהמשמעות המעשית שלו הוא ביטולן, מסמל את תחילת קץ שלטונו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בן ה-85. גם במערכת הביטחון הישראלית חוששים

אבל בשטח קורים כבר דברים שאינם בשליטתו של מחמוד עבאס, יש סימנים ראשונים לתחילת התפרקותה של תנועת פת"ח שהיא מפלגת השלטון. בשטח יש כבר הסכמות בין מתנגדיו, מרוואן ברגותי ומוחמד דחלאן, להתחיל לנקוט צעדים מעשיים כדי לשבור את השליטה המוחלטת של מחמוד עבאס על תנועת פת"ח. מחמוד עבאס הנהיג, בדיוק כמו קודמו יאסר ערפאת, שלטון של דיקטטורה וסתימת פיות בתנועה. יו"ר הרש"פ גירש מהתנועה כמה בכירים כמו מוחמד דחלאן, נאצר אל-קידווה וזיאד אבו זיאד, אך לא העז להתעסק עם מרוואן ברגותי שנחשב ברחוב הפלסטיני ל"סמל לאומי" וליורשו הפוטנציאלי של מחמוד עבאס.

כניסתו של מרוואן ברגותי למערכת הבחירות, הרשימה העצמאית שהקים ביחד עם נאצר אל-קידווה, אחיינו של יאסר ערפאת, תחת השם "אל-חוריה" ("החופש" בערבית) והודעתו שיתמודד ראש בראש מול מחמוד עבאס בבחירות לנשיאות – הם שהחלישו את מחמוד עבאס וחבורתו ואילצו אותו להודיע על דחיית הבחירות מחשש לתבוסה מחפירה. ישראל סיפקה לו גלגל הצלה בכך שלא אישרה את קיום הבחירות במזרח ירושלים והוא מיהר להיאחז בתירוץ הזה כדי לדחות את הבחירות.

עכשיו מאיים מרוואן ברגותי לפרוש מתנועת פת"ח בראשות מחמוד עבאס ולהקים זרם פוליטי שיתחרה בה, בדיוק כפי שעשה מוחמד דחלאן לאחר שגורש מתנועת פת"ח ב-2011 על ידי מחמוד עבאס והקים תנועה מתחרה הנקראת "הזרם הרפורמיסטי".

נאצר אל-קידווה השמיע ב-3 במאי איום ברור, הוא קרא למחמוד עבאס להקשיב לקולות בתנועה הדורשים התחדשות ורפורמות, אחרת ינקטו פעילי פת"ח פעולות מחאה, כולל פרישה מהתנועה והקמת זרמים פוליטיים חדשים. "אני סבור שמרוואן ברגותי  תומך בדרך הזו", אמר אל-קידווה.

דחיית הבחירות סתמה את הגולל על סיכוייו של מרוואן ברגותי להיבחר לתפקיד יו"ר הרש"פ ולנצל זאת כדי להשתחרר ממאסרו בכלא הישראלי. עכשיו הוא תקוע שם כל עוד מחמוד עבאס נשאר בתפקידו. אין לו מה להפסיד והוא מאיים באמצעות מקורביו לעשות מרד בתוך פת"ח נגד הדיקטטורה של שלטון עבאס.

קרב הירושה ברש"פ צפוי להתעצם ולהתפתח לקרבות ירי בשטח. הציר שמקורב למחמוד עבאס וכולל את חוסיין א-שיח', מאג'ד פרג' ועזאם אלאחמד, נחוש לדכא ביד ברזל כל ניסיון להתמרד מול מנהיגותו של מחמוד עבאס. הציר הזה שולט במנגנוני הביטחון של הרש"פ, שמצויידים באלפי כלי נשק, אבל גם לנאמני מרוואן ברגותי ומוחמד דחלאן יש מאחזי כוח ומליציות בשטחי הגדה, וגם להם יש אלפי כלי נשק.

בשטח כבר קורים דברים שאינם בשליטת מחמוד עבאס. סימנים ראשונים להתפרקות פת"ח, מפלגת השלטון. הסכמות בשטח בין מתנגדיו, ברגותי ודחלאן, לצעדים מעשיים לשבירת השליטה המוחלטת שלו בפת"ח

את התסיסה והמאבקים הפנימיים בתנועת פת"ח מזהה תנועת חמאס שמנסה אף היא לערער את יציבות שלטונו של מחמוד עבאס באמצעות גל פיגועים בגדה.

ברחוב הפלסטיני חוששים מהתדרדרות למלחמת אזרחים ויש כעס ושנאה כלפי שלטונם המושחת של מחמוד עבאס וחבורתו. הכיסא של מחמוד עבאס מתחיל להתנדנד. למרות שישראל תומכת בו אין בכך ערובה שהיא תצליח להציל אותו מלטבוע בדייסה שאותה הוא בישל.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 801 מילים
סגירה