שורת הכשלונות של נתניהו הסתיימה בכניעה סופית

עד הרגע האחרון אמש, עוד שקלו בסביבת נתניהו להודיע כי "עלה בידו להרכיב ממשלה" ● בסוף החליטו לוותר על הרעיון - האחרון שניסה תרגיל כזה היה שמעון פרס ב-1990, והאירוע הסתיים בביזוי גדול ● כעת צפוי הנשיא להעביר את המנדט ליאיר לפיד, שימצא את עצמו ברגע היסטורי, תשע שנים בלבד אחרי שהקים את יש עתיד ונכנס לפוליטיקה ● פרשנות

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
בנימין נתניהו

עד הרגע האחרון אמש, לקראת חצות, עוד שקלו מקורבי בנימין נתניהו להודיע כי "עלה בידו להרכיב ממשלה". במקרה כזה נתניהו היה מרוויח שבוע נוסף ומביא את הממשלה הדמיונית שלו להצבעה בכנסת ולו רק כדי להעמיד את מנהיגי מפלגות הימין נפתלי בנט, בצלאל סמוטריץ' וגדעון סער בפני מבוכה.

בסוף החליטו שם לוותר על הרעיון. המבוכה הייתה יכולה להיות של נתניהו עצמו. האחרון שהגיע לכנסת עם ממשלה שאין לו היה שמעון פרס במרץ 1990, והאירוע הסתים בביזוי גדול. המנדט עבר אז ליצחק שמיר, שהצליח להרכיב ממשלה.

סביר להניח שהיה בין מקורבי ראש הממשלה מי שאמר לו "עזוב אותך". ראש ממשלה בסדר גודל של נתניהו לא יכול לרשום לעצמו כל כך הרבה כישלונות פוליטיים בפרק זמן לא ארוך. זו הפעם הרביעית בתוך שנתיים שנתניהו לוקח את המדינה הזו לבחירות, אבל לא מצליח להקים ממשלה.

ראש ממשלה בסדר גודל של נתניהו לא יכול לרשום לעצמו כל כך הרבה כישלונות פוליטיים בפרק זמן לא ארוך. זו הפעם הרביעית בתוך שנתיים שנתניהו לוקח את המדינה הזו לבחירות, אבל לא מצליח להקים ממשלה

גם הפעם, מאז קיבל את המנדט מנשיא המדינה לפני 28 ימים, נתניהו נכשל בכל הגזרות. הוא לא הצליח להקים ממשלה כי אף אחד כמעט לא התייצב לצדו. המכות באו בזו אחר זו. הציונות הדתית שנתניהו בחש בתוכה, סייע לה, ואפילו לקח אליו לסיעה את אחד מחבריה – פנתה לו עורף.

בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה של הציונות הדתית בכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעה של הציונות הדתית בכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נפתלי בנט, שהיה אמור להיות שותף טבעי בטוח של נתניהו, שיחק על שני המגרשים, לא נכנע לתכתיבים ולאיומים של ראש הממשלה, שמר על קור רוח ובימים האחרונים אפילו הצליח להוציא אותו משיווי משקלו.

מבחינתי, בנט הוא כוכב השעה – מי שיוצא ממערכת הבחירות האחרונה עם שבעה מנדטים בלבד, אבל עם הצעות ריאליות לראשות הממשלה משני הגושים.

נתניהו נכשל גם מול סער. הקריאות שלו, "גדעון בוא הביתה, תתקבל בזרועות פתוחות" אפילו לא הגיעו לאוזניו של סער תאב הנקמה. אפילו ההצעה של נתניהו לעזוב לשנה ולהעניק את ראשות הממשלה לבנט – לא סיפקה את סער. "זה לא מה שרצו בוחרי תקווה ראשונה", הוא אמר בסרקזם לא מסותר.

נתניהו ניסה את מזלו אצל בני גנץ וסורב. גם ההרפתקה שלו עם מנסור עבאס ורע"ם הסתיימה במפח נפש. עבאס סירב לשבת בכיס של נתניהו, אבל הצליח לסחוט ממנו לגיטימציה לאומית. אם עבאס יתמוך בממשלת השינוי כאשר תקום – נתניהו לא יוכל לצייץ נגד זה אפילו מילה אחת.

יו"ר רע"ם מנסור עבאס בישיבת הוועדה המסדרת בכנסת, 3 במאי 2021 (צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת)
יו"ר רע"ם מנסור עבאס בישיבת הוועדה המסדרת בכנסת, 3 במאי 2021 (צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת)

רק החרדים שמרו אמונים לנתניהו, אבל גם זה בערבון מוגבל. את ישיבות הייאוש האחרונות שלו עשה נתניהו עם אריה דרעי, הפוליטיקאי הכי ערמומי בשטח. השניים נועדו שלשום שעות בלשכה של נתניהו בכנסת, אבל גם זה לא עזר.

אני מוכן להמר פה, בלי לקחת סיכון רב, כי החרדים יצטרפו לממשלת השינוי אם תקום בשלב די מוקדם אחרי כינון הממשלה הזו, למרות כל קריאות האבו-עלי של ח"כ יצחק פינדרוס וחבריו. "עזוב, אנחנו לא יושבים באופוזיציה. זה לא בשבילנו", אמר לי בכיר חרדי, ואני מאמין לו.

אני מוכן להמר פה, בלי לקחת סיכון רב, כי החרדים יצטרפו לממשלת השינוי אם תקום בשלב די מוקדם אחרי כינונה. "עזוב, אנחנו לא יושבים באופוזיציה. זה לא בשבילנו", אמר לי בכיר חרדי, ואני מאמין לו

כל עוד הכוח בידיו, כולל היום בשעות הבוקר, נתניהו ינסה להפעיל את מנגנון ההישרדות האחרון  שאותו המציא עבורו אריה דרעי. נתניהו באמצעות ח"כ מיקי זוהר ינסה להעביר בוועדה המסדרת את חוק הבחירה הישרה המופרך והאנטי-דמוקרטי. אתמול לא היה לרעיון ההזוי הזה רוב בוועדה. גם אם החוק יעבור היום איכשהו בוועדה, הוא ייפול בקריאה הטרומית בכנסת.

אז המנדט חזר לנשיא ראובן ריבלין שיכול לקיים התייעצויות לפי החוק בשלושת הימים הבאים, אבל הוא לא ימשוך את ההחלטה ויעביר קרוב לוודאי את המנדט ליאיר לפיד. האפשרות שהנשיא ייתן את המנדט לנפתלי בנט או יחזיר אותו לכנסת קיימת, אך אינה סבירה בעיני.

יאיר לפיד בכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יאיר לפיד בכנסת, 26 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אם זה אכן יקרה, לפיד ימצא את עצמו ברגע היסטורי, מועמד לגיטימי ובעל סיכוי להקים ממשלה תשע שנים אחרי שהקים את יש עתיד ונכנס עמה לפוליטיקה הארצית.

מרגע זה ואילך, לפיד ימצא את עצמו במאבק איתנים מול נתניהו, שינסה להכשיל את כל הניסיונות שלו להקים ממשלה אלטרנטיבית. אתמול כבר החל נתניהו לטרלל את גוש השינוי והביא לוועדה המסדרת הצעות חוק שנויות במחלוקת, בעיקר כדי לתקוע טריז בין מרכיבי הגוש.

כך זכו לפטור מחובת הנחה חוקים כמו פסקת ההתגברות או החוק להכשרת מאחזים בלתי חוקיים שסער, ליברמן ובנט תומכים בהם, אבל עבור העבודה, מרצ והסיעות הערביות שאמורות לתמוך בגוש – הן דגל שחור.

אגב, ברגע שלפיד יקבל את המנדט מריבלין הוא יכול להשתלט על הוועדה המסדרת ולהעביר את יו"ר הכנסת יריב לוין מתפקידו. לוין הוא האיש המקורב ביותר לנתניהו, כידוע.

יאיר לפיד ונפתלי בנט ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
יאיר לפיד ונפתלי בנט ביום השבעת הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

בשעת חצות ישב לפיד בביתו ברמת אביב וצפה במשחק חצי גמר גביע האלופות בין מנצ'סטר סיטי ופאריס סן ז'רמן. היום או מחר הוא ייכנס לשדה מוקשים פוליטי, ממנו הוא ינסה לצאת בשלום, עם ממשלה בראשות נפתלי בנט, שיהיה ראשון ברוטציה שהוא מציע לו.

החיבורים בין תשע המפלגות הפוטנציאליות שמרכיבות את גוש השינוי נראים בלתי אפשריים והמו"מ הקואליציוני סביב העמדות ועל התיקים נראה כמו נדון מראש לכישלון.

ובכל זאת, צריך לאחל ללפיד בהצלחה רק מסיבה אחת: האלטרנטיבה היא החזרת המנדט לכנסת ובחירות חדשות, חמישיות בתוך שנתיים וחצי. אלוהים, רק זה לא.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
לגבי החרדים: שתי מילים – קורונה, מירון עד שלישראל לא תהיה ריבונות בבני ברק ובמירון *החרדים באופוזיציה* זה דור המדבר שלהם כשירצו להיות שותפים מלאים שווי זכויות (שאנחנו נהיה שווי זכויות ... המשך קריאה

לגבי החרדים: שתי מילים – קורונה, מירון

עד שלישראל לא תהיה ריבונות בבני ברק ובמירון *החרדים באופוזיציה*
זה דור המדבר שלהם
כשירצו להיות שותפים מלאים שווי זכויות (שאנחנו נהיה שווי זכויות להם), רק אז ידברו איתם
כשחייל יוכל ללכת בבני ברק בלי קללות, בלי סכנה לחייו
כששוטרים לא יקראו נאצים על ידי ילדים בני 10
כשפקידי מע'מ ישימו רגלם על מדרכות בני ברק
כשלא יהיו פי 100 פקחי כשרות מפקחי בנייה
מתי זה יקרה? בדור הבא. ועד אז הם באופוזיציה

חרדים בקואליציה הזאת = נצחנו במערכה מול ביבי, אבל הפסד במלחמה על החלום הציוני

אולי לפיד יפתיע ויעשה את הבלתי יאומן: ירכיב ממשלה למרות כל הקשיים. עד כה החושים הטובים שלו לא אכזבו, נראה לי שהוא מסוגל! על כל פנים, השלטון החדש יהיה חייב לשנות את האג'נדה הכללית ולשים ... המשך קריאה

אולי לפיד יפתיע ויעשה את הבלתי יאומן: ירכיב ממשלה למרות כל הקשיים. עד כה החושים הטובים שלו לא אכזבו, נראה לי שהוא מסוגל!
על כל פנים, השלטון החדש יהיה חייב לשנות את האג'נדה הכללית ולשים דגש רציני על טוהר המידות, על יושר, על רגישות אמיתית לחלש והנזקק, על חתירה לשיוויון. בעת הזאת עוד מוקדם לצפות ממישהו לצמצם את הקפיטליזם, או לפחות להעלות את הדבר על סדר היום – אולי בהמשך, כל דבר בעיתו

עוד 783 מילים ו-3 תגובות
סגירה