מעון ראש הממשלה בשנת 2000, ברחובות סמולנסקין פינת בלפור בירושלים (צילום: יעקב סער/לע"מ)
יעקב סער/לע"מ

אומרים שלום לשכנים בבלפור

לרגל יום ירושלים, מסכמים חברי מועצת העיר את 15 שנות משפחת נתניהו ברחוב בלפור ● איך השפיעו על שכונת רחביה, עד כמה שב"כ אחראי למצב הקיצוני שנוצר שם, והאם מעון ראש הממשלה בכלל צריך לעבור למקום אחר ● יובב צור: "קרו שם דברים שהם הרבה מעבר למענה לצרכים הביטחוניים" ●  יהודה פרודיגר: "זה לא אמור להיות הארמון הפרטי שלהם על חשבון הסביבה"

בקרוב מאוד עשוי להתחולל שינוי פוליטי משמעותי שישפיע גם על חיי היום-יום במספר רחובות בירושלים: המשפחה השוכנת במעון ראש הממשלה מזה 15 שנה במצטבר ו-12 שנים רצופות עתידה להתפנות ממנו.

משפחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הפכה למזוהה עם המעון באופן אישי, התנהלה בו כאילו הוא ארמונה הפרטי, ובתקופתה במשכן הרחובות מסביבו נסגרו ושטח המעון פלש לבית פרטי שכן – אירועים שנוהלו בהנחתות של שב"כ, בלא כל בקרה ציבורית וללא התנגדות של עיריית ירושלים.

לרגל יום ירושלים, אולי האחרון של משפחת נתניהו במעון, חברי מועצת עיריית ירושלים מסכמים את שנותיהם של הדיירים בבית אגיון, ברחוב סמולנסקין 9 פינת בלפור.

מחסומים בדרך הביתה

"מה שמשרד ראש הממשלה ושב"כ עשו בשנים האחרונות בסביבת מעון ראש הממשלה פוגע בסביבה ובשכנים. לא ראוי שיקרו דברים כאלה והם צריכים להיפסק", אומר יובב צור, חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם סיעת התעוררות ותושב רחוב אלפסי בשכונת רחביה, לא רחוק מבלפור.

מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)
מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: תני גולדשטיין)

"אני לא רוצה להפנות אצבע ישירות לנתניהו, דווקא בגלל שכאזרח יש לי הרבה ביקורת עליו, כי זה תהליך שהתחיל קודם. כתושב האזור, הייתי בעבר צועד כמה פעמים בשבוע ברחובות האלה.

"לא ייתכן שהרחובות סגורים ולא פלא שהתושבים ממורמרים. וזה לא רק הסגירה, אלה שיירות הרכבים, המבנים שבנו שם, והרעש מחריש האוזניים, דברים שמעלים שאלות. אבטחת רה"מ חשובה, אבל יש כאן הגזמה פראית ודברים שהם הרבה מעבר למענה לצרכים הביטחוניים".

"זה לא רק הסגירה, אלה שיירות הרכבים, המבנים שבנו שם, והרעש מחריש האוזניים, דברים שמעלים שאלות. אבטחת רה"מ חשובה, אבל יש כאן הגזמה פראית ודברים שהם הרבה מעבר למענה לצרכים הביטחוניים"

אתה לא רואה כאן קשר להתנהלות של נתניהו בכלל, כראש ממשלה שפעמים רבות מעמיד את צרכיו האישיים מעל הצרכים הציבוריים, ופוגע לשם כך בשלטון החוק ובמנהל התקין?
"אני כן יכול לראות קשר, אבל רוצה להיות הגון ולא לנופף בו כי זה לא קשר של אחד לאחד. קודם כל, את תושבי ירושלים, ותושבי השכונה, זה לא מה שמדאיג בעניין הזה.

"כאזרחי המדינה חלקם בוודאי מודאגים מכתבי האישום וכל מה שקורה עם נתניהו, אבל כתושבי השכונה הם פשוט לא רוצים מחסומים בדרך הביתה. ואני גם אזרח, אבל גם מי שמייצג את התושבים. שנית, זה לא התחיל בתקופת נתניהו, אלא בתקופת אולמרט".

יובב צור (צילום: שרון גבאי)
יובב צור (צילום: שרון גבאי)

שגם הוא לא היה מופת של מנהל תקין.
"נכון. ועדיין, זה יכול להיות כל ראש ממשלה אחר. אני מצפה מכל ראש ממשלה שיישב שם בעתיד, שקודם כל יזכור שבדמוקרטיה בית ראש הממשלה הוא מעון זמני, ושהוא רק אורח זמני בירושלים ובשכונה. ושהמציאות מורכבת, ושהוא שכן של אנשים וצריך להתחשב בהם כמו כל שכן ולזכור שהם קיימים ושיש להם צרכים".

אתה מצפה את זה מראש ממשלה שייכנס במקום נתניהו, אם וכאשר זה יקרה? אתה הרי לא מצפה ברצינות מנתניהו שיתחיל פתאום להתחשב בתושבים ובסביבה לאור איך שהתנהל ב-12 השנים האחרונות?
"בוודאי ממי שיחליף אותו, אבל גם מנתניהו עצמו. חייב לומר שיש בעיה גם מבחינת ההפגנות מול המעון. השתתפתי בעצמי בכמה מההפגנות, אבל אני יודע שהן יוצרות לתושבים קושי בלתי רגיל.

"מצד שני, אתה לא יכול להגיד לאנשים לא להפגין, זאת זכות יסוד, וגם אם תרחיק אותם לרחוב אחר, תושבי הרחוב הבא יסבלו. המצב שנוצר ברחובות בלפור וסמולנסקין בשוטף חייב להשתנות".

איך אתה מתייחס לעובדה שעיריית ירושלים כמעט לא עשתה כלום לשנות אותו?
"העירייה לא פועלת כראוי לטובת תושבי רחביה, בנושא הזה כמו בנושאים אחרים. הסיפור התחיל אצל ניר ברקת. חוסר המעש והאדישות לצרכי התושבים, ההתעלמות מהצעדים האגרסיביים שבוצעו ברחובות ליד מעון רה"מ. גם סגירת הרחובות, וגם תוכנית בנייה שלא מקודמת שכוללת שטח ציבורי".

"העירייה לא פועלת כראוי לטובת תושבי רחביה. הסיפור התחיל אצל ניר ברקת. חוסר המעש והאדישות לצרכי התושבים, ההתעלמות מהצעדים האגרסיביים שבוצעו ברחובות ליד מעון רה"מ"

יכול להיות שברקת לא פעל כי היה בדרך להפוך לפוליטיקאי בכיר בליכוד?
"בקדנציה של ברקת, במיוחד בשנותיה האחרונות, אפשר לראות הרבה החלטות שמעלות את השאלה האם הושפע מתוכניותיו לעתיד בליכוד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש עיריית ירושלים ניר ברקת במסיבת עיתונאים במלון ממילה בירושלים, 23 בפברואר 2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש עיריית ירושלים ניר ברקת במסיבת עיתונאים במלון ממילה בירושלים, 23 בפברואר 2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)

כשאתה אומר 'תוכנית בנייה שלא מקודמת שכוללת שטח ציבורי', אתה מתכוון להשתלטות של נתניהו על וילה שוקן?
"כן. יש כאן בעיה רוחבית, שלא נוגעת רק לווילה שוקן, אלא לעוד מבנים בסטטוס דומה. תוכניות בינוי שלא מקודמות פוגעות בתושבים. הן משאירות אחריהן פילים לבנים ובתי רפאים. הבית הנטוש ברחוב אחד העם, למשל. לכן צריך לשקול צעדי ענישה ליזמים וקבלנים שתוקעים את הבנייה ומעכבים אותה".

אבל מי שתוקע את הבנייה בווילה שוקן זה לא היזמים ובעלי הנכס, שהיו שמחים לממש את תוכניות הבנייה שאישרו להם, אלא משרד ראש הממשלה שהשתלט על הנכס והפך אותו בפועל לחלק ממתחם המעון ולאתר שאין אליו כניסה.
"אם יהיו צעדי ענישה למי שמעכב בנייה, הם יהיו גם לשכן, או כל גורם אחר שגורם לכך, בין אם זה משרד ראש הממשלה או משרד האוצר. זאת, בלי קשר ספציפי לשאלת תפקידו של משרד ראש הממשלה במקרה הספציפי של וילה שוקן".

כמו מלכי ירדן

גם יהודה פרוידיגר, חבר מועצת עיריית ירושלים מסיעת הציונות הדתית, מתלונן על הפגיעה של מעון רה"מ בשכנים ובסביבה בשנים האחרונות, אף שהוא נזהר שדבריו יישמעו כביקורת על נתניהו עצמו.

"המעון בבלפור אמור לשרת את ממשלת ישראל, המגורים הם למען הממשלה, זה לא אמור להיות הארמון המבוצר שלהם על חשבון הסביבה", אומר פרוידיגר.

יהודה פרוידיגר (צילום: פייסבוק)
יהודה פרוידיגר (צילום: פייסבוק)

"גרתי הרבה שנים ברחביה, היינו עוברים ברחוב הזה וברחוב אוסישקין שבו היה המעון הקודם ומסתכלים על ראשי הממשלה, בן גוריון, אשכול, בגין, ועל פולה בן גוריון וסוניה פרס. ראשי הממשלה לא היו מורמים מעם, אפשר היה לראות אותם ולא הייתה שמירה ברמה כל כך גבוהה".

זה לא פועל יוצא של רמת האבטחה הנדרשת כחלק מלקחי רצח יצחק רבין?
"בוודאי שצריך לשמור על ראש הממשלה, אבל ייתכן שדרישות הביטחון מוגזמות. אני לא רוצה להפנות אצבע מאשימה אישית כלפי נתניהו, אני יוצא מנקודת הנחה שאלה דרישות של שב"כ.

"אבל אם שב"כ חושב שראש הממשלה צריך לגור במבצר, שיגור מחוץ לעיר במתחם מבודד ומבוצר. משהו כמו תל אל פול, ארמון הקיט שהיה למלכי ירדן ליד ירושלים. המצב הקיים הוא עוול לשכונה, מכביד על המעבר וההתנהלות היומיומית והשכנים סובלים.

"אבל אם שב"כ חושב שראש הממשלה צריך לגור במבצר, שיגור מחוץ לעיר במתחם מבודד ומבוצר. משהו כמו תל אל פול, ארמון הקיט שהיה למלכי ירדן ליד ירושלים. המצב הקיים הוא עוול לשכונה"

"גם ההפגנות הן בעיה. התושבים שומעים צפצפות ומיקרופונים, ומפגינים עושים את צרכיהם בחצרות. בזמנו של מנחם בגין, הייתה הפגנה שקטה של ארבעה אנשים שהחזיקו שלט אחד עם מספר ההרוגים במלחמת לבנון. זה הספיק כדי לזעזע את בגין".

בגין הזדעזע כי היה קשוב ואכפתי. אתה חושב שנתניהו היה מתרגש מארבעה מפגינים עם שלט אחד עם טענה עניינית נגד מדיניותו?
"והוא מזדעזע מההפגנות נגדו? כל השכונה סובלת ולנתניהו זה לא מזיז בכלל. וזה רק מחמם עוד יותר את המפגינים, והם מסלימים את ההפגנות, בלי תוצאה".

הפגנת תמיכה בראש הממשלה מנחם בגין ברחוב בלפור, מול בית ראש הממשלה בירושלים, 1984 (צילום: יהונתן לוירר, מתוך אתר פיקיויקי)
הפגנת תמיכה בראש הממשלה מנחם בגין ברחוב בלפור, מול בית ראש הממשלה בירושלים, 1984 (צילום: יהונתן לוירר, מתוך אתר פיקיויקי)

אתה לא רואה קשר בין כל הדברים הללו להתנהלות של נתניהו?
"יכול להיות. אין ספק שנתניהו הוא פרסונה שמושכת הערצה עצומה לצד המון אנטי. יש לו מתנגדים מכל מיני סיבות. חלקם אנשי עקרונות שזועמים על כתבי האישום, חלקם מתנגדים למדיניותו בלי קשר, וחלקם סולדים אישית מהבן אדם וההתנהלות שלו. אני גם לא יודע מה היחס בין סיבה לתוצאה בסיפור הזה. אולי סידורי האבטחה המוגזמים נובעים מהאיום שמציבים מתנגדיו, והאווירה הסוערת בהפגנות האלה".

סידורי האבטחה וההשתלטות על הרחוב החלו הרבה לפני ההפגנות.
"זה נכון. אבל היחידה לאבטחת אישים מחמירה מאוד מאז רצח רבין, וייתכן שהם יודעים כל מיני דברים שמעידים על סכנה לנתניהו. שמע, אני לא רוצה להאשים את המפגינים בשום דבר, זאת זכותם, ולכן אני חושב שבית ראש הממשלה לא צריך להיות בסביבת מגורים".

פרויקט אלמוג להעברת מעון רה"מ לקריית הממשלה מתעכב. מאז דצמבר 2020, הוא מוקפא. התוצאה היא שמדינת ישראל מוציאה הרבה כסף גם על הבנייה באלמוג וגם על אחזקת המעון בבלפור וגם על ביתו הפרטי בקיסריה. זה לא מפריע לך?
"צריך להשקיע במשרתי ציבור. הוצאות ראש הממשלה צריכות להיות תחת ביקורת ויש מקום לבדוק שאין שחיתות, אבל לא צריך להגיע לצרות עין. יותר מדי מסתכלים על כל שקל שמוציאים עליו. יש צורך ציבורי בבית גדול ומאובטח היטב לראש הממשלה, וזה לא טוב שזה בשכונת מגורים, אז צריך להעביר למקום אחר גם אם זה עולה הרבה כסף".

פרויקט אלמוג בשלבי בנייה, נכון ליולי 2020 (צילום: אלון איזנמן)
פרויקט אלמוג בשלבי בנייה, נכון ליולי 2020 (צילום: אלון איזנמן)

תאבון שאינו יודע שובע

מי שכן מותחת ביקורת חריפה על נתניהו עצמו – יותר מאשר על עיריית ירושלים – היא לורה ורטון, חברת מועצת העיר מטעם מרצ ומחזיקת תיקי השוויון המגדרי ואיכות השירות בעירייה.

"קנצלרית גרמניה אנג'לה מרקל גרה באותה דירה שגרה בה לפני שנבחרה לתפקיד", אומרת ורטון. "ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון חי במעון השרד המיועד לו אך ללא מימון ציבורי של עוזרי ביתו וארוחותיו הפרטיות. ואילו ראש הממשלה הנוכחי של ישראל הקטנה מחזיק בשלושה בתים שהציבור מממן את הוצאותיהם, ובעשור האחרון משרדו מקדם פרויקט של מעון חדש שלפי ההערכות יעלה יותר ממיליארד שקלים.

"תחת נתניהו, הרחובות סביב הבית נחסמו, הוקמו מבני אבטחה על שטח של יותר מ-300 מטר, ושכנים מתלוננים על מטרדים בלתי פוסקים והפרעות לחייהם. ההפגנות השבועיות שנתניהו משך על עצמו הן רק תוספת מינורית למטרדים המספקים בני משפחתו יום יום.

"תחת נתניהו, הרחובות סביב הבית נחסמו, הוקמו מבני אבטחה על שטח של יותר מ-300 מטר, ושכנים מתלוננים על מטרדים בלתי פוסקים. ההפגנות השבועיות שנתניהו משך על עצמו הן רק תוספת מינורית למטרדים"

"מצב זה יוצר תחושה גוברת של רפובליקת בננות, עם שליט קבוע שאינו משרת את הציבור אלא הציבור משרת אותו. אפשר לקוות שראשי הממשלה הבאים יהיו צנועים יותר, קשובים יותר, ויתאימו את עצמם לסביבה השקטה של שכונות העיר, במקום לדרוש ההפך – שכולם יתאימו את עצמם לתאבונו שאינו יודע שובע".

חברת מועצת עיריית ירושלים, לורה ורטון (צילום: באדיבות המרואיינת)
חברת מועצת עיריית ירושלים, לורה ורטון (צילום: באדיבות המרואיינת)

איך את מתייחסת לחוסר המעש של העירייה שבה את מכהנת מול ההתנהלות הזאת?
"אני לא בטוחה שיש לעירייה מה לעשות. בעולם אידיאלי היינו אמורים להתערב בזה, אבל אני יודעת מה קורה ואיזה לחצים מופעלים על העירייה מצד כוחות הביטחון, ולא יודעת איך אפשר להתמודד עם זה. בנוסף, לצערי, העירייה כנראה לא רוצה להיות הגוף שיתעמת עם ראש הממשלה הכי ותיק וממולח במדינת ישראל".

חבר המועצה אדיר שוורץ מסיעת התעוררות מפנה את הביקורת שלו כלפי המשטרה: "מעון ראש הממשלה הוא מוסד שלטוני, וככזה חייב להישאר בירושלים. אין ספק שמיקומו הנוכחי לא אידאלי, ומייצר מתחים אמיתיים בין צרכי הביטחון ואבטחת רה"מ וכן הזכות להפגין לאיכות חיי התושבים".

"אמרתי למפקד המשטרה האחראי כי נהלי המשטרה מוגזמים. אין לגיטימציה מבחינתי לחסימת מדרכות או רחובות באופן קבוע, ופעלתי כדי שיוסרו מחסומים מהמדרכה, לפחות בימות השבוע, לצערי ללא הצלחה.

"אמרתי למפקד המשטרה האחראי כי נהלי המשטרה מוגזמים. אין לגיטימציה מבחינתי לחסימת מדרכות או רחובות באופן קבוע, ופעלתי כדי שיוסרו מחסומים מהמדרכה, לפחות בימות השבוע, לצערי ללא הצלחה"

"בתקופת ההפגנות, מדי מוצ"ש, אני מוצא את עצמי מסייע לתושבים שכל מבוקשם הוא להגיע הביתה. לעתים גם היציאה מהשכונה לא התאפשרה. מבוגרים, הורים, נכים: מאוד קשה להישאר אדיש לשטף כזה של פניות. אני מקווה שבניית מעון רה"מ הרשמי תושלם במהרה לרווחת כולם".

להוציא מהעיר את השמאלנים

שאר חברי מועצת העיר ירושלים נמנעו מלמתוח ביקורת על התנהלות נתניהו והרשויות סביב הנעשה במעון ובסביבתו. חלקם  – ביניהם ראש העיר משה ליאון – העדיפו שלא הגיבו לכתבה. אחרים לא השמיעו ביקורת, וחלקם אף הרעיפו על נתניהו שבחים.

בנימין נתניהו ומשה ליאון, יוני 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
בנימין נתניהו ומשה ליאון, יוני 2019 (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

תגובה רזה במיוחד, שלא לומר מתחמקת, קיבלנו ממחזיק תיק השימור בעירייה, יוחנן ויצמן מיהדות התורה. ויצמן אחראי, בין השאר, על יישום תוכנית הבנייה והשימור בווילה שוקן שמעון רה"מ מונע ממנה לצאת לפועל – וככל הידוע, אינו עושה דבר כדי לקדם אותה ולהפסיק את השתלטות מעון רה"מ על המתחם.

לדברי ויצמן, "אני לא מבין בפוליטיקה ארצית, אז אין לי הרבה מה להרחיב בנושא, אבל אם יהיה בעתיד ראש ממשלה אחר, לא יסגרו לו את הרחוב?"

לא סגרו אותו בשביל ראשי ממשלה קודמים.
"רמת האיומים עולה עם השנים, וצעדי הביטחון עולים בהתאם".

סגירת הרחובות היא מענה לאיומים על חייו של רה"מ?
"כן".

וההשתלטות של בית רה"מ על מתחם וילה שוקן גם היא מענה לאיומים?
"אני לא יודע שזה קרה".

אנשי ביטחון ליד בית ראש הממשלה בירושלים, 1 במרץ 2019 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אנשי ביטחון ליד בית ראש הממשלה בירושלים, 1 במרץ 2019 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

חבר המועצה דן אילוז מסיעת התעוררות אינו מסכים עם הביקורת על ההתנהלות, כולל הדברים שאמרו חבר סיעתו, יובב צור ואדיר שוורץ. לדברי אילוז: "ראש הממשלה לא סתם גר בירושלים בתפקיד, הוא לא ירושלמי זמני אלא ירושלמי בעצמו, ירושלמי של ממש. הוא מכיר את רחובות העיר מילדותו, וניכרת אצלו אהבה גדולה אליה. ירושלים יכולה להיות גאה בהישגיו כאחד מבניה.

"ראש הממשלה לא סתם גר בירושלים בתפקיד, הוא לא ירושלמי זמני אלא ירושלמי בעצמו. הוא מכיר את רחובות העיר מילדותו, וניכרת אצלו אהבה גדולה אליה. ירושלים יכולה להיות גאה בהישגיו כאחד מבניה"

"אני מופתע מהרעיון של פרוידיגר, שראש הממשלה יגור מחוץ לירושלים. ירושלים היא בירת  ישראל וככזו היא גם מקום מושבו של השלטון. אם כבר, מוסדות השלטון צריכים כולם לעבור לירושלים ולא להפך. זה יביא לעיר מקומות עבודה ויוסיף למעמדה. דווקא ביום ירושלים, ההצעה הזאת פוגעת במעמד העיר".

פרוידיגר דיבר על העברת המעון למתחם מבודד סמוך לעיר, לא על מעבר לעיר אחרת.
"גם לא ראוי".

ומה עם סבלם של התושבים בשכונה והפגיעה בחופש התנועה וזכויות הקניין שלהם?
"את ההסדרים הספציפיים בנוגע למעון רה"מ צריך לבחון בכובד ראש, תוך איזון בין מעמד רה"מ ושיקולי ביטחון לטובת התושבים. המתח בין שני הדברים תמיד היה ותמיד יהיה, יהיה ראש הממשלה אשר יהיה. הניסיון לקשר בין נתניהו לבין המתח הזה הוא לא ענייני.

דן אילוז (צילום: פייסבוק)
דן אילוז (צילום: פייסבוק)

"אגב, זהו אותו מתח שקיים כשמאשרים הפגנות באזור, שגם הן פוגעות קשות באיכות חיי התושבים, אך מאושרות על יד המשטרה משיקולי חופש הביטוי והדמוקרטיה. אני סומך על שב"כ כשהוא מגדיר את הכללים האלו. נדמה שפרויקט אלמוג שיעביר את המעון לאזור קריית הלאום אמור לפתור חלק גדול מהמתח הזה".

מי שמפרגן לנתניהו עוד יותר הוא יונתן יוסף, חבר מועצה מסיעת מאוחדים ומחזיק תיק תנועות הנוער בעירייה. לדברי יוסף, נכדו של הרב עובדיה יוסף ופעיל ימין קיצוני: "נתניהו הוא לא הבעיה. מפגיני השמאל שחלקם אנטי ציונים הם אלו שמציקים לתושבי השכונה, והפכו את חייהם לגיהינום. כל הדיבורים על מרקם עירוני שנפגע נובעים מתוך שנאה לנתניהו למרות שחילץ את ישראל מהקורונה. אני מציע להעביר את מפגיני השמאל מחוץ לעיר".

"נתניהו הוא לא הבעיה. מפגיני השמאל שחלקם אנטי ציונים הם אלו שמציקים לתושבי השכונה, והפכו את חייהם לגיהינום. אני מציע להעביר את מפגיני השמאל מחוץ לעיר"

חיים אפשטיין, מחזיק תיק הבריאות בעיריית ירושלים ויו"ר סיעת בני תורה החרדית מוצא דווקא יתרונות בסגירת הרחובות. "מה שגורם לסגירת הרחובות לא התחיל אצל ביבי. יש בסגירה הזאת גם צד מעולה, כמו שאמר לי אחד הדיירים – הם לא חוששים מגנבים ואנסים. שנית, הרי ידוע לכל שבונים מתחם לבית ראש הממשלה ממול למשרד החוץ כך שהבעיה תיפתר".

חבר המועצה יהודה יוסף מסיעת ירושלים תצליח, אומר: "כבכל עיר בירה בעולם כל סמלי השלטון נמצאים בירושלים, לכן צריך לקבל כחלק מהמורכבות אי-נוחות מסוימת. לגבי סגירת הרחובות – יש הצדקה ביטחונית למגבלות תנועה ברחובות בהם נמצאים סמלי השילטון ומגורי נבחרי הציבור.

"אנחנו חיים במדינה שבה נרצח ראש ממשלה, חשיבות ורמת האבטחה לא מוטלת בספק לאור האיומים הנשקפים. ולגבי וילה שוקן – מדובר בהחלטה של רשויות הביטחון ורשויות המדינה, ולא החלטה שנוגעת לנו".

ירושלים במבט על, בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז – וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: זולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)
ירושלים במבט על, בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז – וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: זולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)

ואילו המשנה לראש העיר, חיים כהן מש"ס, מסר: "אני איש פשוט ותפקידי הוא להשתדל לעזור לאנשים פשוטים ובעיקר ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, ולכן אני חושב שטעיתם בכתובת. מי שאמור לענות לשאלותיכם הוא ראש העיר מר משה ליאון. בהצלחה".

עוד 2,268 מילים
סגירה