ברק לפרץ: "מוכן להיות מקום 10 באיחוד"; פרץ לברק: "תפרוש"

המגעים לאיחוד בימין עדיין תקועים ●בש"ס מבטיחים להעלות את שכר המינימום באלף ש"ח ● ב"כחול לבן" נוסעים ברכבים מפוארים ומחזרים אחרי "הקול האתיופי" ● נתניהו, שחוגג את השוואת הוותק שלו לזו של בן-גוריון, מסרב לחשוף את תמלילי שיחותיו עם מוזס, אבל מזכיר לנו את הבעיות של שנת 1996 ● אביגדור ליברמן מאשים את נתניהו שאיסמעיל הניה עדיין חי

אהוד ברק (צילום: Roy Alima/Flash90)
Roy Alima/Flash90
אהוד ברק
07:30 עריכה

עו"ד איתמר בן גביר מעצמה יהודית, בבוקר טוב ישראל בגל"צ, על איחוד מפלגות הימין: "קצת פחות אגו, קצת יותר חיבורים והכל יהיה בסדר"

"אני חושב שחיבר זה דבר טוב. אם הפועל ומכבי יכולים ביחד להביא אליפות, אז גם אנחנו – רפי, איילת, ובצלאל – יכולים להיות ביחד. עצמה יהודית חייבת להיות בכנסת, אנחנו מוכנים לוויתורים ואנחנו לא מבקשים שרים ראשות".

בעניין איילת שקד וההתנגדות לשריין לה את המקום הראשון של איחוד מפלגות הימין: "אני מעריך אותה מאוד. נפגשנו בשבועות האחרונים לא פעם ולא פעמיים. אני בעד מי שמסוגל להביא את החיבור ומי שמסוגל להצליח לחבר בין כל המפלגות".

07:35 עריכה

על רקע הדיווחים על כך שסתיו שפיר מאיימת לעזוב את מפלגת העבודה, ח"כ אמרה הבוקר: "מפלגת העבודה היא המפלגה שלי. אני לא רוצה לעזוב. מבחינתי, המפלגה החשובה, אבל המדינה במקום הראשון. עוד קדנציה של נתניהו היא סכנה למדינת ישראל, ואני אעשה הכל כדי למנוע את זה".

על האיחוד עם גשר בראשות אורלי לוי, אמרה שפיר הבוקר בגלצ: החיבור עם אורלי לוי הוא חיבור חשוב, אבל הוא לא מספיק. יש לנו אחריות. אני מפעילה את הכח שלי כדי לשכנע את עמיר. החיבור זה שיביא את ההצלחה הכי גדולה, הוא לחבר את 3 המפלגות ביחד".

07:37 עריכה

רון קובי: "מי שלא רצה אותי כשראש עיריית טבריה, יקבל אותי כשר הפנים הבא"

10:01 עריכה

התרעמויות בגוש שמאל לאחר האיחוד בין פרץ ולוי אבקסיס. עלי סלאלחה פנה למפלגתו של אהוד ברק במטרה להצטרף אליו

10:44 עריכה

יושבת ראש הימין החדש, איילת שקד, התקשרה ליושב ראש הבית היהודי, רפי פרץ, והשניים דנו באפשרות של ריצה משותפת בבחירות. שקד ופרץ קבעו להיפגש בימים הקרובים.

11:33 עריכה

נתניהו נגד פרסום תמלילי שיחותיו עם מוזס. ראש הממשלה הגיב לעתירה, שבה התבקש לחשוף את תמלילי השיחות שקיים עם בעלי "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, וטען כי זהו "מחזור של עתירה אחרת שנדחתה על הסף שהוגשה על ידי אותם עותרים ממש" – כך פורסם ב"גלובס".

עורכי הדין שחר בן מאיר ויובל יועז הגישו בעבר עתירה, שבה ביקשו לחשוף את תוכן השיחות בין נתניהו ומוזס, אולם אז דחה בג"ץ את הפנייה בטענה שיש לאפשר למשטרה ולפרקליטות להשלים את עבודתם. לאור שינוי הנסיבות – החקירה הסתיימה והוחלט להעמיד לדין את נתניהו ומוזס בכפוף לשימוע – הגישו בן מאיר ויועז העתירה בשנית.

כמו נתניהו, גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתנגד לפרסום המידע, שעלול לפגוע בהליך הפלילי. ראש הממשלה הוסיף כי "תקופת הבחירות מחייבת את בית המשפט הנכבד לנקוט משנה זהירות".

עם או בלי קשר, תהה יאיר נתניהו למה קידמה איילת שקד את חוק ישראל היום, ששירת את בעלי "ידיעות אחרונות".

11:43 עריכה

יש לי חבר שקוראים לו בנימין: נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בירך את ראש הממשלה נתניהו, ש"נעשה לראש הממשלה שכיהן הכי הרבה זמן בהיסטוריה של ישראל". בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ: "תחת הנהגתך הפכה ישראל לכוח מוביל ולכלכלה ברמה בינלאומית". נתניהו הודה לטראמפ. "לכבוד הוא לי לעבוד איתך", כתב.

במרץ האחרון הכיר טראמפ בריבונות ישראל ברמת הגולן זמן קצר לפני הבחירות לכנסת. הצעד סייע לנתניהו להציג את קשריו ההדוקים עם הנשיא האמריקאי ככאלה שתורמים לישראל.

11:55 עריכה

ועדת הכספים של הכנסת אישרה תוספת של 34 מיליון ש"ח לתקציב של ועדת הבחירות המרכזית. בוועדת הבחירות המרכזית הסבירו שלסמיכות של שתי מערכות הבחירות יש השלכות תקציביות.

12:07 עריכה

"אין לי בעיה להיות במקום ה-10", כתב יושב ראש ישראל דמוקרטית, אהוד ברק – זאת כדי לנצח בבחירות. "זו לא העת להיפרד. זו העת להתאחד", הבהיר.

מוסי רז, מס' 4 ברשימת מרצ לכנסת, תוהה אם אכן "יש פרטנר".

12:32 עריכה

אתמול אישרה הנהלת מפלגת העבודה את ההסכם לריצה משותפת עם גשר בראשות אורלי לוי-אבקסיס, וביום רביעי צפויה ועידת המפלגה להצביע על כך. במסגרת ההסכם לוי-אבקסיס תוצב במקום השני ותקבע את זהותם של המתמודדים במקומות 7, 10, 14, 17 ו-20. אולם עתה, מציין הכתב הפוליטי של "מעריב" אריק בנדר, כי בעבודה שוררת מבוכה ולאיש אין מושג את מי תשריין לוי-אבקסיס.

בבחירות האחרונות רצו לצד לוי-אבקסיס ברשימת גשר חגי רזניק, שכיהן כמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, ודדי פרלמוטר, שהיה בכיר בענקית השבבים אינטל. פרופסור יפעת ביטון, שגם כן רצה לכנסת העשרים ואחת ברשימת גשר, הצטרפה בחודש שעבר למפלגתו של אהוד ברק, ישראל דמוקרטית.

12:47 עריכה

לפי דיווח של יקי אדמקר ב"וואלה! ניוז", בימין החדש דורשים, במסגרת המשא ומתן עם איחוד מפלגות הימין, שהרשימה המשותפת תורכב לסירוגין מנציגים של מפלגתם של שקד ובנט לצד נציגים של רשימתם של פרץ וסמוטריץ'. הרשימה המאוחדת, לפי המתווה המוצע, תיבנה בשיטת הריצ'רץ' – נציג של הימין החדש, אחריו נציג של איחוד מפלגות הימין וחוזר חלילה. משמעות הדרישה היא שוויון בין נציגי שתי הרשימות, תוך יתרון לימין החדש, שנציגתו, איילת שקד, תעמוד בראש הרשימה. עוד דורשים בימין החדש שאחרי הבחירות יתקיים משא ומתן קואליציוני משותף.

כשנשאלה על ההתנגדות של נתניהו לכך שתוצב בראש רשימה מאוחדת של הימין, השיבה שקד ש"אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, מי שיקבע בעניין הזה זה הציבור".

באיחוד מפלגות הימין אומרים שהדרישות "גבוהות מדי". בשבוע הבא יידרשו המפלגות למסור את רשימותיהן לוועדת הבחירות המרכזית.

13:16 עריכה

בש"ס השיקו את קמפיין הבחירות תחת הסלוגן "הכח החברתי בממשלה!". יושב ראש המפלגה, אריה דרעי, אמר שש"ס תמליץ לנשיא גם הפעם על נתניהו. שר הפנים הבטיח שבקדנציה הבאה יועלה שכר המינימום באלף ש"ח.

דרעי התייחס גם לכך שמפלגתו של משה כחלון לא מתמודדת בבחירות הללו כרשימה עצמאית: ""כולנו לא רצה לבחירות הבאות ולכן כל הנטל והאחריות החברתית נופלת על כתפיי שס. המפלגה החברתית היחידה בצד הימני של המפה".

14:54 עריכה

חוטובלי נגד שקד ובנט, לפיד נגד בן גביר. בראיון ל-ynet אמרה סגנית שר החוץ ש"נפתלי בנט ואיילת שקד הם שחקנים כושלים שלא עברו את אחוז החסימה". חוטובלי גם נדרשה לשאלת השריון של שקד בליכוד: "השריון של שקד בסקרים שלנו לא הביא מנדט אחד נוסף. יש לנו מטרה להגדיל את כוחנו ולא סתם לשריין אנשים", הבהירה.

יושב ראש יש עתיד קרא לשקד ולבנט "לא להכניס לכנסת את בן גביר שיש לו בסלון תלויה תמונה של ברוך גודשטיין, בנאדם שהרג 29 בני אדם חפים מפשע". איתמר בן גביר מעוצמה יהודית התייחס לדבריו של לפיד: "מדבר מי שמתכנן להקים ממשלה עם אחמד טיבי ואיימן עודה".

חבר הכנסת אלי אבידר מישראל ביתנו תקף הן שקד ובנט והן את נתניהו – על נכונותם לשתף פעולה עם בן גביר.

15:34 עריכה

מבחוץ זה נראה כמו אוטובוס שנצבע בצבעי המפלגה, אולם הצצה פנימה – באדיבות צילום של אלעד מלכה שפרסם אריק בנדר – מציג רכב שנוסעי התחבורה הציבורית לא יכולים אלא להתקנא בו. כשהוא חמוש במשקפי דיסטנס ומתעסק בנייד, נראה יושב ראש כחול לבן בני גנץ מנותק מתמיד. מצד שני, חיבה למראה מוזהב וראוותני לא מנעה מטראמפ להיבחר, אז מי אנחנו שנשפוט.

15:54 עריכה

המשא ומתן בין מרצ וישראל דמוקרטית: רביב דרוקר מדווח שאהוד ברק מסכים להיות משובץ במקום השני או השלישי, אבל במרצ דוחים את ההצעה. את הדברים כותב דרוקר בתשובה לשאלה של עמיתו לחדשות 13, נדב איל.

עמית סגל אמר בחדשות 12 שבמרצ מאמינים שאם יוסיפו לעמוד בסירובם, אהוד ברק ייאלץ לבסוף לפרוש – כפי שעשה בבחירות 2013 עם מפלגת העצמאות – ויפנה להם את הדרך.

16:04 עריכה

תזכורת: לפחות באופן רשמי, הסיבה לבחירות היא מחלוקת על חוק הגיוס, שהביאה את ישראל ביתנו שלא להצטרף לממשלה. עד שהסוגיה תבוא על פתרונה, בג"ץ נדרש לאשר את תוקפו של חוק הגיוס הנוכחי.

17:39 עריכה

בכחול לבן מנפקים סרטון חדש, ובו הם תוקפים את נתניהו שלא עומד במילתו ולטענתם, בניגוד להבטחתו שישאיר את תיק החינוך באחריות הליכוד, העביר אותו לאיחוד מפלגות הימין.

בליכוד לא עמדו מנגד והציגו סרטון שבו יאיר לפיד, מס' 2 בכחול לבן, נראה מדבר באנגלית מהוססת, לעומת נתניהו, שלו אנגלית קולחת. ואל דאגה, גם לפיד לא החמיץ את ההזדמנות להחזיר לליכוד תשובה עוקצנית.

אגב כך, עמית סגל, שהיה הראשון לפרסם את שני הסרטונים, עמד על כך שבסרטון של הליכוד אומר נתניהו: "נפעל נגדכם בעירק" – דבר שעשוי לרמוז לחלקה של ישראל במתקפה שאירעה במדינה בסוף השבוע.

18:31 עריכה

אביגדור ליברמן מנסה להחזיר לעצמו את 48 השעות האבודות של חייו: בביקור שערך היום יו"ר "ישראל ביתנו" באשקלון הוא סיפר: "הבאתי בעבר הצעות לחסל את איסמעיל הניה ונתניהו סיכל אותן. הבאתי יותר מפעם אחת בקשות ותוכניות והצעות החלטה לעשות את מה שצריך. חייבים לחזור לסיכולים הממוקדים, ולצערי מי שנעצר את כל התוכניות היה בנימין נתניהו".

למי שלא זוכר: במאי 2016 הצהיר אביגדור ליברמן "אם אני שר הביטחון, אחרי הטיל הראשון מעזה, איסמעיל הניה מת". ליברמן אף ביקש בזמנו משומעיו "אתם מוזמנים לתפוש אותי במילה, הכול מוקלט". האם ההצהרה של היום מכסה את המילה של ליברמן מ-2016? הציבור יענה על כך, כנראה, ב-17 בספטמבר.

איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס (צילום: AP Photo. Hatem Moussa)
איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, חי לגמרי (צילום: AP Photo. Hatem Moussa)

 

18:42 עריכה

מירי רגב מצאה אשם חדש בקיומן של הבחירות החוזרות: בנט ושקד. בראיון לגלי צה"ל תקפה מירי רגב את הודעתם של איילת שקד ונפתלי בנט על כוונתם לרוץ שוב יחד במסגרת "הימין החדש" (הפעם עם שקד בראש) ואמרה: "אנחנו לא מתערבים בינתיים למפלגות הימין בשיקולים בהרכבת הרשימות שלהם, אבל אין ב"ימין החדש" הזה שום דבר חדש".

לדברי רגב: "זאת אותה הרפתקה שבנט ושקד יצאו אליה לפני הבחירות הקודמות ואיתה הם לא עברו את אחוז החסימה. בגלל ההרפתקה הזאת שלהם יש בחירות עכשיו, אם הם לא היו רצים ברשימה הזאת ומבזבזים ארבעה מנדטים יכלה להיות יופי של ממשלת ימין".

נותר רק לתהות מה תגיד רגב כאשר הליכוד יחליט כן להתערב בשיקולים של מפלגות הימין, וכיצד הדברים מתיישבים עם טענתם של ראש הממשלה נתניהו ומקורבו מיקי זוהר שהבחירות נכפו עליו על ידי אביגדור ליברמן ובני גנץ.

בנט ושקד בעת הודעתם על המשך הריצה המשותפת בבחירות (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בנט ושקד בעת הודעתם על המשך הריצה המשותפת בבחירות (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
20:15 עריכה

אריה דרעי וש"ס כן מתערבים באיך שהחילונים מרכיבים את הרשימות שלהם, שלא לומר – מנסים לפרק אותן. בכנס השקת הקמפיין של ש"ס אמר היום דרעי כי הוא לא פוסל הצטרפות לממשלה יחד עם בני גנץ וגבי אשכנזי "אם הם ייפרדו מיאיר לפיד".

20:21 עריכה

"כחול לבן" הקימה מטה לגיוס בוחרים מהעדה האתיופית ולתעמולה באמהרית. כך מדווחים הערב בחדשות ערוץ 13. לפי הדיווח, תשקיע המפלגה מאות אלפי שקלים בפנייה לעדה, שהכוח האלקטורלי שלה עומד על בערך שלושה מנדטים, שרוב בניה הצביעו עד כה למפלגות ימין אבל עשויים לשנות את דפוסי הצבעתם, לפי ההערכות בכחול לבן, עקב הכעס על אלימות המשטרה ומה שהם רואים כאפלייה נגדם.

נותר רק לקוות שהעדה תזכה לתשומת לב מצד כל מפלגה שהיא גם אחרי הבחירות.

מחאת יוצאי אתיופיה (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
מחאת יוצאי אתיופיה (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
20:46 עריכה

יו"ר מפלגת העבודה החדש-ישן עמיר פרץ קרא היום לאהוד ברק "לשקול את דרכו". בריאיון בתוכנית "שש עם עודד בן עמי" אמר פרץ: "אינני יועצו של ברק", אבל מיד אחר כך מסר לו את עצתו הידידותית: "ברק החליט שהוא מצטרך לזירה הפוליטית העכשווית וציפה לתגובה ציבורית הרבה יותר אוהדת וזה לא קרה, עליו לפעול בצורה אחראית כדי שיהיה סיכוי להפיל את נתניהו".

בתרגום משפתם של פוליטיקאים פירוש דבריו של פרץ הוא "אני בעד שלך הביתה". ברק הגיב לדברים זמן קצר לאחר מכן בשידור חי בעמוד הפייסבוק שלו שבו אמר: "נפעל בכל כוחנו למען איחוד. ארוץ עד הסוף". ברק חזר על קריאתו לאיחוד בין מפלגת העבודה למפלגתו, "ישראל דמוקרטית".

21:10 עריכה

חברי הליכוד ערכו הערב מסיבת הפתעה לראש הממשלה נתניהו לרגל העובדה שהפז"מ שלו בתפקיד ראש ראש הממשלה הגיע לזה של מייסד המדינה דוד בן גוריון.

"אתם מרגשים אותי ואני יודע שאתם מרגשים גם את שרה", אמר נתניהו במסיבת ההפתעה. "הסתכלתי על נאום שנאמתי בתחילת 96'. היו אז דיבורים על מזה"ת חדש וישראל תקנה את מעמדה בעולם באמצעות ויתורים, אילוצים הכרחיים, אנחנו ראינו אותם כמסוכנים, ובנאום הזה אמרתי כיו"ר האופוזיציה שזאת דרך שגויה", אמר נתניהו בנאומו המופתע.

"אנחנו ראינו מזרח תיכון אחר וחשבנו שאנחנו צריכים לעשות דברים אחרים, להפוך את ישראל למעצמה. אתמול קיבלתי ברכה מהנשיא טראמפ שאמר לי שאכן, הפכנו את ישראל למעצמה עולמית בידע וטכנולוגיה, ואני מאוד גאה על כך שבעבודתינו המשותפת עשינו את זה. כתוצאה מזה ששחררנו את הכלכלה הפכנו למדינה שבה יהודים עושים כסף ועושים המצאות ופטנטים, נו", אמר נתניהו.

"אבל יש לנו מלאכה אדירה ואתגרים ענקיים", אמר נתניהו, "אני אומר לכם שהנושא של איראן רחוק מלהיות סגור, אני חושב שאלמלא הפעולות שנקטנו יחד לאיראן כבר היה ארסנל גרעיני מזמן. מזמן. את זה בלמנו עד לרגע זה אבל זה לא נבלם באופן פרמננטי, אף אחד לא יודע מה יהיה".

"במשך תקופה ארוכה עמדנו לבד, לבד, לא רק מול העולם אלא גם מול הממסד שלנו. צריך להגיד את האמת. בעזרת השם, איך אומרים, נאכזב את האיראנים. נאכזב את האיראנים ונביא את מדינת ישראל באמת למקום בטוח. אני רוצה להודות לכם, גם בשמי וגם בשם שרה, תודה לכם".

מסיבת הפתעה לנתניהו (צילום: הליכוד)
מסיבת הפתעה לנתניהו (צילום: הליכוד)
22:22 עריכה

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מגיב לנעשה בתחום אחריותו ומסתלבט על רכב ההסעות המפואר של ראשי "כחול לבן"

22:25 עריכה

אחמד טיבי מספיד את ראש עיריית שכם, באסם אל שקעה ז"ל שנפטר היום:

22:29 עריכה

הרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ, מחלק פקודות לכל אזרחי ישראל: אזרח, שאל את עצמך את השאלות הבאות, בפקודה!

22:41 עריכה

מערכת הבחירות הקודמת עסקה באינטנסיביות במשבר במערכת הבריאות. הערב הודיעה הסתדרות האחיות שהאחיות פותחות מחר בשביתה ומעבירות את כל בתי החולים והמרפאות הציבוריות בישראל למתכונת שבת, במחאה על אותו משבר עצמו.

אבל בינתיים אף אחד מהפוליטיקאים הבכירים, השרים וראשי מפלגות האופוזיציה לא הגיבו לכך. כולל ראשי ההסתדרות לשעבר עמיר פרץ ואבי ניסנקורן, הרופא אחמד טיבי, שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן ואורלי לוי-אבקסיס הדורשת להיות שרת הבריאות הבאה.

מסדרון בית חולים, צילום אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
מסדרון בית חולים, צילום אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
סגירה