החמאס טוב לנתניהו

אש הממשלה בנימין נתניהו מקבל עדכונים מבצעיים מהרמטכ"ל וממפקד חיל האוויר בתא השליטה והתקיפה של חיל האוויר, 12 במאי 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ‎)
חיים צח/לע"מ‎
אש הממשלה בנימין נתניהו מקבל עדכונים מבצעיים מהרמטכ״ל וממפקד חיל האוויר בתא השליטה והתקיפה של חיל האוויר, 12 במאי 2021

בנימין נתניהו והליכוד גרפו רווח פוליטי נאה מהטרור של חמאס במשך עשרות שנים. וזה גם המצב עכשיו, עת אלימות רב-חזיתית פרצה בתזמון מושלם כדי לעצור את הקמת הקואליציה היהודית-ערבית הראשונה בתולדות ישראל, שהייתה מחליפה אותו.

עשרות שנים גרפו נתניהו והליכוד רווח פוליטי נאה מטרור חמאס. וזה גם המצב עכשיו, עת אלימות רב-חזיתית פרצה בתזמון מושלם כדי לעצור את הקמת הקואליציה היהודית-ערבית הראשונה בתולדות ישראל, להחלפתו

צירופי מקרים קורים, אבל בדרך כלל לא. תיאוריות קונספירציה זה לרוב שטויות, אבל לפעמים לא. חשוב להילחם בטרור – אבל בואו לא נהיה נאיביים.

עובדה בסיסית שלא מתעכבים עליה באולפנים היא, שמקרי המוות הראשונים בסבב הנוכחי הגיעו כאשר ישראל הפציצה בשני בלילה בעזה והרגה לפחות 22 בני אדם, כולל, על פי הדיווחים, תשעה ילדים.

נכון שהמאפיה החמאסית שמנהלת את עזה הזמינה תגובת נגד עם מטח הרקטות, שחלקן נחתו בסמוך לירושלים (ללא אובדן חיים), כדי לקחת בעלות על התסיסה בירושלים סביב הרמדאן. זה לא היה טוב. אך התגובה הלא פרופורציונלית של ישראל היא מסוג הדברים שעושים כשרוצים מלחמה.

אותו דבר כאשר ישראל הגבירה את אמצעי הביטחון באופן מתריס סביב העיר העתיקה במהלך הרמדאן, תוך שהיא מלהיבה את המתחים עם מתפללים מוסלמים הנדלקים בקלות, וזה הניב פרעות בהן מאות נפצעו מגז מדמיע וכדורי פלדה מצופים גומי.

אותו דבר כאשר ישראל איפשרה לכהניסט איתמר בן-גביר להקים "משרד" רחוב מאולתר בשכונת שייח ג'ארח והדליקה את מזרח ירושלים. זה המקום שבו עשרות פלסטינים נאבקים נגד פינוי מטעם תובעים יהודים, הטוענים לבעלות על מספר נכסים – בתיק שבדרכו לבית המשפט העליון. יש לתובעים קייס: ירדן החרימה את הנכסים לאחר שכבשה את מזרח ירושלים ב-1948 ואין סיבה לכבד זאת.אבל מבחינת ישראל הנושא מסוכן, מכיוון שלפי אותו הגיון הרבה יותר פלסטינים – כולל מזרח ירושלמים – יוכלו לתבוע נכסים שישראל החרימה במערב ירושלים (ובמקומות אחרים). אולם איש אינו מעלה בדעתו לאפשר זאת על פי החוק. זה נראה, מגעגע ומריח כמו אפליה. לא טוב.

הרבה יותר טוב להציע פיצוי נדיב מאשר לתת ללאומנים קיצונים לנצל את הנושא כדי להעלות את מפלס השנאה. והרבה יותר טוב לומר למשטרה לנצור אש בהר הבית.

אלא אם כן, שוב, אתה רוצה במלחמה.

צירופי מקרים קורים, אבל לרוב לא. חשוב להילחם בטרור – אבל בואו לא נהיה נאיביים. מקרי המוות הראשונים בסבב הנוכחי הגיעו כשישראל הפציצה בשני בלילה בעזה והרגה לפחות 22 בני אדם, כולל 9 ילדים

היתכן שנתניהו רוצה מלחמה? כן, הוא מגדף בקדחתנות את המשטרה, הפרקליטות והשופטים מאז שהעמידו אותו לדין; בטח, הוא מסית נגד אזרחי ישראל הערבים במשך שנים; ודאי, נראה שהוא ניצל את תפקידו למטרות רווח אישי ברמה ספקטקולרית, והוא נצמד לכסא באובססיה חולנית ממש. אבל האם באמת אין הוא משרת ציבור המרכין ראש בענווה בפני טובת הכלל?

ובכן, פרשנים ישראלים לא מעטים ציפו מנתניהו שינסה לפתוח במלחמה כלשהי מאז שהפסיד בבחירות האחרונות (הרביעיות בשנתיים). מתנגדיו התקשו לתרגם הצלחה לניצחון בגלל פחד להשען על מפלגות ערביות (בין השאר בשל ההסתה האנטי-ערבית של נתניהו עצמו). הדבר שירת אותו היטב, כיוון שכל עוד לא קמה קואליציה נגדית – ראש הממשלה המכהן נשאר בראש ממשלה זמנית, פוטנציאלית לנצח (או אולי עד נובמבר, איכשהו, בגלל ההסדר המוזר עם בני גנץ).

בימים האחרונים זה היה נראה כאילו הנצח הזה עומד להגמר. ביום שני נפתלי בנט, המיועד להיות ראש ממשלה ברוטציה עם יאיר לפיד, היה אמור להפגש עם הפוליטיקאי הערבי הקריטי מנסור עבאס – והם נראו קרובים למדי לעסקה להדחת נתניהו.

ההתקפה הקטלנית על עזה באותו יום עוררה פעולת נגד גדולה בצורת מטח הטילים בשלישי בלילה נגד גוש דן – דבר שזעזע את המדינה, גרם לאבידות בנפש והניב תחזיות של פרשני הימין כי "ממשלת השינוי" איננה אפשרית עוד.

ביום רביעי ממשלת ישראל התהדרה בכך שדחתה את הצעות הפסקת האש, ואז המשיכה "להוריד" מגדלי דירות אזרחיים בעזה. הטענה היא תמיד שהם אכסנו מנהיגי מחבלים (שקיבלו הזדמנות להימלט); בכל מקום בעזה יש מחבלים. החלאות הללו מסתתרים מתחת לבית החולים בתקווה שישראל תפציץ אותו.

בימים האחרונים זה היה נראה כאילו נצח הממשלה הזמנית עומד להגמר. ביום שני נפגש בנט, המיועד להיות רה"מ ברוטציה עם לפיד ועם הפוליטיקאי הערבי הקריטי מנסור עבאס – והם נראו קרובים לעסקה להדחת נתניהו

תצפו מנתניהו שינסה להמשיך בלחימה ושחמאס יושיט לו יד מסייעת. מטחים נוספים נגד תל אביב הגיעו ביום רביעי בלילה. המקום הפך לעיר רפאים שבתיה מלאים באזרחים צייתנים הלופתים טלפונים סלולריים וזועפים כצפוי על האויב.

חמאס והימין הישראלי הם אויבים מבחינה מסויימת, אך באופן מעמיק ומעניין יותר הם בעלי ברית במאבק למנוע ממתונים פרגמטיים את חלוקת הארץ שתצילנו ממלחמת גוג ומגוג.

העזרה של חמאס החלה זמן קצר לאחר הסכמי אוסלו ב-1993, ופיגועי הירי של הארגון מיתנו את ההתלהבות משני הצדדים. המחבל היהודי ברוך גולדשטיין ביצע אז את טבח התגמול בחברון והרג 29 מתפללים מוסלמים במערת המכפלה, וזה הביא לסדרה של פיגועי התאבדות של חמאס.

חמאס חישב נכון שהפיגועים ירחיקו את המצביעים מראש הממשלה יצחק רבין ויעבירו אותם לימין, שמנהיגו נתניהו התסיס השכם והערב נגד הסכמי השלום כפי שמעטים התסיסו בהיסטוריה.

נתניהו היה מופיע ליד ההריסות הלוהטות של כל אוטובוס מופגז ומאשים את ראש הממשלה באופן אישי במות ההרוגים – נוהג שנטש אחר כך, בשקט, כראש ממשלה בעצמו. זה הגיע לאחר שרבין ב-1995 נרצח על רקע טירוף של הסתה תוך כדי פסיקות של רבנים מרושעים שהריגה כזו היא בסדר מבחינת ההשגחה האלוהית.

כך גם עלה נתניהו לשלטון בבחירות ישירות ב-1996, בפער של פחות מאחוז ובעקבות סדרה נוספת של פיגועי התאבדות של חמאס שחיסלה יתרון עצום של יורשו של רבין שמעון פרס.

נתניהו הפסיד לאהוד ברק ב-1999, אך תחת אריאל שרון הליכוד חזר לשלטון כעבור שנתיים, לאחר שהצעות השלום של ישראל נענו באינתיפאדה נוספת של חמאס (בעזרת יאסר ערפאת החלש).

תצפו מנתניהו שינסה להמשיך בלחימה ושחמאס יושיט לו יד מסייעת. מטחים נוספים נגד תל אביב הגיעו ביום רביעי בלילה. המקום הפך לעיר רפאים שבתיה מלאים באזרחים צייתנים הלופתים טלפונים סלולריים וזועפים כצפוי על האויב

נתניהו חזר לשלטון בשנת 2009, בין היתר בגלל ייאוש המצביעים מירי הרקטות הבלתי פוסק של חמאס מעזה, שנראה כי ממשלתו של אהוד אולמרט אינה מסוגלת לעצור לאחר שישראל יצאה מהרצועה כמה שנים קודם לכן.

מעל 12 שנים גם נתניהו לא הצליח לעצור את זה. הוא גם לא ניסה יותר מדי. שלטון החמאס בעזה תוקע טריז בין שטח זה לגדה המערבית ומחליש את הרשות הפלסטינית הפרגמטית יותר. זה מערער את האסטרטגיה של הרשות הפלסטינית, המשותפת למרכז השמאל הישראלי, לחלק את הארץ לשניים ולמנוע את תרחיש המלחמה עד אינסוף. בתמורה נתניהו שימר בשקט את החמאס.

נתניהו ניסה לאורך כל הקריירה שלו לחסל את אותו התרחיש של שתי מדינות. בראיון הראשון שלו איתי, בשנת 1989, הוא טען שישראל יכולה לנצח להחזיק בגדה המערבית. זה האיש.

נתניהו גם רוצה להישאר בשלטון כדי להחלץ בתחבולות ממשפטו באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים. זה ברור. ההפתעה הגדולה לכאורה השבוע מסעיית לו פלאים.

אני מציע את הדבר הבא: כאשר אתם ניצבים בפני תעלומה, שאלו את עצמכם מי מרוויח. התעלומה בדרך כלל נעלמת; הרווח נותר; הפראיירים משלמים את המחיר.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,057 מילים
סגירה