עשן מיתמר מעל עזה בעקבות התקפה של חיל האוויר, 13 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
AP Photo/Hatem Moussa

המבצע השבוע בעזה אינו הראשון שמתרחש בדיוק כשנתניהו נקלע למשבר פוליטי

מאז 2014 התרחשו מתקפות טילים מעזה ב-166 ימים, אבל רק בשתיים מהן הותקפו גוש דן ואזור ירושלים ● בראשונה, במהלך ניסיונו של גנץ להרכיב ממשלה ב-2019 ● ובפעם השנייה השבוע, כשלפיד ניסה להרכיב ממשלה ● עוד קודם לכן, ההסלמה בנובמבר 2018 באה אחרי המשבר הקואליציוני סביב חוק הגיוס - ומבצע "חגורה שחורה" בזמן שנתניהו התקשה להקים ממשלה, אחרי בחירות 2019

מתקפת הרקטות מעזה, מבצע "שומר החומות" של צה"ל וגל האלימות הקשה בין מתפרעים ערבים ויהודים בתוך ישראל שיבשו את המשא ומתן הקואליציוני להקמת ממשלה של גוש השינוי, שמיועדת להחליף את הממשלה בראשות בנימין נתניהו – ונכון לאתמול בערב, נראה כי אף גדעו אותו סופית.

אולם זו אינה הפעם הראשונה שבה ירי רקטות נרחב על ישראל מתרחש בעיצומו של מו"מ קואליציוני להרכבת ממשלה חלופית לנתניהו.

מבדיקה באתר דובר צה"ל ובארכיונים של כלי תקשורת עולה כי מאז צוק איתן ניהלו ארגוני הטרור ברצועה, חמאס והג'יהאד האסלאמי, התקפות טילים על ישראל ב-166 ימים.

רוב-רובן של המתקפות הללו כוונו לעוטף עזה – שדרות והמועצות האזוריות מרחבים, חוף אשקלון, שער הנגב שדות נגב ואשכול. חלקן, הקשות ביותר, כוונו גם לערי הדרום – באר שבע, אשדוד, אשקלון, נתיבות, אופקים, קריית גת וסביבתן.

אש הממשלה בנימין נתניהו מקבל עדכונים מבצעיים מהרמטכ
אש הממשלה בנימין נתניהו מקבל עדכונים מבצעיים מהרמטכ"ל וממפקד חיל האוויר בתא השליטה והתקיפה של חיל האוויר, 12 במאי 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ‎)

רק שתי מתקפות טילים כוונו על מרכזה של ישראל – גוש דן ואזור ירושלים – המתקפה של נובמבר 2019 וזו המתרחשת השבוע.

למעשה, ארבעת מטחי הטילים הקשים ביותר על ישראל מאז צוק איתן – והיחידים שבהם נורו יותר מ-300 רקטות – אירעו בנובמבר 2018, בזמן מבצע "גן סגור" במאי 2019, בזמן מבצע "חגורה שחורה" בנובמבר 2019 וכמובן השבוע.

באופן מקרי או שלא, כל ארבעת המתקפות הללו אירעו סמוך לתפניות קריטיות במשבר הפוליטי בישראל – תפניות שאיימו על המשך כהונתו הארוכה והיציבה של נתניהו כראש הממשלה.

הסלמה בנובמבר 2018

ברקע: חוק הגיוס והתפטרות ליברמן

ב-11 בנובמבר 2018 נכנס כוח צה"ל לרצועה, בפיקודו של סגן אלוף מ', ונקלע לחילופי אש שבהם נהרגו מ' וכן מפקד בכיר קצין צה"ל בגדודי עז א-דין אל-קסאם ושישה לוחמי חמאס נוספים. חיל האוויר הפגיז את האזור כדי לחפות על הלוחמים. האירוע הוביל לשלושה ימים של הסלמה חמורה.

התפרעויות על גבול עזה ישראל בסוף ספטמבר 2018 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
התפרעויות על גבול עזה ישראל בסוף ספטמבר 2018 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

ארגוני הטרור ירו יותר מ-300 טילים על כל אזור הדרום מאשדוד עד ים המלח. בתים נהרסו, הלימודים בדרום בוטלו, מקומות עבודה ובילוי נסגרו והוכרז, לראשונה מאז 2014, "מצב מיוחד בעורף". בסבב זה נהרג בישראל אדם אחד, נפגעו 85 ישראלים ונהרגו 21 פלסטינים בעזה.

מתקפת הטילים תפסה את ישראל בעיצומו של משבר קואליציוני שערער, לראשונה, את יציבות ממשלתו של נתניהו. הכנסת העבירה ביולי 2018 את חוק הגיוס של תלמידי הישיבות. את החוק דחפו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שאז נמצא באופוזיציה, ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שאז כיהן כשר הביטחון. המפלגות החרדיות התנגדו לחוק בחריפות, ולחצו על נתניהו לבטל אותו.

ביטול החוק הביך את ליברמן אך סבב האלימות בעזה השהה את המשבר הקואליציוני לזמן קצר. ליברמן התנגד להפסקת האש ויום לאחריה, ב-14 בנובמבר, התפטר במחאה, מה שצמצם את הקואליציה ל-61 ח"כים.

בנאום הפרישה שלו הצהיר ליברמן את הצהרותיו הלוחמניות שליוו אחר כך את המשבר הפוליטי, כגון "לא נוותר על אף אות בחוק הגיוס". הממשלה נפלה חודש אחר כך בגלל המחלוקת על החוק.

אביגדור ליברמן יוצא מביתו של הרב חיים קנייבסקי בבני ברק ב-18 בנובמבר 2018 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
אביגדור ליברמן יוצא מביתו של הרב חיים קנייבסקי בבני ברק ב-18 בנובמבר 2018 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)

מבצע "גן סגור"

ברקע: נסיונות להקים ממשלה אחרי בחירות אפריל 2019

סבב האלימות החמור הבא התרחש במבצע גן סגור במאי 2019 – פחות מחודש אחרי הבחירות לכנסת ה-21 באפריל 2019.

סבב האלימות בדרום נמשך יומיים, מה-4 ל-5 במאי, עקב התקפת פתע עזה של הג'יהאד האסלאמי, שלפי הפרשנים הביטחוניים, הפתיעה גם את מנהיגי חמאס.

הג'יהאד ירה 690 רקטות על עוטף עזה, אשקלון, אשדוד, באר שבע וסביבתן, וכן על רחובות, יבנה וגדרה ועל מרכז הנגב. פרט לטיל הבודד שנפל ב-2018 בים ליד גוש דן, זאת הייתה הפעם הראשונה מאז צוק איתן שנורו טילים מצפון לאשדוד. במבצע נהרגו ארבעה ישראלים ו-123 נפגעו, ובעזה נהרגו 25 פלסטינים.

כמו אירועי "חגורה שחורה" ב-2019 ואירועי "שומר החומות" השבוע, האירועים האלימים של "גן סגור" התרחשו בעיצומו של מו"מ קואליציוני על הרכבת ממשלה בישראל.

בנימין נתניהו אחרי פיזור הכנסת ה-21, ב-30 במאי 2021 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו אחרי פיזור הכנסת ה-21, ב-30 במאי 2021 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

נתניהו החזיק במנדט להקמת הממשלה, אלא שהמו"מ להקמת קואליציה הסתבך בשל התעקשותו של ליברמן על חוק הגיוס. ב-15 במאי נתניהו ביקש וקיבל מהנשיא ראובן ריבלין תוספת זמן של שבועיים, וב-29 במאי הליכוד ביצע מחטף כדי למנוע את העברת המנדט ליו"ר כחול לבן בני גנץ – והכנסת התפזרה.

מבצע "חגורה שחורה"

ברקע: נסיונות להקים ממשלה אחרי בחירות ספטמבר 2019

ב-12 בנובמבר 2019, חיסל צה"ל את בהאא אבו אל-עטא, לוחם בכיר בג'יהאד האסלאמי שהיה מעורב במתקפות טרור רבות על ישראל. זה היה החיסול הראשון של טרוריסט בעזה מאז מבצע צוק איתן ב-2014.

בשלושת הימים הבאים שוגרו לישראל כ-450 רקטות, על שדרות ועוטף עזה, אשדוד, וכן – לראשונה מאז צוק איתן – על תל אביב, ראשון לציון, חולון, בת ים וערים נוספות בגוש דן, ועל מודיעין.

כ-45 ישראלים נפצעו, בתים נהרסו ומפעל נשרף. הלימודים מגוש דן ועד הנגב בוטלו, מקומות עבודה נסגרו והוכרז "מצב מיוחד בעורף".

בני גנץ מקבל את המנדט מהנשיא ראובן ריבלין, 23 באוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
בני גנץ מקבל את המנדט מהנשיא ראובן ריבלין, 23 באוקטובר 2019 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

חיל האוויר ביצע בתגובה מאות תקיפות אוויריות על רצועת עזה במבצע שכונה "חגורה שחורה", במהלכו הותקפו ונהרסו עשרות מתקנים צבאיים ומחסני אמל"ח של חמאס והג'יהאד האסלאמי ונהרגו 25 פעילי טרור ותשעה אזרחים פלסטינים.

באותו זמן ממש, גנץ, שהחזיק את המנדט להרכבת הממשלה – חודשיים אחרי שקיבל 33 מנדטים בבחירות לכנסת ה-22 בספטמבר 2019 – נמצא במו"מ קדחתני שבו נידונו שתי אפשרויות: ממשלת אחדות בהשתתפות הליכוד, או ממשלת מיעוט בתמיכה של הרשימה המשותפת.

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לא הסכים אז להצטרף לממשלה שתישען על המשותפת, וככלל העדיף ממשלת אחדות, אך שקל להימנע בהצבעות אי-אמון, מה שהיה מעניק לממשלת המיעוט של גנץ רוב דחוק.

נתניהו פסל את הצעת גנץ לאחדות, ובמקביל השתלח בתקשורת נגד ממשלה בהשתתפות הרשימה המשותפת. ביום שבו החלה מתקפת הרקטות מעזה, פנה נתניהו לגנץ מעל בימת הכנסת ואמר לו:

"אתה היית רמטכ"ל במבצע צוק איתן. אתה זוכר מה עשה אחמד טיבי במהלך המבצע? הוא קרא בכנסת בשמות המחבלים שחוסלו בעזה. אמר שצה"ל מבצע פשעי מלחמה. סיעת רע"ם-תע"ל דרשה לפתוח בחקירה נגדי ונגדך. בני גנץ, עם האנשים האלה אתה רוצה להקים ממשלה? זאת סטירת לחי ישירה בפרצופם של חיילי צה"ל, הלוחמים שאתה ואני שלחנו לקרב".

בנאום שנשא ב-17 בנובמבר, יומיים אחרי סיום המבצע, אמר נתניהו: "אם תקום ממשלה עם המשותפת יחגגו בעזה, רמאללה וטהרן כמו אחרי כל פיגוע". ארבעה ימים לאחר מכן, הסתיים המנדט של גנץ ללא תוצאות, בעיקר בגלל רתיעה הדדית בין המפלגות הציוניות למשותפת מהאפשרות לקואליציה ביניהן.

בנימין נתניהו ובני גנץ, נובמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ובני גנץ, נובמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מבצע "שומר החומות"

ברקע: נסיונות להקים ממשלה אחרי בחירות מרץ 2021

סבב הבחירות הרביעי בתוך שנתיים, במרץ 2021, הסתיים שוב בחוסר הכרעה  בין מחנה התומכים בנתניהו לבין מתנגדיו. אחרי שנתניהו קיבל את המנדט להקמת ממשלה ונכשל, נשיא המדינה העביר את המנדט ביום שלישי שעבר לידי יאיר לפיד.

במו"מ על הקמת ממשלת שינוי השתתפו מפלגות מרכז, ימין ושמאל וכן מפלגות ערביות: רע"ם, ששקלה לתמוך בממשלת השינוי; והרשימה המשותפת, ששקלה להימנע בהצבעות אמון כדי לאפשר לאותה ממשלה לקום.

אבל אחרי שהחלו ירי הרקטות מעזה השבוע, הודיע יו"ר רע"ם מנצור עבאס כי הפסיק את המגעים עם הצדדים להקמת ממשלה. "זה לא הזמן", אמר. במקביל, הלחץ הציבורי בציונות הדתית על חברי ימינה הקשו על נפתלי בנט – עד שאתמול בערב הודיע כי הוא מבטל את האפשרות להקים ממשלת שינוי.

יושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד, ויושב ראש רע"ם, מנסור עבאס, בכנסת, 19 באפריל 2021 (צילום: יש עתיד)
יושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד, ויושב ראש רע"ם, מנסור עבאס, בכנסת, 19 באפריל 2021 (צילום: יש עתיד)

וכך מבצע "שומר החומות" יירט, שוב, אפשרות להקמת ממשלה שלא בראשות נתניהו, שכרגע ספק אם יש באפשרותו להקים ממשלה בעצמו. אם נתניהו לא יצלח בכך וישראל תלך שוב לבחירות, מומלץ להשאיר את הממ"דים בהיכון.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
זה ברור לכולם ביבי הפך אותנו לסמרטוטים שלולא צריך את אלדד יניב אני וכל חברי אנשים רגילים שמטפחים משפחות ועומדים חסרי אונים אם היו לי 10 או8 ילדים גם אני הייתי מצביעה להם זה כל הטריק השק... המשך קריאה

זה ברור לכולם ביבי הפך אותנו לסמרטוטים שלולא צריך את אלדד יניב אני וכל חברי אנשים רגילים שמטפחים משפחות ועומדים חסרי אונים אם היו לי 10 או8 ילדים גם אני הייתי מצביעה להם זה כל הטריק השקוף

עוד 1,048 מילים ו-3 תגובות
סגירה