נפתלי בנט בישיבת סיעת ימינה, 12 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

יחד עם רחובות ישראל, גם ממשלת השינוי עלתה אתמול בלהבות ● נפתלי בנט לא עמד בלחצים האדירים של שקד מבפנים ושל סמוטריץ' מבחוץ - והתקפל ● ההפתעה של לפיד מהמהלך של בנט הייתה מוחלטת והאכזבה ניכרה על פניו ● המרוויח היחיד הוא כמובן נתניהו, האיש שבנט עצמו מחשיב אבי הכישלון של המצב בישראל ● בבחירות הקרבות, בנט עלול ללכת הביתה ● פרשנות

ביחד עם בתי הכנסת, החנויות והמכוניות בערים המעורבות, גם ממשלת השינוי עלתה אתמול בלהבות.

יו"ר ימינה נפתלי בנט קרס כמו מגדל קלפים ועכשיו הוא מחפש את דרכו חלש ומבויש חזרה לזרועותיו של בנימין נתניהו, שאותו הוא מחשיב כאבי הכישלון של המדיניות הישראלית באשר היא. אם בסופו של התהליך נלך לבחירות, בנט יימחק כמו בימי הסיבוב הראשון באפריל 2019, אז לא עבר את אחוז החסימה עם מפלגתו הקודמת, הימין החדש.

בנט לא עמד בלחצים האדירים שהגיעו בעיקר משני כיוונים: איילת שקד ובצלאל סמוטריץ'. שקד עבדה מבפנים. סמוטריץ' מבחוץ. שקד לא הייתה שלמה מלכתחילה עם רעיון ממשלת השינוי, אבל הבטיחה שלא תטרפד את המהלך. המלחמה שינתה את העמדה שלה מן הקצה. אתמול היא הטילה וטו על ממשלה שנשענת על רע"ם ואולי גם על חלקים מהרשימה המשותפת. היא איימה לפרק את ימינה.

איילת שקד, אפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
איילת שקד, אפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שקד הבינה גם כי בממשלת השינוי היא לא תקבל את תיק המשפטים, שנסגר על גדעון סער. היא לא רצתה לשרוף את הקריירה שלה בימין תמורת תיק בינוני בממשלה עם בנט, לפיד ומפלגות השמאל. השיקול במקרה הזה היה קר ומחושב.

שקד הבינה כי בממשלת השינוי היא לא תקבל את תיק המשפטים, שנסגר על סער. היא לא רצתה לשרוף את הקריירה שלה בימין תמורת תיק בינוני בממשלה עם מפלגות השמאל. השיקול במקרה הזה היה קר ומחושב

סמוטריץ' לא נח לרגע. הוא הפעיל את כל הכוחות מול חברי הכנסת של ימינה. הם נפלו אחד אחרי השני. עמיחי שיקלי היה הראשון. שי מימון, שהיה אמור להיות חבר כנסת בזכות החוק הנורבגי, היה הבא בתור.

חיילים של סמוטריץ' הם אלה שצעקו נגד בנט באשקלון וגירשו את ח"כ מתן כהנא מלוד באמצע השבוע. סמוטריץ' הקים את המאהל מתחת לבית של ח"כ ניר אורבך בפתח תקווה ותלה עליו את השלט: "ניר, אל תקים ממשלה עם אויבים".

שלשום (רביעי) לקח סמוטריץ' למאהל הזה את הרב חיים דרוקמן, אדם קשיש וחולה בן 88. "אסור להיות עיוורים. אתה יכול ללכת עם הראש בקיר, או בלי ראש?", שאל הרב דרוקמן בקול רוטט. "ישראל זקוקה לממשלה שתפעל לקדם את עם ישראל כפי שהוא רוצה. זו מדינה דמוקרטית והעם אמר את דברו המפורש. רובו הגדול הצביע ימין. אי אפשר למכור את כל העקרונות.

"הכול יכול להסתדר. צריך להתגבר על משקעים, מאווים אישיים. אני קורא לניר, אני בטוח שהוא שומע, תבין מה צריך לעשות עכשיו ולא לעסוק באשליות של הקמת ממשלה אחרת".

גם נתניהו לא נח לרגע, והפעיל את המנופים שלו על חברי הכנסת של ימינה. נתן אשל – איש הציונות הדתית בעצמו – היה השליח המרכזי שלו. כאשר המנדט היה אצל נתניהו, אשל טען כי אין היתכנות לממשלת השינוי ואפילו מנסור עבאס יצביע נגדה בסופו של דבר.

כך או כך, אתמול בנט התקפל. בימינה אומרים כי בנט חשש להגיע למצב שבו הוא יגיע להשבעת הממשלה שלו, אבל חברי הכנסת שלו ייעלמו מהמשכן והכול ייגמר בפדיחה גדולה.

כך או כך, אתמול בנט התקפל. בימינה אומרים כי בנט חשש להגיע למצב שבו הוא יגיע להשבעת הממשלה שלו, אבל חברי הכנסת שלו ייעלמו מהמשכן והכול ייגמר בפדיחה גדולה

בנט עצמו טען אתמול כי חברי הכנסת של ימינה היו שומרים לו אמונים עד הסוף, אבל נפל דבר בישראל – מצב כזה לא היו כאן מאז תש"ח, ולכן אין אפשרות להקים ממשלת מיעוט, וכל בר-דעת יכול להבין את זה.

בנט אולי צודק, זה המצב בתוקף הנסיבות, אבל התוצאה האישית והלאומית היא קריטית. בנט חצה כבר את הרוביקון, אבל במקום לדהור לרומא כמו יוליוס קיסר (או במקרה הזה לבלפור), הוא השתהה על הגדה זמן רב מדי ולא הקים את הממשלה שלו במהירות יחד עם יאיר לפיד. זהו פספוס היסטורי ואישי, אולי חסר תקדים.

אגב, את האכזבה היה אפשר לראות אתמול גם על פניו של לפיד. ההפתעה שלו הייתה מוחלטת מהמהלך של בנט. לפיד מבין היום שאין לו דרך לממש את המנדט שניתן לו. ואין שום סיכוי שהוא ישתף פעולה עם בנט ושקד בזמן הקרוב. את הקמפיין שלו לבחירות הבאות הוא החל אתמול, בדרך הקשה.

את האכזבה היה אפשר לראות על פניו של לפיד. ההפתעה שלו הייתה מוחלטת מהמהלך של בנט. לפיד מבין היום שאין לו דרך לממש את המנדט שניתן לו. ואין שום סיכוי שהוא ישתף פעולה עם בנט ושקד בזמן הקרוב

אז אנחנו בדרך לבחירות חמישיות, אירוע קטסטרופלי ואולי הרה אסון בימים של מלחמה חיצונית ופנימית נוראה. בנימין נתניהו, שבנט טוען שהוא הכישלון, חוגג עכשיו את ניצחונו. הוא נשאר בתפקידו בחודשים הקרובים פלוס.

בבחירות בנט יקרוס שוב, כאמור, כי את מצביעי הציונות הדתית יגרפו סמוטריץ' וחבריו. מי שהיה לפני שבוע ראש ממשלה ודאי, הופך להיות חסר בית פוליטי. כך חולפת תהילת עולם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
הכל היה ברור מלכתחילה ! ביבי יפרק את כולם את ימינה של בנט ותקווה חדשה של סער! אבל כל הימנים על תצהלו ותחגגו מיפני שביבי יפרק גם את המדינה וישאיר לנו אדמה חרוכה! דור שלם לא יצליח לשקם !... המשך קריאה

הכל היה ברור מלכתחילה ! ביבי יפרק את כולם את ימינה של בנט ותקווה חדשה של סער! אבל כל הימנים על תצהלו ותחגגו מיפני שביבי יפרק גם את המדינה וישאיר לנו אדמה חרוכה! דור שלם לא יצליח לשקם !!! אז יאלה צעו לדרך נראה אותכם משקמים את כל ההרס חברתי כלכלי שמשאיר לכם המנהיג הנאור רק הוא יכול
בהצלחה ימניים

תמכתי בציפי לבני ולא הלך לה, תמכתי בגנץ והוא קרס, תמכתי בבוגי והוא לא הצליח ועכשיו אני תומך בלפיד, מכל הלב. מי יודע, אולי מי שאני תומך בו זה מתכון לכשלון. אבל, אולי, לפיד בכל זאת יפתיע,... המשך קריאה

תמכתי בציפי לבני ולא הלך לה, תמכתי בגנץ והוא קרס, תמכתי בבוגי והוא לא הצליח ועכשיו אני תומך בלפיד, מכל הלב. מי יודע, אולי מי שאני תומך בו זה מתכון לכשלון. אבל, אולי, לפיד בכל זאת יפתיע, או שלא. על כל פנים – אם יצליח, אשמח עד מאוד, משום שלתחושתי, הוא הכי ראוי. (הייתי מייעץ לו להתחייב בפני עצמו על תרומת 20% ממשכורתו למען נזקקים במקרה הצלחה, אך קטונתי)

עוד 696 מילים ו-7 תגובות
סגירה