הרצוג הוא המועמד של נתניהו לנשיאות המדינה

מיקי זוהר לא היה מעניק חופש הצבעה לח"כים של הליכוד בלי הוראה מנתניהו ● חברי הכנסת יברקן ושטרית לא היו ממליצים על הרצוג אלמלא קיבלו אישור מגבוה ● השורה התחתונה ברורה: הרצוג הוא המועמד של ראש הממשלה ● יו"ר העבודה לשעבר מכחיש שיש לו סיכום מוקדם בנושא חנינה לנתניהו, אבל הנחת העבודה חייבת להיות שנתניהו פועל ממניעי מיל"מ ("מה יוצא לי מזה") ● פרשנות

פוסטר של יצחק הרצוג ושל בנימין נתניהו על שלט חוצות במהלך הבחירות לכנסת ב-2015 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
AP Photo/Oded Balilty
פוסטר של יצחק הרצוג ושל בנימין נתניהו על שלט חוצות במהלך הבחירות לכנסת ב-2015

השורה התחתונה ברורה: יצחק (בוז'י) הרצוג הוא המועמד של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיאות המדינה.

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר לא היה מעניק חופש הצבעה לחברי הכנסת של הליכוד בלי הוראה של נתניהו. חברי הכנסת גדי יברקן וקטי שטרית, דווקא הם, לא היו מצרפים את החתימה שלהם לממליצים של הרצוג אילולא קיבלו אישור מגבוה. שניהם היו דוחים את הרצוג או מתחמקים ממנו אם נתניהו לא היה רוצה בו.

מעבר לזה, להרצוג חתמו גם חברי הכסת מיכאל מלכיאלי ואוריאל בוסו מש"ס. שניהם לא היו מעזים לשרבט דבר בלי אישור של יו"ר ש"ס אריה דרעי, בעל הברית הכי קרוב של נתניהו.

התמיכה השקטה של נתניהו מעניקה להרצוג ניצחון כמעט ודאי בבחירות שיתקיימו בכנסת בעוד פחות משבועיים, ב-2 ביוני, מול המועמדת השנייה, מרים פרץ. השאלה שנשאלת כמובן היא מיל"מ ("מה יוצא לי מזה", זכויות היוצרים לח"כ בליכוד).

בנימין נתניהו ויצחק הרצוג בטקס האזכרה לנשיא חיים הרצוג בהר הרצל, 2017 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
בנימין נתניהו ויצחק הרצוג בטקס האזכרה לנשיא חיים הרצוג בהר הרצל, 2017 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

המועמדים שהסתובבו בכנסת ביום שלישי וגם בשבועות האחרונים שמעו הרבה שבחים מחברי הכנסת בימין על הרצוג, אבל את ראש הממשלה מעניינת רק האפשרות לקבל חנינה מנשיא המדינה, אם וכאשר יזדקק לה.

נתניהו שבע מרורים מהנשיא ראובן (רובי) ריבלין. הוא לא רצה את ריבלין ולא מועמד אחר של הליכוד. ב-2014 הוא התנגד גם לסילבן שלום והעדיף את פואד בן אליעזר, דליה איציק, וברגע האחרון ביקש לראות בתפקיד את השופטת דליה דורנר. אז עוד לא נפתחו החקירות נגד נתניהו.

היום, כשנתניהו נתון בעיצומו של משפט פלילי, הוא יודע כי מועמד של הליכוד לא יוכל לתת לו חנינה. זה לא יעבור בציבור. זו הסיבה שהוא לא הריץ לתפקיד מועמד של הליכוד.

היום, כשנתניהו נתון בעיצומו של משפט פלילי, הוא יודע כי מועמד של הליכוד לא יוכל לתת לו חנינה. זה לא יעבור בציבור. זו הסיבה שהוא לא הריץ לתפקיד מועמד של הליכוד

הרצוג הוא מועמד פופולרי וקונצנזואלי שמגיע מהשמאל, ואם יחליט בבוא היום להעניק חנינה לנתניהו, הדבר לא ייצור התנגדות גדולה. זו הנחת העבודה.

יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יצחק (בוז'י) הרצוג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אתמול נפוצו ידיעות על סיכומים מוקדמים בין השניים ופעיל השמאל אלדד יניב שיגר מכתב ליועץ המשפטי לממשלה בטענה שהיו מגעים מוקדמים בנושא החנינה בין נתניהו והרצוג. תגובת מטה הרצוג: "אין ולא היו כל סיכום או הבטחה בנושא חנינה או נושא אחר הנוגע לסמכויותיו של נשיא המדינה או מוסד הנשיאות לנתניהו או לכל אדם אחר".

כך או כך, הרצוג נהנה גם ממסורת ארוכה שנהוגה בבחירות לנשיאות. המועמד הנבחר יבוא כמעט תמיד מתוך הסביבה הפוליטית. הבוחרים הם חברי הכנסת והם יעדיפו את העמית לשעבר, שאיתו יצרו קשרים, עשו דילים וחלקו חוויות נעימות ומשותפות, בדרך כלל על חשבון הציבור.

הרצוג נהנה גם ממסורת ארוכה שנהוגה בבחירות לנשיאות. המועמד הנבחר יבוא כמעט תמיד מתוך הסביבה הפוליטית. הבוחרים הם חברי הכנסת והם תמיד יעדיפו את העמית לשעבר, שאיתו יצרו קשרים

פוליטיקאים בעלי מיומנות גבוהה בונים את עצמם בשקדנות, עובדים ביסודיות מול חברי הכנסת ומבטיחים לעצמם רוב גם בקרב מפלגות יריבות. כך עבדו משה קצב, שמעון פרס, רובי ריבלין ועכשיו גם הרצוג.

זהות החותמים מעידה גם על התמיכה שהרצוג מקבל מהסיעות האחרות. אם ארנה ברביבאי וקארין אלהרר חתמו, סביר להניח שסיעת יש עתיד במלואה תתייצב לצידו. אם ח"כ יפעת שאשא ביטון חתמה על הטופס להרצוג, זו כנראה המגמה של תקווה חדשה.

הגשת המועמדות של יצחק הרצוג לנשיאות, 19 במאי 2021
הגשת המועמדות של יצחק הרצוג לנשיאות, 19 במאי 2021

גם חברי הכנסת עודד פורר וחמד עמאר לא היו מעזים לחתום לטובת הרצוג בלי אישור של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.

מועמדים שהגיעו מבחוץ נתקלו בדלת סגורה. איש מהם לא הצליח להיבחר, למעט פרופ' אפרים קציר ב-1973. מרים פרץ היא מועמדת ראויה, ואם הציבור היה בוחר את הנשיא, ייתכן והייתה זוכה בתפקיד. אבל בכנסת יהיה לה קשה יותר.

ביום שלישי היא ניהלה מרדף כמעט נואש אחרי עשר החתימות הדרושות. כדי להשיג את החתימה העשירית, היא שגרה מונית לבנימינה לפני שעת האפס. השר יואב גלנט, שהיה מפקדו של אחד משני בניה שנפלו בקרבות, הסכים להוסיף את חתימתו.

פרץ ניהלה מרדף כמעט נואש אחרי עשר החתימות הדרושות. כדי להשיג את החתימה העשירית, היא שגרה מונית לבנימינה לפני שעת האפס. יואב גלנט, שהיה מפקדו של אחד מבניה, הסכים להוסיף את חתימתו

אחד מחברי הכנסת הבולטים של הליכוד, מקורב לנתניהו, ניסה להסביר למה הרצוג עדיף. "נשיא המדינה לא יכול לאחות קרעים. הכול זה סיסמאות. מה, הנאומים שלו באמת יהפכו את היהודים והערבים לחברים טובים? הנשיא צריך לעבוד עם ראש הממשלה. לטפל במשברים בינלאומיים, אם צריך. להרגיע את הרוחות. פרס עשה כמה שליחויות חשובות כאלה".

מרים פרץ נושאת דברים בכנס של מרכז השלטון המקומי בתל אביב, 19 בפברואר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים פרץ נושאת דברים בכנס של מרכז השלטון המקומי בתל אביב, 19 בפברואר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

לדברי הח"כ המקורב, הרצוג יהיה אנטיתזה של ריבלין. "הוא לא שומר טינה, לא יהיה קטנוני ולא פנקסן. לא יגנה כל הזמן, לא יטיף מוסר ויתקע מקלות".

הרצוג ופרץ ממשיכים הלאה. המועמדים האחרים שניסו את מזלם, יהודה גליק והזמר יהורם גאון, לא השיגו את החתימות הדרושות. למועמד פרופ' שמעון שטרית היו רק שש חתימות. "לך תביא עוד שתי חתימות ואנחנו נשלים לך לעשר", הבטיחו לו בש"ס. שטרית הפך עולמות ובסוף הלך הביתה עצוב ומתוסכל אחרי שנתיים של עבודה מאומצת, עם הבטחות תמיכה אינסופיות שנותרו באוויר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
נו באמת. המאמר מציע הסבר טוב למדי לגבי התמיכה בהרצוג שלא קשור לשום חנינה. מה בדיוק יחייב את הרצוג לחון את נתניהו על רקע הצבעה חשאית? שום כלום. בכל אופן, למחאת בלפור לא אכפת אם החנינה תב... המשך קריאה

נו באמת. המאמר מציע הסבר טוב למדי לגבי התמיכה בהרצוג שלא קשור לשום חנינה. מה בדיוק יחייב את הרצוג לחון את נתניהו על רקע הצבעה חשאית? שום כלום. בכל אופן, למחאת בלפור לא אכפת אם החנינה תבוא משמאלני או ימנית – היא פסולה מיסודה.

עוד 733 מילים ו-3 תגובות
סגירה