היועמ"ש אישר את הפיטורים של מנכ"לית משרד המשפטים

מנדלבליט אמר: "יש קשיים משפטיים, אבל אין מניעה משפטית" ● שר המשפטים דחה בתוקף את הביקורת על הדחת פלמור וטען כי הצעד נעשה בתיאום עמה ● ליברמן: "נתניהו בהיסטריה. ישראל ביתנו תשב רק בממשלה לאומית רחבה" ● הליכוד בתגובה להתנצלות ברק על אירועי אוקטובר 2000: "מחכים להתנצלות של על כך שהיה ראש הממשלה הכושל בתולדות ישראל" ● רפי פרץ ואיילת שקד נפגשו

אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש90)
פלאש90
אביחי מנדלבליט
06:37 עריכה

בוקר טוב! עוד תשעה ימים לסגירת הרשימות לבחירות. בימים הקרובים ייפגשו רפי פרץ ואיילת שקד כדי לנסות לסכם על ריצה משותפת של איחוד הימין והימין החדש.

במפלגות השמאל עדיין סופגים את ההדף של האיחוד בין העבודה לגשר של אורלי לוי. ברק החתים עצומה הקוראת למפלגות השמאל להתאחד. לעומת זאת עמיר פרץ קרא לברק עצמו לפרוש.

07:18 עריכה

"תהיה רשימה משותפת. אנחנו תוך יומיים-שלושה אמורים להכריז עליה", כך אומר הבוקר יושב ראש חד"ש, חבר הכנסת איימן עודה, לאריה גולן ברשת ב'.

בבחירות האחרונות רצו חד"ש, תע"ל, רע"מ ובל"ד בשתי רשימות נפרדות וקיבלו עשרה מנדטים. לעומת זאת, כשרצו ברשימה משותפת, קיבלו 13 מנדטים.

07:44 עריכה

אהוד ברק פעל לפירוק השותפות בין גנץ ללפיד. לפי דיווח של זאב קם ברשת ב', לפני שהודיע על הקמת מפלגתו, ניסה שליח מטעמו של ברק להביא את יש עתיד לפרוש מכחול לבן ולשוב להתמודד כמפלגה עצמאית. ברק מכחיש את הדברים.

מאז הקים ברק את מפלגתו, ישראל דמוקרטית, זכתה הרשימה בסקרים במנדטים בודדים, ובחלק מהסקרים אף לא עברה את אחוז החסימה.

09:10 עריכה

הבוקר מפרסם חבר הכנסת עיסאווי פריג' ממרצ טור דעה בעיתון "הארץ", ובו הוא פונה ליושב ראש ישראל דמוקרטית אהוד ברק. פריג' קורא לברק לקחת אחריות על אירועי אוקטובר 2000, שבהם נהרגו 12 אזרחים ערבים מאש משטרת ישראל, בתקופה שבה ברק כיהן כראש הממשלה. פריג' גם קורא לברק להתנגד לכיבוש בשטחים ולפעול לשילוב הציבור הערבי בתפקידי מפתח בכלכלה הישראלית.

09:41 עריכה

קרב ציוצים בין יושב ראש ש"ס אריה דרעי ליושב ראש יש עתיד יאיר לפיד.

"לפיד, אתה תמצית היהירות וההתנשאות", כותב דרעי בתגובה לכך שמס' 2 בכחול לבן הודיע שיילחם "על הגיוס, לימודי המתמטיקה והאנגלית, ונגד כל כפייה דתית". "את הנזקים שגרמת כשר אוצר לאוכלוסיות החלשות, לילדים ולקשישים, אנחנו עדיין ממשיכים לתקן", הוסיף יושב ראש ש"ס.

לפיד לא נשאר חייב: "אני לא השתניתי ואני ממשיך להילחם על עקרונותיי, ואתה לא השתנית ואתה ממשיך לחטוף כתבי אישום על שחיתות". "יש לך מקורות בפרקליטות שאתה קובע שיש נגדי כתבי אישום או שזה עוד שקר אופייני?", תהה שר הפנים.

אגב, בשונה מלפיד, על אביגדור ליברמן – שמתמודד גם הוא על הטיקט החילוני – אומר דרעי שהוא "מעולם לא פגע אפילו בכוס מים של הציבור החרדי".

10:07 עריכה

על רקע שביתת האחים והאחיות, תקף הבוקר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) את הפוליטיקאים ש"לא מדברים על הבריאות" במערכת הבחירות הנוכחית.

אז לטובת הקורא ליצמן, קיבצנו תגובות נבחרות של פוליטיקאים לגבי המתרחש במערכת הבריאות. מהתרשמות ראשונה עולה שלא פוליטיקאים מ"כל המפלגות" מתעלמים מהסוגיה, אלא בעיקר חבריו של ליצמן לקואליציה.

 

11:01 עריכה

יושבת ראש הימין החדש איילת שקד ויושב ראש הבית היהודי רפי פרץ נועדו היום ודנו בהתמודדות בבחירות ברשימה משותפת. זו הפגישה הראשונה של השניים מאז מינויה של שקד ליושבת ראש הימין החדש. פרץ ושקד קבעו שצוותי משא ומתן מטעמם יפעלו לקידום הריצה המשותפת בימים הקרובים.

איילת שקד במסיבת העיתונאים של הימין החדש (צילום: נתי יפת)
איילת שקד במסיבת העיתונאים של הימין החדש (צילום: נתי יפת)
11:37 עריכה

דדי פרלמוטר, שהתמודד בבחירות האחרונות כמס' 2 בגשר, אמר שלא יתמודד במערכת הבחירות הנוכחית. זאת על רקע חוסר הבהירות בשאלה את מי תשריין אורלי לוי-אבקסיס ברשימת העבודה לכנסת.

גם יולי תמיר, שמסיימת את תפקידה כנשיאת שנקר וכיהנה בעבר כשרת הקליטה וכשרת החינוך, הבהירה שאין בכוונתה לשוב לזירה הפוליטית.

12:44 עריכה

על רקע ההתקדמות במגעים בין הימין החדש של שקד ובנט לבין איחוד מפלגות הימין של פרץ וסמוטריץ', בעוצמה יהודית מחשבים מסלול מחדש. במפלגה הוקם מטה בראשות ברוך מרזל, שמטרתו לבחון חיבורים פוליטיים אפשריים לקראת סגירת הרשימות בשבוע הבא – כך דווח ב"ישראל היום".

עיתונאית ערוץ 20 אילת כהנא מדווחת שבעוצמה יהודית בוחנים את האפשרות לרוץ יחד עם מפלגת נעם, שבהנהגתו הרוחנית של הרב צבי טאו.

בתוך כך דיווח עמית סגל שבנעם פנו למפלגת בל"ד כדי לקבל את אישורה לעשות שימוש באותיות עי"ן ומ"ם בפתק ההצבעה של המפלגה.

13:08 עריכה

התקדמות לקראת חיבור בין מרצ לישראל דמוקרטית. הבוקר קרא מעל דפי "הארץ" חבר הכנסת עיסאווי פריג' לאהוד ברק ליטול אחריות על אירועי אוקטובר 2000. יושב ראש ישראל דמוקרטית הרים את הכפפה ובראיון לאסתי פרז בן-עמי ברשת ב' הביע צער והתנצלות על שאירע בתקופת כהונתו כראש ממשלה:

דבריו של ברק מצטרפים לנכונותו שלא לעמוד בראש רשימה מאוחדת שתקום ומגבירים את הסיכוי לריצה משותפת של שתי המפלגות.

הכתבת הפוליטית של חדשות 12 דפנה ליאל מדווחת שבמרצ מסויגים מחיבור עם ישראל דמוקרטית מתוך חשש שאחרי הבחירות יחברו אנשי המפלגה לממשלת נתניהו.

13:35 עריכה

הימין החדש הסיר מהרשת קמפיין שבו התפאר בכך שהביא לצמצום מספר התלמידים בכיתה מ-40 ל-32. עורך הדין שחר בן מאיר עתר לוועדת הבחירות המרכזית בטענה שהמידע בקמפיין לא נכון. בימין החדש לא המתינו להחלטה בנושא והורידו בעצמם את הקמפיין מהרשת.

14:17 עריכה

חברת הכנסת סתיו שפיר בביקורת על יושב ראש מפלגתה, עמיר פרץ: אם לא יושג איחוד "זה אך ורק בגלל הסירוב של היושב ראש"

14:31 עריכה

יושב ראש ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, קורא לאיחוד בשמאל: "בימין למדו: בחירות – מתאחדים… למחנה הדמוקרטי אין את הפריווילגיה להתפצל".

כדאי רק להזכיר שמי שהקים בחודש שעבר מפלגה ובכך הביא לפיצול בתוך המחנה הדמוקרטי – אינו אלא אהוד ברק בעצמו.

14:51 עריכה

לפני שהצטרף לליכוד, הודיע משה כחלון שכולנו תישאר מפלגה עצמאית. הזגזוג של כחלון הביא לביקורת ציבורית על מהלכיו הפוליטיים. בניסיון להסביר את התנהלותו אמר כחלון שהבטחתו לפעול באופן עצמאי ולא לחבור לליכוד נגעה לכנסת ה-21, ובהבטחה זו הוא עמד, אך משעה שהוחלט על פיזור הכנסת, הוא רשאי לקבל החלטות חדשות – בפרט כשהוא שב לעמוד מול ציבור הבוחרים.

אולם דברים שאמר אתמול – במסיבה לרגל שבירת השיא של נתניהו כראש הממשלה בעל הכהונה הארוכה ביותר – שופכים אור חדש על אמינותו של יושב ראש כולנו. "בלילה של הבחירות דיברתי עם ראש הממשלה", סיפר כחלון. "הוא שאל אותי 'מתי אתה חוזר הביתה?'. אמרתי: 'עכשיו. עכשיו'".

אז מתי החליט כחלון לשוב לליכוד – בליל הבחירות, כפי שסיפר אמש, או עם ההחלטה על פיזור הכנסת, כפי שטען בחודש שעבר? you be the judge

15:03 עריכה

שר המשפטים אמיר אוחנה (הליכוד) הדיח את מנכ"לית המשרד אמי פלמור, שכיהנה בתפקיד בחמש השנים האחרונות. אוחנה מעוניין למנות לתפקיד את אופיר כהן, סגן אלוף במיל' וממייסדי העמותה למען משרתי המילואים.

ההחלטה, שנעשתה במהלך כהונה של ממשלת מעבר, גררה ביקורת במערכת הפוליטית, על אף שמנכ"ל היא משרת אמון.

15:22 עריכה

עיתונאי הארץ חיים לוינסון שם לב למשהו מעניין:

15:27 עריכה

חוק הגיוס לא יורד מהכותרות במערכת הבחירות הזו (כמו בקודמותיה) ונדמה כי הנושא ימשיך להעסיק את הציבור הישראלי גם לאחר שתיבחר ממשלה: המדינה הגישה לבג"ץ בקשה נוספת לדחיית פקיעתו של חוק הגיוס, בעוד 4 חודשים, בעקבות הבחירות החוזרות.

בבקשה שהוגשה נכתב כי "בנסיבות אלה של התפזרות הכנסת, בהתאם לבקשת רה"מ ושר הביטחון ועל דעת היועמ"ש, מתבקש בית המשפט לקבוע כי מועד פקיעת פרק ג' לחוק שירות הביטחון נדחה פעם נוספת, עד ל-2.1.20, עד תום שלושה חודשים ממועד תחילת כהונתה של הכנסת ה-22".

16:11 עריכה

מגעים בין מרצ לאהוד ברק לריצה משותפת בגוש השמאל? גורם בכיר במרצ אמר היום כי החל מו"מ עם מפלגתו של ברק וגורמים במפלגת העבודה לקראת חיבור אפשרי. "העגלה יצאה לדרך", דברי הגורם.

16:17 עריכה

בליכוד מגיבים להתנצלות של ברק: "התנצלות פתטית, שלא משכנעת איש ונועדה רק למטרה אחד – לאפשר את חיבורו למרצ. אנחנו עדיין מחכים להתנצלות על כך שהיה ראש הממשלה הכושל בתולדות ישראל, שברח מלבנון, הפקיר למוות את לוחם צה"ל, לא עשה דבר מול הלינץ' ברמאללה, הוביל לאינתיפאדה ועוד קיבל 2.3 מיליון דולר מקרן וקסנר שניהל חברו הפדופיל המורשע ג'פרי אפשטיין".

16:46 עריכה

ויש גם תגובה מפרגנת למהלך של שר המשפטים אמיר אוחנה:

16:55 עריכה

שריון ראשון של החיבור בין אורלי לוי-אבקסיס ועמיר פרץ: מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר, חגי רזניק, ישובץ במקום ה-7 ברשימת העבודה לכנסת.

פרץ: "מביאים את בשורת הביטחון החברתי לרשימה לכנסת. רזניק הוא מנהיג חברתי שאינו מסתפק ברעיונות, אלא הופך אותם לתוכנית עבודה".

17:29 עריכה

בתנועה לאיכות השלטון פנו ליועמ"ש, מנדלבליט להורות על ביטול ההחלטה של שר המשפטים אמיר אוחנה, להדיח את מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור.

גם ח"כ אחמד טיבי פנה במכתב וכתב: "מדובר בממשלת מעבר ובתקופת בחירות. אין סמכות חוקית ומנדט לשר המשפטים להדיח מנכ"לים בממשלת מעבר ולמנות חדשים".

18:04 עריכה

שרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני, מי שמינתה ב-2014 את אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים שפוטרה היום, מגיבה להחלטה של אוחנה:

18:18 עריכה

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, בראיון ב"שש עם" בחדשות 12: "ראש הממשלה בהיסטריה. בסולם מ-1 עד 10, הוא נמצא ב-11. הוא מ-פ-ח-ד. בליכוד מ-פ-ח-ד-י-ם. שמעתי את כל בכירי הליכוד בשבוע האחרון. כל מה שהם עושים זה לתקוף אותי".

ליברמן התייחס למערכת היחסים שלו עם השר אריה דרעי. "קודם כל, אין מערכת יחסים. אנחנו לא נשב בשום קואליציה לא עם דרעי, לא עם ליצמן ולא עם סמוטריץ'. הממשלה היחידה שבה ישראל ביתנו תהיה חברה זה – הליכוד, ישראל ביתנו וכחול לבן".

"נתניהו רוצה אך ורק ממשלה צרה, ממשלת הלכה, עם סמוטריץ', פרץ, דרעי וליצמן", שב ותקף ליברמן. "את זה חייבים למנוע. אי אפשר יהיה להתמודד עם כל האתגרים שיעמדו בפני הממשלה הבאה באם היא תהיה צרה. זו תהיה צרה למדינת ישראל".

אביגדור ליברמן (צילום: פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: פלאש 90)

עם זאת, הדגיש ליברמן כי אינו פוסל את נתניהו באופן אישי. "הוא כן עושה זאת לגביי, אבל זה לא משנה".

בליכוד מגיבים: "ליברמן הבטיח להמליץ על המפלגה הגדולה ביותר. בראיון ובקמפיין שלו ליברמן תוקף אך ורק את נתניהו. זה מוכיח שהוא רוצה ממשלת שמאל בראשות לפיד-גנץ-לפיד. מי שרוצה ממשלת ימין חייב להצביע רק לליכוד".

19:03 עריכה

נו, מה יהיה עם יאיר לפיד ויחסיו עם העובדות?

יוסף (טומי) לפיד מונה לשר המשפטים בממשלת שרון, ב-28 בפברואר 2003. פלמור, כפי שצויין, נכנסה לתפקידה במחלקת החנינות שלוש שנים קודם לכן. וזה לא שיוסף לפיד מינה אותה לתפקיד אחר, נאמר: פלמור היתה בראש מחלקת החנינות הרבה אחרי שאביו של יאיר (לפיד) הלך לעולמו: היא עמדה בראש המחלקה 14 שנים, עד שמונתה למנכ"לית משרד המשפטים ב-2014.

19:18 עריכה

אמיר אוחנה דחה בתוקף את הביקורת על החלטתו להדיח את מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, וטען כי הצעד נעשה בתיאום ובהסכמה עם פלמור עצמה.

"הנוהג המקובל הוא ששר ממנה מנכ"ל", אמר שר המשפטים באמצעות דוברו. "זו משרת אמון – ההיפך הוא החריג. כך נראית משילות. בשבועות האחרונים שוחחתי עם אמי פלמור באשר לסיום תפקידה בהן הביעה נכונות והסכמה לסיום התפקיד".
אוחנה אף דחה את ההשערות כאילו ההדחה נעשתה בעקבות סטטוס של יאיר נתניהו, המצביע על פלמור כשמאלנית. "אין שחר לכל הספקולציות הפרועות בנוגע להחלטה, שהתקבלה על ידי, ועל ידי בלבד", אמר.
20:27 עריכה

הליכוד מגיבים לביקורת על ההחלטה לפטר את מנכ"לית משרד המשפטים: "כמעט כל שר מחליף את מנכ"ל משרדו עם כניסתו לתפקיד – כך היה מאז ומעולם. זאת משילות בסיסית וזאת דמוקרטיה, ההפך הוא היוצא מן הכלל. לשר משפטים משמאל היה לוקח שעתיים להחליף את מנכ"ל משרדו כדי להבטיח שמדיניותו תיושם. שר המשפטים אוחנה אמר שהחליט להחליף את מנכ"לית משרדו כבר לפני שבועות כך שכל קשר בין החלטתו לבין פוסט שפורסם ברשת רק לפני יומיים זה לא יותר מעוד פייק ניוז

20:36 עריכה

היועץ המשפטי לממשלה אישר לשר המשפטים אמיר אוחנה לפטר את אמי פלמור. מנדלבליט מסר לאוחנה כי יצטרך להצדיק בפני נציב שירות המדינה את הצורך למנות מנכ"ל חדש בתקופת הבחירות. ואילו במשרד המשפטים אומרים שלפלמור פורשת ולא מפוטרת ולכן אין צורך בהתערבותו

20:48 עריכה

לאחר שהתנצל על אירועי אוקטובר 2000, שוחח הערב אהוד ברק עם ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ. פריג' התייחס למגעים בין שתי המפלגות: "נמשך הניסיון להוביל חחבירה משמעותית בגוש השמאל. מרצ לא סוגרת דלתות בפני אף אחד וברק הוא אחת האופציות".

21:44 עריכה

לפיד עושה תיקון לפדיחה ומודה בטעות. אולי הוא בדיוק, שוב, יצא מהמקלחת

סגירה