דמותו הטרגית של האדמו"ר מקרלין, שבקהילתו אירע אסון הטריבונה

אסון קריסת הטריבונה בגבעת זאב, צילום מסך מתוך חדשות כאן
אסון קריסת הטריבונה בגבעת זאב, צילום מסך מתוך חדשות כאן

תעתועי הגורל שפקדו את האדמו"ר מקרלין, הרב ברוך שוחט, שבקהילתו אירע אסון קריסת הטריבונה בבית הכנסת בגבעת זאב, הפכו אותו לדמות טרגית. מדובר באיש מיוחד מאוד, שאין שני לו ואין דומה לו בכל המגזר החרדי.

תעתועי הגורל שפקדו את האדמו"ר מקרלין, הרב שבקהילתו אירע אסון קריסת הטריבונה בבית הכנסת בגבעת זאב, הפכו אותו לדמות טרגית. מדובר באיש מיוחד מאוד, שאין שני לו ואין דומה לו בכל המגזר החרדי

ראשית, קצת רקע עליו. הוא אינו בנו של האדמו"ר הקודם אלא אחיינו. את חייו התחיל לא בסמטאות מאה שערים, אלא בחוצות ניו יורק. כאשר נפטר האדמו"ר הקודם רצו החסידים למנות אדמו"ר חדש ונתקלו בבעיה. האדמו"ר לא הותיר אחריו ילדים ואילו אחותו חיה חיים מודרניים (ומשתייכת לחוגי המזרחי, רחמנא ליצלן) בניו יורק, כך שאין החסידים יכולים לקבל את בעלה המודרני כאדמו"ר.

כפתרון ביניים סוכם שבנם (בן השנתיים!) יהיה האדמו"ר הבא. בהתאם, יקבל חינוך מורכב. מצד אחד ימשיך לקבל את החינוך המודרני בבית הוריו, אבל מהצד השני שלחה החסידות "פדגוגים מומחים" שילמדו את הילד כל שעליו לדעת כדי שיתאים להיות אדמו"ר.

התוצאה יצאה באמת מרתקת. מדובר באדמו"ר שאינו לובש בגדי אדמו"ר, אלא לבוש חסידי-מודרני (כולל עניבה, רחמנא ליצלן), אדמו"ר שמנגן בכמה כלים ותחומי העניין שלו רחבים מאוד. לא אחת נצפה האדמו"ר (שכאמור, נראה כאחד האדם) מסתובב בתערוכות בינלאומיות שונות. החל מתערוכות צבאיות וכלה בתערוכות אומנות. הוא ידוע כחובב ספרים מובהק ותדיר ניתן למצוא אותו מחטט בספריות של אוניברסיטאות או מוזיאונים בעולם. הוא אינו מרשה לחסידיו לפנות אליו, או אפילו להתייחס אליו, כשאינו בביתו/תפקידו. שומר בקנאות על פרטיותו ועצמאותו. כהנגדה, ראו איך חסידי ברלנד רודפים אחריו לכל מקום.

מחנכיו החסידיים גידלו אותו לאדמו"ר ובר המצווה שלו התקיים לא בניו יורק, אלא בבית המדרש בירושלים. אז טרם הוכתר רשמית (ההכתרה הרשמית נעשתה ביום חתונתו), אבל כולם התייחסו אליו כאל אדמו"ר ("הינוקא", היה נקרא). הם חיתנו אותו עם בת-צדיקים ידועה (בת דודתו, במקרה), אבל שנתיים לאחר מכן, החליט שזה לא מתאים לו והתגרש (!). אל דאגה, כיום הוא נשוי באושר למישהי אחרת ולהם 15 ילדים משותפים.

סוכם שבנם (בן השנתיים!) של אחות האדמו"ר ובעלה המודרני יהיה האדמו"ר הבא. בהתאם, יקבל חינוך מורכב. מחד, ימשיך לקבל חינוך מודרני בבית הוריו ומאידך, החסידות שלחה "פדגוגים מומחים" להכין את הילד לתפקיד

האדמו"ר המודרני הזה הינו אדמור"ם של חסידים שמרנים מהזן הישן. רוב חסידיו לובשים בגדי "זברה" – כמו הנטורי קרתא. עם זאת, הוא ניתק מהקשר עם "העדה החרדית" בירושלים ובחר בדרך עצמאית, שקרובה יותר למודרניזם-היחסי של אגודת ישראל.

מאז הוא לוקח תקציבים מהמדינה, אינו מתערב בנושאים ציבוריים ומורה לחסידיו להמנע מלקחת תפקידים ציבוריים. רק לעיתים רחוקות, ולטווח קצוב, הוא מרשה לחסידיו להתמודד על תפקיד עירוני. הוא אינו מורה לחסידיו להצביע לכנסת וכל אחד עושה כהבנתו (השמועות אומרות שרובם מצביעים ליהדות התורה). הוא בעד השכלה גבוהה, ובצה"ל תמצאו מחסידיו, יותר מאשר מכל חסידות אחרת.

הוא האדמו"ר היחיד בעולם שלא יצא נגד הסמרטפונים, אלא מורה לחסידיו להתקין תוכנות סינון חזקות. הוא גם האדמו"ר היחיד בעולם שיש לו מייל, ושכל חסיד יכול לפנות אליו ישירות (מעבר לשעה ביום שהוא זמין טלפונית לכל חפץ).

האדמו"ר הזה שומר על החוק והסדר הציבורי המקובל מכל משמר. זו החסידות שסגרה את שעריה לתפילות ראש השנה,. הוא לא רק הורה לסגור את תלמודי התורה בקורונה, אלא אמר שכל רב שמתיר את זה, אין לשמוע לו בשום נושא. זו גם החסידות שאסרה על חסידיה לנסוע למירון השנה (כשכל הציבור החרדי התגייס לכופף את הממשלה, כדי שיתירו להם להיות על ההר בלי הגבלות).

האדמו"ר שומר על החוק והסדר הציבורי בקפידה. הוא סגר את תלמודי התורה בקורונה, והוסיף כי אין לשמוע לרב המתיר זאת. זו גם החסידות שאסרה על חסידיה לנסוע למירון השנה

לאחר אסון מירון הוא היחיד שדיבר בגלוי על האחריות שמוטלת על הציבור החרדי (שהתגולל על כולם בהאשמות, חוץ מעל עצמו). הוא  אמר שאסור לסמוך על ניסים ושצריך להיות "נורמלי" ולהתנהג כבני אדם מבוגרים ואחראיים. "כבר מזמן הגיע ההבנה שניקח קצת אחריות על החיים שלנו, ולהתנהג כמו שצריכים להתנהג". "עסקנים 'שלנו' מנעו את פיתוח מירון, מסיבות צרות של אגואיזם. צריך להפסיק את זה".

הוא יצא נגד אלו שמתעמתים עם שוטרים, כבאים ויתר נציגי החוק, ואמר: "אבל איך אפשר לפגוע ביהודי אחר, מי נותן הצדקה לפגוע ביהודי אחר, מי זה שנתן את הדרך להזיק ביהודי אחר, מי נתן את הדרך לזרוק אבנים, לזרוק ביצים, לקלל וכאלו דברים? מאיפה זה מגיע? ואיפה ראינו דבר כזה בכלל ישראל ובחז"ל שיהיו דברים כאלה, ככה לפגוע, ובפרט כשהוא מגיע גם לעזור? אז מה אם הם לא נראים כמונו?".

אין ספק שהאדמו"ר הוא אדם אחראי, שמקפיד מאוד על כל תקנה וחוק. הוא גם מינה שניים מחסידים על נושא הבטיחות ופרסם הודעה לציבור, לפיה כל הצעה, רעיון או מחשבה בנושא הבטיחות, יש להפנות אליהם. החסידות גם הוציאה הודעה, בה ניכרת קבלת המרות והסמכות המקצועית. אין שום ניסיון לטייח, או להסיר אשמה ואחריות.

איך קרה שדווקא בחסידות שלו אירע אירוע נורא כל כך? עדיין אין לזה תשובה. סביר להניח שמישהו עיגל פינות (אם כי זה מוזר כשלעצמו. כל חסידיו יודעים עד כמה הוא מקפיד על כל חוק ותקנה). בעיני, אלו תעתועי הגורל. לכן, בעיני, האדמו"ר הזה הוא דמות טרגית בסיפור.

איך קרה שדווקא בחסידות שלו אירע אירוע נורא כל כך? עדיין אין לזה תשובה. סביר להניח שמישהו עיגל פינות (אם כי זה מוזר כשלעצמו. כל חסידיו יודעים עד כמה הוא מקפיד על כל חוק ותקנה). בעיני, אלו תעתועי הגורל

נושא הכשל עוד יחקר, ומן הסתם יובאו מסקנותיו בפני הציבור. התהייה היא מה תהיה תגובתו של האדמו"ר. הוא מוכר כאיש אחראי ורגיש, וסביר להניח שהוא נושא על צווארו רגשי אשם כבדים. יש להניח שהנטיה הראשונית שלו היא לקחת אחריות ולהתפטר. הבעיה היא שאין דבר כזה להתפטר מאדמורות. חסידיו רק יעריצו אותו יותר ויותר.

בתולדות החסידות מוכר סיפורו של הרבי מקוצק שהכי התפטר שאפשר (הסתגר בחדרו ולא יצא אל חסידיו) אבל הם סירבו להתפטרותו וישבו מחוץ לדלתו 20 שנה! אולי יגזור על עצמו "גלות"? במסורת ישראל, מי שרצח בשגגה "גולה". אם כן, איך תראה גלותו? מה יעשו חסידיו בעת העדרו? אם לא יתפטר ולא יצא לגלות כלשהי, הרי שהטרגדיה שלו רק תתעצם. יהיה מדובר שבאדם שכל חפצו הוא להתכנס בדלת אמותיו והוא נאלץ לשאת את עול האדמו"רות על צווארו.

נמרוד חי על התפר שבין שסעי החברה הישראלית, רגל פה רגל שם. משמש כיועץ, ועוסק בגישור תוך אישי ובינאישי. חי את השסעים בחברה הישראלית מזה שנים רבות. לא ימין ולא שמאל (=נגד כולם)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 952 מילים ו-1 תגובות
סגירה