חברי מרכז אהבת תורה בהנדרסון צועדים עם ספר תורה ברחבי העיר (צילום: מרכז אהבת תורה)
מרכז אהבת תורה

חמש דקות מלאס וגאס מתפתחת קהילה דתית משגשגת

הם מגיעים מניו יורק, ממנצ'סטר, מירושלים ● יותר ויותר יהודים בוחרים לעבור לגור בהנדרסון, העיר השנייה בגודלה בנבדה ● עם שמיים כחולים ואין-ספור פארקים, כשעלויות הדיור נמוכות, ועם קהילה חזקה ועירייה שמתחשבת בצרכי היהודים, הייאוש נעשה יותר נוח ● ביקור במרכז היהודי הצומח בלב המדבר

גרשון ולזלי וולף עזבו את ברוקלין לטובת לאס וגאס באוגוסט 2006 וגרו שם ארבע שנים. הגעגועים לילדיהם הבוגרים החזירו אותם לחוף המזרחי, אבל זה לא החזיק מעמד יותר מדי זמן, ואחרי כמה שנים הם חזרו למדינה המדברית, אחרי שגם לילדיהם נמאס מהמחירים הגבוהים וממזג האוויר המדכא.

הפעם, בחרו בני משפחת וולף בעיר הנדרסון, בעיקר מפני שרצו לגור ליד בית הספר היהודי Yeshiva Day School of Las Vegas, "כדי שהילדים לא יצטרכו לנסוע לבית הספר", אומרת לזלי וולף. "מעולם לא התחרטנו על המעבר. כולנו אוהבים את החיים כאן".

לאס וגאס (צילום: AP Photo/Isaac Brekken, File)
לאס וגאס (צילום: AP Photo/Isaac Brekken, File)

לאס וגאס היא סוג של שם נרדף לבילוי והוללות, אבל הנדרסון השכנה – השנייה בגודלה במדינת נבדה – הפכה ליעד המועדף על משפחות יהודיות. כ-40% מתוך כ-70 אלף היהודים שחיים באזור לאס וגאס מתגוררים בהנדרסון, על פי סקר דמוגרפי שערך לאחרונה ה-Jewish Nevada, ארגון הפדרציה היהודית המקומי. מדי קיץ מגיעות עוד משפחות חדשות למקום, שפעם היה פרבר מנומנם ומאז הפך למרכז צומח של חיים יהודיים אורתודוקסיים במדבר.

בצל עיר החטאים שוכן מקום שכמעט כל תושביו הגיעו ממקום אחר. הנדרסון מושכת אליה יהודים מניו יורק וקליפורניה בגלל עלויות הדיור הנמוכות, שפע הפארקים ושבילי הטיול ומזג האוויר הנוח.

כ-40% מתוך כ-70 אלף היהודים שחיים באזור לאס וגאס מתגוררים בהנדרסון, על פי סקר דמוגרפי שערך לאחרונה ה-Jewish Nevada, ארגון הפדרציה היהודית המקומי, ומדי קיץ מגיעות עוד משפחות חדשות למקום

אבל מה שהופך אותה לאטרקטיבית במיוחד היא תשתית החיים היהודיים המפותחת: מנייני תפילה שפורחים בקצב מסחרר, מרכולים עם מחלקת מוצרים כשרים, קייטנות קיץ, מסעדות כשרות, בתי ספר דתיים, קצבייה כשרה, מקוואות ובית עלמין יהודי. העירוב – תחום העיר המסומן לצורך תנועה בשבתות – מלא לגמרי, וכבר נעשה מאמץ להתרחבות.

הנדרסון שבנבדה, 29 במאי 2013 (צילום: Julie Jacobson, AP)
הנדרסון שבנבדה, 29 במאי 2013 (צילום: Julie Jacobson, AP)

"אנחנו אוהבים מאוד את המקום", אמר סיימון לאדר, מגייס כוח אדם עבור חברות, שעבר מאנגליה לפני שבע שנים. "אנחנו מגיעים ממנצ'סטר ואוהבים את מזג האוויר כאן, הנוף והשמיים הכחולים. אנחנו אוהבים גם שהקהילה חמה וקרובה. היא גדלה מאוד מאז שהגענו, ועדיין שומרת על צביון כפרי שבו לכל אחד אכפת מהשני".

כוחנו באחדותנו

קהילה אינה נמדדת רק במוסדותיה, אלא גם בקשרים שנוצרים בין חבריה, ובהנדרסון חוזקה של הקהילה בא לידי ביטוי בשנה האחרונה כאשר באשי רנד, תושבת לשעבר של העיר בת 37 שרק עברה עם משפחתה לניו ג'רזי, כדי לחפש בתי ספר תיכון אורתודוקסיים גדולים יותר לבתה, נפטרה מסיבוכים של נגיף הקורונה. רבים בהנדרסון התאבלו על מותה של רנד וצפו בהלווייתה באופן וירטואלי. קמפיין מקוון לגיוס כספים שהושק למען המשפחה גייס יותר מ-760 אלף דולר.

מה שהופך את הנדרסון לאטרקטיבית במיוחד היא תשתית החיים היהודיים המפותחת: מנייני תפילה שפורחים בקצב מסחרר, מרכולים עם מחלקות כשרות, קייטנות קיץ, בתי ספר דתיים, מקוואות ובית עלמין יהודי

"זה היה מאוד טרגי", אמר סיי אדר, מהנדס בגמלאות שהגיע להנדרסון בשנת 1996, לפני שרוב העיר נבנתה. אדר זוכר את רנד לא רק כמישהי שתמיד עזרה לאחרים, אלא כ"בחורה מצחיקה עם חוש הומור מפותח". מעבר לאובדן, פטירתה נגעה ללב כולם כי זה היה המוות הראשון בקהילה שלנו", הוא סיפר. "זו הייתה קריאת השכמה, שהזכירה לנו עד כמה החיים יקרים".

משפחתה של רנד שעברה לעיר אחרת היא מקרה נדיר יחסית. אמנם בהנדרסון יש ארבעה בתי כנסת – אורתודוקסי של הזרם המרכזי, חב"ד, קונסרבטיבי ורפורמי – שסביבם מתנהל מכלול החיים היהודיים, אבל הקהילה האורתודוקסית המקומית היא זו שרשמה את הגידול הדרמטי ביותר.

אוכלוסייתה של הנדרסון, שהוקמה בשנת 1953, צמחה במהירות החל משנות התשעים, היא גדלה פי ארבעה ב-30 השנים האחרונות וכיום מונה יותר מ-320 אלף תושבים. שליח חב"ד הראשון הגיע באמצע שנות התשעים. הנוכחות האורתודוקסית גברה עוד יותר עם הגעתו של הרב יהושע פרומוביץ בקיץ 2008 כדי להקים בעיר כולל ראשון. שלוש שנים אחר כך הוא הקים את בית הכנסת האורתודוקסי מרכז אהבת תורה.

"אנחנו אוהבים את מזג האוויר, הנוף והשמיים הכחולים. אנחנו אוהבים גם שהקהילה חמה וקרובה. היא גדלה מאוד מאז שהגענו, ועדיין ישנו צביון כפרי שבו לכל אחד אכפת מהשני", אומר סיימון לאדר שעבר לכאן לפני שבע שנים

בשונה מפרברים אורתודוקסיים אחרים שנמצאים במגמת התרחבות, דוגמת לייקווד שבניו ג'רזי, היהודים בהנדרסון לא בהכרח רואים יתרון בקרבתם לעיר הגדולה. המרחק הקצר מהסטריפ המפורסם של לאס וגאס בהחלט "מציב אתגרים בכל הנוגע לצמיחה רוחנית", אומר פרומוביץ. "אבל ברוב הזמן הקהילה נשארת מבודדת מבירת הבידור של העולם – או כך לפחות אנחנו מקווים".

הפרדמדיקית צ'לסי מונג לאחר שערכה ביקור בית אצל מטופל שנחשד כחולה בקורונה בהנדרסון שבנבדה, 10 באפריל 2020 (צילום: John Locher, AP)
הפרדמדיקית צ'לסי מונג לאחר שערכה ביקור בית אצל מטופל שנחשד כחולה בקורונה בהנדרסון שבנבדה, 10 באפריל 2020 (צילום: John Locher, AP)

הרב ברדלי טקטיאל מבית הכנסת הקונסרבטיבי מדבר קודש, רואה את ייחודה של הנדרסון בכך ש"אפשר לחיות כאן ולהימנע מהמידות הרעות שבדרך כלל מזוהות עם לאס וגאס. הסטריפ וכל מה שהוא מציע מיועד למי שרוצה לנצל אותו, אבל אפשר לחיות בהנדרסון ואפילו לא לדעת שהוא קיים. כיאה לקהילה מתוכננת יש כאן פארק במרחק קילומטר הליכה מכל בית".

מגדלור של ערכים

עבור כמה חברים בקהילה, לאס וגאס משמשת כמגדלור כאשר מדובר על שמירה על ערכים אורתודוקסיים בהנדרסון. לאדר שופך אור: "בכל עיר יש מקומות שאפשר ללכת אליהם ומקומות שצריך להימנע מהם, אבל כולם שזורים זה בזה וקשה לדעת ממה להתרחק. עם לאס וגאס, שנמצאת במרחק כמה קילומטרים, אנו יודעים שכל הטומאה מתרכזת באזור ספציפי אחד, והוא מואר ובולט מקילומטרים, לכן זה מאוד ברור ממה להתרחק".

אחרים מציינים שהסטריפ מאפשר הזדמנויות תעסוקה, גם אם תוכנן אינו לגמרי תואם את הערכים של עובדים אורתודוקסיים. "אתה מחייך ומתמודד עם זה", אומר תושב אורתודוקסי שעובד במלון לוקסור בסטריפ, וביקש להישאר בעילום שם. "לא קל לפרנס את המשפחה, והשורה התחתונה היא שאנחנו עדיין בגולה. עושים מה שאפשר במצב הקיים".

עבודות בנייה בהנדרסון שבנבדה, 22 במאי 2007 (צילום: AP Photo/Jae C. Hong, File)
עבודות בנייה בהנדרסון שבנבדה, 22 במאי 2007 (צילום: AP Photo/Jae C. Hong, File)

רבים רואים זאת כך. בבית הספר Yeshiva Day School of Las Vegas שנמצא בהנדרסון לומדים 200 תלמידים, יותר מכפי שהמקום יכול להכיל. לכן בית הספר שוכר כעת שטח נוסף מהקהילה הרפורמית המקומית, נר תמיד. במקביל, כבר החלו לעבוד על תכניות ראשוניות להרחבת תחום העירוב של העיר מזרחה כדי לבנות דירות נוספות. ההתייעצות עם מומחים רבנים נמצאת בעיצומה.

"האנשים בהנדרסון, יהודים וגויים כאחד, נחמדים בדרך כלל", אומר הווארד פרלמן, נשיא ומייסד חברת אדריכלות. משרדו תכנן את פיתוח העיר תוך התחשבות באורח החיים הדתי של התושבים היהודים, לרבות יחידות דיור שמקיפות שלושה בתי כנסת ובית דיור מוגן עם מטבח כשר. "גיליתי במשך השנים שקהילת הלא-יהודים שבה השתלבנו מקבלת ואוהבת אותנו", אומר פרלמן. "גם הרשויות העירוניות יוצאות מגדרן לעזור לנו עם העירוב ועם הגבלת התנועה בשבתות וחגים".

היהודים בהנדרסון לא בהכרח רואים יתרון בקרבתם לעיר הגדולה. המרחק הקצר מהסטריפ המפורסם של לאס וגאס בהחלט "מציב אתגרים בכל הנוגע לצמיחה רוחנית", אומר הרב יהושע פרומוביץ

כמו קהילות יהודיות רבות, הנדרסון מתמודדת בשנה האחרונה עם השלכות מגפת הקורונה. "הקורונה השפיעה מאוד על הקהילה שלנו", אומר הרב של מרכז אהבת תורה, זכריה רובין, שעבר לכאן עם משפחתו מירושלים. "אנשים רבים נשארו בבית ולא הלכו לבית הכנסת גם כשנשמר ריחוק חברתי. אני בטוח שהכול יחזור לשגרה, אבל זה ייקח זמן".

Boys teams YDLV school songs!

Posted by Yeshiva Day School of Las Vegas on Sunday, May 23, 2021

טקטיאל רואה פוטנציאל עצום לצמיחתה של הקהילה היהודית של הנדרסון. "הבסיס החזק שיצרנו מאפשר לאנשים לעבור לכאן ולהשתלב בקלות בקהילה היהודית", הוא אומר.

רובין סבור שהמגפה הפכה את הנדרסון לאטרקטיבית מאי פעם עבור יהודים. "היהודים בערים הגדולות מחכים לצאת מהעיר, וכשהם רואים את הנדרסון הם מוצאים מקום מושלם לגור בו. פשוט אין מספיק בתים בתחום העירוב כדי להכיל את המשפחות שמעוניינות לעבור לכאן".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,079 מילים ו-1 תגובות
סגירה