ללא הודעה מוקדמת, חלל האמנות סטודיו בנק נסגר

חלל האמנות סטודיו בנק נסגר לפני שבוע ללא התראה מוקדמת ● ביקורת של מכבי אש קבעה שהבניין לא בטיחותי, הבעלים החליפו מנעולים ו-50 אמנים ננעלו מחוץ לסטודיות שהיוו מרכז הכובד של חייהם בשנתיים האחרונות ● גם את הציוד שנשאר בפנים הם אינם יכולים להוציא ● "אגף התרבות בעירייה ובעלי הבניין הנדיבים סיימו לעשות עלינו סיבוב. עכשיו זרקו אותנו לרחוב"

סטודיו בנק (צילום: עומר שרביט)
עומר שרביט
סטודיו בנק

ביום חמישי לפני שבועיים היה אמור להתקיים ערב שירה בסטודיו בנק שברחוב בן יהודה פינת מאפ"ו בתל אביב. האירוע היה אמור לציין שנתיים בדיוק לפעילות בחלל האמנות הזה שכל 7 הקומות שלו היו בעבר סניף של בנק דיסקונט. אלא שבאותו יום האמנים התבשרו שהמקום נסגר מעכשיו לעכשיו.

ערב השירה שתוכנן לאותו יום נדד לחלל אחר בתל אביב והנחתה אותו בהצלחה השחקנית מיה לנדסמן. הערב היה חלק מתערוכה שנקראת "המכון לחקר החופש", אך שאר ההופעות, השיחות והמפגשים שתוכננו לתערוכה הזו כבר לא ייצאו לפועל.

הסיבה הרשמית לסגירה היא בעיות בטיחות. בתזמון מוזר, יום לפני ערב השירה הזה, נערכה בסטודיו בנק ביקורת כבאות מחוז דן. במכתב שנשלח בסיום הביקורת, נאמר שהוחלט לסרב לתת אישור כבאות לבניין ושיש לפנות את כל הדיירים באופן מיידי, אלא אם כן יותקנו במקום גלאי עשן ויוסדרו שאר ליקויי הבטיחות.

במכתב שנשלח בסיום הביקורת, נאמר שהוחלט לסרב לתת אישור כבאות לבניין ושיש לפנות את כל הדיירים באופן מיידי, אלא אם כן יותקנו במקום גלאי עשן ויוסדרו שאר הליקויים

את הביקורת של מכבי האש הזמינו הבעלים של הבניין. כמה ימים אחרי שהתקבלה החלטת הסירוב לאישור בטיחות, הבעלים הורו להחליף את הצילינדרים של המנעולים בכניסות לבניין. התוצאה היא שכחמישים אמנים, מוזיקאים ואנשי תאטרון וקולנוע נעולים עכשיו מחוץ לסטודיו שלהם, בלי גישה לחפצים וציוד שמשמש אותם.

מטעמי בטיחות 'סטודיו בנק' נאלץ לסגור את שעריו על כל חללי היצירה והתצוגה של הבניין, עד להודעה חדשה.

Posted by ‎Studio Bank סטודיו בנק‎ on Thursday, May 27, 2021

חללי העבודה האלה היוו את מקור פרנסתם ומרכז הכובד של חייהם. עבור חלקם, המקום הזה היה בית של ממש, והם לנו בו מדי פעם. סגירת חלל הפעילות עלולה לסכן גם את המשך העסקתן של שתי האוצרות שניהלו את הפעילות, יוליה יבלונסקי והדס קידר.

הבעלים של הבניין הם המיליונר הגרמני-בריטי זכריה (זק) גרטלר ואחותו התאומה אידסה טרינק, באמצעות חברת פרטית בשם DB מלונות. אשתו של זק, קנדידה, היא זו שייצגה אותו מול האמנים שפעלו במקום, במעין עסקה חבילה ביניהם לעיריית תל אביב: הבעלים מעמידים לרשות העירייה והאמנים את הבניין והאמנים ישלמו שכר דירה מופחת עבור הסטודיות וישמרו עליו עד שיתקבל ההיתר להרוס ולבנות מחדש.

האמנים זועמים עכשיו על הסגירה הפתאומית, בניגוד לחוזה שהבטיח להם התראה של מספר שבועות מראש על פינוי. הם צריכים לחכות שיתאמו עבורם ימים להוציא את הציוד שהשאירו במקום. מעבר לכך, הם דורשים פיצוי עבור חודשיים של היעדר הודעה מוקדמת ומקום חלופי לסטודיות. העירייה הציעה בניין אחר, אך לאחר שנבדק על ידי אחת האוצרות הוא נמצא בלתי ראוי לשימוש.

"אני שבורה וכאובת לב על הסגירה", אמרה אחת האמניות בתגובה להודעת הסגירה. אמן אחר כתב: "לא קיבלנו נדבה, שילמנו חודש בחודשו שכר דירה בגובה שני שליש מהממוצע לאזור".

סטודיו-בנק. אחת היצירות בתערוכה שהתקיימה בסניף בנק שנסגר. דצמבר 2020
סטודיו-בנק. אחת היצירות בתערוכה שהתקיימה בסניף בנק שנסגר. דצמבר 2020

"אגף התרבות בעיריית תל אביב ובעלי הבניין הנדיבים סיימו לעשות עלינו סיבוב ועכשיו זרקו אותנו לרחוב", אמר לזמן ישראל אחד האמנים שפועל במקום. "נחוצים לנו באופן מיידי גישה רציפה לבניין, חלל חלופי לעבודה או פיצוי כספי למשך חודשיים.

"אגף התרבות בעיריית תל אביב ובעלי הבניין הנדיבים סיימו לעשות עלינו סיבוב ועכשיו זרקו אותנו לרחוב. נחוצים לנו באופן מיידי גישה רציפה לבניין, חלל חלופי לעבודה או פיצוי כספי למשך חודשיים"

"קהילת הסטודיו בנק הייתה על הגל ועכשיו מחוסלת. כשהקול הקורא הבא של העירייה ייצא, תהיו זהירים במחשבה למה אתם מכניסים את עצמכם".

בדצמבר האחרון נכתב כאן זה על תערוכה שנאצרה בסטודיו בנק, "כוסות רוח יעזרו כמו בנקאי למת". זה היה בשיא הקורונה, כאשר מוסדות התרבות הושבתו לגמרי. התערוכה הדהדה את הפעילות שרחשה בעבר בבניין עצמו (בנקאות) ובאזור הזה של תל אביב (משוררים ומשוררות).

בשבע הקומות של הבניין נותרו שרידים רבים לכך שעד לפני שש שנים זה היה סניף בנק. נכון לעכשיו, הבניין משקיף על החלק שנסגר לתנועה עבור עבודות הרכבת בבן יהודה. הבעלים של הבניין מחזיקים מספר מלונות באזור הזה של תל אביב, אך לפי תיק הבניין בעירייה, הוא עדיין רשום כמיועד למשרדים.

תערוכה ב"סטודיו בנק", נובמבר 2020 (צילום: עמוד הפייסבוק של סטודיו בנק)
תערוכה ב"סטודיו בנק", נובמבר 2020 (צילום: עמוד הפייסבוק של סטודיו בנק)

בעלי הבניין, גרטלר, הוא אחד הטייקונים המקורבים למשפחת ראש הממשלה. הוא אירח את נתניהו בביתו בלונדון ב-2006 וגם היה אחד האנשים שכיכבו ברשימות התורמים הפוטנציאלים שאליהם פנה נתניהו ב-2007, כאשר היה יו"ר האופוזיציה.

בקיץ שעבר גרטלר ערך מסיבת יום הולדת ליאיר נתניהו בבית מלון קרלטון שבו הוא שותף. שנה לפני כן גרטלר ערך בביתו שברחוב ביאליק בתל אביב מסיבת יום הולדת לבנימין נתניהו עצמו. אשתו של גרטלר נהגה להגיע לסטודיו בנק באופן שוטף, ולפני כמה שבועות הגיע לשם גם גרטלר עצמו.

יתכן שלא הייתה דרך למנוע את ביקורת הבטיחות שהביאה לסגירת הבניין, אך האמנים שפועלים במקום מתקשים להבין למה העירייה או הבעלים לא מתקנים את הליקויים כך שהם יוכלו להמשיך לפעול במקום.

משמאל: זק גרטלר ורון חולדאי (צילום: שגרירות בריטניה)
משמאל: זק גרטלר ורון חולדאי (צילום: שגרירות בריטניה)

מעיריית תל אביב נמסרה התגובה הבאה: "אנו שמחים וגאים שמיזם סטודיו בנק נחל הצלחה מסחררת. כידוע המיזם הינו חלק מפרויקט שימושים זמניים, מה שאומר שהאמניות והאמנים שפעלו בסטודיו שנמצא בבניין בבעלות פרטית ידעו כי מדובר בשימוש זמני בבניין וכי ייתכן שנאלץ לפנותם על פי דרישת היזמים.

"כחלק מביקורות תקופתיות הנדרשות על פי חוק, נערכה בחודש שעבר ביקורת בבניין בה נמצאו ליקויים הנמצאים כעת בבדיקה בכדי להבין אם ניתן להמשיך ולהפעיל את הבניין. בינתיים על פי הנחיית רשות כיבוי האש נדרשנו לצערנו לסגור את הבניין ושערי הסטודיו לאלתר ולא לחדש את החוזה של האמנים, שהסתיים בכל מקרה בחודש מאי.

"בפגישה שהתקיימה עם האמנים בשבוע שעבר, הוסברו להם כל הפרטים ונאמר להם כי אנו בודקים היתכנות הפעלה לאחר שיתבהרו דרישות כיבוי אש. לאמנים ניתנה אפשרות להשאיר בשלב זה ציוד בחדרים עד שיתבהרו הנתונים או אם הם ימצאו מקומות חלופיים.

"בניגוד לנטען, האוצרות לא פוטרו ועדיין עובדות".

עוד 812 מילים
סגירה