תראו מי שמדבר על הונאת המאה

נאום נתניהו על הונאת המאה של בנט. צילום מסך מערוץ "כאן"
נאום נתניהו,על הונאת המאה של בנט. צילום מסך מערוץ "כאן"

לא מזמן התראיין ח"כ אביר קארה מימינה וסיפר שמסתובבת בדיחה חדשה -נתניהו כינה את ההצטרפות של בנט לממשלת השינוי "הונאת המאה", כי 99 ההונאות הקודמות היו שלו עצמו. הבדיחה הזו, כך נראה, מבוססת על סיפור אמיתי.

לא מזמן סיפר ח"כ אביר קארה שמסתובבת בדיחה חדשה -נתניהו כינה הצטרפות בנט לממשלת השינוי "הונאת המאה", כי 99 ההונאות הקודמות היו שלו עצמו. הבדיחה הזו, כך נראה, מבוססת על סיפור אמיתי

בנימין נתניהו אמר באחד מנאומיו האחרונים שלבנט אכפת רק מעצמו. תיאור מדויק של תכונה שמאפיינת נתניהו עצמו.

לאורך כהונותיו החזיק נתניהו במדיניות כלכלית שתטיב עם חבריו הטייקונים ועם שותפיו הקואליציונים. בכהונה האחרונה התנהל נתניהו בעיקר בהתאם לצרכיו הפרטיים או המשפטיים, כדי להתפיח את חשבון הבנק שלו או לעכב את משפטו. בשיא הקורונה, בעת משבר כלכלי חריף שפקד ישראלים רבים אשר איבדו את עסקיהם או פרנסתם, היה לו דחוף לעסוק בהחזר מס של מיליון שקל. ואחרי כל זה – בנט הוא זה שאכפת לו רק מעצמו. זו האשמ אבסורדית מצד נתניהו. הרי זו המומחיות שלו עצמו.

לאחר מכן נתניהו האשים את בנט שהוא רק רוצה להיות ראש ממשלה ויעשה הכל לשם כך. צודק או טועה, מצחיק לשמוע את ההאשמה הספציפית הזו מהאיש שהיה מוכן למכור את נשמתו לשטן כדי להבטיח לעצמו עוד קדנציה בבלפור.

נתניהו האשים את בנט שהוא "שקרן מועד". יתכן, אבל שוב, מצחיק לשמוע את זה מהאדם שנתפס אינספור פעמים בשקרים גלויים ובוטים לאורך השנים.

נראה כי לא תזיק לנתניהו להשתתף בסדנה למודעות עצמית.

כשנתניהו מאשים אדם אחר ב"הונאת המאה", מפתה לנסות למנות את כל השקרים וההונאות שנתפס בהם לאורך 15 שנות כהונתו במצבר, אולם קצרה היריעה, והיקף המידע מתאים יותר לסדרת ספרים עבי כרס. אז אנסה, על קצה המזלג, להתמקד ב-7 הונאות מרכזיות בלבד.

1. הונאת "ראש הממשלה של כולם"

נתניהו תיפקד בפועל כראש ממשלת נתניהו. כשראש ממשלה מתמודד לבחירות במדינה דמוקרטית הוא למעשה מבטיח שבכוונתו לפעול למען כל האזרחים ללא הבדל דת, גזע ומין, למען האינטרס המשותף, למען החברה ולמען המדינה.

כשנתניהו מאשים אדם אחר ב"הונאת המאה", מפתה לנסות למנות את כל השקרים וההונאות שנתפס בהם לאורך 15 שנות כהונתו במצטבר, אולם קצרה היריעה, והיקף המידע מתאים יותר לסדרת ספרים עבי כרס

אם נתניהו אכן פעל בהתאם לעקרונות הללו, מדוע יותר מחצי העם חש כי נתניהו פועל נגדו? יתכן שהתחושה נובעת מכך שנתניהו היה עסוק בהסתה נגד רבים כל כך בעם, ובהדרת כל מי שאינו תומך ליכוד, ולא משנה היכן הוא ממוקם בקשת הפוליטית – בשמאל, במרכז, בקרב האזרחים הערבים הישראלים ואפילו בימין.

נתניהו עשה זאת לא רק בנאומיו בעל פה, אלא גם בכתב, כשחוקק את חוק הלאום, המדיר בגלוי את כל המיעוטים, בהם הדרוזים המשרתים בצה"ל. על אף חילוקי הדעות הקשים והשסע האידאולוגי הפעור כתהום, עוד מימיו של בן גוריון ז"ל נשמרה הממלכתיות וכללי המשחק הברורים והדמוקרטים. כל זאת עד שהגיע נתניהו, שפעל בעיקר למען עצמו, אך לא רק. גם למען מנהיגי המפלגות החרדיות, שותפיו הטבעיים, שגילו נאמנות ללא גבולות.

2. הונאות בחירות 96'

במערכת הבחירות של שנת 96', בה התמודד נתניהו מול שמעון פרס ז"ל, נתניהו הצהיר במעגל של דן שילון שלא יפגש עם ערפאת ולא ימשיך את הסכמי אוסלו. אבל נתניהו חתם על הסכמי וואי והסכמי חברון, בהמשך הצהיר על 2 מדינות ל-2 עמים בנאום בר אילן ואף הצביע בעד ההתנתקות. אם לשפוט לפי הסטנדרטים שנתניהו חושף היום, מדובר בהונאת מצביעי הימין וביישום מדיניות שמאל.

מאז ומתמיד נתניהו דגל במדיניות שאינה שמאל ואינה ימין, אלא כזו המקדשת את ההישרדות. אין מה להשוות בין הפליק פלאק המתמשך הזה בין הבטחות להתנהלות בפועל- להצטרפותו של בנט לממשלה שיש בה 2 מפלגות שמאל מתוך 7. נכון, בלחצו הבלתי פוסק של נתניהו הוא הבטיח לא לשבת עם לפיד, אבל במקביל הבטיח שיעשה הכל כדי למנוע בחירות חמישיות.

3. הונאות בממשלה האחרונה

3.1. הטריקים והשטיקים

נתניהו התייצב באולפן והבטיח חגיגית כי בבוא העת יאפשר לגנץ, ראש הממשלה החליפי, להיכנס במקומו לתפקיד ראש הממשלה, במסגרת סעיף הרוטציה בהסכם הממשלה הפריטטית שחתמו. רק כך הוא הצליח להרכיב ממשלה אחרי בחירות דמוקרטיות שבהן לא קיבל מספיק קולות ימין כדי להרכיב ממשלה בכוחות עצמו.

נתניהו התייצב באולפן והבטיח חגיגית כי בבוא העת יאפשר לגנץ להיכנס במקומו לתפקיד רה"מ במסגרת רוטציה, אחרי שלא הצליח להרכיב ממשלה בכוחות עצמו

וכולנו יודעים איך זה נגמר. בחלוף הזמן, נתניהו האשים את גנץ, באמתלה קלושה כלשהי של הפרת ההסכם, והסיק מכך שגם הוא יכול להפר את ההסכם מצידו, ועוד בסעיף המרכזי של הפריטטיות – הרוטציה. מתוקף כך הוא נדבק לכיסאו עד היום הזה ותכנן להמשיך כך עד סוף הקדנציה. מהפוזיציה הזו הוא מדבר היום על המעשה הלא דמוקרטי, כביכול, של בנט.

3.2 הפרת ההסכם לגבי התקציב

לאורך כהונת הממשלה הפריטטית ואולי גם הפתטית של נתניהו וגנץ, נתניהו הסביר לנו שגנץ מפר את ההסכם. זאת בשעה שהוא עצמו מפר את ההסכם לכל הדרך, כשהתיש אותנו בדיבורים על תקציב דו שנתי מול חד שנתי, ובפועל סירב להעביר את התקציב והשאיר את המדינה תקועה ללא תקציב במשך למעלה משנתיים.

4. הונאת ההסתה נגד המפלגות הערביות

במשך 3 מערכות הבחירות האחרונות, נתניהו הפחיד אותנו שוב ושוב שהממשלה בראשות בני גנץ, ולאחר מכן יאיר לפיד, תרכיב קואליציה עם המפלגות הערביות "תומכות הטרור", עד שהיה נדמה שהוא מנסה לעשות לנו שטיפת מוח בענין.
לאחרונה גילינו שכשנתניהו זקוק לכך, המפלגות הערביות, ובראשן המפלגה האסלמיסטית ביותר, מפסיקות להיות תומכות טרור והופכות לפרטנר אמיץ ולגיטימי, אם בכוחן להציל אותו מאיבוד השלטון. למעשה, השבוע מנסור עבאס גילה לנו כי נתניהו ניהל איתו מו"מ משנת 2019.

5. הונאה המפלגה הגדולה ביותר

כל חברי מקהלת הפרשנים זועקים: אבל הצביעו לו 2 מיליון איש! הצביעו לו 30 מנדטים! ד"ר אבישי בן חיים, המומחה לגזענות, מאשים – יש כאן הדרה של אוכלוסייה שלמה שהצביעה לליכוד!

היו לכם 4 מערכות בחירות כדי ללמוד את השיטה. לפי השיטה הישראלית, המועמד שמפלגתו והמפלגות שעמן בכוונתו להרכיב קואליציה קיבלו מספיק קולות כדי להרכיב ממשלה – הוא זה שניצח. לא מי שקיבל את מספר המנדטים הגדול ביותר. כזכור, היתה כבר מערכת בחירות שבה ציפי לבני קיבלה יותר מנדטים מנתניהו, אך החרדים העדיפו את נתניהו והוא זה שהצליח "לנצח" באותן בחירות.

6. הונאת התקשורת המגויסת

מגיעה מילה טובה לראש הממשלה לשעבר אהוד ברק על דבריו באולפן שישי, בנוכחות מבסמט התודעה, על התועמלנים ששולח נתניהו כדי להונות את הציבור. נתניהו מזין את העיתונאים הללו, המכונים שופרות, ואת שריו, במסרים שלרוב האמת בהן מינורית אם קיימת.

7. הונאת ממשלת השינוי

למעשה כל ההתנהלות של נתניהו בתקופה האחרונה היא הונאה אחת גדולה.
בבחירות האחרונות הפראזה שנתניהו חזר עליה הייתה שיאיר לפיד יעשה רוטציה. כל זאת אחרי שהוא עצמו הבטיח רוטציה לגנץ, ואז הציע רוטציה לסער, לבנט, לגנץ ולכל מי שעבר ברדיוס שלו. כל זאת כדי לחלץ את עצמו מהתקיעות של חוסר היכולת המתמשך והעקבי להרכיב ממשלה.

למעשה כל ההתנהלותו לאחרונה היא הונאה. בבחירות האחרונות הפראזה החוזרת הייתה שלפיד יעשה רוטציה. זאת אחרי שהוא עצמו הבטיח רוטציה לגנץ, ובהמשך הציע אותה לסער, לבנט, לגנץ, לכל מי שעבר בסביבה

נראה שבקרב נתניהו ומאמיניו אין את האופציה לקבל הפסד, לקבל הכרעה דמוקרטית ולאפשר למפלגות אחרות לנסות להרכיב ממשלה.

חלק מהניסיון לסיכול ממשלת השינוי כולל את הצתת הלהבות שראינו במבצע שומר נתניהו, את חיזוק הנראטיבים המסיתים והעוינים של "הם" ו"אנחנו", "אנחנו מדינת/ארץ ישראל" "והם הבוגדים", אנחנו הבוגר האחראי והם אלו שיגרמו להפקרות ולסכנה בטחונית.

כל זאת, כידוע, כשנתניהו הוא זה שאיפשר לחמאס להתעצם באמצעות מזוודות הדולרים. הוא זה שחתם על הסכמי נורמליזציה תמורת חמקנים, צוללות או עסקאות נפט, והוא זה העדיף לא לסגור את נתב"ג וכך להפקיר את המדינה לכל מי שהגיע מחו"ל עם מוטציה, וכך לשמר מצב חירום אפידמי במשך יותר משנה.

על רקע כל זאת, זו טענה משונה שממשלת השינוי עם גדעון סער – ממקדמי חוק הלאום, נפתלי בנט שהיה יו"ר מועצת ישע, איווט ליברמן המתנחל מנוקדים, בני גנץ – רמטכ"לו לשעבר של נתניהו, ועומר בר לב – מי שהיה מפקד סיירת מטכ"ל ואחרים – היא ממשלת שמאל מסוכנת. אם כבר, כוחו של השמאל בה בקושי מורגש, במשקל הכללי ובחלוקת התיקים.

הרי ברור לכל כי הממשלה שהולכת לקום צפויה להיות ממשלת ימין מרכז עם נגיעות שמאל. אז מדוע מתעקשים נתניהו ושריו לעוות את המציאות? כל זה חלק מאותה מדיניות של הונאת הציבור.

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,238 מילים ו-1 תגובות
סגירה