גישת הביניים של לפיד בסוגיית מאיר כהן עלולה להתפוצץ

ח"כ מאיר כהן (צילום: Flash90/יונתן זינדל)
Flash90/יונתן זינדל
ח"כ מאיר כהן

אחת הסוגיות הראשונות בה תכריע קואליציית בנט-לפיד, ייתכן שאפילו בימים הקרובים, תהיה מינוי יו"ר כנסת חדש במקומו של הנוכחי, יריב לוין מהליכוד.

עד לאחרונה, הציעה "יש עתיד" כמועמד מטעמה לתפקיד החשוב של יו"ר בית המחוקקים, את ח"כ מאיר כהן, שאף היה אמור להתמנות לתפקיד בסיבוב הקודם, טרם הצטרפותה של "כחול לבן" לממשלת נתניהו.

עד לאחרונה, הציעה "יש עתיד" כמועמד מטעמה לתפקיד החשוב של יו"ר בית המחוקקים, את ח"כ מאיר כהן, שאף היה אמור להתמנות לתפקיד בסיבוב הקודם, טרם הצטרפותה של "כחול לבן" לממשלת נתניהו

לאחרונה, באופן מפתיע, הודיע יאיר לפיד כי מועמדותו של כהן לתפקיד איננה רלוונטית, וכי חבר הכנסת מיקי לוי הוא המועמד לתפקיד. כהן, על פי הפרסומים, מועמד כעת לתפקיד שר הרווחה בממשלה החדשה. האם כהן ולפיד החליטו לוותר על מינויו של כהן בשל טענות להטרדה מינית שהועלו כנגדו בעבר בתחקיר התכנית "עובדה" והוכחשו על ידו לחלוטין?

הסיטואציה הנוכחית מעלה את השאלה – אם עננת ה"הטרדות המיניות" המרחפת מעל ראשו של ח"כ מאיר כהן היא לא יותר מ"מיחזור טענות שקריות ובדיות חמורות על אירועים שלא אירעו מעולם, ומתן במה ופומבי לגורמים המבקשים לפגוע באיש, שחלקם נשפט והורשע", כפי שנטען על ידו בתגובה לתחקיר – מדוע ויתר לפיד על מינויו כיו"ר הכנסת, תפקיד שהוא מבקש למנות אליו את כהן מזה מספר שנים?

ושאלה שמטרידה עוד יותר – אם לפיד וסביבתו סבורים או חוששים שיש דברים בגו, שקיים ספק בטענת ההטרדות המיניות כלפי כהן, מדוע הוא מיועד לתפקיד החשוב של שר הרווחה?

ההודעה הרשמית של לפיד בענין, לפיה: "ח"כ מאיר כהן הוא אדם מצוין שראוי לכל תפקיד ציבורי, נעניתי לבקשתו לחזור למשרד הרווחה, שם ישלים את טיפולו המסור באוכלוסיות שזקוקות לאדם עם ניסיון מקצועי ולב גדול", נשמעת מעולה לפרוטוקול, אבל איננה תואמת את עמדתו לאורך השנים האחרונות כי כהן הוא הוא המועמד המתאים לתפקיד יו"ר הכנסת.

אם עננת ה"הטרדות המיניות" מעל ראשו של ח"כ מאיר כהן היא לא יותר מ"מיחזור טענות שקריות ובדיות חמורות…", מדוע ויתר לפיד על מינויו כיו"ר הכנסת, תפקיד שהוא מבקש למנות אליו את כהן מזה מספר שנים?

יש לומר בפירוש: מבחינתה של המשטרה הגולל נסתם על "מקרה מאיר כהן". תלונות אין, עדים מהימנים אין, ראיות אין. עד כה אף אשה לא סיפרה בגוף ראשון על הטרדות מצד כהן. מנגד, ישנן העדויות שעליהן התבסס תחקיר עובדה, בין היתר של דורון ביטון, מי שהיה יד ימינו לשעבר של כהן והורשע בפלילים באותה הפרשה, ומזכירה בכירה בעירייה, שהודתה שנתנה עדות שקר בעבר. תחקיר עובדה אף ספג, מטעמים אלה ואחרים, לא מעט ביקורת ציבורית.

במקומות עבודה "רגילים", שאינם משכני ממשלה או כנסת, מעסיקים לא יכולים ואסור להם להסתמך רק על בדיקות וממצאי משטרה. לא תמיד מוגשת תלונה למשטרה, וגם אם מוגשת, היא עלולה להסגר או להתמסמס. מעסיק מחויב לפי חוק למניעת הטרדה מינית, לא רק לבצע פעולות מנע המוגדרות בחוק, אלא לפעול פוזיטיבית לבירור כל שמועה או תלונה, ובסד זמנים לחוץ (רק באחרונה ניתן פסק דין לפיו חויב מעסיק לפצות עובדת בשל השתהות של כמה ימים בהחלטתו בתלונה).

במגזר העסקי, כשישנה "עננה" מעל אחד המנהלים, ממנות חברות ציבוריות (לעיתים גם פרטיות) "בודקת חיצונית" לבחינת הטענות או השמועות או תלונות בנושא, למען טיהור האוויר, הניקיון והאתיקה וכמובן לצורך מניעת חשיפה לתביעות ולנזקי עתק שעלולים להיגרם להן, לו לא תפעלנה כנדרש. כיום אין חברה שמכבדת את עצמה שלא משקיעה משאבים בנושא הכל כך נפיץ הזה, לרבות בפן של אחריות תאגידית וכללי ציות חברה.

למעסיקים אסור להסתמך רק על בדיקות משטרה. לא תמיד מוגשת תלונה למשטרה, וגם אם מוגשת, היא עלולה להסגר או להתמסמס. מעסיק מחויב לפי חוק לפעול פוזיטיבית לבירור כל שמועה או תלונה

יכול מאד להיות שכל מה שנאמר ונכתב על כהן אלה אכן טענות שווא חמורות. אבל לכל הפחות, באחריותה של "יש עתיד" לבדוק ולתחקר בכל האמצעים שיש לה את הנושא, ולו כדי להיות סמוכה ובטוחה שהאיש נקי מכל רבב, ושביום הדין, אם יגיע, תוכל להראות שעשתה כל שביכולתה כדי לנקות את העננה בטרם המינוי.

עו"ד הילה אראל-שמש היא בעלת משרד עורכי דין, מומחית בדיני עבודה ומרצה בנושא הטרדות מיניות ומניעת התעמרות בעבודה (צילום: ינאי יחיאל)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 603 מילים
סגירה