ביטקוין. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

בית משפט קבע כי אין הצדקה לעמדת בנק מרכנתיל לסרב לבקשת בני הזוג ערב להפקיד בחשבונם מיליוני שקלים שמקורם במכירת ביטקוין ● אולם מאז פסק הדין, הבנק לא נענה לדרישות הזוג להפקיד את הכסף ועתה גורר אותם לערעור יקר בעליון ● כך, במקום ליהנות מהמיליונים שהרוויחו ביושר אחרי שנים של מאבק, הזוג ערב פונה כעת לציבור בבקשה לעזרה במימון מאבקם

בסוף פברואר האחרון, רועי ערב ורעייתו יפעת היו בטוחים שתמו להן שנתיים וחצי של סיוט כאשר קיבלו לידם את הבשורה שכל כך חיכו לה מבית המשפט המחוזי בתל אביב .

לאחר דיונים ארוכים ומתישים שכללו תהליך בוררות כושל, דיונים בין הרגולטורים, וחוות דעת מיוחדת שהנפיק בנושא היועץ המשפטי לממשלה, השופטת לימור ביבי השתכנעה שבני הזוג רשאים להפקיד כספים שמקורם במכירת ביטקוין בכפוף לכך שיציגו מסמכים ואישורים בנוגע למקור הכספים והביטקוין.

השופטת דחתה את טענת בנק מרכנתיל, שנתבע על ידי בני הזוג, כי הוא יכול לסרב לפעילות זו מאחר שלא מדובר בשירות חיוני. היא קבעה כי "לא ניתן להסתפק בקביעת איסור פעילות גורף" כפי שלמעשה קבע הבנק.

השופטת דחתה את טענת מרכנתיל, שנתבע על ידי בני הזוג, כי הוא יכול לסרב לפעילות זו מאחר שלא מדובר בשירות חיוני. היא קבעה כי "לא ניתן להסתפק בקביעת איסור פעילות גורף" כפי שלמעשה קבע הבנק

ערב התחיל להתעניין בשוק הביטקוין עוד בשנת 2012. עד פברואר 2013 רכש כ-250 מטבעות ביטקוין בסכום כולל של כ-15 אלף שקל. ב-2017, כשערך הביטקוין זינק באלפי אחוזים, הוא מכר חלק ממטבעות אלו דרך בורסת הביטקוין הישראלית Bit2C.

רועי ויפעת ערב (צילום: פייסבוק)
רועי ויפעת ערב (צילום: פייסבוק)

לאחר המכירה, ערב ביקש להעביר את רווחיו מהחשבון ב-Bit2C – סך הכול שני מיליון שקל באותו זמן –  לחשבונו בבנק מרכנתיל. הבנק סרב לקלוט את הכסף בטענה שמקור הרווחים בפעילות המנוגדת למדיניות הבנק אשר כפוף לנהלי איסור הלבנת הון ומימון טרור.

המשמעות הייתה שערב נתקע עם הכסף שלו בחשבון בורסה שאינו בשליטתו, ומבלי יכולת להוציא אותו משם. בנוסף, על פי חוקי מס הכנסה, הוא חויב באותה התקופה בתשלום מס של כחצי מיליון שקל על רווחיו ממכירות הביטקוין, ללא התחשבות בשאלה האם הכסף נכנס לחשבונו או נתקע בחשבון אחר. בכך, ערב הפך ברגע אחד ממיליונר על הנייר לבעל חובות עתק למדינה בפועל.

"עברתי לילות בלי שינה, כי לא ידעתי איך להתמודד עם הדרישות של מס הכנסה. אני לא יצחק תשובה", סיפר אז לזמן ישראל.

ערב שילם את המס עם כסף ששמר לשדרוג מערך המגורים שלו. "זה מאוד מתסכל. לאשתי ולי יש תכניות ושאיפות למקום מגורים ראוי יותר וטוב יותר, לנו ולילדינו, ומתסכל מאוד לדעת שזה לא קורה",  אמר באותה תקופה.

ביוני 2018 הזוג פתח בהליך משפטי מול בנק מרכנתיל שהפך לארוך ומתיש במטרה לקבל את כספו.

במקביל התרחשו בשנה האחרונה שני אירועים משמעותיים שנראה לרגע שיביאו סוף לסאגה אליה נקלעו בני הזוג אל מול הבנק. בכנסת אושר הצו להלבנת הון החדש שמסדיר למעשה את פעילות מטבעות הקריפטו בישראל. מייד אחריו ניתן אותו פסק דין תקדימי של השופטת ביבי לטובת בני הזוג.

סניף בנק מרכנתיל. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
סניף בנק מרכנתיל. אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

אולם דווקא אז, כשכל הקצוות התחברו והכל נראה כמוביל לפתרון, הבנקים הקשיחו עמדות והחלו למרר עוד יותר את חיי בני הזוג.

בנק אוצר החייל, ששם נמצא החשבון המרכזי של בני הזוג, היה גם הבנק האחרון שעדיין יכלו להפקיד בו כספים שמקורם במכירת ביטקוין, אבל לא עוד. הבנק הודיע במפתיע לבני הזוג – בעיתוי תמוה זמן קצר אחרי מתן פסק הדין – כי גם הוא מצטרף לבנק מרכנתיל וחוסם לו את האפשרות להפקיד את הכסף באופן גורף.

הבנק אוצר החייל הודיע במפתיע לבני הזוג – בעיתוי תמוה זמן קצר אחרי מתן פסק הדין – כי גם הוא מצטרף לבנק מרכנתיל וחוסם לו את האפשרות להפקיד את הכסף באופן גורף

בנק מרכנתיל עצמו מתמיד עד היום בסירובו לאפשר לזוג להפקיד את הכספים בחשבונם. בני הזוג פנו לבנק בבקשה למלא אחר פסיקת בית המשפט ולהתחיל בתהליך הפקדת הכספים, אולם נדחו בטענה שזה נמצא בדיונים משפטיים בתוך הבנק.

לפני קצת יותר מחודש מרכנתיל אף החליט לערער לבית המשפט העליון, מה שיאריך את התהליך עבור הזוג בלפחות עוד שנה ויכניס אותם לתוך הוצאות נוספות של כ-100 אלף שקל.

כספומט להמרת מזומן לביטקוין ברחוב דינזנגוף בתל אביב, 2017 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
כספומט להמרת מזומן לביטקוין ברחוב דינזנגוף בתל אביב, 2017 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

מרכנתיל טוען בפני זמן ישראל כי לבנק לא ידוע על התעלמות כלשהי מפניות בני הזוג ערב, ושהוא דוחה כל טענה בנושא. אולם מהקלטות שנמסרו לנו עולה כי בני הזוג יצרו קשר מספר פעמים עם הבנק במטרה לקבל ממנו אור ירוק להתחיל בתהליך אישור העברת הכסף. לפחות באחד המקרים, פקיד בכיר בבנק ענה לרועי ערב: "אין תשובה ואני לא יודע להגיד לך מתי תהיה תשובה. מפה איך שאתה מבין תעשה".

"הבנקים החליטו להתעמר בזוג אזרחים שנכנסים תחת ההגדרה המילונית 'אזרחים נורמטיביים שומרי חוק'", מספר ערב בזעם. "יפעת אשתי שירתה בתפקיד משמעותי ביחידת מודיעין מסווגת, היא מלמדת באקדמיה, ומחזיקה קליניקה עצמאית לטיפול בילדים. אני שירתתי כלוחם בסדיר ובמילואים, מהנדס תוכנה שכיר בחברות הייטק כבר 20 שנה.

"כל מעשינו מדווחים ושקופים לכל הרשויות, ובפרט לרשויות המס. וכמובן איך אפשר בלי להזכיר את הוויה דולורוזה הקפקאית שאנחנו עוברים כשמצד אחד אסור לנו להכניס את הכסף לחשבוננו ומצד שני כבר שילמנו עד כה כמיליון וחצי שקל מס הכנסה [עבור כל  המטבעות שמכרו עד כה]".

"איך אפשר בלי להזכיר את הוויה דולורוזה הקפקאית שאנחנו עוברים כשמצד אחד אסור לנו להכניס את הכסף לחשבוננו ומצד שני כבר שילמנו עד כה כמיליון וחצי שקל מס הכנסה"

ערב מודה שההוצאות המשפטיות הכבדות שנוספו לו כעת לא ישאירו אותו ואת רעייתו חסרי כל אבל הן כן ינגסו נתח משמעותי מחסכונותיהם שנועדו לשמש אותם ואת ילדיהם בעתיד. לצורך זה ערב פתח החודש בקמפיין מימון המונים כדי לשאת בהוצאות הערעור של מרכנתיל לבית המשפט העליון.

ביטקון. אילוסטרציה (צילום: iStock)
ביטקון. אילוסטרציה (צילום: iStock)

באופן אירוני, אפשר להגיד שהבנקים הובילו את מי שבית המשפט קבע שהרוויח מיליוני שקלים ביושר, למצב שהוא צריך לפנות לעזרת הציבור בבקשה שיסייעו לו כספית כדי שיוכל לקבל את אותם מיליונים מהבנק.

ערב מבהיר שלא מדובר במאבק פרטי שלו בלבד. "הבעיה היא לא רק שלנו, אלא משותפת לאלפי אנשים ישרים והגונים שכל חטאם הוא בכך שהרוויחו כסף כחוק ממסחר במטבעות קריפטו והם עוברים את אותה התעללות בריונית מהבנקים".

"הבעיה היא לא רק שלנו, אלא משותפת לאלפי אנשים ישרים והגונים שכל חטאם הוא בכך שהרוויחו כסף כחוק ממסחר במטבעות קריפטו והם עוברים את אותה התעללות בריונית מהבנקים"

חלק מאותם משקיעים שערב מדבר עליהם מעבירים את כספי הרווחים שלהם לארצות זרות שידידותיות יותר למשקיעי ביטקוין נורמטיבים. ערב, לעומת זאת, מתעקש להשאיר את הכסף פה.

"כאזרח ישראלי ציוני שאוהב את ישראל ושחונך על ידי הורים שהיו מבוני הארץ הזאת ולוחמיה – אמי רות ז"ל הייתה ממייסדי האוניברסיטה הפתוחה, ואבי דוד ז"ל היה בדרגה בכירה מאד בתעשייה האווירית, ואף זכה עם צוותו בפרס לביטחון ישראל – אני רוצה שהכסף שלי יישאר בישראל. אני רוצה שהמיסים שלי ישולמו בישראל כפי שהיה עד כה".

תגובות

תגובת בנק מרכנתיל: "הבנק סבור כי התנהלותו הייתה ללא דופי ועל כן הגיש ערעור על פס"ד ביום 29 באפריל 2021. טרם התקבל פסק דין בערעור. הצו שפורסם ויכנס לתוקף רק באוגוסט 2021, אינו עוסק בנושא פסק הדין, אלא הוא מסדיר את ענייני איסור הלבנת הון של נותני שירותי מטבע בתחום הנכסים הווירטואליים [עוסקים – ולא אנשים פרטיים].

"אנו מחויבים להמשיך ולהעניק שירות ברמה הגבוהה ביותר ללקוחותינו, בכפוף לרגולציה הנוגעת לאיסור הלבנת הון".

תגובת בנק אוצר החייל: "בשל סודיות בנקאית, הבנק לא יוכל להתייחס לנסיבות המקרה הספציפיות. עם זאת, נציין כי כל מקרה נבחן לגופו, בהתאם למדיניות מבוססת סיכון של הבנק והדין החל".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לא יודע. קצת מטופש להתעקש להפקיד את הרווחים בבנק ישראלי במקום בבנק נורמלי יותר בחו"ל, גם נראה לי תמוה שמליונר רוצה את עזרת הציבור כדי לממן את הרפתקאות המסחר הפרטיים שלו, בגלל אותה התעקש... המשך קריאה

לא יודע. קצת מטופש להתעקש להפקיד את הרווחים בבנק ישראלי במקום בבנק נורמלי יותר בחו"ל, גם נראה לי תמוה שמליונר רוצה את עזרת הציבור כדי לממן את הרפתקאות המסחר הפרטיים שלו, בגלל אותה התעקשות.

עוד 1,053 מילים ו-1 תגובות
סגירה