מעון ראש הממשלה בשנת 2000, ברחובות סמולנסקין פינת בלפור בירושלים (צילום: יעקב סער/לע"מ)
יעקב סער/לע"מ

נתניהו ממשיך להשתמש במעון הרשמי כאילו היה ביתו הפרטי

בהיעדר תקנון רשמי הקובע נוהלי פינוי מעון ראש הממשלה אחרי חילופי שלטון, אפשר לסמוך על נתניהו שגם סמל המדינה הזה יהפוך לכלי פוליטי בידיו ● אמש התארחה שם שגרירת ארה"ב לשעבר באו"ם ● התמונה הרשמית וההודעה שהוציאה יוצרים את הרושם שנתניהו בכלל לא הוחלף ● ביקום של נתניהו, ממילא הוא יפיל את ממשלת בנט בתוך זמן קצר, אז מה הטעם לארוז בכלל ● פרשנות

בחלוף השנים, הפך  בנימין נתניהו את מעון ראש הממשלה בירושלים ליותר מבית מגורים רשמי: הוא הפך אותו לסמל שליטה ומעמד. על אף פשטותו של הבית בבלפור, חזותו המוסתרת והעדר פאר, נתניהו השתמש במקום כאילו היה ארמון האליזה, לכל הפחות.

במהלך 12 השנים האחרונות בהן כיהן כראש הממשלה, אנשים שנתניהו רצה ביקרם קיבלו הזמנה למפגש אישי שם. חשבונות פוליטיים אישיים נסגרו באמצעות אי-הזמנה למקום, ממש עד לאחרונה. איילת שקד, למשל, מעולם לא ביקרה במעון. מנגד, הזמנתו של יו"ר רע"ם מנסור עבאס אל הבית בבלפור נועדה לשדר את רצינות כוונותיו של ראש הממשלה כלפי המבקר.

אבל עכשיו, משהושבעה הממשלה ה-36 והוא הפך ליו"ר האופוזיציה, נתניהו ממשיך להתגורר בבית אגיון ההיסטורי כאילו היה זה ביתו הפרטי.

לפי הפרסום אתמול בחדשות 12, לשכת נתניהו העבירה מסר ללשכת ראש הממשלה נפתלי בנט כי ייקח למשפחת נתניהו "כמה שבועות" לפנות את המקום. על פי הדיווח, ההודעה התקבלה בשוויון נפש אצל ראש הממשלה החדש. בנט, כך נדמה, עושה מאמץ שלא להעליב את קודמו בתפקיד.

נפתלי בנט לוחץ את ידו של בנימין נתניהו אחרי השבעת הממשלה ה-36 בכנסת, 13 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
נפתלי בנט לוחץ את ידו של בנימין נתניהו אחרי השבעת הממשלה ה-36 בכנסת, 13 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

אלא שאמש התברר כי נתניהו ממשיך לארח רמי דרג במעון בבלפור, כאילו לא הושבע ראש ממשלה חדש.

שגרירת ארה"ב לשעבר באו"ם ניקי היילי הגיעה לביקור בירושלים ועלתה לרגל אל סמל השלטון. היא ביקשה פגישה – ובמקום להזמינה למעון הפרטי, או לחדר עבודה כלשהו באחד ממלונות העיר, או חס וחלילה ללשכת יו"ר האופוזיציה בכנסת – נתניהו אירח אותה במעון הרשמי אשר אינו שלו.

זאת ועוד: היילי הצטלמה עם הזוג נתניהו ליד דגל ישראל, במורדות גרם המדרגות, בדיוק במיקום בו הצטלמו כל האורחים הרשמיים במעון ראש הממשלה מזה 12 שנים.

היילי הצטלמה עם הזוג נתניהו ליד דגל ישראל, במורדות גרם המדרגות, בדיוק במיקום בו הצטלמו כל האורחים הרשמיים במעון ראש הממשלה מזה 12 שנים

בציוץ שלה בטוויטר, היא אף מכנה את נתניהו "ראש הממשלה" (בארה"ב נהוג להמשיך לכנות את הנשיאים הקודמים בתואר "נשיא", ללא הוספת "לשעבר") ומוסיפה כי "עוד לא שמענו ממנו את המילה האחרונה". אפשר רק להסיק מכך על מה נסובה השיחה שם, במעון.

שנים דובר בישראל על תפיסת נתניהו לפיה אין הבדל בין צרכי המדינה לצרכיו שלו. המדינה זה הוא. כעת, עושה רושם כי לפי נתניהו, בנט בכלל הגיע ללשכת ראש הממשלה "לסופשבוע", כפי שנתניהו לגלג באחד הנאומים.

לשיטתו של נתניהו, תוך כמה שבועות תקרוס הקואליציה והוא יחזור עד מהרה לעמוד בראש ממשלת ישראל. ואם זה המצב, אז למה בכלל לארוז? הבה נמשיך להצטלם בבלפור כאילו לא אירע דבר.

לשיטתו של נתניהו, תוך כמה שבועות תקרוס הקואליציה והוא יחזור עד מהרה לעמוד בראש ממשלת ישראל. ואם זה המצב, אז למה בכלל לארוז? הבה נמשיך להצטלם בבלפור כאילו לא אירע דבר

נעקר מביתו

ב-2016 פורסמו דברים שאמר נתניהו בפגישה סגורה עם מפוני המאחז עמונה. הוא סיפר להם שהוא יודע מה זו עקירה כיוון שב-1999, גם אותו עקרו מבלפור. באותן הבחירות ניצח ראש מפלגת העבודה דאז אהוד ברק והחליף את נתניהו בראשות הממשלה.

אחרי פרסום הדברים כתב ברק בטוויטר: "נתניהו איבד את זה לגמרי. 'נעקר מהבית'? בקולות הבוחר. הייתי שם. לקח לו ששה שבועות לארוז ולפנות. קשה? הגיע הזמן לפעם שנייה".

אולם האירוע המוזר הזה מעלה כמה תהיות.

1

אין פרוטוקול כתוב לסדרי החלפת שלטון בישראל – הן באשר לכניסה הרשמית לתוך קודש הקודשים של הסודות הביטחוניים והן לגבי נושאים פרוצדורליים כמו פינוי בית ראש הממשלה. מן הראוי שהיועץ המשפטי לממשלה או אחד מבעלי התפקידים בצמרת ינסח הנחיות ויעלה אותן על הכתב אחת ולתמיד.

בהחלט סביר לאפשר כמה ימי התארגנות, כי חילופי השלטון עשויים להיות מהירים ובישראל בעידן הנוכחי, עד שהממשלה מושבעת אין לדעת אם באמת יתבצעו החילופים. רק לפני שבועיים לא היה אפילו הסכם קואליציוני. אבל בתקופת המעבר, בכל מקרה, אין זה ראוי לעשות שימוש בסמלי השלטון, כולל המבנים הרשמיים, כפי שעושה כעת נתניהו.

בהחלט סביר לאפשר כמה ימי התארגנות, כי חילופי השלטון עשויים להיות מהירים ובישראל בעידן הנוכחי, עד שהממשלה מושבעת אין לדעת אם באמת יתבצעו החילופים. רק לפני שבועיים לא היה אפילו הסכם קואליציוני

2

היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית ברנע-פרגו, הכינה חוות דעת בנוגע למימון הבית בקיסריה והחלפת עובדי המעון בבלפור עם סיומה של כהונת נתניהו.  לפי חוות הדעת, כל העובדים – שהועסקו במשרת אמון – מפוטרים החל מרגע השבעת הממשלה. אז מי מסייע בידי משפחת נתניהו בשבועות אלה, כאשר היא ממשיכה להתגורר בבלפור? ומי מממן את הסיוע הזה?

הניסיון העשיר מההתנהלות המשפחה ב-12 השנים האחרונות, כולל הרשעה פלילית של שרה נתניהו, מצביע על חציית גבולות בין המותר לאסור בשימוש בנכסי מדינת ישראל. האם מישהו מטעם המדינה מפקח בכלל על הנעשה בבלפור, בזמן הדמדומים הזה, או שהמדינה, בראשות בנט, הרימה ידיים ומסרה את הנכס הרשמי לראש הממשלה לשעבר לעשות שם כרצונו?

לשם השוואה: בנימין נתניהו בעת שכיהן כראש ממשלה, יחד עם רעייתו שרה, מארחים את ג'ו ביידן, אז סגן נשיא ארצות הברית, במעון הרשמי בירושלים, 13 בינואר 2014 (צילום: חיים צח/לע"מ)
לשם השוואה: בנימין נתניהו בעת שכיהן כראש ממשלה, יחד עם רעייתו שרה, מארחים את ג'ו ביידן, אז סגן נשיא ארצות הברית, במעון הרשמי בירושלים, 13 בינואר 2014 (צילום: חיים צח/לע"מ)

3

למה בכלל מעבר דירה הופך להיות אירוע דרמטי ומתמשך? כל אדם בוגר בישראל עבר מגורים לפחות פעם אחת בחיים. חברות ההובלה הן גם חברות אריזה. יש בישראל (כמו בכל מקום בעולם) בעלי מקצוע המתמחים בסידור ארונות, מיון חפצים – אפילו הסרת אבק ושאיבת שטיחים יש מי שיודע לעשות.

הקשיים הנפשיים של משפחת נתניהו בביצוע מעברים, אריזת חפצים ותאווה למתנות שנמסרו להם בתפקיד הרשמי הפכו לבדיחה לאומית.

4

נתניהו שם דגש בתקופת כהונתו על אתרי מורשת לאומיים. ובכן, גם בית אגיון בצומת הרחובות בלפור וסמולנסקין בירושלים הוא חלק מההיסטוריה של מדינת ישראל.

נתניהו שם דגש בתקופת כהונתו על אתרי מורשת לאומיים. ובכן, גם בית אגיון בצומת הרחובות בלפור וסמולנסקין בירושלים הוא חלק מההיסטוריה של מדינת ישראל

ראש הממשלה אריאל שרון שהה שם בגפו, על אף שאת לילותיו העדיף לעשות בחוות השקמים. אהוד אולמרט ואהוד ברק התגוררו שם עם המשפחות, וגם לפניהם שמעון פרס, יצחק רבין, יצחק שמיר, מנחם בגין ועוד אירחו במבנה משלחות רשמיות.

ירושלים במבט על, בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז – וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: זולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)
ירושלים במבט על, בסוף שנות ה-30 של המאה הקודמת. במרכז – וילה שוקן, ומשמאלה בית אגיון, לימים מעון ראש הממשלה בבלפור (צילום: זולטן קלוגר/הספרייה הלאומית)

אך רק אצל נתניהו מתרחשת תופעת הסיפוח של נכסים רשמיים. וילה שוקן הסמוכה הוצמדה למעון הרשמי לצרכיו של נתניהו; דירת הקונסול בניו יורק נרשמה לפני עשרות שנים על שמו הפרטי של נתניהו ועד היום, מדינת ישראל לא הצליחה להעביר את הבעלות הרשמית על הנכס עליו שילמה. וכעת, ההודעה שפינוי בלפור ייקח מספר שבועות. לכל הפחות, העסק מריח רע. רע מאוד.

5

בנט החליט שלא לעסוק בסוגיית בלפור. זה ברור ומובן – ראש ממשלה לא צריך להתעסק בנושא כזה אישית, אבל איפה הדרג המקצועי של משרד ראש הממשלה? הם מקבלים את שכרם מהציבור ולא מצד פוליטי כזה או אחר. יתכבד מנכ"ל משרד ראש הממשלה וישלים את החלפת השלטון.

אה, סליחה, נתניהו בכלל לא מינה מנכ"ל למשרד מזה שלוש שנים, למרות דו"ח מבקר המדינה בעניין, כך שאין בכלל צוות בכיר ומנוסה במשרד ראש הממשלה שיעשה את העבודה עבור המדינה.

גם זו מורשת נתניהו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
מה עוד אפשר להגיד על המושחתים האלה? אין כבר כוח אליהם. תעיפו אותם. בנט חייב חייב חייב לעבור לירושלים. זה המחיר שישלמו ילדיו ורעיתו. אין מה לעשות. בשביל כבוד צריך לעבוד. וגם בשביל המדינה... המשך קריאה

מה עוד אפשר להגיד על המושחתים האלה? אין כבר כוח אליהם. תעיפו אותם. בנט חייב חייב חייב לעבור לירושלים. זה המחיר שישלמו ילדיו ורעיתו. אין מה לעשות. בשביל כבוד צריך לעבוד. וגם בשביל המדינה.

עוד 984 מילים ו-2 תגובות
סגירה