המחנה הדמוקרטי יוצא לדרך, צפויות עזיבות נוספות מהעבודה

בתנועה החדשה מוסיפים לפעול לצירופים נוספים, ובהם ציפי לבני ואיציק שמולי ● עמיר פרץ הודיע שלא יחבור למחנה הדמוקרטי ופועל לצרף לעבודה את מפקד חיל האוויר לשעבר אמיר אשל ● תע"ל סיכמה על ריצה משותפת עם חד"ש ורע"ם ● חוסר הסכמות מעכבות איחוד בימין

מסע"ת המחנה הדמוקרטי (צילום: נתי יפת)
נתי יפת
מסע"ת המחנה הדמוקרטי
07:26 עריכה

בוקר טוב! מרצ ורשימתו של אהוד ברק, "ישראל דמוקרטית, החליטו להתאחד. ח"כ סתיו שפיר ממפלגת העבודה עוזבת את מפלגתה ומצטרפת לרשימה החדשה. כך הוחלט בשיחות ליליות שהתקיימו עד היום לפנות בוקר במשרדו של אושי אלמליח, חברו של אהוד ברק.

למפלגה המאוחדת יקראו "המחנה הדמוקרטי". יו"ר מרצ ניצן הורוביץ יעמוד בראשה, סתיו שפיר תהיה שנייה ברשימה, ואהוד ברק ימוקם עשירי אבל יהיה הראשון מבין חברי הרשימה שיקבל תפקיד שר במקרה הנדיר שהרשימה תצטרף לקואליציה כלשהי.

סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן מרשימת "ישראל דמוקרטית" של ברק יוצב במקום השלישי ברשימה החדשה "המחנה הדמוקרטי", ואילו הפרופסור יפעת ביטון תוצב במקום השביעי. ברק יקבל שריון גם למקום התשיעי, ה-14 וה-15, ואילו המקומות הנותרים (4,5,6,8,11,12,13) יישארו לאנשי מרצ לפי מיקומם היחסי ברשימת המפלגה, כך שאילן גילאון יהיה במקום הרביעי.

בהודעה לעיתונות על האיחוד נכתב: "אנו מאמינים שהקמת 'המחנה הדמוקרטי' היא צעד ראשון והכרחי במשימה להחזיר את מדינת ישראל למסלול".

ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ, שהאיחוד הזיז אותו למקום השישי, ציין בראיון בגלי צה"ל: "הייתי בעצמי חלק מהמשא ומתן", אבל הצהיר: "לא לילד הזה ייחלתי. ייחלתי לשמור על הבית שלי והזהות שלי ולהמשיך להחזיק בערכים שגדלתי עליהם. אילוצי הבחירות דחפו אותנו למקומות. אני מאוד מקווה שההחלטה היא נכונה. אני לא מבין מאיפה מביאים את הספקנות – אני אישית משוכנע שמרצ היתה עוברת את אחוז החסימה ומעבר לכך".

07:53 עריכה

אישים מובילים במרצ מברכים על האיחוד עם אהוד ברק וסתיו שפיר: 

מוסי רז אמר בראיון ברשת ב': "מטרת הקמתו של המחנה הדמוקרטי היא לא רק להדיח את נתניהו אלא להביא למדינת ישראל צדק. להביא לצמצום פערים ולהפרדת הדת מהמדינה". לא פחות.

ראשת מרצ לשעבר, תמר זנדברג – שכעת תהיה במקום הרביעי ברשימה החדשה – והראשה הקודמת, זהבה גלאון, צייצו:

07:58 עריכה

יאיר לפיד מתרחק לשעה קלה ממשחק הריאליטי של הרכבת הרשימות לבחירות ומזכיר לבוחרים את הבעיות בחיים עצמם:

08:08 עריכה

מתגובות האכזבה של חברי כנסת מהליכוד שהתראיינו ברשת ב' הבוקר על האיחוד בין מרצ לאהוד ברק וסתיו שפיר משתמע שהליכוד שקל להתאחד עם מרצ לפני שהמפלגה סגרה עם ברק.

שר המדע יובל שטייניץ, למשל, אמר: "השמאל לא מפסיק להפתיע. ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הרס את השמאל שלוש פעמים: פעם אחת כשהיה ראש הממשלה הגרוע בתולדות מדינת ישראל, בפעם השנייה כשהחליט להתמודד על ראשות מפלגת העבודה והפסיד לבנימין נתניהו, ובפעם השלישית עכשיו כשחבר למרצ".

ואילו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר: "חבל שמרצ, מפלגה עם אידיאולוגיה, בחרה להתאחד עם מי שהיה ראש הממשלה הגרוע ביותר של מדינת ישראל".

יובל שטייניץ (צילום: פלאש 90)
יובל שטייניץ (צילום: פלאש 90)
08:24 עריכה

מנכ"ל ענקית אבטחת המידע צ'ק פוינט, גיל שוויד, מזהיר מפני התערבות זרה בבחירות. בראיון לכתב יהודה שרוני ב"מעריב" אמר שוויד הבוקר: "גם בבחירות הנוכחיות תיתכן מעורבות מצד גורמים זרים". עם זאת, שוויד העריך שההתערבות לא תתבטא ברובה בהתקפות סייבר אלא בהפצת מידע שגוי.

כשנשאל על החשש להתערבות קיברנטית בתוצאות הבחירות הסביר שוויד שקשה לבצע התערבות כזאת כיוון שמערכת ההצבעה בישראל הינה ידנית "למרבה המזל".

שוויד, שנזהר תמיד מהתבטאויות ומזיהוי פוליטי, לא הסביר איזה מדינות זרות עלולות להתערב במערכת הבחירות ולטובתו של מי וגם לא הבהיר למה התכוון כשאמר ש"גם" במערכת הבחירות הזאת אותן מדינות יתערבו, כלומר, מתי הן התערבו לפני-כן.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעת ביקורו בישראל (צילום: מארק ישראל סלם/פלאש90)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעת ביקורו בישראל (צילום: מארק ישראל סלם/פלאש90)
08:28 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם הגיב לאיחוד בין מרצ לבין אהוד ברק וסתיו שפיר, אבל אנחנו מנחשים שתגובתו היא: "אני לא מתערב באופן שבו השמאל מחלק את המנדטים שלו".

08:37 עריכה

גם המפלגות הערביות מתקרבות לאיחוד מחודש.

לאחר שדווח על קשיים בהקמתה מחדש של הרשימה המשותפת עקב התנגדויות שונות בנושאים פרסונליים של מיקומים ברשימה של שתיים מארבע הסיעות שהרכיבו אותה – תע"ל של אחמד טיבי ובל"ד – פורסם הבוקר בגלי צה"ל כי אחמד טיבי ויתר במשא ומתן על הדרישות שעיכבו את האיחוד וכעת המכשול היחיד בפני האיחוד הוא הקשיים שבל"ד מערימה בפניו.

בראיון לגל"צ אמר טיבי: "אנחנו פותחים שער גדול בפני הקמת הרשימה המשותפת על ארבעת חלקיה".

אחמד טיבי ואיימן עודה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אחמד טיבי ואיימן עודה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
08:44 עריכה

ואילו לפי תגובתו של בצלאל סמוטריץ' על החלטתה של סתיו שפיר לעזוב את מפלגת העבודה ולחבור למרצ ולאהוד ברק אפשר לנחש שסמוטריץ' מנהל מגעים מתקדמים לאיחוד עם העבודה:

08:50 עריכה

במפלגת השמאל החדשה "ישראל דמוקרטית" לא מסתפקים באיחוד בין מרצ, אהוד ברק וסתיו שפיר ומנסים לגרור לתוכו גם את מפלגת העבודה או כמה שיותר אישים מתוכה.

ח"כ מוסי רז ממרצ ומזכ"ל שלום עכשיו לשעבר, אבי בוסקילה, שערק ממרצ למפלגתו של ברק כבר בשבוע שעבר, הודיעו הבוקר כי הם קוראים למפלגת העבודה להצטרף ל"ישראל דמוקרטית".

ואילו אלמוני כלשהו מ"המחנה הדמוקרטי", שהתראיין הבוקר לאתר ynet תחת השם "גורם במחנה הדמוקרטי' הצהיר: "בגלל הלחץ של עמיר פרץ מאיחוד של ברק ומרצ הוא פתח לנו את הדלת מחדש והציע איחוד של העבודה וברק. מפלגת העבודה מתפרקת אצלו והוא באמת יחסל אותה".

מוסי רז (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מוסי רז (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

 

08:58 עריכה

בהסכם האיחוד בין מרצ, אהוד ברק וסתיו שפיר, שכונסו יחד הבוקר לרשימת "המחנה הדמוקרטי", נכתב כי הרשימה לא תצטרף לממשלה בראשות בנימין נתניהו "בשום תנאי".

בכך הלכה רשימת השמאל החדשה רחוק יותר ממפלגת העבודה ו"כחול לבן" שהצהירו עד כה שלא יצטרפו לממשלה בראשות נתניהו במידה ויוגש נגדו כתב אישום ולא באופן גורף.

אהוד ברק (אז שר הבטחון) ובנימין נתניהו, ב-2012 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אהוד ברק (אז שר הבטחון) ובנימין נתניהו, ב-2012 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
09:19 עריכה

אתר The Marker חושף הבוקר קשר בין ראש הממשלה נתניהו לבין אורלי לוי-אבקסיס, שחברה לאחרונה למפלגת העבודה.

לפי חשיפת The Marker, ראש המטה של שר הביטחון הוא שרון שלום —  שנשוי לסימה, אחותה של אורלי לוי־אבקסיס. שלום היה מינוי של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן בזמן שזה שימש כשר הביטחון (כמו לוי-אבקסיס עצמה, שעשתה את מרבית דרכה הפוליטית במפלגתו של ליברמן). אבל נתניהו השאיר את שלום בתפקיד גם אחרי עזיבתו של ליברמן וגם אחרי שהיחסים בין נתניהו וליברמן הידרדרו.

עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס מכריזים על איחוד (צילום: רועי אלימה/פלאש90)
עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס מכריזים על איחוד (צילום: רועי אלימה/פלאש90)
09:27 עריכה

שר החינוך פרץ מזהיר את ההורים מספרי לימוד שלא אושרו על ידי משרדו. הפעם לא מדובר בזכויות להט"ב, תורת האבולוציה, יהדות רפורמית או הסתה אנטי ציונית, חלילה, אלא דווקא בטקסט שעלול לעודד הפרעות אכילה:

09:49 עריכה

מפלגת העבודה מוסרת בתגובה רשמית על המיזוג החדש בשמאל והקמת מפלגת "המחנה הדמוקרטי": "אנו שמחים על הצטרפותו של אהוד ברק לרשימת מרצ, המהלך הזה ימנע אובדן קולות במחנה של רשימה שלא עוברת את אחוז החסימה ואיימה לאבד קולות למחנה המרכז- שמאל. החלוקה כרגע היא ברורה. מפלגת העבודה מציבה אלטרנטיבה אידאולוגית חברתית ואלקטורלית ברורה לגוש הימין, דבר שיאפשר לנו לפרוץ ולהביא קהלים חדשים ולהחליף את שלטון נתניהו" (ואף מילה על סתיו שפיר, שעזבה את העבודה לטובת הקמת המחנה הדמוקרטי).

09:53 עריכה

באופן רשמי, מפלגת העבודה מברכת על המיזוג החדש בין מרצ, אהוד ברק וסתיו שפיר, אבל יו"ר המפלגה עמיר פרץ ושותפה לדרך של שפיר, איציק שמולי, טרם הגיבו לו, ואילו מזכ"ל העבודה, ערן חרמוני, תוקף אותו הבוקר בשצף-קצף בראיון ל"מעריב".

חרמוני אמר למעריב, בין השאר: "על שפיר להחזיר את המנדט ולהתפטר מהכנסת. מי שאיננה יודעת להפסיד בבחירות, לא יודעת דמוקרטיה מהי".

סתיו שפיר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
סתיו שפיר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

 

 

10:20 עריכה

איציק שמולי לא מתייאש מאיחוד בין מרצ ואהוד ברק שהתאחדו הבוקר ל"מחנה הדמוקרטי" יחד עם חברתו לדרך, סתיו שפיר, לבין מה שנשאר ממפלגת העבודה.

בראיון אצל קרן מרציאנו ואודי סגל בגלי צה"ל בעקבות המיזוג בשמאל השתמש שמולי באזהרות חריפות במיוחד כדי להאיץ בעמיר פרץ להגיע לאיחוד כזה: ''עזיבה שלי פשוט תמוטט את העבודה", אמר שמולי, אני לא יודע אם היא תצליח לעבור את אחוז החסימה בלעדיי ויש לי פה אחריות בסיסית. אם הייתי רוצה להתנהג כפליט הייתי מתנהג כפליט".

כאשר סגל ומרציאנו הקשו על שמולי ושאלו אותו "ואם לא? אם לא יהיה איחוד"?, הוא החריף את הטון עוד יותר והזהיר: "אם האיחוד ייכשל אשקול את המשך דרכי הפוליטית".

ח"כ איציק שמולי (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
ח"כ איציק שמולי (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
10:33 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לא מתלהב, בלשון המעטה, מהאיחוד בין מרצ לאהוד ברק וסתיו שפיר.

בראיון לגלי צה"ל אמר ליברמן: "אני לא רואה שום מפלגה רצינית שתיכנס איתם לקואליציה. יש אפס אחוזים לכך שאנחנו נשב איתם. זאת מפלגת שמאל רדיקלי".

מיד אחר כך איזן ליברמן ותקף ימינה: "אני לא אשב עם קיצונים משמאל או מימין. לא אשב גם עם פרץ או עם סמוטריץ'".

כשנשאל אם יסכים לשבת עם נפתלי בנט ואיילת שקד, השיב ליברמן: "נראה בהתאם למצב ולצרכים. אבל עם סמוטריץ' וכל ההזויים שלו אני לא אשב".

אביגדור ליברמן (צילום: פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: פלאש 90)
10:40 עריכה

איתן כבל לא מתרשם מהאיחוד בין מרצ למפלגתו של ברק:

10:52 עריכה

גבי אשכנזי מברך על האיחוד בשמאל. "אין מקום לשלוש מפלגות שחלקן בסכנה שלא לעבור את אחוז החסימה, אנחנו שמחים שהסיכון מצטמצם, אמר אשכנזי בראיון ל-103fm.

בראיון ניצל אשכנזי את ההזדמהות גם כדי לחזור על ההבטחה שכחול לבן תזמין את הליכוד לשבת איתה בממשלה, (אם וכאשר), אך בלי נתניהו. "לא יהיה איחוד בין כחול לבן לעבודה", הבהיר אשכנזי.

אשכנזי התייחס גם לפיטורי מנכ"לית משרד המשפטים וקרא להם "מהלך תמוה".

11:08 עריכה

בשעות האחרונות מתגבר הלחץ על ציפי לבני להצטרף לאיחוד בין מרצ לישראל דמוקרטית של אהוד ברק. ייתכן שללבני יוצע לעמוד בראש הרשימה.

11:28 עריכה

רביב דרוקר מביא מידע נוסף על שהתרחש מאחורי הקלעים של הקמת "המחנה הדמוקרטי" והמשא ומתן בין הצדדים:

11:29 עריכה

האיחוד בשמאל מגביר את הלחץ להתאחד גם בימין. כתב "Times of israel", ג'ייקוב מגיד, מוסר כי יו"ר "הימין החדש", איילת שקד, מסרה כעת הצהרה לתקשורת מחוץ לביתה שבתל אביב.

"אחדות בימין היא צו השעה. הציבור לא יסלח למי שלא יאפשר את זה", אמרה שקד, "התפשרנו כבר גם על הדרישה ל"ריצ'רץ'" של מועמדים בין הימין החדש למפלגות אחרות, הכדור נמצא עכשיו בידיים של איחוד מפלגות הימין. אני קוראת להם להסכים להצעתי וללכת ביחד כמה שיותר מהר במטרה שאף קול לא ילך לאיבוד ונקים ממשלה עם 61 מנדטים לפחות".

"העניין דחוף מכיוון שבכוונתי, אם האיחוד הזה יתאפשר, להמשיך ולבצע איחודים נוספים של כל מפלגות הימין ולהקים מעין גוש ימין, מפלגה רפובליקנית גדולה, עם מנעד רחב של דעות מימין לליכוד".

כשנשאלה על חיבור עם עוצמה יהודית: "אני רואה את עוצמה כחלק מהאיחוד הגדול, וגם את מפלגת זהות".

Tomer Neuberg/Flash90
איילת שקד
11:43 עריכה

ליונתן אוריך, הדובר ומנהל הניו-מדיה של הליכוד, יש עולם אסוציאציות מעניין בקשר לאיילת שקד. לאחר שידיעות אחרונות הקדיש לשקד ולהפיכתה ליו"ר הימין החדש את השער שלו, צייץ אוריך:

 

שקד לא נתנה להחפצה לבלבל אותה ומסרה בתגובה: "אני רוצה לציין שזו הפעם ראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שבה אישה עומדת בראשות מפלגת ימין. כנראה שקשה לו להתרגל".

שקד, אגב, לא דייקה בתשובתה לפוסט המבזה: כבר בשנות ה-80 עמדה אישה, גאולה כהן, בראש מפלגת הימין הרדיקלי "התחייה".

11:55 עריכה

יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיב לאיחוד בשמאל: : "מדובר במהלך יפה וחשוב ואני שמח שלא יתבזבזו קולות סתם", אמר גנץ בריאיון באולפן וואלה! אבל הדגיש: "אנחנו נמשיך להיות המפלגה הגדולה והאלטרנטיבה היחידה לשלטון הליכוד".

גנץ, שהתחייב פעמים רבות שלא להצטרף לממשלת נתניהו – אבל רק תחת כתב אישום, נשאל בראיון על החלטת אנשי "המחנה הדמוקרטי" לא לשבת בממשלתו של נתניהו "בשום מקרה" – קרי, גם בטרם יוגש נגד נתניהו כתב אישום או אם לא יוגש כלל. גנץ התחמק מלהגיד מה תעשה כחול לבן במקרה כזה, ובמקום זאת ענה: "השימוע הוא באוקטובר., וכבר הוחלט להגיש כתב אישום".

12:13 עריכה

רשימת כחול לבן חושפת היום את הקמפיין הראשון שלה למערכת הבחירות הנוכחית. הקמפיין יכלול שלטי חוצות בפריסה ארצית, פעילות דיגיטל ברשתות החברתיות ופעילות שטח של חברי רשימת כחול לבן ומאות מתנדבים ברחבי הארץ. סלוגן הקמפיין יהיה "נתניהו דואג לנתניהו".

שלט חצות מתוכנן של כחול לבן (צילום: כחול לבן)
שלט חצות מתוכנן של כחול לבן (צילום: כחול לבן)
שלט חוצות של כחול לבן (צילום: כחול לבן)
שלט חוצות של כחול לבן (צילום: כחול לבן)
12:15 עריכה

השר רפי פרץ מגיב לקריאתה של איילת שקד לזרז את המגעים לאיחוד בין המפלגות שמימין לליכוד ואומר: "אנחנו נמשיך עד הרגע האחרון במאמצים לאיחוד בין מפלגות הימין".

12:20 עריכה

במערכת הפוליטית מעריכים כי המקום השמיני ברשימת "המחנה הדמוקרטי" שהקימו הבוקר מרצ, אהוד ברק וסתיו שפיר ישוריין לראש התנועה הירוקה, הפעילה הסביבתית והח"כ לשעבר יעל כהן פארן.

המקום השמיני במחנה הדמוקרטי משוריין לסתיו שפיר, והיא מנסה להכניס אליו ח"כ או חבר רשימה כלשהו ממפלגת העבודה שיצטרף אליה למעבר, אך בינתיים מנהלת מו"מ עם פארן על האפשרות שהתנועה הירוקה תצטרף גם היא ל"מחנה".

יעל כהן פארן (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
יעל כהן פארן (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
12:24 עריכה

יו"ר תנועת גשר, אורלי לוי-אבקסיס, שהודיעה לאחרונה כי תנועתה תרוץ בבחירות יחד עם מפלגת העבודה, מרוצה מהאיחוד בין מרצ לאהוד ברק וסתיו שפיר – ושוללת את האפשרות להצטרף אליו.

בראיון לתוכניתם של קרן מרציאנו ואודי סגל בגלי צה"ל אמרה לוי-אבקסיס: "טוב שיהיה הבידול הזה. אנחנו, בחיבור שלי עם עמיר פרץ, לא הצטרפנו לשמאל או לימין אלא לתת חלופה אמיתית ובית אמיתי לכל מי מחפשים חלופה".

אורלי לוי (צילום: פלאש90)
אורלי לוי (צילום: פלאש90)
12:33 עריכה

ברשימות החרדיות הכול פשוט יותר: מועצת חכמי התורה של תנועת ש"ס אישרה מחדש את רשימת ש"ס כפי שהיא כיום.

בהודעה מטעם הסיעה נמסר: "מועצת חכמי התורה, בנשיאות מרן ראש הישיבה שליט"א, הרב שלום כהן, אישרה את רשימת ש"ס לכנסת ה-22 כפי שהופיעה בכנסת היוצאת. לאמור, שמונת הח"כים המכהנים לפי הסדר הקיים, הרב משה אבוטבול במקום התשיעי והרב אוריאל בוסו במקום העשירי".

"כמו כן, המועצת הסמיכה את יו"ר התנועה הרב אריה דרעי לסדר את העשיריה השניה ברשימה כפי טובת התנועה. מועצת חכמי התורה מברכת את יו"ר התנועה הרב דרעי והנציגים בכנסת שימשיכו לקדש שם שמים ויזכו להצלחה גדולה בבחירות הקרוב".

הרב שלום כהן (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
הרב שלום כהן (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
13:10 עריכה

איילת שקד והימין החדש במאמצים קדחתניים לאיחוד עם הבית היהודי של פרץ וסמוטריץ', אבל יו"ר זהות משה פייגלין עדיין מקווה שהימין החדש תתחבר עם סיעת זהות שבראשותו.

בראיון לתוכניתה של נס לי ברדה בחדשות ערוץ 12 נשאל פייגלין "האם אתה קצת מקנא באיילת שקד?" וענה: "לא, אני לא מקנא. אבל המבנה הנכון לרוץ מימין לליכוד הוא דו ראשי. גוש ימני-ליברלי וגוש ימני-חרד"לי". רוצה לומר, איחוד מפלגות הימין הכולל את עוצמה יהודית והבית היהודית מזה, ואיחוד בין זהות לימין החדש מזה.

כשברדה קטעה אותו והזכירה לו "אבל איילת שקד לא רוצה אותך", פייגלין ענה בקול עצוב במקצת: "אם היא לא רוצה אותי זה בסדר גמור", אבל המשיך להתעקש שזהו "המבנה הנכון" והדגיש: "גם ראש הממשלה חושב כך".

פייגלין (צילום: הלל מאייר, פלאש 90)
פייגלין (צילום: הלל מאייר, פלאש 90)

 

13:18 עריכה

אולי זה לא צריך להפתיע, אבל אחד הפוליטיקאים הבכירים היחידים שטרם הגיבו לאיחוד בין מרצ, אהוד ברק וסתיו שפיר הוא עמיר פרץ. וזה בטח לא בגלל ששפיר עזבה לצורך האיחוד הזה את מפלגת העבודה.

סתיו שפיר, עמיר פרץ ומפלגת העבודה בימים יפים יותר (צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90)
סתיו שפיר, עמיר פרץ ומפלגת העבודה בימים יפים יותר (צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90)
13:24 עריכה

איתמר בן גביר מ"עוצמה יהודית" מערים קשיים על האיחוד בין המפלגות שמימין לליכוד. "התקשרתי לפני מספר דקות לרב רפי פרץ, והודעתי לו כי אני לא אגיע לפגישה עימו היום בשל ההדלפה החמורה שלה לתקשורת", מסר בן גביר בהודעה לתקשורת, "אני מבין שמנסים להפוך אותי לקלף מיקוח מול בנט ושקד, אבל אני מבהיר חד משמעית: אני לא קלף מיקוח של אף אחד".

"בבית היהודי התכוונו להציע לי את המקומות הרביעי והשמיני – אנחנו דוחים את ההצעה. הדרישות שלנו נשארות כפי שהן: המקומות השלישי, השישי, התשיעי והשנים עשר".

בן גביר הגיב הבוקר גם לאיחוד החדש בשמאל בתגובה אנינת טעם במיוחד:

13:41 עריכה

המשא ומתן על איחוד בין המפלגות שמימין לליכוד תקוע, כך נראה, בכמה נקודות שונות.

יו"ר הבית היהודי רפי פרץ ויו"ר הימין החדש איילת שקד מצהירים שוב ושוב שהם רוצים להתאחד, אבל ההערכה במערכת הפוליטית היא שעל פרץ מופעלים לחצים נגד האיחוד גם מצד רבנים שמתנגדים לו כיוון ששקד היא אישה חילונית וגם ממשפחת נתניהו שמנסה לנטרל את שקד בכל כוחה.

אתר ynet מדווח שכדי לשבור את הלחצים, ויתרו שקד ונפתלי בנט על דרישתם לקבל מחצית מהמקומות ברשימה המאוחדת והם מסתפקים כרגע בארבעה מעשרת המקומות הראשונים. בהדלפה ל-ynet מסרו גורמים בסביבתה של שקד כי "זהו הקו האדום" מבחינתה.

במקביל, תקוע גם המשא ומתן על ההצעה החלופית, שמקבל נתניהו, לשמור על האיחוד הקיים "איחוד מפלגות הימין" בין הבית היהודי לעוצמה יהודית. לפי תדרוכים שגורמים בשתי המפלגות מעניקים לתקשורת, פרץ (ונתניהו) הציעו לאיתמר בן גביר ו"עוצמה יהודית" את המקומות 4 ו-8 ברשימה המאוחדת, אבל בן גביר דורש את המקומות 3 ו-6. הוויכוח הזה גרם לפיצוץ בין פרץ לבן גביר ולביטול הפגישה שתוכננה ביניהם היום בצהריים.

הכיוון האפשרי השלישי – איחוד בין אחת המפלגות ל"זהות" של משה פייגלין תקוע לגמרי גם הוא.

13:56 עריכה

ראש הממשלה נתניהו מגיב לאיחוד בין מרצ, ברק ושפיר באותן מלים בדיוק שאנחנו חזינו כאן מראש במהלך הבוקר שבהן יגיב:

התגובה המקורית של נתניהו לאיחוד בשמאל (צילום: מעמוד הטוויטר של נתניהו)
התגובה המקורית של נתניהו לאיחוד בשמאל (צילום: מעמוד הטוויטר של נתניהו)

מאוחר יותר החליט מי שהחליט בקמפיין הניו-מדיה של הליכוד להסיר את התמונה המחוייכת, אולי בגלל הסערה שעוררה ברשתות החברתיות, ולהשאיר רק את תגובתו העניינית של רה"מ:

14:19 עריכה

בפרסומים שונים נטען הבוקר ש"גורמים במחנה הדמוקרטי" לוחצים על ציפי לבני להצטרף למפלגה שהוקמה הבוקר מחיבור בין מרצ, אהוד ברק וסתיו שפיר. במקום לאשר או להכחיש, לבני פרסמה בעמוד האינסטגרם שלה: "מצטערת, לא יכולה לענות לכל הטלפונים" בצירוף תמונה שמסבירה היטב מדוע:

לבני אצל רופא השיניים (צילום: מעמוד האינסטגרם של ציפי לבני)
לבני אצל רופא השיניים (צילום: מעמוד האינסטגרם של ציפי לבני)
14:43 עריכה

אהוד ברק מתחיל להישמע כמו איש מרצ אמיתי:

14:49 עריכה

איתמר בן גביר ביטל פגישה מכרעת עם רפי פרץ שבה היו אמורים לדון באיחוד הימין, אבל כנראה שבינתיים הוא נהנה מכל רגע:

15:34 עריכה

תנועה של פעילים מהעבודה אל המחנה הדמוקרטי

"החברים של תלמה" – שלדברי הכתב הפוליטי אריק בנדר, הוא מ"החוגים הפעילים והגדולים במפלגת העבודה" – החליט לעבור למחנה הדמוקרטי, רשימתם החדשה של מרצ, מפלגתו של אהוד ברק וסתיו שפיר. בראש החוג עומדת הפזמונאית תלמה אליגון-רוז, שאתמול אירחה יחד עם בעלה, איש העסקים יורם רוז, מפגש של אהוד ברק עם פעילי מפלגת העבודה בביתם בסביון. חוג "החברים של תלמה" קרא למפלגת העבודה כולה לחבור לתנועה החדשה שנוסדה.

גם החוג "מהפך בשביל ישראל", שבראשו עומד תת אלוף בדימוס אסף אגמון, הודיע על מעבר ממפלגת העבודה אל המחנה הדמוקרטי.

שלום חברים,הנהלת החוג " מהפך בשביל ישראל" במפלגת העבודה מברכת על הקמת המחנה הדמוקרטי. החוג מחליט להצטרף ולחבור…

פורסם על ידי ‏מהפך בשביל ישראל‏ ב- יום חמישי, 25 ביולי 2019

15:38 עריכה

בכירים בעבודה פנו ליושב ראש המפלגה הקודם, חבר הכנסת אבי גבאי, בבקשה שיסייע להדיח את מחליפו, חבר הכנסת עמיר פרץכך פרסמה העיתונאית מורן אזולאי באתר ynet. לפי הדיווח, הנימוק למהלך הוא ש"פרץ מסכן את המשך קיומה של המפלגה". לפי הידיעה, גבאי התבקש להעלות הצעה בוועידת המפלגה להדיח את פרץ מתפקידו.

עמיר פרץ ואבי גבאי, בימים שמחים יותר (צילום: פלאש90)

עמיר פרץ ואבי גבאי, בימים שמחים יותר (צילום: פלאש90)בחודש שעבר הודיע גבאי, שהוביל את מפלגת העבודה בבחירות האחרונות, שלא יתמודד במערכת הבחירות הנוכחית.

חבר הכנסת איציק שמולי התייחס לידיעה בחשבון הטוויטר שלו והבהיר: "אין ולא יהיה לי שום חלק במהלך מסוג זה".

16:24 עריכה

חבר הכנסת איציק שמולי נפגש בקפה דובנוב עם חבר הכנסת לשעבר אופיר פינס-פז. לדברי כתבת "וואלה!" טל שלו, התייעץ שמולי עם פינס-פז לגבי המשך צעדיו. כתבת "הארץ" רויטל חובל העירה, שמי שמקיים פגישה במיקום כה מרכזי רוצה שיראו אותו; בבחינת "תחזיקו אותי", כתבה.

שלשום נצפה שמולי סועד צהריים דרומית למקום, בקופי בר בתל אביב, יחד עם יושב ראש מרצ, ניצן הורוביץ. הפגישה בין השניים התקיימה בטרם הוכרז על ייסוד הרשימה החדשה – המחנה הדמוקרטי. נשמח, אגב, לשמוע על מנות מומלצות מהתפריט.

16:54 עריכה

לחובבי הז'אנר – נחשף הלוגו של המחנה הדמוקרטי. הסמליל מורכב מארבעה צבעים: כחול (בגוון כהה ובהיר) ולבן, כצבעי הדגל, וירוק, המזוהה עם מרצ. העיתונאי יניר קוזין מציין שאהוד ברק אמנם משובץ במקום העשירי ברשימה, אך שמו מופיע לצד שמותיהם של ניצן הורוביץ וסתיו שפיר.

17:16 עריכה

ראשי המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ, סתיו שפיר ואהוד ברק, מציגים את רשימתם החדשה. כתב "זמן ישראל" נתי יפת מדווח מהאירוע:

את מסיבת העיתונאים פתח ניצן הורוביץ, שאמר: "אנחנו יוצאים היום לדרך שתוביל בעוד חודש וחצי לחילופי שלטון במדינת ישראל ולשינוי חברתי. כבר במערכת הבחירות הקודמת קראתי לחיבור השמאל, וזה מה שקורה כאן עכשיו; כוח גדול וחזק שרץ יחד בבחירות".

"להיות שמאלני זאת מחמאה וגאווה", הוסיף הורוביץ. "אנחנו נחתור לביטול חוק הלאום. נחתור לצמצום פערים חברתיים וכלכליים. לישראליות ולישראלים מגיעה כלכלה צודקת שעובדת עבורם", אמר. "נגן על הדמוקרטיה, על בית המשפט העליון, ונחתור לשלום. כן – נחתור לפתרון מדיני תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל". עוד הוסיף הורוביץ, שממוקם במקום הראשון ברשימה, ש"המחנה הדמוקרטי קם כדי להציע לישראל אלטרנטיבה שלטונית". "אני רוצה לומר מכאן לנתניהו וחבורת השותפים שלו: זמנכם עבר. די, נמאס מכם", הכריז.

מספר 2 ברשימה, סתיו שפיר, אמרה באירוע: "המנהיגים שלנו קיפלו בזה אחר זה את הדגלים האידיאולוגיים הכי חשובים, בפחד. המטרה שלנו היום היא כוח גדול, מדיניות ברורה, גישה לא מתנצלת. כוח שלא מפחד לרגע בקרב למען מדינת ישראל, כי אנחנו יודעים שבקרב הזה אנחנו חייבים לנצח". שפיר פנתה לציבור הערבי וקראה לו לראות במחנה הדמוקרטי בית.

שלישי לשאת דברים היה ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שאמר ש"זהו צעד ראשון להחזרת ישראל למסלול, להחלפת משטר נתניהו ולהבטחת עתידה של ישראל כמדינה ציונית ודמוקרטית. אחרי שנים שמוביל אותנו משטר נתניהו בפסיביות, פחדנות וקורבניות, אחרי שנים של הסתה והפקרת אזרחים – אנחנו מאחדים כוחות כדי להחזיר את ישראל למסלול ברוח מגילת העצמאות".

עוד הוסיף ברק: "כל מי שדאג שמספר עשר זה לא ריאלי, אני מבטיח – מספר עשר יהיה ריאלי ועוד איך. הקמפיין שלנו, בהובלת מספר 10 ומספר 2 יהיה הכי נוקב והכי חד. אנחנו ניתן למשטר נתניהו פייט כמו שלא נתנו לו כבר עשרים שנה ואנחנו ננצח", חזה.

18:06 עריכה

העיתונאי ינון מגל הגיב לראשונה על הפרסום, שניהל מגעים עם הימין החדש לקראת ריצה אפשרית ברשימתם בבחירות. "לא יודע מה זה מגעים", אמר מגל, שכיהן כחבר כנסת מטעם הבית היהודי בכנסת העשרים. "היו דיבורים. דובר על אפשרות שאני אצטרף אליהם, לימין החדש, אם לא יהיה איחוד. אז אני מחכה לראות מה קורה", אמר מגל. "אני רק אופציה ב'", הוסיף, בהתייחס לאפשרות המועדפת על יושבת ראש הימין החדש, איילת שקד, שהיא ריצה יחד עם רשימתם של רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'. את הדברים אמר בראיון לסיון כהן סבן בתחנת הרדיו 103fm.

על כהונתו בכנסת אמר מגל: "הקדנציה הופסקה באמצע, אז יש איזה רצון, אני מניח, לחזור ולהשלים משימות". בדצמבר 2015 התפטר מגל מהכנסת אחרי חברות של שמונה חודשים בבית הנבחרים; זאת על רקע פרסומים בנוגע להתנהלותו המינית של מגל.

"אני עוד לא קיבלתי החלטה", אמר מגל בראיון. בחשבון הטוויטר שלו הזמין מגל את הגולשים להצביע האם עליו לשוב לפוליטיקה.

מגל מגיש כיום את תוכנית הטלוויזיה "הפטריוטים" בערוץ 20 ומשדר בתחנת 103fm, שאליה התראיין. במהלך הראיון לא נשאל מגל על הבעייתיות בכך שבמקביל לעבודתו בתקשורת הוא ניהל מאחורי הקלעים מגעים עם אישים פוליטיים.

מוקדם יותר היום מתח מגל ביקורת על סתיו שפיר, ניצן הורוביץ ותמר זנדברג, "שממהרים להוציא הודעות מזועזעות בכל אירוע מינורי של מִי-טוּ" – ושעתה חוברים לאהוד ברק, שניהל קשרים עסקיים עם ג'פרי אפשטיין.

18:48 עריכה

מן הארכיון: על רקע שיתוף הפעולה בין סתיו שפיר לאהוד ברק נזכרים בתקשורת בדברים שאמרה בעבר חברת הכנסת על ראש הממשלה העשירי של ישראל – מהמגורים ליד שרי אריסון ועד ההצעה לקריירת דוגמנות

19:16 עריכה

ברק מציג: נתניהו מאחורי הסורגים. ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם היום גרסה משלו לתמונת הסלפי של ראשי המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ, סתיו שפיר ואהוד ברק. יושב ראש הליכוד לקח תמונה מבחירות 2015 – אז התראיין יושב ראש המחנה הציוני יצחק (בוז'י) הרצוג באולפן חדשות 2, כשמאחוריו נראה בענק נתניהו מחייך – והחליף את תמונתו של הרצוג בתמונתם של הורוביץ, שפיר וברק, אך מאוחר יותר מחק את התמונה מחשבונו.

התגובה המקורית של נתניהו לאיחוד בשמאל (צילום: מעמוד הטוויטר של נתניהו)
התגובה המקורית של נתניהו לאיחוד בשמאל (צילום: מעמוד הטוויטר של נתניהו)

עכשיו ענה ברק לנתניהו, והחליף את תמונתו של נתניהו המחייך בתמונה שבה נראה ראש הממשלה מאחורי הסורגים. את הציוץ חתם ברק בהאשטג "רק התחלנו".

19:28 עריכה

הכתב הפוליטי של "ידיעות אחרונות" יובל קרני מציג את ההסכם להקמת המחנה הדמוקרטי, שעליו חתמו ניצן הורוביץ, סתיו שפיר ואהוד ברק

20:10 עריכה

סקר ראשון לאחר האיחוד בשמאל והקמת המחנה הדמוקרטי, התוצאות עלולות לאכזב את אהוד ברק – רק שמונה מנדטים למחנה הדמוקרטי. לעומת זאת, איילת שקד תשמח לשמוע שהימין החדש בראשותה מזנקת ל-9 מנדטים.

על פי הסקר, לגוש הימין 58 מנדטים ולשמאל 53.

"כאן 11" בדקו גם מה יהיו התוצאות אם כל המפלגות בימין יתאחדו – הן ירוויחו מנדט נוסף על חשבון הליכוד, וכך בשמאל איחוד בין העבודה למחנה הדמוקרטי תעלה את האיחוד במנדט, על חשבון כחול-לבן. כך או כך, אין רוב לאף גוש ו"ישראל ביתנו" ממשיכה להוות לשון המאזניים.

20:13 עריכה

היום סיכמה מפלגתו של אחמד טיבי תע"ל על ריצה משותפת בבחירות עם המפלגה הסוציאליסטית חד"ש בראשות איימן עודה ועם המפלגה האסלאמית רע"ם. לפי דיווח של דפנה ליאל בחדשות 12, בבל"ד שוקלים שלא להתמודד בבחירות הקרובות. במפלגה, שמיוצגת בכנסת ברציפות משנת 1996, נבחנת האפשרות שלא לרוץ בבחירות, אחרי שמונה מערכות בחירות שבהן התמודדה; זאת לאור חילוקי דעות עם יתר השותפות לרשימה המשותפת.

20:17 עריכה

הסקר של קמיל פוקס בחדשות 13 מפתיע הערב עם תוצאות שונות באופן מהותי מאלו שב"כאן 11" – לא בגושים, אבל בהחלט בתוך כל גוש.

לפי הסקר הזה, המחנה הדמוקרטי צומחת ל-12 מנדטים, על חשבון כחול-לבן שמקבלת רק 23 מנדטים, ודווקא לא על חשבון העבודה, שמקבלת בסקר הזה 7 מנדטים.

כך או אחרת, הגושים נותרים דומים בסקרי ערוץ 11 ו-13: 57 מנדטים לימין ו-53 לשמאל, עם ישראל ביתנו המפלגה המכריעה.

20:18 עריכה

במחנה הדמוקרטי בוחנים את האפשרות לשלב את אלדד יניב ברשימתם – כך פרסם הערב עמית סגל בחדשות 12.

מוקדם יותר היום קרא יניב לציפי לבני, עמיר פרץ, אורלי לוי-אבקסיס ואיציק שמולי – להצטרף למחנה הדמוקרטי.

20:22 עריכה

גם בסקר חדשות 12 לימין 57 מול 53 מנדטים לשמאל – ונדמה שהסקר הזה הוא ממוצע של הסקרים של "כאן 11" וחדשות 13.

 

20:30 עריכה

יושב ראש העבודה עמיר פרץ פועל לשריין את מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף במיל' אמיר אשל, ברשימת המפלגה לכנסת – כך פרסמה הערב דפנה ליאל בחדשות 12. פרץ ניסה גם לגשש אצל ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין והאלוף במיל' נעם תיבון, אך אפשרויות אלה ירדו מהפרק.

. (צילום: פלאש 90)
אמיר אשל, 2017 (צילום: פלאש 90)

בראיון במהדורה המרכזית של חדשות 12 אמר פרץ: "עם מרצ-ברק אני לא מתאחד". פרץ נשען על סקר שפורסם הערב בערוץ, ולפיו מספר המנדטים שבהן יזכו אם ירוצו ברשימה אחת או בשתי רשימות הוא זהה: 15; לכן אין הצדקה לחיבור.

ביום ראשון יכנס פרץ את ועידת המפלגה ויבקש לקדם ברשימה את מקורבו, חבר הכנסת לשעבר סאלח סעד.

21:27 עריכה

המגעים הפוליטיים בימין

נפתלי בנט מהימין החדש ורפי פרץ מאיחוד מפלגות הימין קיימו הבוקר פגישה בת מספר שעות בביתו של השר לשעבר ברעננה. ההצעה שעמדה על הפרק היא שישה מקומות בעשירייה הראשונה לרשימתם של פרץ וסמוטריץ', וארבעה מקומות לרשימתם של שקד ובנט – כך דיווח עמית סגל בחדשות 12. הערב צפויה להתקיים פגישה נוספת, בין בנט לסמוטריץ'. לפי דיווחו של סגל, אם באיחוד מפלגות הימין לא יאמצו הערב את ההצעה, שמבטיחה רוב לרשימתם בעשירייה הראשונה – ייתכן שאופציה זו תרד מהפרק.

לפי דיווח של זאב קם בכאן 11, ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע אתמול לפרץ וסמוטריץ' שהם יוסיפו לכהן אחרי הבחירות כשרי החינוך והתחבורה ויכהנו כחברים בקבינט, זאת בתנאי שבאיחוד מפלגות הימין יחברו לעוצמה יהודית. במסגרת ההבנות עם נתניהו, ימונה איתמר בן-גביר לסגן שר או ליושב ראש ועדה בכנסת. בסביבת נתניהו מכחישים את הדברים.

21:56 עריכה

ארבעה חברים במפלגת העבודה שוקלים להצטרף למחנה הדמוקרטי – כך דיווח מוטי גילת בכאן 11. אחד מהארבעה הוא איציק שמולי, שקיים ביום שלישי פגישה עם יושב ראש מפלגת העבודה, עמיר פרץ. הפגישה, שלפי הדיווח הייתה "לא נוחה, לא נעימה", כללה "קולות נזעמים".

גם חברת הכנסת לשעבר מיכל בירן שוקלת להצטרף לתנועה החדשה שהוקמה. את המגעים להצטרפות של אחד מאנשי העבודה מנהל יאיר גולן.

לפי הידיעה של גילת, במחנה הדמוקרטי שוררת הסכמה שאם תרצה בכך – תוכל ציפי לבני לקבל את ראשות הרשימה.

ברשת מציינים, עם חשיפת ההסכם להקמת המחנה הדמוקרטי, שפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני לא מוזכר בקווים האידיאולגיים של התנועה החדשה.

22:36 עריכה

רגע לפני סיום, הנה עוד כמה עדכונים שאולי חמקו מתחת לרדאר –

ראש הממשלה בנימין נתניהו מרחיב את צוות ההגנה שלו ומצרף את עורך הדין יוסי אשכנזי ממשרד הרצוג פוקס נאמן. חן מענית מ"גלובס" מספר שיש המגדירים את אשכנזי לא פחות מגאון

חוק הגיוס – זה שבעטיו התפזרה הכנסת – אז בינתיים הוא נדחה

יקי אדמקר מ"וואלה!" חושף את המסרים של כחול לבן –

יושב ראש כחול לבן סייר הלילה בבני ברק, והתקשורת הוזמנה למקום

ולסיום –

סגירה