34 תפקידים בכירים במינויים אישיים ממתינים לאיוש בלשכת ראש הממשלה ● אבל הכיסאות והפאנלים כבר הוחלפו, ואתמול נפגשה הממשלה החדשה לישיבת עבודה ראשונה ● שבוע אחרי השבעתה, ממשלת בנט-לפיד החלה לעבוד, ובעלי התפקידים בלשכות מסתגלים למציאות חדשה - כולל מצוקת חנייה

השלט על הדלת הסמוכה לכניסה לחדר הישיבות בלשכת ראש הממשלה עדיין נושא את השם צחי ברוורמן. מזכיר הממשלה הקודם, שהיה מבין נאמניו של בנימין נתניהו וצמח בסניף הליכוד בנס ציונה, עדיין לא הוחלף, אך הוא כבר לא מסתובב במסדרונות הלשכה.

תחת זאת, פנים חדשות מציצות מהחדרים, במסדרונות ועל גרמי המדרגות. כשידיה עמוסות במסמכים ותיקיות, פגשה שמרית מאיר, היועצת המדינית הטרייה של ראש הממשלה נפתלי בנט, את הכתבים בדרכה ללשכה דקות אחרי שהסתיים החלק הפומבי של ישיבת הממשלה. מתן סידי, הדובר הצמוד של נפתלי בנט, תפס את מקומו בצדי חדר הישיבות.

אנשי יש עתיד, הצוות הבכיר של שר החוץ יאיר לפיד, צעירים שבמשך שנים היו לפנים קבועות במסדרונות הכנסת, חצו את גן וואהל לוורדים – מרחק של 250 מטר בקו אווירי – ועברו לצד של הממשלה.

בין בניין משרד החוץ לבניין משרד ראש הממשלה מפריד רק בנק ישראל, וקבוצת היועצים הזו של לפיד עוד צפויה לדלג בין בניין לבניין בחודשים ואולי בשנים הקרובות. אלה הם ימים של שינוי, הכול חדש ואחר. דור מבוגר הלך, דור צעיר נכנס.

האישה באדום: איילת שקד מגיעה לישיבת הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: טל שניידר)
האישה באדום: איילת שקד מגיעה לישיבת הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: טל שניידר)

יש תקנון!

אתמול (ראשון) בבוקר, בקומת חדר הישיבות של משרד ראש הממשלה, אפשר היה לראות את גילי האושנר, ראשת המטה של לפיד, דובר שר החוץ רועי קונקול, וראשת המערך הפוליטי ודנה פיטליס כדורי. לפתע הם יוצאים ונכנסים מהאגף של מזכיר הממשלה.

סביב שולחן הממשלה הוחלף ברוורמן בליאור נתן, סגן מזכיר הממשלה, וכל עובדי לשכת ראש הממשלה הוותיקים – חלקם עובדים במקום עשרות שנים – נצפו מארגנים ביד רמה את ישיבת הממשלה.

על קיר חדר הישיבות הוקרן שקף גדול ובו נכתב "ישיבת הממשלה ה-2" – מבחינתם, אותו מפגש ראשון אחרי השבעת הממשלה לפני שבוע, באולם הישיבות של הכנסת, היה באופן סימבולי ישיבת הממשלה הראשונה. אז, באותו יום ראשון, כמה שעות אחרי נאום ההפרעות והצעקות של הליכודינקים, לא התקבלו החלטות. רק הרימו כוסית.

אך אתמול בבניין ברחוב קפלן היו גם החלטות עם תוכן, לא רק טקסים. ההודעה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר האסון בהר מירון הייתה ידועה מראש. מאז ה-30 באפריל מדברים על כך.

ישיבת הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: Amit Shabi/POOL)
ישיבת הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: Amit Shabi/POOL)

בהודעה ששוגרה לעיתונות דקות אחרי הישיבה ניתן קרדיט לשניים שביקשו להביא את הנושא: שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן. בשיחות עם כתבים אחרי הישיבה, ביקשו אחרים גם להדגיש את חלקם.

שר המשפטים גדעון סער ביקש שנוסח ההחלטה לחקירת האסון יחייב את תוצאות ועדת החקירה לספק המלצות בנושא שינוי המבנים באתר עצמו, שינוי התשתיות הנדרש ואף ביקש שיופק דוח ביניים בנושא. הוא רוצה להביא תוצאות תוך זמן קצר כך שניתן יהיה להתכונן לל"ג בעומר בשנת 2022, עוד 10 חודשים.

עוד בישיבת הממשלה אושר תקנון הממשלה. רק לפני שנה היו אמורים השרים זאב אלקין ואבי ניסנקורן להביא נוסח ולאשר תקנון עבודה פריטטי לממשלה ה-35. העניין נגרר ונסרח, וכיוון שלא אושר התקנון, חיה הממשלה ה-35 על בסיס התקנון של הממשלה ה-34 – אותו מסמך שלא הייתה בו שוויוניות בין הגושים.

רק לפני שנה היו אמורים אלקין וניסנקורן להביא נוסח ולאשר תקנון עבודה פריטטי לממשלה ה-35. העניין נגרר ונסרח, וכיוון שלא אושר התקנון, חיה הממשלה ה-35 על בסיס התקנון של הממשלה ה-34

כתוצאה מכך, מספר פעמים במהלך השנה שחלפה ניסה נתניהו להעביר החלטות ברוב רגיל. הפעם האחרונה הייתה מינוי אופיר אקוניס לשר המשפטים – עד שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התערב וחסם.

נפתלי בנט ויאיר לפיד בישיבת הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: Emmanuel Dunand/Pool Photo via AP)
נפתלי בנט ויאיר לפיד בישיבת הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: Emmanuel Dunand/Pool Photo via AP)

אתמול, שנה אחרי הקמת ממשלת נתניהו-גנץ, הועבר תקנון עבודה פריטטי. זה חלף ללא קשיים וללא סרבולים.

מי יהיה המנכ"ל הבא

34 בעלי תפקידים בכירים במינויים אישיים עומדים פתוחים בלשכת ראש הממשלה. מעבר לנהג/ת ומזכיר/ה אישי/ת, בנט אמור למנות ראש/ת מערך הסברה, מנכ"ל/ית משרד, יועצ/ת חקיקה – וגם ראשי אגפים עשויים להתחלף, כמו ראש המועצה הלאומית לכלכלה, ראש לשכת העיתונות הממשלתית וסמנכ"ל כלכלה ותשתיות.

לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה מועמד יאיר פינס, לשעבר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון ומי שבעבר אף היה מועמד להתמנות לשר השיכון מטעם יהדות התורה, אחרי שיעקב ליצמן התפטר מתפקידו במהלכם של אחד המשברים הקודמים.

פינס קרוב גם היום לגורמים בכירים ביהדות התורה וגם למשה כחלון. גורמי ממשל הביעו ביקורת בפני זמן ישראל על כך שהוא "מעורבב יותר מדי" – כלומר, מחובר למספר רב של בכירים פוליטיים עד שאולי יקשה עליו להתמסר כולו לצרכים של ראש הממשלה בנט.

גורמי ממשל הביעו ביקורת בפני זמן ישראל על כך שהוא "מעורבב יותר מדי" – כלומר, מחובר למספר רב של בכירים פוליטיים עד שאולי יקשה עליו להתמסר כולו לצרכים של ראש הממשלה בנט

יאיר פינס (צילום: לע"מ)
יאיר פינס (צילום: לע"מ)

על כל פנים, מינויו אינו סגור עדיין. לזמן ישראל נודע כי במקביל לפינס, לשכת בנט בוחנת עוד מספר מועמדים לתפקיד המשמעותי. תפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה הופקד בשלוש השנים האחרונות בידי ממלאי מקום – יואב הורביץ, רונן פרץ וצחי ברוורמן – אחרי שנתניהו סירב למנות בעל תפקיד קבוע.

העדרו של מנכ"ל למשרד זכתה לביקורת בדו"ח מבקר המדינה וגם להערות בג"ץ, היועץ המשפטי לממשלה ונציב שירות המדינה. כל זה לא הביא את ראש הממשלה הקודם לאייש את התפקיד במשרה מלאה.

מינוי אחר שמחכה להחלטה הוא מזכיר הממשלה. עד עתה דובר בשלום שלמה, מי שהיה בעבר יועצו של נתניהו וגם ראש לשכתו של בנט כשכיהן כשר הכלכלה. שלמה ייצג את ימינה במו"מ הקואליציוני האחרון ועבד בצמוד לטל גן-צבי, אשר מונה כבר לראש הסגל של בנט.

קשיים בחנייה

כוורת היועצים החדשה מסתגלת גם לקשיים שיש בעבודה בלשכת ראש ממשלה. אנשיה מגיעים עם רכביהם הפרטיים לירושלים, אך החניון במשרד ראש הממשלה מוגבל בגודלו. חלקם חונים תוך חסימת זה את זה ומשאירים פתק על הרכב.

מחליפים כיסאות במשרד ראש הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: טל שניידר)
מחליפים כיסאות במשרד ראש הממשלה, 20 ביוני 2021 (צילום: טל שניידר)

"אנחנו בתוך ישיבות ומושכים אותנו החוצה, כי צריך לרוץ להזיז את הרכב כדי לשחרר את מי שחסמנו, עד כדי כך גדולה פה מצוקת המקום", סיפר לנו אתמול אחד מהם.

ביום ראשון אפשר היה לראות לראשונה גם את חדר ישיבות הממשלה המשופץ.

החדר ההיסטורי עבר ריענון והוחלפו בו פאנלי העץ, כסאות העור, וצבע חדש נצבע על הקירות.

לא מדובר בחדר ישיבות מפואר, והשיפוץ בו הושלם עוד בימי הממשלה ה-35, אך הסמליות הייתה ברורה. הממשלה ה-36, התחלה חדשה למדינת ישראל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עדיין, בכל יום מאז ההשבעה, אני מתרגש מחדש: איזה כיף!!! סוף סוף נגמר הגועל והאיכסה של ביבי, סוף כל סוף. נכון, בטוח שיש הרבה קשיים בדרך, חלקם לא צפויים, וברור שאמסלם המכוער וחבריו המכוערי... המשך קריאה

עדיין, בכל יום מאז ההשבעה, אני מתרגש מחדש: איזה כיף!!! סוף סוף נגמר הגועל והאיכסה של ביבי, סוף כל סוף. נכון, בטוח שיש הרבה קשיים בדרך, חלקם לא צפויים, וברור שאמסלם המכוער וחבריו המכוערים ינסו להתבלט בכל מחיר, ובכל זאת, נראה לי שהרוח שמרחפת מעל בנט-לפיד ושותפיהם, גדולה מכל ההפרעות, הלוואי

מרגש. הלוואי וזה עידן חדש לישראל, הלוואי. ההגיון אומר שהסיכוי שדברים טובים יזוזו - קיים. אני עדיין כל יום בשמחה ענקית מההרחקה של הג'יפה שהייתה כאן, פשוט גועל, זוהמה; ועכשיו, כאילו משקול... המשך קריאה

מרגש. הלוואי וזה עידן חדש לישראל, הלוואי. ההגיון אומר שהסיכוי שדברים טובים יזוזו – קיים. אני עדיין כל יום בשמחה ענקית מההרחקה של הג'יפה שהייתה כאן, פשוט גועל, זוהמה; ועכשיו, כאילו משקולת ירדה מחיינו

עוד 891 מילים ו-2 תגובות
סגירה