הוסטל של אלו"ט להורי דיירים: קחו אותם הביתה

הבקשה החריגה של ההוסטל לבוגרים עם אוטיזם נובעת ממחסור חמור במתנדבים, ועובדים שלא ממהרים לחזור מהחל"ת ● ההוסטל מפר לכאורה את ההסכם עם בני המשפחה, שכן הוא אמור לפעול כל השנה ● הורה לבן 32: "ביקשו שאקח אותו הביתה במשך השבוע וזה לא אפשרי. זו שערורייה" ● אלו"ט בתגובה: "תמיד קשה לגייס אנשי צוות ועכשיו אפילו יותר. פועלים לפתור את המצוקה בבית הספציפי"

סמל יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם, שחל ב-2 באפריל (צילום: iStock)
iStock
סמל יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם, שחל ב-2 באפריל

הוסטל לאנשים עם אוטיזם נקט בסוף השבוע האחרון בצעד חריג כשהודיע לקרובי משפחה של הדיירים שהם מתבקשים לאסוף אותם הביתה. הנימוק לבקשה: אין מספיק עובדים כדי לטפל בכולם ומי שיכול, שיקח את בנו או בתו לביתם.

ההוסטל המדובר ממוקם במרכז הארץ ומפעילה אותו רשת אלו"ט (אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם), המכנה את המקום "בית לחיים".

גרים בו 24 דיירים, הנחשבים ל"חברים", בחלוקה שווה בין שלושה בתי משנה ובכל אחד מהם מטבח, סלון וחדרי שינה. חלק מהדיירים מוגדרים בדרגת תפקוד נמוכה, כך שהם לא מדברים ולא גמולים מעשיית צרכים.

המשמעות היא שעל כל ארבעה דיירים אמור להיות איש צוות אחד שמשגיח, עוזר ומטפל. החוזה שאלו"ט חותמת עם קרובי המשפחה קובע שהדייר ישהה בו כל השנה, ולא אמור לקרות מצב שבו יתבקשו לקחת אותם הביתה.

הפגנה מול משרד רה"מ במחאה על קיצוץ בתקציבים לאוטיסטים (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
הפגנה מול משרד רה"מ במחאה על קיצוץ בתקציבים לילדים עם אוטיזם (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

"זה לא יאמן. הבן שלי מגיע כל שישי-שבת הביתה ולצורך כך יש לי צוות שמועסק באופן פרטי כדי להשגיח עליו בזמן הזה. אבל הם ביקשו שאקח אותו לכל השבוע וזה פשוט לא אפשרי. הם מפרים את ההסכם שחתמו איתנו וזו שערורייה", אומר אחד ההורים שבנו בן ה-32 מתגורר בהוסטל.

"הבן שלי מגיע כל שישי-שבת הביתה ולצורך כך יש לי צוות שמועסק באופן פרטי. אבל הם ביקשו שאקח אותו לכל השבוע וזה פשוט לא אפשרי. הם מפרים את ההסכם שחתמו איתנו וזו שערורייה"

הסיבה למצוקה החמורה בעובדים באלו"ט ובעמותות האחרות נובעת בין היתר מהשכר הנמוך למדריכים, אשר בחודשים האחרונים הפך לפחות אטרקטיבי מדמי החל"ת. שכר למדריכים ואנשי הצוות מהשורה עומד על 35 שקל לשעה.

ההורים מבינים את הקושי של העמותה לגייס עובדים ומכירים במאמצים שהיא עושה לעמוד בהתחייבות שלה, כמו למשל בכך שבמקום המדובר מנהלי הבתים והאזורים נכנסו למשמרות של מדריכים כדי למלא את החסר.

בתקופה האחרונה אלו"ט יצאה בקמפיינים לגיוס עובדים, אך עדיין מתקשה למלא את השורות. בנוסף לכך, העמותה רגילה להישען על עזרה של מתנדבים מהארץ ומחו"ל, כגון צעירי "תגלית", שמתחילת הקורונה הפסיקו להגיע לישראל.

סדנה של קהילת שקל לאנשים עם מוגבלויות בירושלים (צילום: Kobi Gideon / Flash90)
סדנה של קהילת שקל לאנשים עם מוגבלויות בירושלים (צילום: Kobi Gideon / Flash90)

אלו"ט מקדמת ומטפלת בכל מחזור החיים של אנשים על הרצף האוטיסטי, מגנים ועד בוגרים. כמוה יש גה עמותות אחרות כגון בית אקשטיין ואלאור שמשרד הרווחה הפריט את הטיפול באוכלוסייה הזו לידיהן.

החוזה מול משרד הרווחה מחייב אותם להצמיד איש צוות לארבעה דיירים, אך בפועל הם צריכים הרבה יותר, בגלל ההשגחה הצמודה במגוון של מצבים.

באלו"ט מקווים שקמפיין גיוס העובדים ברשתות החברתיות ובמודעות דרושים ייצב את מצבת העובדים בקרוב, יחד עם סיומו של החל"ת לצעירים בתחילת יולי.

באלו"ט מקווים שקמפיין גיוס העובדים ברשתות החברתיות ובמודעות דרושים ייצב את מצבת העובדים בקרוב, יחד עם סיומו של החל"ת לצעירים בתחילת יולי

למרות השכר הנמוך, העמותה מקווה למשוך מדריכים שירצו ניסיון בעבודה טיפולית, ואולי גם יזכו בסיפוק וזווית ראייה חדשה שלא היתה בענפים האחרים שבהם עבדו קודם לכן.

הקושי לגייס עובדים מצטרף גם לבעיה אקוטית לא פחות איתה התמודדו העמותות בשנתיים וחצי האחרונות: היעדר תקציב, שהביא לכך שפעילויות משלימות כגון ימי פנאי והעשרה לא תוקצבו, או שנענו על ידי השלמות אד-הוק ממשרד הרווחה.

שר הרווחה מאיר כהן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
שר הרווחה מאיר כהן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

רווחת אנשים עם מוגבלויות לא מתוקצבת באופן קבוע במלואה ופועלת בחלקה מכוח תקנות עבודה סוציאלית (תע"ס). בעמותות מקווים לתקן את המצב הזה באמצעות השלמת חקיקה של כלל הסעיפים בחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות, שייתן מענה לכל הצרכים של קבוצת האוכלוסייה הזו.

רווחת אנשים עם מוגבלויות לא מתוקצבת באופן קבוע במלואה ופועלת בחלקה מכוח תקנות עבודה סוציאלית (תע"ס). בעמותות מקווים לתקן את המצב הזה באמצעות השלמת חקיקה

תגובות

מאלו"ט נמסר: "הבתים לחיים (הוסטלים) אותם מנהלת אלו"ט מתמודדים עם קשיים בגיוס צוות מטפל ותומך לדיירי הבתים. התמודדות מאתגרת זו, מאפיינת את כל העמותות שמפעילות בתים לחיים בכל זמן, ובעת הזו אף יותר.

"הצוות המטפל באלו"ט הינו צוות מסור ודואג, שעובד 24/7 לרווחתם של הדיירים, תומך בהם בימים ובלילות ומאפשר להוריהם להתנהל בביתם.

"המקרה המדובר היה נקודתי על רקע קושי בבית ספציפי. אלו"ט פועלת על מנת לפתור במהירות את המצוקה לרווחתם של דיירי הבית".

ממשרד הרווחה טרם התקבלה תגובה.

עוד 585 מילים
סגירה